艩KODA przedstawia proces projektowania obr臋czy k贸艂 w dziale 艩KODA Design

January 23, 2020
Ka偶dy model marki 艩KODA posiada dedykowany, specjalnie zaprojektowany zestaw obr臋czy k贸艂 samochodowych. Ich projektowaniem zajmuje si臋 dzia艂 designu zewn臋trznego, kt贸ry dba o to, aby stanowi艂y one nieod艂膮czny element ca艂kowitej koncepcji pojazdu. Wa偶na jest zar贸wno estetyka, jak i funkcjonalno艣膰 obr臋czy, gwarantuj膮ce bezpieczn膮, komfortow膮 i ekonomiczn膮 jazd臋. 艩KODA przybli偶a proces ich powstawania, pokazuj膮c, na jakie elementy zwraca uwag臋 zesp贸艂 designer贸w oraz co odgrywa kluczow膮 rol臋 w procesie tworzenia.

Pracownia dzia艂u 艩KODA Design zajmuj膮cego si臋 mi臋dzy innymi projektowaniem obr臋czy k贸艂 samochodowych zlokalizowana jest w Mlad谩 Boleslav. Pracownicy dzia艂u, kt贸ry nadzoruje koordynator designu zewn臋trznego Ji艡铆 Hada拧膷ok, opracowuj膮 dla ka偶dego modelu zupe艂nie now膮, unikalna gam臋 obr臋czy k贸艂. Chocia偶 niekt贸re z nich mog膮 wygl膮da膰 podobnie, to ka偶dy projekt zosta艂 opracowany na nowo dla danego modelu. Tym samym ka偶dy model jest oferowany z w艂asnym asortymentem obr臋czy. Tylko dla bestsellera 艩KODY, modelu OCTAVIA, zaprojektowanych jest 20 r贸偶nych wzor贸w.

Podczas projektowania obr臋czy k贸艂 samochodowych nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 wiele kryteri贸w. Musz膮 by膰 one solidne i odporne na wstrz膮sy. Innym wa偶nym czynnikiem jest potrzeba zaprojektowania samochodu idealnego pod wzgl臋dem oporu aerodynamicznego i charakteryzuj膮cego si臋 niskim zu偶yciem paliwa czy energii elektrycznej. Istotna jest r贸wnie偶 ekonomia produkcji.

- Wyzwaniem dla projektant贸w jest stworzenie pojazdu, kt贸ry spe艂nia najwy偶sze standardy pod wzgl臋dem estetyki i funkcjonalno艣ci. Dlatego zesp贸艂 艩KODA Design wsp贸艂pracuje bezpo艣rednio z dzia艂em rozwoju technicznego. Zamiast otwartych, wyt艂oczonych, g艂臋bokich k贸艂 projektujemy je l偶ejsze, pe艂niejsze, bardziej zamkni臋te i p艂askie, tak aby zwi臋ksza艂y aerodynamik臋 pojazdu - komentuje Antti Mikael Savio, cz艂onek zespo艂u 艩KODA Design.

Etapy projektowania

Na wygl膮d i estetyk臋 k贸艂 samochodowych wp艂ywa zastosowanie krystalicznych element贸w, kt贸re stanowi膮 centralny element nowego j臋zyka designu 艩KODY. - Obecnie projektanci pracuj膮 ze wszystkimi rodzajami technologii, w tym z wirtualn膮 rzeczywisto艣ci膮, dzi臋ki czemu mog膮 obejrze膰 samoch贸d z r贸偶nych perspektyw i projektowa膰 go w ruchu. To wa偶ne, aby widzie膰 jak poszczeg贸lne elementy k贸艂 wygl膮daj膮 zar贸wno podczas obrotu, jak i w momencie postoju 鈥 dodaje Ji艡铆 Hada拧膷ok, koordynator ds. designu zewn臋trznego pojazdu.

Szkic projektowy obr臋czy k贸艂 nowego samochodu przenoszony jest na model 3D. W kolejnych etapach tworzony jest prototyp za pomoc膮 techniki frezowania lub druku 3D. Zatwierdzone modele projektowe przesy艂ane s膮 do dzia艂u Klasy A, kt贸ry odpowiada za prawid艂owe i bezb艂臋dne renderowanie modeli wszystkich powierzchni widocznych na samochodzie. Dzia艂 monta偶u uzupe艂nia wymagania technologiczne specyficzne dla ka偶dego projektu. Nast臋pnie s膮 one dopasowywane i integrowane, tak aby odpowiada艂y zatwierdzonemu szkicowi. Na tym etapie wymagana jest przede wszystkim umiej臋tno艣膰 wsp贸艂pracy wszystkich projektant贸w, dzia艂u Klasy A i dzia艂u monta偶u, kt贸rych wsp贸lnym zadaniem jest uzyskanie perfekcyjnego ko艅cowego efektu.

Ostatnie newsy