Od momentu debiutu w WRC2 w 2015 r. ŠKODA FABIA R5 deklasuje konkurencję i rok po roku zdobywa najwyższe trofeum. Nie inaczej jest w tym sezonie – już na dwa rajdy przed jego zakończeniem mistrzowski tytuł zapewnił sobie kierowca teamu ŠKODA Motorsport Jan Kopecký.
Czech miał w tym sezonie wspaniałą passę – wygrał wszystkie rajdy, w których startował. Tuż za nim uplasowało się dwóch kolejnych kierowców z teamu ŠKODA Motorsport – Pontus Tidemand i młodziutki Fin Kalle Rovanperä. Dzięki ich wspaniałej postawie i niezawodności samochodów ŠKODA wygrała 10 z 13 rajdów w tym sezonie i – ze względu na zapewnione mistrzostwo – nie musiała wysyłać żadnej ze swoich załóg na ostatnie zawody do Australii.
Debiut ŠKODY FABIA R5 w WRC2
Historia tej niebywałej dominacji zaczęła się w 2015 r. Nowa rajdowa konstrukcja ŠKODY zadebiutowała dość późno, bo dopiero w piątym rajdzie sezonu. Ale wtedy w Portugalii nikt nie miał wątpliwości, że zanosi się na coś poważnego – dwie załogi jadące w nowych ŠKODACH FABIA R5 znalazły się na drugim i trzecim miejscu. I zaczęło się. Od tamtej pory przynajmniej jedna ekipa ŠKODY plasowała się na podium w każdym rajdzie, w którym wystartowała do końca sezonu. Co więcej wkrótce do ŠKODY FABIA R5 przesiadł się także Nasser Al-Attiyah, który zdobył mistrzostwo WRC2 w 2015 r. W ostatnim rajdzie sezonu w Katalonii całe podium należało już do ŠKODY.
Początki dominacji w rajdach
Kolejny sezon zaczął się spokojnie. Kierowcy w ŠKODACH zajęli kilka razy miejsca na niższych stopniach podium, jakby powoli rozkręcali się na dalszą część sezonu. Gdy w końcu zaczęli wygrywać, byli nie do zatrzymania. Wygrywali rajd za rajdem: zamieniali się miejscami na podium i nierzadko zajmowali po kilka z nich. Po Rajdzie Polski po raz pierwszy stanął na nim także Esapekka Lappi, kierowca teamu ŠKODA Motorsport, który ostatecznie został mistrzem sezonu 2016. Także tytuł wicemistrza przypadł kierowcy ŠKODY. No i oczywiście drugie zwycięstwo w kategorii zespołów.
Bezkonkurencyjna ŠKODA Motorsport
Sezon 2017 to już czas bezsprzecznej dominacji zespołu ŠKODA Motorsport, a zwłaszcza załogi z Pontusem Tidemandem za kierownicą. Niesamowity Szwed wygrał pięć z siedmiu rajdów, w których wziął udział. W pozostałych dwóch był drugi i trzeci. Oczywiście został mistrzem sezonu, a jego przewaga nad drugim zawodnikiem w klasyfikacji generalnej wynosiła aż 52 punkty! Świetnie prezentowali się także inni kierowcy startujący ŠKODAMI FABIA R5, zwłaszcza Jan Kopecký, któremu zabrakło sześciu punktów do podium w klasyfikacji generalnej.
Sezon marzeń
Co się odwlecze, to nie uciecze, jak mówi przysłowie, i rzeczywiście – Kopecký w tym sezonie odbił sobie z nawiązką to czwarte miejsce z zeszłego roku. Od samego początku rywalizacja między nim a Tidemandem była ostra, a pod koniec dołączył do niej jeszcze kolejny zawodnik ŠKODA Motorsport – Kalle Rovanperä. Panowie totalnie zdominowali ten sezon: zajęli wszystkie miejsca na podium w klasyfikacji generalnej i oczywiście dali ŠKODZIE czwarty tytuł mistrzowski w WRC2 z rzędu. Wyjątkowe połączenie talentu najlepszych konstruktorów i mistrzostwa kierowców i ich pilotów sprawiło, że ŠKODA FABIA R5 to najbardziej utytułowane auto nie tylko w WRC2, ale także w kilku innych kategoriach, w których startują samochody ze specyfikacją R5. Gratulujemy, dziękujemy i trzymamy kciuki za więcej!
Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.