ÔÇ×TWOJE STARE ZIMOWE OPONY ODKSZTA┼üCAJ─ä SI─ś PRZEZ LATOÔÇŁ

April 23, 2019
Trzej eksperci z dzia┼éu rozwoju podwozia ┼áKODY obalili najcz─Östsze b┼é─Ödne za┼éo┼╝enia dotycz─ůce opon. Czy jeste┼Ť absolutnie pewien, ┼╝e wszystko, co my┼Ťla┼ée┼Ť o oponach, nie jest tylko mitem? Mo┼╝esz narazi─ç swoje ┼╝ycie na niebezpiecze┼ästwo. Pos┼éuchaj, co maj─ů do powiedzenia Du┼ían Petrovick├Ż, Ladislav Havl├ş─Źek i Jan ┼áev─Ź├şk.

W naszym ┼╝yciu s┼éyszymy wiele ÔÇ×m─ůdrychÔÇŁ wskaz├│wek, a niekt├│re z nich s─ů tak ugruntowane w naszej ┼Ťwiadomo┼Ťci, ┼╝e akceptujemy je jako prawdziwe, nawet nie zadaj─ůc sobie pytania, czy maj─ů one jak─ůkolwiek podstaw─Ö w rzeczywisto┼Ťci. Rzu─çmy okiem na niekt├│re z najcz─Östszych bredni na temat opon.

MIT 1: MO┼╗ESZ JE┼╣DZI─ć NA U┼╗YWANYCH OPONACH ZIMOWYCH W LECIE

Charakterystyka opon zimowych (lub ┼Ťniegowych) r├│┼╝ni si─Ö od tych, z kt├│rych korzystamy w cieplejszych miesi─ůcach. Gdy wiosna si─Ö budzi, przej┼Ťcie na opony letnie nie jest marketingow─ů sztuczk─ů, kt├│ra ma na celu zwi─Ökszenie zysk├│w producent├│w opon lub utrzymanie finansowe monta┼╝yst├│w opon. Kiedy zmieniamy opony, robimy to dla siebie. Prawie wszyscy maj─ů osobiste do┼Ťwiadczenia z tym, ┼╝e jazda zim─ů na oponach letnich to z┼éy pomys┼é. Opony letnie s─ů wykonane z mocniejszego materia┼éu, kt├│ry twardnieje jak ska┼éa w ni┼╝szych temperaturach i traci przyczepno┼Ť─ç. Nie masz przyczepno┼Ťci na ┼Ťniegu i zaczynasz ┼Ťlizga─ç si─Ö, gdy tylko trafisz na ┼Ťlisk─ů powierzchni─Ö. Je┼Ťli je┼║dzisz zim─ů na oponach letnich, bierzesz odpowiedzialno┼Ť─ç za ┼╝ycie w swoje r─Öce. Jednak nie wszyscy kierowcy zdaj─ů sobie spraw─Ö z tego, ┼╝e pomys┼é u┼╝ycia opon zimowych w lecie, a nast─Öpnie kupienia nowego zestawu jesieni─ů jest r├│wnie niebezpieczny. Opony zimowe z g┼é─Öbszym bie┼╝nikiem cz─Östo staj─ů si─Ö zbyt mi─Ökkie w wy┼╝szych temperaturach. R├│┼╝nica jest najbardziej zauwa┼╝alna podczas hamowania - droga hamowania jest nawet o jedn─ů czwart─ů d┼éu┼╝sza, wi─Öc je┼Ťli u┼╝ywasz niew┼éa┼Ťciwych opon, samoch├│d mo┼╝e jecha─ç z pr─Ödko┼Ťci─ů, kt├│ra jest wci─ů┼╝ wystarczaj─ůco du┼╝a, aby zabi─ç.

MIT 2: ZAŁÓŻ BARDZIEJ ZUŻYTE OPONY NA TYLNE KOŁA

Teoretycznie powinno to dzia┼éa─ç, ale w praktyce nie. Zak┼éadaj─ůc zu┼╝yte opony na tylne ko┼éa, istnieje ryzyko aquaplaninguÔÇŁ- m├│wi Ladislav Havl├ş─Źek z ┼áKODY. Zu┼╝yte opony trac─ů boczn─ů si┼é─Ö ┼Ťledzenia. Podczas hamowania na zakr─Ötach ci─Ö┼╝ar samochodu jest przenoszony na przedni─ů o┼Ť, a tylne ko┼éa trac─ů przyczepno┼Ť─ç, powoduj─ůc po┼Ťlizg samochodu. Je┼Ťli mimo wszystko nalegasz na za┼éo┼╝enie zu┼╝ytych opon, za┼é├│┼╝ je na przednie ko┼éa. Si┼éa przyci─ůgania nieco si─Ö zmniejszy, ale tylne opony zapewni─ů ci wi─Öksz─ů stabilno┼Ť─ç przy ka┼╝dym skr─Öcie. Dotyczy to zar├│wno pojazd├│w z nap─Ödem na przednie ko┼éa, jak i pojazd├│w na wszystkie ko┼éa.

MIT 3: OPONY WIELOSEZONOWE PRZEZ CAŁY ROK

Du┼ían Petrovick├Ż z ┼áKODY korzysta z por├│wnania, aby wyja┼Ťni─ç znaczenie zmiany opon. ÔÇ×Latem nikt nie nosi kaloszy, a zim─ů klapek. Tak, botki istniej─ů, ale s─ů zbyt gor─ůce na lato i zbyt ┼Ťliskie na zim─Ö. Podobnie istniej─ů opony ca┼éoroczne, ale nie potrafi─ů zdzia┼éa─ç cud├│w. Je┼Ťli mieszkasz w rejonie, w kt├│rym zmieniaj─ů si─Ö pory roku, zawsze b─Ödziesz w niekorzystnej sytuacji z oponami ca┼éorocznymi, niezale┼╝nie od pory rokuÔÇŁ.

MIT 4: OSZCZ─śDZAJ PIENI─äDZE - NIEMARKOWE OPONY ZALECANE PRZEZ CARMAKER

Przed wprowadzeniem nowego samochodu zesp├│┼é ekspert├│w sp─Ödza nawet dwa lata na opracowywaniu opon najlepiej dopasowanych do tego konkretnego modelu. Seria powtarzanych test├│w eliminuje niepo┼╝─ůdane cechy, z kt├│rych niekt├│re s─ů po prostu uci─ů┼╝liwe, ale inne mog─ů by─ç wr─Öcz niebezpieczne. Jan ┼áev─Ź├şk z ┼áKODY opisuje niebezpiecze┼ästwa zwi─ůzane z zakupem opon niemarkowych, kt├│re nie zosta┼éy zaakceptowane przez producenta samochodu. ÔÇ×Zaczyna si─Ö od irytuj─ůcych d┼║wi─Ök├│w, a ko┼äczy si─Ö zdradliwym prowadzeniem, poniewa┼╝ przyczepno┼Ť─ç opony do drogi jest zmniejszona i nagle mo┼╝na si─Ö po┼Ťlizgn─ů─ç . Je┼Ťli chodzi o granice opony, to nie tylko ich wysoko┼Ť─ç, ale tak┼╝e zasi─Ög, jaki obejmuj─ů. S─ů opony, kt├│re powoduj─ů niekontrolowane po┼Ťlizgni─Öcie si─Ö, gdy zosta┼éy przekroczone. W tym momencie opona nie ma mo┼╝liwo┼Ťci ustabilizowania pojazdu. Opony wysokiej jako┼Ťci maj─ů szeroki zakres limit├│w i ostrzegaj─ů, gdy zbli┼╝asz si─Ö do strefy niebezpiecznej. Nawet je┼Ťli samoch├│d wpadnie w po┼Ťlizg, opony te stabilizuj─ů si─Ö szybko i bezpiecznie. To jedna z g┼é├│wnych r├│┼╝nic mi─Ödzy oponami wysokiej i niskiej jako┼ŤciÔÇŁ.

MIT 5: OPONY LETNIE S─ä DOBRE DLA AUTA ZNAP─śDEM 4 ├Ś 4 NAWET W ZIMIE

Nap─Öd na cztery ko┼éa pozwala kontrolowa─ç ka┼╝de z czterech k├│┼é za pomoc─ů akceleratora, ale nie ma to zastosowania, je┼Ťli masz z┼ée opony, kt├│re nie zapewniaj─ů w┼éa┼Ťciwej przyczepno┼Ťci. Czy kiedykolwiek widzia┼ée┼Ť psa chodz─ůcego po lodzie po raz pierwszy? Nawet jego cztery nogi nie mog─ů go utrzyma─ç i uratowa─ç.


Ostatnie newsy