ŠKODA KODIAQ RS z rekordowym wynikiem na torze Nürburgring

ŠKODA KODIAQ RS z rekordowym wynikiem na torze Nürburgring

ŠKODA KODIAQ RS z rekordowym wynikiem na torze Nürburgring

26. 12. 2018

Pierwszy SUV ŠKODY z oznaczeniem RS, prowadzony przez żywą legendę na osławionym niemieckim torze Nürburgring, udowodnił, że nawet siedmioosobowy samochód może być szybki i wprawiać w ekscytację. Niewiele miejsc ma taki urok dla fanów sportów motorowych jak Nordschleife – północna pętla toru wyścigowego Nürburgring w górach Eifel w Niemczech. Po tym, jak miejsce to zostało zbudowane pod koniec 1920 roku, zyskało ono reputację jednego z najbardziej wymagających torów wyścigowych na świecie i zdobyło przydomek „Zielone Piekło”.

Pierwszy SUV ŠKODY z oznaczeniem RS, prowadzony przez żywą legendę na osławionym niemieckim torze Nürburgring, udowodnił, że nawet siedmioosobowy samochód może być szybki i wprawiać w ekscytację.

Niewiele miejsc ma taki urok dla fanów sportów motorowych jak Nordschleife – północna pętla toru wyścigowego Nürburgring w górach Eifel w Niemczech. Po tym, jak miejsce to zostało zbudowane pod koniec 1920 roku, zyskało ono reputację jednego z najbardziej wymagających torów wyścigowych na świecie i zdobyło przydomek „Zielone Piekło”.

Trasa Nordschleife jest znacznie dłuższa niż większość współczesnych torów wyścigowych, ma ponad 21 kilometrów i jest odczuwalnie węższa. Przez ciasne zakręty i spore zmiany poziomu wyglądem przypomina bardziej krętą górską drogę niż tor wyścigowy. Z tego też powodu producenci samochodów z całego świata przyjeżdżają tutaj, aby przetestować swoje pojazdy. Jeśli dane auto jest szybkie na torze Nürburgring, będzie tak samo sprawne w każdym innym miejscu na świecie.

Osiągnięcie świetnego czasu – a może nawet ustanowienie rekordu – na tak wymagającym torze to nie jest wyłącznie kwestia prestiżu, ale także dowód prawdziwych możliwości samochodu. Pokazuje, że dany pojazd potrafi nie tylko osiągnąć wysoką prędkość i przyspieszyć szybko, ale może też poradzić sobie ze zdradliwymi zakrętami, niebezpiecznymi wzniesieniami i zmiennymi nawierzchniami.

Największe nazwiska w motoryzacji przyjeżdżają tutaj, aby sprawdzić swoje możliwości. W wyścigach testowane są supersamochody, sportowe modele, najlepsze hatchbacki, niesamowite limuzyny, w tym także auta zza oceanu. Ale siedmioosobowy SUV? Czy to nie brzmi trochę, no cóż, szalenie?

ŠKODA zdecydowała się podjąć to wyzwanie swoim pierwszym SUV-em z oznaczeniem RS. ŠKODA KODIAQ RS ma silnik 2.0 BiTDI o mocy 239 KM (176 kW) i została zaprezentowana na Paris Motor Show 2018 w dniach 4-14 października. To idealny samochód, aby udowodnić, że nawet duża, rodzinna ŠKODA może świetnie się sprawdzić na najtrudniejszym torze na świecie.

W celu przetestowania wyżej wspomnianego modelu w akcji musiał nadejść czas, aby przekazać go oswojonemu kierowcy wyścigowemu. Niektórzy twierdzą, że wybrana mistrzyni zrobiła ponad 30 000 okrążeń w „Zielonym Piekle” i że jest jedyną kobietą, która wygrała 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy Nürburgring. Wiemy tylko, że nazywa się Sabine Schmitz i jest także prezenterką Top Gear.

Z legendą Nürburgring za kierownicą i Františkiem Drábekiem, szefem linii produktów Compact, na miejscu pilota wielki SUV rozpoczął swoją rekordową próbę 18 maja 2018. Standardowy samochód ŠKODA KODIAQ RS, zakamuflowany specjalną okleiną, aby nie pokazać szczegółów designu przed październikową premierą, jeździł po torze z zaskakującą zwrotnością.

„Samochód wygląda sportowo i napęd też ma sportowy. Nie sądziłam, że siedmioosobowy pojazd będzie tak łatwy w obsłudze, szczególnie na wymagającym torze takim jak Nordschleife, ale jazda nim sprawiła mi dużo radości. To auto naprawdę dobrze jeździ. Jestem pod wrażeniem. Użyliśmy takiej samej wersji, jaka będzie dostępna w sprzedaży – niczego nie zmieniliśmy. Myślę, że jeśli mamy zamiar pobić rekord okrążenia, to powinno się to stać w samochodzie, który jest rzeczywiście dostępny dla zwykłego użytkownika, w przeciwnym razie próba nie ma sensu. Chcę pokazać ludziom, jak dobry pojazd mogą kupić” – wyjaśniła Sabine Schmitz, komplementując auto ŠKODA KODIAQ RS.

Kiedy ŠKODA przekroczyła prędkość ponad 200 km/h, było jasne, że próba zakończyła się sukcesem. Dzięki połączeniu potężnego silnika, adaptacyjnego zawieszenia (DCC) i, oczywiście, umiejętności Sabine za kierownicą, ŠKODA KODIAQ RS stała się najszybszym siedmioosobowym SUV-em w Nordschleife, kończąc jazdę z czasem 9 minut i 29,84 sekundy.

„RS oznacza sport rajdowy i odzwierciedla historię sportów motorowych marki ŠKODA. Osoby prowadzące aktywny tryb życia pokochają model ŠKODA KODIAQ RS.

Wystarczy jeden taki samochód, aby cieszyć się bezpieczną podróżą rodzinną, a jednocześnie móc ścigać się na torze” – powiedział Drábek, opisując zalety SUV-a.

Osiągając ten rekord, nowy sportowy SUV ŠKODY udowadnia, że możesz mieć rodzinną praktyczność, przestrzeń i możliwości do jazdy w dowolnym miejscu, a jednocześnie cieszyć się z jazdy i szybkości – wszystko to właśnie w tym jednym aucie.

W zależności od wariantu i wersji zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 7,7 l/100 km do 8,3 l/100 km, emisja CO2 od 201 g/km do 217 g/km (dane na podstawie świadectw homologacji typu). Zużycie paliwa i emisja CO2 zostały określone zgodnie z procedurą WLTP. O szczegóły zapytaj Autoryzowanego Dealera Marki ŠKODA lub sprawdź na stronie skoda-wltp.pl

A co ze skrzynią biegów? Podczas gdy Twoja ŠKODA prawdopodobnie używa zarówno standardowej, ręcznej skrzyni biegów, jak i jej automatycznej wersji z podwójnym sprzęgłem DSG, FABIA R5 wykorzystuje sekwencyjną skrzynię biegów zaprojektowaną specjalnie do rajdów.

Skupia się ona całkowicie na prędkości i, oczywiście, wytrzymałości na trudnych odcinkach specjalnych. Może mieć tylko pięć biegów, w przeciwieństwie do sześciobiegowej manualnej skrzyni lub nawet siedmiobiegowej DSG w typowym aucie ŠKODA. Mimo to układ ten pozwala kierowcy zmieniać biegi w ciągu zaledwie kilku milisekund, lekkim ruchem dźwigni. Kolejna ciekawostka – samochód ma sprzęgło, ale służy ono tylko do powolnej jazdy, parkowania i innych manewrów. Przy dużej prędkości zmiana biegów następuje bez wysprzęglania.

Przełożenia pozwalają na osiągnięcie prędkości maksymalnej do 200 km/h. Być może wydaje się, że to nieduży wynik – nowa ŠKODA FABIA 1.0 TSI ma prędkość maksymalną 199 km/h – ale w rajdach nie chodzi o rozwijanie maksymalnej prędkości. Na ciasnych, krętych trasach przyspieszenie jest o wiele ważniejsze, dlatego wybrano stosunkowo krótkie przełożenia.

Tak więc jeśli prawie wszystko jest podyktowane regułami, jaki wpływ mają inżynierowie? Cóż, w przypadku ŠKODAY FABIA R5 ich wkład jest widoczny na przykład w niezawodności. Czy pamiętasz te czasy, kiedy O.C. Veiby musiał jechać bez jednej półosi po niefortunnym wypadku? Tak trwały jest nasz samochód!

Zachęcamy do wyczekiwania naszego najnowszego cyklu o historii i technologii napędów na wszystkie koła, a także do czytania wszystkich innych artykułów technicznych, które dla Was przygotowaliśmy!

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy