SZYMON GOSPODARCZYK: WYWIAD Z PILOTEM 艩KODY FABIA R5

September 18, 2019
Szymon Gospodarczyk, pilot Miko艂aja Marczyka, opowiada o niesamowitych post臋pach swojego kierowcy, ich sekrecie na to, by wsp贸艂praca w rajd贸wce by艂a perfekcyjna, 艂膮czeniu pilotowania w rajdach i cross-country, a tak偶e o swojej jedynej rajdowej pr贸bie jako kierowca.

Co jest kluczem do waszych tegorocznych rezultat贸w?

Mamy stabilnego sponsora, kt贸ry bardzo nam pomaga. Do tego, je偶d偶臋 z Miko艂ajem, kt贸ry jest jednym z najbardziej utalentowanych kierowc贸w. W ostatnich 20 latach nie pami臋tam, by kto艣 tak szybko si臋 rozwija艂 i osi膮ga艂 takie wyniki. To m艂ody i ambitny zawodnik, kt贸rego postawa jest bardzo motywuj膮ca. Ma niesamowite zaci臋cie do pracy, kt贸re mnie inspiruje. I to jest jego sukces. Poza tym, nie jeste艣my za艂og膮, kt贸ra widzi si臋 tylko podczas start贸w. Przyja藕nimy si臋 w 偶yciu codziennym, co jest naszym dodatkowym atutem, bo w wielu sytuacjach rozumiemy si臋 bez s艂贸w. Pomaga nam to w kryzysowych sytuacjach. Jeste艣my zmotywowani i dbamy o to, by ka偶dy szczeg贸艂 by艂 dopieszczony.


Jak d艂ugo zajmuj膮 przygotowania do rajdu, 偶eby zadba膰 o te wszystkie detale?

To nie jest tak, 偶e rajd trwa dla nas dwa dni. Ja ju偶 w poniedzia艂ek poprzedzaj膮cy start zaczynam przygotowania. Czytam regulaminy, drukuj臋 mapy, zapoznaj膮 si臋 z tras膮. A wcze艣niej mamy testy, sprawdzamy, czy trasa nie pokrywa si臋 z ubieg艂oroczn膮 i ogl膮damy onboardy. Przygotowania do rajdu to nie tylko testy i zapoznanie, ale te偶 praca, kt贸r膮 wykonujemy w domu, treningi fizyczne i mentalne. Czasem przygotowanie do jednego startu zajmuje dwa tygodnie.


Jeste艣cie z Miko艂ajem zgranym duetem, ale w motorsporcie 艣wiat艂a reflektor贸w skierowane s膮 na kierowc臋. To przeszkadza?

Tak膮 sytuacj臋 kreuj膮 media, ale ja nie mam z tym 偶adnego problemu. Z Miko艂ajem tworzymy za艂og臋, w wywiadach wspieramy si臋 nawzajem i m贸wimy o nas, jako o za艂odze, a nie tylko o swoich spostrze偶eniach. Przygotowujemy si臋 tak偶e do rozm贸w z dziennikarzami, 偶eby m贸c ciekawie odpowiada膰 na r贸偶ne pytania i dobrze reprezentowa膰 nasz zesp贸艂 i sponsor贸w. Niekt贸rzy m贸wi膮, 偶e pilot to wr臋cz narz臋dzie w r臋kach kierowcy, ale ja si臋 z tym nie zgadzam. Kierowca rajdowy bez pilota sobie nie poradzi, w drug膮 stron臋 dzia艂a to tak samo. Mo偶na nawet powiedzie膰, 偶e to kierowca jest narz臋dziem w r臋kach pilota. W ko艅cu Miko艂aj jedzie tam, gdzie ja mu powiem.


15 lat do艣wiadczenia w rajdach, a od trzech na prawym fotelu Miko艂aja Marczyka. Jak on si臋 przez ten czas rozwin膮艂?

Pami臋tam pierwszy start z Miko艂ajem. To by艂 Rajd Dolno艣l膮ski w 2017 roku. Je艣li por贸wnam tamtego ch艂opaka do tego, z kt贸rym je偶d偶臋 teraz, to wykona艂 ogromny post臋p. To nie s膮 tylko lepsze czasy na odcinkach specjalnych, ale poprawi艂o si臋 jego podej艣ciu do rajd贸w, przygotowanie do start贸w, a przy tym pozosta艂 艣wietnym go艣ciem. Jest niesamowitym sportowcem i nad wyraz dojrza艂ym cz艂owiekiem jak na sw贸j wiek. Ma 23 lata, a czasem gdy z nim rozmawiam, mam wra偶enie, 偶e to 40-letni kierowca rajdowy. Bardzo pomog艂o mu to, 偶e karier臋 zaczyna艂 od kartingu. To wytrenowa艂o jego psychik臋. Jest odporny na stres. To mi bardzo w nim imponuje. Czego艣 takiego nie widzia艂em u innych kierowc贸w, z kt贸rymi startowa艂em. Niekt贸rzy si臋 bali i pope艂niali b艂臋dy, lub nie byli w stanie jecha膰 naprawd臋 szybko. A Miko艂aj jest w stanie wiele wytrzyma膰 i podchodzi do wszystkiego profesjonalnie.

 

W tym sezonie mierzyli艣cie si臋 z dwoma rundami mistrzostw Europy. Jak wa偶ne to dla was lekcje?

Chcemy si臋 dalej rozwija膰. Marzymy o tym, 偶eby w przysz艂ym roku startowa膰 nie tylko w Polsce, ale zmierzy膰 si臋 z nowymi dla nas rajdami. To dlatego je藕dzimy na rundy ERC. W dw贸ch wystartowali艣my, a je藕dzimy te偶 na takie, na kt贸rych si臋 nie 艣cigamy. Robimy tam zapoznanie z tras膮, ogl膮damy rajd, podgl膮damy jak wygl膮da rywalizacja, jakie panuj膮 zwyczaje. Zbieramy do艣wiadczenia, by by膰 gotowymi, je艣li dostaniemy szans臋 start贸w w kolejnych sezonach.

 

Pan w swoim CV ma nie tylko starty w mistrzostwach Europy, ale i 艣wiata.

Marzeniem ka偶dego pilota czy kierowcy s膮 starty w mistrzostwach 艣wiata. Ja mam na swoim koncie sze艣膰 wyst臋p贸w. Trzy razy pojecha艂em w Rajdzie Szwecji, raz sta艂em na podium w kategorii samochod贸w z nap臋dem na przedni膮 o艣. Marz臋 o tym, by zn贸w wystartowa膰 w mistrzostwach 艣wiata, tym razem z Miko艂ajem. Ale wcze艣niej powinni艣my zmierzy膰 si臋 z mistrzostwami Europy.


Jako pilot przejecha艂 pan 139 rajd贸w. Raz zdecydowa艂 si臋 pan na start jako kierowca, w 2006 roku w Rajdzie Magurskim. Dlaczego tych pr贸b nie by艂o wi臋cej?

To by艂 zwariowany start. Chcia艂em zobaczy膰, jak to jest na lewym fotelu i poczu膰 to, co czuje kierowca. Rajd Magurski organizowany by艂 w moich rodzinnych stronach. To by艂o spe艂nienie marzenia, ale nie poradzi艂em sobie z presj膮, jak膮 na siebie na艂o偶y艂em. Wypad艂em z trasy. Z rowu po blisko trzech minutach wyci膮gn臋li mnie kibice i od tego momentu zacz膮艂 si臋 dla mnie 艣wietny rajd. Zrobi艂em z samochodem to, co chcia艂em, auto si臋 mnie s艂ucha艂o. Bo wiedzia艂em, 偶e szans na dobry wynik nie ma. Sprawdzi艂em to, co chcia艂em. Ale ja od zawsze chcia艂em by膰 pilotem.


Jak to? Niemal wszyscy marz膮 o startach w rajdach jako kierowca.

Jestem z Jordanowa. Niedaleko domu przechodzi艂a trasa Rajdu Krakowskiego. Brat zabra艂 mnie na rajd i od razu mi si臋 spodoba艂o. Postanowi艂em, 偶e b臋d臋 startowa艂, b臋d臋 pilotem, a brat kierowc膮. By艂 starszy, mia艂 prawo jazdy. I tak mi zosta艂o w g艂owie.


A teraz nie do艣膰, 偶e jest pan pilotem w rajdach, to jeszcze wsiada na prawy fotel w cross-country. Jak to 艂膮czy膰?

Zmiana konkurencji nie jest jakim艣 wielkim problemem. Sporo je偶d偶臋 w cross-country, mam na swoim koncie dwa Rajdy Dakar. Wiele rzeczy przychodzi mi z 艂atwo艣ci膮. Trzeba jednak uwa偶a膰, bo regulaminy s膮 inne i 艂atwo o pomy艂k臋. Jedyna r贸偶nica, ale za to kolosalna jest taka, 偶e w cross-country nie wiemy, po jakiej trasie jedziemy. Z ksi膮偶ki drogowej dowiadujemy si臋 tylko, jaki zakr臋t nas czeka czy jaka nawierzchnia b臋dzie za 400 m. W rajdach drogowych dwukrotnie przeje偶d偶amy ka偶dy odcinek specjalny, znamy ka偶dy metr trasy, mo偶emy nagra膰 onboard, kt贸ry mo偶emy obejrze膰. Nie ma tu 偶adnych tajemnic, cho膰 jest wiele zmiennych. Rajdy drogowe s膮 te偶 bardzo precyzyjne, wi臋c trzeba wykorzysta膰 ka偶dy metr. W cross-country o tym nie ma mowy, tam trzeba jecha膰 delikatnie zachowawczo, bo jednak koncentracj臋 trzeba utrzyma膰 przez trzy godziny. Fajne jest te偶 to, 偶e w tych rajdach jest czysto. Jest asfalt, nic si臋 nie kurzy. Na Baja Poland mia艂em problem z py艂em, kt贸ry dostawa艂 mi si臋 do oczu. Nawet po siedmiokrotnym myciu mia艂em mg艂臋 przed oczami.


Starty pojazdem UTV to szczeg贸lne wyzwanie?

Te samochody rzeczywi艣cie wygl膮daj膮 tak, jakby do rurowej konstrukcji by艂y do艂膮czone cztery ko艂a, ale mamy klatk臋 bezpiecze艅stwa, fotele, pasy. To nie jest tak, 偶e nas nic nie chroni. Poza tym, one maj膮 pr臋dko艣膰 maksymaln膮 ograniczon膮 do 130 km/h, wi臋c w razie wypadku to nie jest a偶 tak straszne. Do tego, pojazdy maj膮 super zawieszenie, kt贸re pozwala na przeje偶d偶anie przez wielkie dziury. Zawieszenie ma du偶y skok, ko艂o czasem ca艂e wje偶d偶a w dziur臋 i to jest rzecz, do kt贸rej trzeba si臋 najbardziej przystosowa膰 po przesiadce z naszej rajdowej 艩KODY FABIA R5.

Ostatnie newsy