ŠKODA przedstawia dział budowy prototypów: czyli jak powstał VISION iV

December 20, 2019
Specjalizacj─ů jednego z najpilniej strze┼╝onych oddzia┼é├│w ┼áKODY jest projektowanie i produkcja prototyp├│w nowych modeli. To w┼éa┼Ťnie tam powstaj─ů wczesne projekty samochod├│w, kt├│re w niedalekiej przysz┼éo┼Ťci pojawi─ů si─Ö na drogach. Zesp├│┼é znany wewn─Ötrznie jako EGV, postanowi┼é uchyli─ç r─ůbka tajemnicy na temat procesu tworzenia nowych aut.

Ca┼ékowity zakaz robienia zdj─Ö─ç, a tak┼╝e specjalna przepustka zezwalaj─ůca na wej┼Ťcie do miejsca pracy to standard dla pracownik├│w EGV, kt├│rych praca w procesie projektowania nowego modelu jest niezast─ůpiona. Gdy nowy samoch├│d po raz pierwszy zostanie zaprezentowany publicznie podczas ┼Ťwiatowej premiery, zesp├│┼é EGV jest ju┼╝ w trakcie prac nad zupe┼énie nowym projektem.

Jednym z najwa┼╝niejszych prototyp├│w stworzonych w ostatnim czasie jest nap─Ödzany wy┼é─ůcznie elektrycznie SUV VISION iV. Na jego podstawie powsta┼é pierwszy elektryczny SUV marki ┼áKODA, kt├│ry b─Ödzie ┼Ťwi─Ötowa┼é swoj─ů premier─Ö ju┼╝ w przysz┼éym roku.

Wszystko rozpoczyna si─Ö od pomys┼éu i pewnej wizji nowego samochodu, kt├│ra przekszta┼écana jest w pe┼énowymiarowy, gliniany model. Nast─Öpnie ekipa EGV mo┼╝e wykaza─ç si─Ö w konceptualnej cz─Ö┼Ťci projektowania. Po wirtualnej prezentacji w pe┼énym 3D skanowany jest gliniany model wykonany przez projektant├│w, na podstawie kt├│rego powstaje model ÔÇ×w┼éa┼ŤciwyÔÇŁ.

- Na pocz─ůtku, przy pomocy skanera 3D, konwertujemy gliniany model na model komputerowy. Nast─Öpnie tworzymy szczeg├│┼éowy model powierzchni, kt├│ry s┼éu┼╝y za podstaw─Ö do przygotowania wirtualnej prezentacji. Przenosz─ůc ten etap pracy do wirtualnej rzeczywisto┼Ťci, mo┼╝emy nie tylko szczeg├│┼éowo wy┼Ťwietli─ç ka┼╝dy detal samochodu, ale tak┼╝e przeprowadzi─ç symulacje ergonomii wn─Ötrza czy pola widzenia z perspektywy kierowcy pojazdu. Dzi─Öki temu wszystkie zmiany mo┼╝emy wprowadzi─ç cyfrowo ÔÇô opowiada David Van─Ťk, szef dzia┼éu konstrukcji prototyp├│w i modeli.

Proces produkcji nowego samochodu jest bardzo z┼éo┼╝ony. Po fazie projektowania cyfrowego nadchodzi etap testowania prototypu. Dzi─Öki zastosowaniu wy┼╝ej wspomnianych skan├│w, projektanci ┼áKODY maj─ů dost─Öp do szczeg├│┼éowych informacji, mi─Ödzy innymi na temat wn─Ötrza pojazdu.

Na podstawie danych przekazanych przez in┼╝ynier├│w, zesp├│┼é EGV tworzy dzia┼éaj─ůcy prototyp, wykorzystuj─ůc przy tym najnowocze┼Ťniejsz─ů technologi─Ö towarzysz─ůc─ů r├│wnie┼╝ produkcji finalnego produktu. Zesp├│┼é EGV ustala wszelkie procesy i narz─Ödzia, kt├│re zostan─ů wykorzystane do stworzenia niezb─Ödnych dla prototypu cz─Ö┼Ťci, a tak┼╝e planuj─ů proces produkcji i sposoby programowania pojazdu.

- Musimy przeanalizowa─ç ca┼éy prototyp w najmniejszych szczeg├│┼éach, dzi─Öki czemu technologie i rozwi─ůzania, na kt├│re si─Ö zdecydujemy, b─Öd─ů odpowiednio dobrane do kolejnych test├│w ÔÇô m├│wi David Van─Ťk.

Elementy prototypu wykonane s─ů z bloku metalu, a do ich stworzenia wykorzystuje si─Ö zar├│wno zaawansowane roboty, jak i manualne stacje robocze. Z kolei druk 3D znajduje zastosowanie przy produkcji niekt├│rych element├│w zewn─Ötrznych i wewn─Ötrznych. Po z┼éo┼╝eniu szkieletu prototypu jest on malowany tak, jak ka┼╝dy inny samoch├│d opuszczaj─ůcy ta┼Ťm─Ö produkcyjn─ů.

W momencie uko┼äczenia podwozia w osobnym warsztacie, prototyp zostaje z┼éo┼╝ony w ca┼éo┼Ť─ç - montuje si─Ö nadwozie, a tak┼╝e wszelk─ů niezb─Ödn─ů elektronik─Ö. Kiedy prototyp jest ju┼╝ kompletny, do systemu instaluje si─Ö oprogramowanie oraz kalibruje systemy wspomagania kierowcy. Tak zbudowany pojazd zostaje gruntownie sprawdzony, aby upewni─ç si─Ö, ┼╝e ca┼éo┼Ť─ç dzia┼éa zgodnie z za┼éo┼╝eniami.

Teraz nowy prototyp jest got├│w na przeprowadzenie wszystkich niezb─Ödnych test├│w. Chocia┼╝ projektowanie cyfrowe to nieustannie rozwijaj─ůcy si─Ö obszar, wci─ů┼╝ nale┼╝y stworzy─ç dziesi─ůtki fizycznych prototyp├│w, kt├│re s─ů niezb─Ödne do przeprowadzenia test├│w dla ka┼╝dego nowego modelu.

- Zanim konkretny model zostanie dopuszczony do masowej produkcji, b─Ödzie mia┼é za sob─ů prawdopodobnie ponad dwa miliony kilometr├│w i tysi─ůce godzin rygorystycznych test├│w. Testy jazdy, testy zderzeniowe, a nawet ekstremalne warunki w specjalnie przygotowanej komorze ÔÇô sprawdzamy ka┼╝dy mo┼╝liwy element, aby odpowiednio spe┼énia┼é swoje funkcje ÔÇô m├│wi Van─Ťk w kontek┼Ťcie tworzenia prototyp├│w.

Testy s─ů w stanie potwierdzi─ç, ┼╝e produkcja nowego samochodu zmierza w dobrym kierunku lub pozwalaj─ů zaplanowa─ç odpowiednie zmiany, kt├│re ulepsz─ů projekt powstaj─ůcego pojazdu. Regularne testy umo┼╝liwiaj─ů znalezienie obszar├│w, w kt├│rych mo┼╝na dodatkowo ulepszy─ç projekt. Na tym etapie zar├│wno projektanci, jak i in┼╝ynierowie przechodz─ů przez sw├│j proces kolejny raz, aby zweryfikowa─ç i uzupe┼éni─ç dane. Ostatecznie zesp├│┼é EGV przekazuje informacje i wyniki do podmiot├│w odpowiedzialnych za przygotowanie nowego modelu do produkcji masowej.

Rola prototypu ko┼äczy si─Ö, kiedy nowy model jest ju┼╝ gotowy, aby wprowadzi─ç go do sprzeda┼╝y i zosta┼é on oficjalnie zaprezentowany. Prototypy nigdy nie trafiaj─ů do klient├│w, a materia┼éy u┼╝yte do ich produkcji zostaj─ů poddane recyklingowi.

Ostatnie newsy