System emituj─ůcy d┼║wi─Ök w zelektryfikowanych modelach ┼áKODY

June 9, 2020
Nap─Ödy zelektryfikowanych modeli ┼áKODY pozwalaj─ů na p┼éynn─ů i cich─ů jazd─Ö. Poruszanie si─Ö samochodem z nap─Ödem elektrycznym lub hybrydowym jest dzi─Öki temu komfortowe nie tylko dla pasa┼╝er├│w, ale r├│wnie┼╝ dla otoczenia. Wi─ů┼╝e si─Ö ono jednak z kilkoma wyzwaniami, takimi jak odpowiednie informowanie pieszych o nadje┼╝d┼╝aj─ůcym poje┼║dzie. Dlatego zgodnie z wymogami Unii Europejskiej ┼áKODA wyposa┼╝a swoje zelektryfikowane modele w specjalny generator d┼║wi─Öku ostrzegaj─ůcy przechodni├│w, dbaj─ůc jednocze┼Ťnie, aby podkre┼Ťla┼é on indywidualny charakter pojazdu.

Samochody elektryczne i hybrydowe typu plug-in s─ů bardzo ciche. Ma to pozytywne oddzia┼éywanie na poziom ha┼éasu w okolicy, ale mo┼╝e tak┼╝e stanowi─ç pewne ryzyko dla pieszych. Dlatego samochody z nap─Ödem elektrycznym lub hybrydowym musz─ů podczas jazdy z nisk─ů pr─Ödko┼Ťci─ů emitowa─ç d┼║wi─Ök. Pierwszymi samochodami marki ┼áKODA, kt├│re zosta┼éy wyposa┼╝one w generator d┼║wi─Öku, znany jako E-noise, s─ů hybrydowe modele typu plug-in: SUPERB iV, OCTAVIA iV oraz OCTAVIA RS iV. Sygna┼é w charakterystyczny i przyjemny dla ucha spos├│b na┼Ťladuje d┼║wi─Ök silnika, a jego nat─Ö┼╝enie zmienia si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od tego czy pojazd przyspiesza czy zwalnia.

Za opracowanie rozwi─ůzania i dostrajanie samego d┼║wi─Öku w samochodach marki ┼áKODA odpowiedzialni s─ů eksperci z centrum bada┼ä i rozwoju w Mlad├í Boleslav.

- Zadanie nie by┼éo ┼éatwe, poniewa┼╝ ilo┼Ť─ç miejsca pod mask─ů jest ograniczona a przepisy dotycz─ůce d┼║wi─Ökowych system├│w ostrzegawczych dla samochod├│w elektrycznych i hybrydowych s─ů rygorystyczne - wyja┼Ťnia Pavel Orend├í┼í, g┼é├│wny in┼╝ynier pracuj─ůcy nad projektem.

D┼║wi─Ök podkre┼Ťlaj─ůcy indywidualny charakter pojazdu

Zgodnie z przepisami UE samochody hybrydowe oraz elektryczne musz─ů emitowa─ç d┼║wi─Ök ostrzegawczy przy pr─Ödko┼Ťciach do 20 km/h. Powy┼╝ej tej pr─Ödko┼Ťci samoch├│d wydaje naturalny d┼║wi─Ök emitowany przez opony w efekcie kontaktu z jezdni─ů. Rozwi─ůzanie wprowadzone w zelektryfikowanych modelach ┼áKODY polega na emisji sygna┼éu d┼║wi─Ökowego nawet do pr─Ödko┼Ťci 50 km/h, kt├│ry nast─Öpnie jest naturalnie zast─Öpowany d┼║wi─Ökiem generowanym przez pojazd w ruchu. Samoch├│d musi r├│wnie┼╝ emitowa─ç odpowiednie brzmienie podczas cofania z pr─Ödko┼Ťci─ů do 6 km/h. W tym przypadku zelektryfikowane modele ┼áKODY wydaj─ů r├│wnie┼╝ d┼║wi─Ök imituj─ůcy silnik spalinowy, ale o innych tonach, tak aby piesi mieli ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e samoch├│d cofa.

Jednym z zada┼ä dla zespo┼éu ekspert├│w by┼éo opracowanie sposobu zainstalowania niewielkiego g┼éo┼Ťnika w wodoodpornej obudowie. Nadajnik d┼║wi─Öku zosta┼é umieszczony przy prawym przednim kole.

- D┼║wi─Ök powinien by─ç skierowany w stron─Ö pieszych, wi─Öc opcje pozycjonowania g┼éo┼Ťnika by┼éy ograniczone. Piesi widz─ů tylko u┼éamek sytuacji na drodze i wykorzystuj─ů tak┼╝e sw├│j s┼éuch, aby kontrolowa─ç przestrze┼ä wok├│┼é siebie. Przepisy szczeg├│┼éowo okre┼Ťlaj─ů wymagania jakie powinien spe┼énia─ç system AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System), dlatego do projektu zaanga┼╝owano ekspert├│w ds. akustyki pojazd├│w ┼áKODY, aby odpowiednio dopracowali d┼║wi─Ök ÔÇô komentuje Pavel Orend├í┼í.

Stworzenie zindywidualizowanego d┼║wi─Öku ostrzegawczego stanowi przestrze┼ä do kreatywnego dzia┼éania dla producent├│w. Pomimo tego, i┼╝ przepisy okre┼Ťlaj─ů cz─Östotliwo┼Ť─ç oraz poziom nat─Ö┼╝enia d┼║wi─Öku (co najmniej 56 decybeli), projektanci mog─ů wykaza─ç si─Ö pomys┼éowo┼Ťci─ů i dostosowa─ç d┼║wi─Ök do charakteru danego samochodu.

- Hybrydowe modele ┼áKODY w przyjemny dla odbiorcy spos├│b emituj─ů d┼║wi─Ök na┼Ťladuj─ůcy prac─Ö silnika spalinowego, tak aby wszystko by┼éo ze sob─ů sp├│jne. Model OCTAVIA RS iV b─Ödzie przy niskich pr─Ödko┼Ťciach wydawa┼é taki sam d┼║wi─Ök, jak standardowe modele OCTAVIA iV i SUPERB iV. Maj─ůc na uwadze jednak specyficzne cechy tego modelu, pojawi si─Ö r├│wnie┼╝ sportowy charakter d┼║wi─Öku, ale podczas bardziej dynamicznej jazdy z dala od miejskich dr├│g ÔÇô podkre┼Ťla Orend├í┼í.

Ostatnie newsy