SYSTEMY URUCHAMIANIA SILNIKA:

SYSTEMY URUCHAMIANIA SILNIKA: DEKADY TRANSFORMACJI

SYSTEMY URUCHAMIANIA SILNIKA: DEKADY TRANSFORMACJI

4. 4. 2019

Prawdopodobnie wiesz, że pierwsze silniki zostały uruchomione z korbą, podczas gdy w najnowszych pojazdach przycisk deski rozdzielczej wykonuje tę samą pracę. Ale co się stało na przestrzeni lat? Czy wiesz, że samochody można było uruchomić za pomocą korby już w 1960 roku? Zapoznajmy się z historią układów rozruchowych silnika, oglądając niektóre eksponaty w MUZEUM ŠKODA w Mladá Boleslav.

ROK 1908

LAURIN & KLEMENT BSC

Idea klucza włożonego do dziurki od klucza na desce rozdzielczej pojawiła się bardzo wcześnie i można ją znaleźć w niektórych z pierwszych samochodów wyprodukowanych w Mladá Boleslav. Ten klucz został jednak użyty do podłączenia obwodu elektrycznego, a nie do uruchomienia silnika. Kierowca musiał aktywować ten klucz, ręcznie przekręcić krany dopływu paliwa i oleju, wyregulować wyprzedzenie zapłonu za pomocą dźwigni kierownicy, a dopiero potem uruchomić samochód za pomocą korby. Po zatrzymaniu kierowca musiał przekręcić kluczyk do połowy, aby wyłączyć silnik i zamknąć zawory dopływu benzyny i oleju.

ROK 1929

LAURIN & KLEMENT 110

Wprowadzony na rynek w 1925 roku pod marką LAURIN & KLEMENT i kontynuujący swoją obecność na rynku jako jeden z pierwszych modeli ŠKODA po połączeniu z nowym właścicielem z Pilzna, model 110 był wyposażony był w elektryczny rozrusznik. Uruchamianie korbką nadal było powszechnym rozwiązaniem, chociaż zamiast poprawionego, uchwyt był zatrzaskiwany. Dźwignia ssania znajdowała się po prawej stronie deski rozdzielczej. Dławik służył do uruchamiania silników na zimno, które wykorzystywały gaźnik, tworząc bogatszą mieszankę benzyny i powietrza.

ROK 1940

ŠKODA SUPERB 4000,typ 919

Gdy niezawodność rozruszników elektrycznych poprawiła się, rozruch korby zaczął powoli zanikać, co spowodowało powstanie mniejszego otworu korby na dole kratki, gdzie nie było chromowanej listwy. Ściągacz ssania znajdował się na środku deski rozdzielczej.

ROK 1960

ŠKODA OCTAVIA, typ 985

W powojennej OCTAVII dziurka od klucza znajdowała się na lewo od kierownicy, a dławik znajdował się na środku deski rozdzielczej. Nawet przy tym OCTAVIA mogła nadal uruchomić się mechanicznie, używając korby, która była w zestawie narzędzi. Otwór korby był ukryty pod przednią tablicą rejestracyjną.

ROK 1966

ŠKODA 1000 MB

Pierwsza ŠKODA bez opcji uruchomienia silnika z korbą to słynny 1000 MB. Skrzynia zapłonowa została przeniesiona na prawą stronę deski rozdzielczej (poniżej poziomu kierownicy), a dźwignia ssania została umieszczona między przednimi siedzeniami. Taki układ pozostał na miejscu do późnych lat osiemdziesiątych.

ROK 1988

ŠKODA FAVORIT

Ostatnią ŠKODĄ z dławikiem mechanicznym był 125 L. Chociaż ŠKODA FAVORIT miała silnik z gaźnikiem, dławik był już wtedy automatyczny to wystarczyło tylko przekręcić kluczyk, aby uruchomić silnik.

ROK 2009

ŠKODA YETI

Przez wiele dziesięcioleci kluczyk zapłonu był solidny, podobny do zwykłych kluczy do drzwi. Ten format projektu zaczął się jednak zmieniać pod koniec XX wieku. Na początek klucz zawierał immobilizer - urządzenie elektroniczne, które uniemożliwiło uruchomienie silnika z niewłaściwym kluczem. Pierwszą ŠKODĄ wyposażoną w immobilizer była ŠKODA FELICIA w 1994 r. Kolejnym etapem był zdalnie sterowany zamek centralny, co oznaczało, że klucz nie musiał już być fizycznie wkładany do drzwi, aby odblokować samochód, a w 1999 r. ujrzeliśmy pierwszą ŠKODĘ ze składanym kluczykiem, czyli ŠKODA FABIA. Wszystkie te funkcje są prezentowane w MUZEUM ŠKODA, np. w modelu ŠKODA YETI.

ROK 2018

ŠKODA KODIAQ

Dzisiejsze pojazdy ŠKODA, takie jak KODIAQ, wyposażone są w najnowocześniejszy bezkluczykowy system uruchamiania - kluczyk może pozostać w kieszeni kierowcy, a wszystko, co kierowca musi zrobić, aby uruchomić silnik, to nacisnąć przycisk zapłonu na desce rozdzielczej. Pierwszą ŠKODĄ oferującą bezkluczykowy system KESSY był w ŠKODA SUPERB w 2010 roku.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy