ŠKODA JOYSTER

ŠKODA JOYSTER – CYTRYNOWA RADOŚĆ

ŠKODA JOYSTER – CYTRYNOWA RADOŚĆ

17. 12. 2019

Radość - to była główna koncepcja modelu JOYSTER, koncepcja projektowa, którą ŠKODA zaprezentowała podczas Show Samochodowego w Paryżu w 2006 roku. Dziś ten samochód jest wystawiany w Depozycie MUZEUM ŠKODA w Mladej Boleslav.

Samochód na całe życie i dla radości życia, takie było hasło modelu JOYSTER, samochodu koncepcyjnego, który ŠKODA zabrał na Paris Motor Show w 2006 roku. „Jens Manske, ówczesny główny projektant, chciał samochodu zaprojektowanego specjalnie dla Paryża. Zadanie polegało na stworzeniu czegoś, co promieniowałoby miłością, pięknem i emocjami”- wspomina projektant Jiří Hadaščok, którego różne obowiązki w przeszłości obejmowały na przykład wygląd zewnętrzny zmodernizowanego modelu ŠKODA FABIA w 2018 roku.

JOYSTER był odskocznią do jego przyszłej kariery. „Do tej pory pracowałem jako modelarz, co obejmowało samochód koncepcyjny ŠKODA YETI z 2005 roku. JOYSTER był kolejnym samochodem koncepcyjnym. Przyniosłem kilka szkiców do Jensa Manskego, który natychmiast umieścił mnie w jednym z trzech zespołów odpowiedzialnych za zaprojektowanie tego samochodu na show w Paryżu. Chociaż mój projekt nie był ostateczny, ponieważ mój kolega Jan Tuček został wybrany do tego projektu, to nie miało żadnego znaczenia - utorowało mi drogę do roli projektanta zewnętrznego, a to było spełnienie moich marzeń".

Trzydrzwiowy kompaktowy hatchback odsłonił pomysły ŠKODY na temat tego, jak może wyglądać mały samochód przyszłości, a także rzucił światło na możliwe ścieżki, którymi można podążać przy opracowywaniu wielu komponentów i rozwiązań typowych dla ŠKODA. Jego cytrynowy kolor pokazał, że zamiast konserwatywnych menedżerów ten samochód byłby skierowany do dynamicznych młodych ludzi.

Dzięki swoim proporcjom JOYSTER wygląda na szerszy niż jest w rzeczywistości, a jego sportowy wygląd podkreślają krótkie zwisy, przesunięta z przodu linia boczna w przedziale pasażerskim, solidne i poszerzone skrzydła oraz duże felgi aluminiowe, które znacznie wykraczały poza standardowe w tej kategorii w danym momencie.

Podobnie jak poprzednie samochody koncepcyjne, ROOMSTER i YETI, JOYSTER ma duże okna, których efekt jest połączony z przyciemnionymi na ciemno słupkami typu A. Odważna kratka w połączeniu z niskimi reflektorami LED.

Pod panoramicznym przeszklonym dachem we wnętrzu mieszczą się cztery osobne anatomicznie ukształtowane siedzenia i wiele dużych schowków, wystarczająch, by pomieścić laptopa lub aparat cyfrowy. Pudełka z tyłu przednich siedzeń można wyjąć, a dzięki zintegrowanym paskom można je wykorzystać jako plecaki.

Po środku deski rozdzielczej, w segmencie systemu audio, znajduje się specjalna komora przeznaczona na cienki laptop - kierowca może również używać tego komputera poza pojazdem do nagrywania filmów, muzyki lub jako cyfrowy dziennik. Pomysł polegał na tym, że laptop można podłączyć do deski rozdzielczej, a następnie wykorzystać do sterowania różnymi funkcjami, takimi jak system audio i oświetlenie otoczenia.

Oryginalnie zaprojektowana dwuczęściowa pokrywa bagażnika została zainspirowana samochodem koncepcyjnym YETI. Jego dolna część składa się w dwóch pozycjach. Podczas gdy poziom 1 kontynuuje poziomo linię podłogi bagażnika, poziom 2 można lekko przechylić do tyłu i unieruchomić od wewnątrz, używając tylko jednej ręki. W ten sposób tylna klapa zamieniana jest w ławkę dla dwóch osób o nośności do 150 kg. Siedzenia i oparcia są tapicerowane.

„Masowa produkcja nigdy nie była ambicją”, mówi Jiří Hadaščok, „ale chcieliśmy pokazać, jak mógłby wyglądać model A-entry - pierwszy samochód, który kupiliby młodzi ludzie lub młoda rodzina. Chociaż Joyster nie był prekursorem żadnego konkretnego modelu, wiele zastosowanych w nim rozwiązań pojawiło się później w pojazdach ŠKODA. Na przykład, konstrukcja koła została zastosowana w ROOMSTER SCOUT i FABIA SCOUT, dużej przeszklonej powierzchni, która rozciąga się od dachu przez tylne okno, a następnie aż do tylnej klapy w RAPID SPACEBACK, a kwadratowa kratka była używana w innych modelach ŠKODA. ”

A po co tworzyć samochody koncepcyjne, które nigdy nie są przeznaczone do masowej produkcji? Właściwie to ma sens: ludzie pracujący w dziale rozwoju i kierownictwa mają pomysły, wizje, jakie kierunki powinny obrać samochody ŠKODA. Możemy dyskutować, ale dyskusje bez konkretnych rozwiązań nie prowadzą nas do celu. Musimy sprawdzić różne pomysły, aby iść naprzód. Dział projektowy jest swego rodzaju laboratorium nowych technologii - wiele nowych rzeczy nigdy nie zostałoby opracowanych, gdyby ten zespół nie istniał. Weźmy na przykład reflektory i tylne światła: gdyby projektanci nie zaprojektowali wąskich świateł, nie byłoby presji na opracowanie nowych technologii pozwalających na wytwarzanie mniejszych świateł. Bez Działu Projektowania możemy dzisiaj nie mieć żadnych nowoczesnych świateł LED w naszych samochodach.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy