SZYMON GOSPODARCZYK: WYWIAD Z PILOTEM ŠKODY FABIA R5

September 18, 2019
Szymon Gospodarczyk, pilot Miko┼éaja Marczyka, opowiada o niesamowitych post─Öpach swojego kierowcy, ich sekrecie na to, by wsp├│┼épraca w rajd├│wce by┼éa perfekcyjna, ┼é─ůczeniu pilotowania w rajdach i cross-country, a tak┼╝e o swojej jedynej rajdowej pr├│bie jako kierowca.

Co jest kluczem do waszych tegorocznych rezultat├│w?

Mamy stabilnego sponsora, kt├│ry bardzo nam pomaga. Do tego, je┼╝d┼╝─Ö z Miko┼éajem, kt├│ry jest jednym z najbardziej utalentowanych kierowc├│w. W ostatnich 20 latach nie pami─Ötam, by kto┼Ť tak szybko si─Ö rozwija┼é i osi─ůga┼é takie wyniki. To m┼éody i ambitny zawodnik, kt├│rego postawa jest bardzo motywuj─ůca. Ma niesamowite zaci─Öcie do pracy, kt├│re mnie inspiruje. I to jest jego sukces. Poza tym, nie jeste┼Ťmy za┼éog─ů, kt├│ra widzi si─Ö tylko podczas start├│w. Przyja┼║nimy si─Ö w ┼╝yciu codziennym, co jest naszym dodatkowym atutem, bo w wielu sytuacjach rozumiemy si─Ö bez s┼é├│w. Pomaga nam to w kryzysowych sytuacjach. Jeste┼Ťmy zmotywowani i dbamy o to, by ka┼╝dy szczeg├│┼é by┼é dopieszczony.


Jak d┼éugo zajmuj─ů przygotowania do rajdu, ┼╝eby zadba─ç o te wszystkie detale?

To nie jest tak, ┼╝e rajd trwa dla nas dwa dni. Ja ju┼╝ w poniedzia┼éek poprzedzaj─ůcy start zaczynam przygotowania. Czytam regulaminy, drukuj─Ö mapy, zapoznaj─ů si─Ö z tras─ů. A wcze┼Ťniej mamy testy, sprawdzamy, czy trasa nie pokrywa si─Ö z ubieg┼éoroczn─ů i ogl─ůdamy onboardy. Przygotowania do rajdu to nie tylko testy i zapoznanie, ale te┼╝ praca, kt├│r─ů wykonujemy w domu, treningi fizyczne i mentalne. Czasem przygotowanie do jednego startu zajmuje dwa tygodnie.


Jeste┼Ťcie z Miko┼éajem zgranym duetem, ale w motorsporcie ┼Ťwiat┼éa reflektor├│w skierowane s─ů na kierowc─Ö. To przeszkadza?

Tak─ů sytuacj─Ö kreuj─ů media, ale ja nie mam z tym ┼╝adnego problemu. Z Miko┼éajem tworzymy za┼éog─Ö, w wywiadach wspieramy si─Ö nawzajem i m├│wimy o nas, jako o za┼éodze, a nie tylko o swoich spostrze┼╝eniach. Przygotowujemy si─Ö tak┼╝e do rozm├│w z dziennikarzami, ┼╝eby m├│c ciekawie odpowiada─ç na r├│┼╝ne pytania i dobrze reprezentowa─ç nasz zesp├│┼é i sponsor├│w. Niekt├│rzy m├│wi─ů, ┼╝e pilot to wr─Öcz narz─Ödzie w r─Ökach kierowcy, ale ja si─Ö z tym nie zgadzam. Kierowca rajdowy bez pilota sobie nie poradzi, w drug─ů stron─Ö dzia┼éa to tak samo. Mo┼╝na nawet powiedzie─ç, ┼╝e to kierowca jest narz─Ödziem w r─Ökach pilota. W ko┼äcu Miko┼éaj jedzie tam, gdzie ja mu powiem.


15 lat do┼Ťwiadczenia w rajdach, a od trzech na prawym fotelu Miko┼éaja Marczyka. Jak on si─Ö przez ten czas rozwin─ů┼é?

Pami─Ötam pierwszy start z Miko┼éajem. To by┼é Rajd Dolno┼Ťl─ůski w 2017 roku. Je┼Ťli por├│wnam tamtego ch┼éopaka do tego, z kt├│rym je┼╝d┼╝─Ö teraz, to wykona┼é ogromny post─Öp. To nie s─ů tylko lepsze czasy na odcinkach specjalnych, ale poprawi┼éo si─Ö jego podej┼Ťciu do rajd├│w, przygotowanie do start├│w, a przy tym pozosta┼é ┼Ťwietnym go┼Ťciem. Jest niesamowitym sportowcem i nad wyraz dojrza┼éym cz┼éowiekiem jak na sw├│j wiek. Ma 23 lata, a czasem gdy z nim rozmawiam, mam wra┼╝enie, ┼╝e to 40-letni kierowca rajdowy. Bardzo pomog┼éo mu to, ┼╝e karier─Ö zaczyna┼é od kartingu. To wytrenowa┼éo jego psychik─Ö. Jest odporny na stres. To mi bardzo w nim imponuje. Czego┼Ť takiego nie widzia┼éem u innych kierowc├│w, z kt├│rymi startowa┼éem. Niekt├│rzy si─Ö bali i pope┼éniali b┼é─Ödy, lub nie byli w stanie jecha─ç naprawd─Ö szybko. A Miko┼éaj jest w stanie wiele wytrzyma─ç i podchodzi do wszystkiego profesjonalnie.

 

W tym sezonie mierzyli┼Ťcie si─Ö z dwoma rundami mistrzostw Europy. Jak wa┼╝ne to dla was lekcje?

Chcemy si─Ö dalej rozwija─ç. Marzymy o tym, ┼╝eby w przysz┼éym roku startowa─ç nie tylko w Polsce, ale zmierzy─ç si─Ö z nowymi dla nas rajdami. To dlatego je┼║dzimy na rundy ERC. W dw├│ch wystartowali┼Ťmy, a je┼║dzimy te┼╝ na takie, na kt├│rych si─Ö nie ┼Ťcigamy. Robimy tam zapoznanie z tras─ů, ogl─ůdamy rajd, podgl─ůdamy jak wygl─ůda rywalizacja, jakie panuj─ů zwyczaje. Zbieramy do┼Ťwiadczenia, by by─ç gotowymi, je┼Ťli dostaniemy szans─Ö start├│w w kolejnych sezonach.

 

Pan w swoim CV ma nie tylko starty w mistrzostwach Europy, ale i ┼Ťwiata.

Marzeniem ka┼╝dego pilota czy kierowcy s─ů starty w mistrzostwach ┼Ťwiata. Ja mam na swoim koncie sze┼Ť─ç wyst─Öp├│w. Trzy razy pojecha┼éem w Rajdzie Szwecji, raz sta┼éem na podium w kategorii samochod├│w z nap─Ödem na przedni─ů o┼Ť. Marz─Ö o tym, by zn├│w wystartowa─ç w mistrzostwach ┼Ťwiata, tym razem z Miko┼éajem. Ale wcze┼Ťniej powinni┼Ťmy zmierzy─ç si─Ö z mistrzostwami Europy.


Jako pilot przejechał pan 139 rajdów. Raz zdecydował się pan na start jako kierowca, w 2006 roku w Rajdzie Magurskim. Dlaczego tych prób nie było więcej?

To by┼é zwariowany start. Chcia┼éem zobaczy─ç, jak to jest na lewym fotelu i poczu─ç to, co czuje kierowca. Rajd Magurski organizowany by┼é w moich rodzinnych stronach. To by┼éo spe┼énienie marzenia, ale nie poradzi┼éem sobie z presj─ů, jak─ů na siebie na┼éo┼╝y┼éem. Wypad┼éem z trasy. Z rowu po blisko trzech minutach wyci─ůgn─Öli mnie kibice i od tego momentu zacz─ů┼é si─Ö dla mnie ┼Ťwietny rajd. Zrobi┼éem z samochodem to, co chcia┼éem, auto si─Ö mnie s┼éucha┼éo. Bo wiedzia┼éem, ┼╝e szans na dobry wynik nie ma. Sprawdzi┼éem to, co chcia┼éem. Ale ja od zawsze chcia┼éem by─ç pilotem.


Jak to? Niemal wszyscy marz─ů o startach w rajdach jako kierowca.

Jestem z Jordanowa. Niedaleko domu przechodzi┼éa trasa Rajdu Krakowskiego. Brat zabra┼é mnie na rajd i od razu mi si─Ö spodoba┼éo. Postanowi┼éem, ┼╝e b─Öd─Ö startowa┼é, b─Öd─Ö pilotem, a brat kierowc─ů. By┼é starszy, mia┼é prawo jazdy. I tak mi zosta┼éo w g┼éowie.


A teraz nie do┼Ť─ç, ┼╝e jest pan pilotem w rajdach, to jeszcze wsiada na prawy fotel w cross-country. Jak to ┼é─ůczy─ç?

Zmiana konkurencji nie jest jakim┼Ť wielkim problemem. Sporo je┼╝d┼╝─Ö w cross-country, mam na swoim koncie dwa Rajdy Dakar. Wiele rzeczy przychodzi mi z ┼éatwo┼Ťci─ů. Trzeba jednak uwa┼╝a─ç, bo regulaminy s─ů inne i ┼éatwo o pomy┼ék─Ö. Jedyna r├│┼╝nica, ale za to kolosalna jest taka, ┼╝e w cross-country nie wiemy, po jakiej trasie jedziemy. Z ksi─ů┼╝ki drogowej dowiadujemy si─Ö tylko, jaki zakr─Öt nas czeka czy jaka nawierzchnia b─Ödzie za 400 m. W rajdach drogowych dwukrotnie przeje┼╝d┼╝amy ka┼╝dy odcinek specjalny, znamy ka┼╝dy metr trasy, mo┼╝emy nagra─ç onboard, kt├│ry mo┼╝emy obejrze─ç. Nie ma tu ┼╝adnych tajemnic, cho─ç jest wiele zmiennych. Rajdy drogowe s─ů te┼╝ bardzo precyzyjne, wi─Öc trzeba wykorzysta─ç ka┼╝dy metr. W cross-country o tym nie ma mowy, tam trzeba jecha─ç delikatnie zachowawczo, bo jednak koncentracj─Ö trzeba utrzyma─ç przez trzy godziny. Fajne jest te┼╝ to, ┼╝e w tych rajdach jest czysto. Jest asfalt, nic si─Ö nie kurzy. Na Baja Poland mia┼éem problem z py┼éem, kt├│ry dostawa┼é mi si─Ö do oczu. Nawet po siedmiokrotnym myciu mia┼éem mg┼é─Ö przed oczami.


Starty pojazdem UTV to szczeg├│lne wyzwanie?

Te samochody rzeczywi┼Ťcie wygl─ůdaj─ů tak, jakby do rurowej konstrukcji by┼éy do┼é─ůczone cztery ko┼éa, ale mamy klatk─Ö bezpiecze┼ästwa, fotele, pasy. To nie jest tak, ┼╝e nas nic nie chroni. Poza tym, one maj─ů pr─Ödko┼Ť─ç maksymaln─ů ograniczon─ů do 130 km/h, wi─Öc w razie wypadku to nie jest a┼╝ tak straszne. Do tego, pojazdy maj─ů super zawieszenie, kt├│re pozwala na przeje┼╝d┼╝anie przez wielkie dziury. Zawieszenie ma du┼╝y skok, ko┼éo czasem ca┼ée wje┼╝d┼╝a w dziur─Ö i to jest rzecz, do kt├│rej trzeba si─Ö najbardziej przystosowa─ç po przesiadce z naszej rajdowej ┼áKODY FABIA R5.

Ostatnie newsy