„TWOJE STARE ZIMOWE OPONY ODKSZTAŁCAJĄ SIĘ

„TWOJE STARE ZIMOWE OPONY ODKSZTAŁCAJĄ SIĘ PRZEZ LATO” – TEN I INNE NIEBEZPIECZNE MITY

„TWOJE STARE ZIMOWE OPONY ODKSZTAŁCAJĄ SIĘ PRZEZ LATO” – TEN I INNE NIEBEZPIECZNE MITY

23. 4. 2019

Trzej eksperci z działu rozwoju podwozia ŠKODY obalili najczęstsze błędne założenia dotyczące opon. Czy jesteś absolutnie pewien, że wszystko, co myślałeś o oponach, nie jest tylko mitem? Możesz narazić swoje życie na niebezpieczeństwo. Posłuchaj, co mają do powiedzenia Dušan Petrovický, Ladislav Havlíček i Jan Ševčík.

W naszym życiu słyszymy wiele „mądrych” wskazówek, a niektóre z nich są tak ugruntowane w naszej świadomości, że akceptujemy je jako prawdziwe, nawet nie zadając sobie pytania, czy mają one jakąkolwiek podstawę w rzeczywistości. Rzućmy okiem na niektóre z najczęstszych bredni na temat opon.

MIT 1: MOŻESZ JEŹDZIĆ NA UŻYWANYCH OPONACH ZIMOWYCH W LECIE

Charakterystyka opon zimowych (lub śniegowych) różni się od tych, z których korzystamy w cieplejszych miesiącach. Gdy wiosna się budzi, przejście na opony letnie nie jest marketingową sztuczką, która ma na celu zwiększenie zysków producentów opon lub utrzymanie finansowe montażystów opon. Kiedy zmieniamy opony, robimy to dla siebie. Prawie wszyscy mają osobiste doświadczenia z tym, że jazda zimą na oponach letnich to zły pomysł. Opony letnie są wykonane z mocniejszego materiału, który twardnieje jak skała w niższych temperaturach i traci przyczepność. Nie masz przyczepności na śniegu i zaczynasz ślizgać się, gdy tylko trafisz na śliską powierzchnię. Jeśli jeździsz zimą na oponach letnich, bierzesz odpowiedzialność za życie w swoje ręce. Jednak nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że pomysł użycia opon zimowych w lecie, a następnie kupienia nowego zestawu jesienią jest równie niebezpieczny. Opony zimowe z głębszym bieżnikiem często stają się zbyt miękkie w wyższych temperaturach. Różnica jest najbardziej zauważalna podczas hamowania - droga hamowania jest nawet o jedną czwartą dłuższa, więc jeśli używasz niewłaściwych opon, samochód może jechać z prędkością, która jest wciąż wystarczająco duża, aby zabić.

MIT 2: ZAŁÓŻ BARDZIEJ ZUŻYTE OPONY NA TYLNE KOŁA

Teoretycznie powinno to działać, ale w praktyce nie. Zakładając zużyte opony na tylne koła, istnieje ryzyko aquaplaningu”- mówi Ladislav Havlíček z ŠKODY. Zużyte opony tracą boczną siłę śledzenia. Podczas hamowania na zakrętach ciężar samochodu jest przenoszony na przednią oś, a tylne koła tracą przyczepność, powodując poślizg samochodu. Jeśli mimo wszystko nalegasz na założenie zużytych opon, załóż je na przednie koła. Siła przyciągania nieco się zmniejszy, ale tylne opony zapewnią ci większą stabilność przy każdym skręcie. Dotyczy to zarówno pojazdów z napędem na przednie koła, jak i pojazdów na wszystkie koła.

MIT 3: OPONY WIELOSEZONOWE PRZEZ CAŁY ROK

Dušan Petrovický z ŠKODY korzysta z porównania, aby wyjaśnić znaczenie zmiany opon. „Latem nikt nie nosi kaloszy, a zimą klapek. Tak, botki istnieją, ale są zbyt gorące na lato i zbyt śliskie na zimę. Podobnie istnieją opony całoroczne, ale nie potrafią zdziałać cudów. Jeśli mieszkasz w rejonie, w którym zmieniają się pory roku, zawsze będziesz w niekorzystnej sytuacji z oponami całorocznymi, niezależnie od pory roku”.

MIT 4: OSZCZĘDZAJ PIENIĄDZE - NIEMARKOWE OPONY ZALECANE PRZEZ CARMAKER

Przed wprowadzeniem nowego samochodu zespół ekspertów spędza nawet dwa lata na opracowywaniu opon najlepiej dopasowanych do tego konkretnego modelu. Seria powtarzanych testów eliminuje niepożądane cechy, z których niektóre są po prostu uciążliwe, ale inne mogą być wręcz niebezpieczne. Jan Ševčík z ŠKODY opisuje niebezpieczeństwa związane z zakupem opon niemarkowych, które nie zostały zaakceptowane przez producenta samochodu. „Zaczyna się od irytujących dźwięków, a kończy się zdradliwym prowadzeniem, ponieważ przyczepność opony do drogi jest zmniejszona i nagle można się poślizgnąć . Jeśli chodzi o granice opony, to nie tylko ich wysokość, ale także zasięg, jaki obejmują. Są opony, które powodują niekontrolowane poślizgnięcie się, gdy zostały przekroczone. W tym momencie opona nie ma możliwości ustabilizowania pojazdu. Opony wysokiej jakości mają szeroki zakres limitów i ostrzegają, gdy zbliżasz się do strefy niebezpiecznej. Nawet jeśli samochód wpadnie w poślizg, opony te stabilizują się szybko i bezpiecznie. To jedna z głównych różnic między oponami wysokiej i niskiej jakości”.

MIT 5: OPONY LETNIE SĄ DOBRE DLA AUTA ZNAPĘDEM 4 × 4 NAWET W ZIMIE

Napęd na cztery koła pozwala kontrolować każde z czterech kół za pomocą akceleratora, ale nie ma to zastosowania, jeśli masz złe opony, które nie zapewniają właściwej przyczepności. Czy kiedykolwiek widziałeś psa chodzącego po lodzie po raz pierwszy? Nawet jego cztery nogi nie mogą go utrzymać i uratować.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy