┼áKODA JOYSTER ÔÇô CYTRYNOWA RADO┼Ü─ć

December 17, 2019
Rado┼Ť─ç - to by┼éa g┼é├│wna koncepcja modelu JOYSTER, koncepcja projektowa, kt├│r─ů ┼áKODA zaprezentowa┼éa podczas Show Samochodowego w Pary┼╝u w 2006 roku. Dzi┼Ť ten samoch├│d jest wystawiany w Depozycie MUZEUM ┼áKODA w Mladej Boleslav.

Samoch├│d na ca┼ée ┼╝ycie i dla rado┼Ťci ┼╝ycia, takie by┼éo has┼éo modelu JOYSTER, samochodu koncepcyjnego, kt├│ry ┼áKODA zabra┼é na Paris Motor Show w 2006 roku. ÔÇ×Jens Manske, ├│wczesny g┼é├│wny projektant, chcia┼é samochodu zaprojektowanego specjalnie dla Pary┼╝a. Zadanie polega┼éo na stworzeniu czego┼Ť, co promieniowa┼éoby mi┼éo┼Ťci─ů, pi─Öknem i emocjamiÔÇŁ- wspomina projektant Ji┼Ö├ş Hada┼í─Źok, kt├│rego r├│┼╝ne obowi─ůzki w przesz┼éo┼Ťci obejmowa┼éy na przyk┼éad wygl─ůd zewn─Ötrzny zmodernizowanego modelu ┼áKODA FABIA w 2018 roku.

JOYSTER by┼é odskoczni─ů do jego przysz┼éej kariery. ÔÇ×Do tej pory pracowa┼éem jako modelarz, co obejmowa┼éo samoch├│d koncepcyjny ┼áKODA YETI z 2005 roku. JOYSTER by┼é kolejnym samochodem koncepcyjnym. Przynios┼éem kilka szkic├│w do Jensa Manskego, kt├│ry natychmiast umie┼Ťci┼é mnie w jednym z trzech zespo┼é├│w odpowiedzialnych za zaprojektowanie tego samochodu na show w Pary┼╝u. Chocia┼╝ m├│j projekt nie by┼é ostateczny, poniewa┼╝ m├│j kolega Jan Tu─Źek zosta┼é wybrany do tego projektu, to nie mia┼éo ┼╝adnego znaczenia - utorowa┼éo mi drog─Ö do roli projektanta zewn─Ötrznego, a to by┼éo spe┼énienie moich marze┼ä".

Trzydrzwiowy kompaktowy hatchback ods┼éoni┼é pomys┼éy ┼áKODY na temat tego, jak mo┼╝e wygl─ůda─ç ma┼éy samoch├│d przysz┼éo┼Ťci, a tak┼╝e rzuci┼é ┼Ťwiat┼éo na mo┼╝liwe ┼Ťcie┼╝ki, kt├│rymi mo┼╝na pod─ů┼╝a─ç przy opracowywaniu wielu komponent├│w i rozwi─ůza┼ä typowych dla ┼áKODA. Jego cytrynowy kolor pokaza┼é, ┼╝e zamiast konserwatywnych mened┼╝er├│w ten samoch├│d by┼éby skierowany do dynamicznych m┼éodych ludzi.

Dzi─Öki swoim proporcjom JOYSTER wygl─ůda na szerszy ni┼╝ jest w rzeczywisto┼Ťci, a jego sportowy wygl─ůd podkre┼Ťlaj─ů kr├│tkie zwisy, przesuni─Öta z przodu linia boczna w przedziale pasa┼╝erskim, solidne i poszerzone skrzyd┼éa oraz du┼╝e felgi aluminiowe, kt├│re znacznie wykracza┼éy poza standardowe w tej kategorii w danym momencie.

Podobnie jak poprzednie samochody koncepcyjne, ROOMSTER i YETI, JOYSTER ma du┼╝e okna, kt├│rych efekt jest po┼é─ůczony z przyciemnionymi na ciemno s┼éupkami typu A. Odwa┼╝na kratka w po┼é─ůczeniu z niskimi reflektorami LED.

Pod panoramicznym przeszklonym dachem we wn─Ötrzu mieszcz─ů si─Ö cztery osobne anatomicznie ukszta┼étowane siedzenia i wiele du┼╝ych schowk├│w, wystarczaj─ůch, by pomie┼Ťci─ç laptopa lub aparat cyfrowy. Pude┼éka z ty┼éu przednich siedze┼ä mo┼╝na wyj─ů─ç, a dzi─Öki zintegrowanym paskom mo┼╝na je wykorzysta─ç jako plecaki.

Po ┼Ťrodku deski rozdzielczej, w segmencie systemu audio, znajduje si─Ö specjalna komora przeznaczona na cienki laptop - kierowca mo┼╝e r├│wnie┼╝ u┼╝ywa─ç tego komputera poza pojazdem do nagrywania film├│w, muzyki lub jako cyfrowy dziennik. Pomys┼é polega┼é na tym, ┼╝e laptop mo┼╝na pod┼é─ůczy─ç do deski rozdzielczej, a nast─Öpnie wykorzysta─ç do sterowania r├│┼╝nymi funkcjami, takimi jak system audio i o┼Ťwietlenie otoczenia.

Oryginalnie zaprojektowana dwucz─Ö┼Ťciowa pokrywa baga┼╝nika zosta┼éa zainspirowana samochodem koncepcyjnym YETI. Jego dolna cz─Ö┼Ť─ç sk┼éada si─Ö w dw├│ch pozycjach. Podczas gdy poziom 1 kontynuuje poziomo lini─Ö pod┼éogi baga┼╝nika, poziom 2 mo┼╝na lekko przechyli─ç do ty┼éu i unieruchomi─ç od wewn─ůtrz, u┼╝ywaj─ůc tylko jednej r─Öki. W ten spos├│b tylna klapa zamieniana jest w ┼éawk─Ö dla dw├│ch os├│b o no┼Ťno┼Ťci do 150 kg. Siedzenia i oparcia s─ů tapicerowane.

ÔÇ×Masowa produkcja nigdy nie by┼éa ambicj─ůÔÇŁ, m├│wi Ji┼Ö├ş Hada┼í─Źok, ÔÇ×ale chcieli┼Ťmy pokaza─ç, jak m├│g┼éby wygl─ůda─ç model A-entry - pierwszy samoch├│d, kt├│ry kupiliby m┼éodzi ludzie lub m┼éoda rodzina. Chocia┼╝ Joyster nie by┼é prekursorem ┼╝adnego konkretnego modelu, wiele zastosowanych w nim rozwi─ůza┼ä pojawi┼éo si─Ö p├│┼║niej w pojazdach ┼áKODA. Na przyk┼éad, konstrukcja ko┼éa zosta┼éa zastosowana w ROOMSTER SCOUT i FABIA SCOUT, du┼╝ej przeszklonej powierzchni, kt├│ra rozci─ůga si─Ö od dachu przez tylne okno, a nast─Öpnie a┼╝ do tylnej klapy w RAPID SPACEBACK, a kwadratowa kratka by┼éa u┼╝ywana w innych modelach ┼áKODA. ÔÇŁ

A po co tworzy─ç samochody koncepcyjne, kt├│re nigdy nie s─ů przeznaczone do masowej produkcji? W┼éa┼Ťciwie to ma sens: ludzie pracuj─ůcy w dziale rozwoju i kierownictwa maj─ů pomys┼éy, wizje, jakie kierunki powinny obra─ç samochody ┼áKODA. Mo┼╝emy dyskutowa─ç, ale dyskusje bez konkretnych rozwi─ůza┼ä nie prowadz─ů nas do celu. Musimy sprawdzi─ç r├│┼╝ne pomys┼éy, aby i┼Ť─ç naprz├│d. Dzia┼é projektowy jest swego rodzaju laboratorium nowych technologii - wiele nowych rzeczy nigdy nie zosta┼éoby opracowanych, gdyby ten zesp├│┼é nie istnia┼é. We┼║my na przyk┼éad reflektory i tylne ┼Ťwiat┼éa: gdyby projektanci nie zaprojektowali w─ůskich ┼Ťwiate┼é, nie by┼éoby presji na opracowanie nowych technologii pozwalaj─ůcych na wytwarzanie mniejszych ┼Ťwiate┼é. Bez Dzia┼éu Projektowania mo┼╝emy dzisiaj nie mie─ç ┼╝adnych nowoczesnych ┼Ťwiate┼é LED w naszych samochodach.

Ostatnie newsy