ŠKODA prezentuje kultowe modele

ŠKODA prezentuje kultowe modele z 125-letniej historii w Rétromobile

ŠKODA prezentuje kultowe modele z 125-letniej historii w Rétromobile

4. 2. 2020

Replika roweru SLAVIA z 1896 r., jedynego ocalałego Laurina i Klementa BSC, ŠKODY Sport z 1949 r., OCTAVIA z 1960 r. i elektrycznego pojazdu koncepcyjnego ŠKODA VISION E z 2017 r. Mladá Boleslav, 4 lutego 2020 r. - w tym roku ŠKODA AUTO świętuje 125. rocznicę założenia firmy. Z tej okazji koncentruje się na temacie wyglądu marki na międzynarodowych targach samochodów klasycznych „Rétromobile”, które odbywają się w dniach 5–9 lutego 2020 r. Dzięki pojazdom z kilku epok ŠKODA przypomina długą podróż firmy. Oprócz historycznych pojazdów, koncepcja VISION E zasilana bateryjnie zapowiada nową erę w ŠKODA - erę elektromobilności.

Najstarsza ekspozycja ŠKODY w halach wystawowych w Porte de Versailles jaką jest replika roweru SLAVIA z 1896 roku, przedstawia początki globalnej firmy. 125-letnia podróż ŠKODY AUTO rozpoczęła się w 1895 roku. W tym roku Václav Laurin i Václav Klement, ojcowie założyciele firmy, rozpoczęli działalność od naprawy rowerów. Wkrótce zaczęli produkować własne modele rowerów pod marką SLAVIA. Wierna replika słynnego modelu z 1896 roku wystawiona na Rétromobile pojawiła się w centrum uwagi w zeszłym roku. W ramach „L'Etape du Tour”, gdzie amatorzy mogą rywalizować na oryginalnym etapie Tour de France w Pradze klasyczny miłośnik rowerów Vladimír Vidim wspiął się na górski szczyt o wysokości 2365 metrów właśnie na rowerze SLAVIA. Podczas gdy motocykle wyścigowe na Tour de France, których ŠKODA jest oficjalnym głównym sponsorem i partnerem pojazdu, są prawdziwymi lekkimi „piórkami”, SLAVIA waży prawie dwa razy więcej niż dzisiejsze maszyny wyścigowe o wadze 18 kilogramów. Ma tylko jeden bieg i nie ma wolnego koła ani hamulców - więc rowerzyści musieli polegać na sile nóg nawet podczas zjazdu. Wideo górskiej sceny z rowerem SLAVIA można znaleźć na Storyboard ŠKODA.

Już w 1901 roku rozwijająca się firma z Mladá Boleslav zajmowała się również sportem motorowym. Laurin & Klement BSC jest jednym z najbardziej utytułowanych wczesnych pojazdów. Samochód sportowy, z modelu którego zbudowano zaledwie dwanaście sztuk, wygrał między innymi wyścig Paryż - Berlin w 1908 roku. ŠKODA prezentuje jedyną zachowaną kopię w Rétromobile. Silnik nr 5635 potwierdza oryginalność tego wyjątkowego pojazdu, który został wypuszczony z fabryki 12 lipca 1908 r., a po gruntownej renowacji jest obecnie częścią Muzeum ŠKODA w Mladej Boleslav. Sportowy samochód Voiturette napędzany jest schłodzoną wodą z dwucylindrowym rzędowym silnikiem o mocy 12 KM (8,8 kW), który czerpie z pojemności skokowej 1399 cm³. Dwumiejscowy weteran osiąga maksymalną prędkość 75 km/h.

Tylko dwie ŠKODA Sport zostały wyprodukowane w Mladá Boleslav w 1949 roku. Model oparty jest na udanej ŠKODA 1101 „TUDOR”. W czerwcu 1950 roku duet kierowców Václav Bobek i Jaroslav Netušil udali się tym samochodem na linię startową legendarnego 24-godzinnego wyścigu we Francji. Po obiecującym starcie i 13 godzinach jazdy niewielki element silnika źle działał, powodując wypadnięcie pary z wyścigu. Ze względu na pogarszającą się globalną sytuację polityczną przez wiele lat zespół fabryki ŠKODA po raz ostatni brał udział w Le Mans. ŠKODA Sport z prywatnej kolekcji wystawionej w Paryżu brała udział w ponad 70 imprezach sportów motorowych w latach 1949–1962. W tym roku ŠKODA Sport powraca na słynny tor wyścigowy Sarthe na Le Mans Classic 2020.

Bestseller marki, OCTAVIA, budowany od 1959 roku, reprezentuje udaną produkcję seryjną ŠKODY w Rétromobile. Muzeum ŠKODA wysyła do Paryża model 1960 wyprodukowany w standardowej wersji dwudrzwiowej z silnikiem o pojemności 1089 cm³ i mocy 40 KM (29 kW). W tym samym roku ŠKODA poszerzyła również gamę modeli o pierwszą OCTAVIA COMBI. Rodzina modeli OCTAVIA i wywodząca się z niej kabriolet FELICIA zostały wyeksportowane do kilkudziesięciu krajów na całym świecie. Świętując zwycięską passę w klasie <1300 cm³ podczas Rajdu Monte Carlo w 1961, 1962 i 1963 r., OCTAVIA TS również znalazła się w annałach sportów motorowych.

Podczas gdy pierwsze cztery eksponaty na Rétromobile podkreślają różnorodną tradycję producenta samochodów z Mladá Boleslav, piąta wystawa wskazuje na przyszłość.W 2017 r. ŠKODA przedstawiła studium koncepcyjne VISION E. ŠKODA VISION E o długości 4645 mm ma wyjątkowo przestronne wnętrze z czterema obrotowymi siedzeniami i tylnymi drzwiami odchylanymi do tyłu, co ułatwia wsiadanie. Dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 225 kW (306 KM) napędzają wszystkie cztery koła, przyspieszając model do prędkości maksymalnej 180 km/h. Wydajny akumulator litowo-jonowy i optymalne odzyskiwanie umożliwiają zasięg do 500 kilometrów.

45-ta edycja Rétromobile odbędzie się w dniach 5–9 lutego 2020 r. na Paris Expo Porte de Versailles. Na powierzchni 72 000 metrów kwadratowych 620 wystawców - w tym 120 klubów marki - pokaże ponad 1000 klasycznych pojazdów, a także części, akcesoria i usługi.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy