ŠKODA FABIA R5 W DWÓCH ODSŁONACH

October 11, 2019
Jedno auto, dwie mo┼╝liwo┼Ťci konfiguracji zawieszenia. Czym r├│┼╝ni si─Ö ┼áKODA FABIA R5 w wydaniu asfaltowym od wersji szutrowej? Rajdy rozgrywane s─ů na r├│┼╝nych typach nawierzchni. Samochody s─ů konstrukcyjnie przystosowane do tego, ┼╝eby w prosty i szybki spos├│b zmieni─ç specyfikacj─Ö auta. I to si─Ö dzieje naprawd─Ö. W Rajdzie Katalonii, kt├│ry od 2019 roku jest w kalendarzu mistrzostw ┼Ťwiata, cz─Ö┼Ť─ç imprezy rozgrywana jest na nawierzchni szutrowej, a druga cz─Ö┼Ť─ç to asfaltowe odcinki specjalne. Zespo┼éy zazwyczaj w pi─ůtkowy wiecz├│r przerabiaj─ů auta w 75 minut, bo taki czas jest wyznaczony przez regulamin.

Jedno auto, dwie mo┼╝liwo┼Ťci konfiguracji zawieszenia. Czym r├│┼╝ni si─Ö ┼áKODA FABIA R5 w wydaniu asfaltowym od wersji szutrowej?

Rajdy rozgrywane s─ů na r├│┼╝nych typach nawierzchni. Samochody s─ů konstrukcyjnie przystosowane do tego, ┼╝eby w prosty i szybki spos├│b zmieni─ç specyfikacj─Ö auta. I to si─Ö dzieje naprawd─Ö. W Rajdzie Katalonii, kt├│ry od 2019 roku jest w kalendarzu mistrzostw ┼Ťwiata, cz─Ö┼Ť─ç imprezy rozgrywana jest na nawierzchni szutrowej, a druga cz─Ö┼Ť─ç to asfaltowe odcinki specjalne. Zespo┼éy zazwyczaj w pi─ůtkowy wiecz├│r przerabiaj─ů auta w 75 minut, bo taki czas jest wyznaczony przez regulamin.

Auto w specyfikacji szutrowej od tego w asfaltowej r├│┼╝ni si─Ö ju┼╝ na pierwszy rzut oka innymi ko┼éami i zawieszeniem. Na asfalt zak┼éadamy wi─Öksze ko┼éa z oponami o ni┼╝szym profilu bie┼╝nika i sztywniejsze zawieszenie. Na szuter ko┼éa s─ů mniejsze, ale bie┼╝nik opony jest ju┼╝ znaczny, a zawieszenie ma du┼╝y skok. R├│┼╝ni─ů si─Ö te┼╝ hamulce. Baza jest ta sama.

┼áKODA FABIA R5 na obu osiach ma zawieszenie na kolumnach McPhersona, ┼╝eby samoch├│d sprawdza┼é si─Ö w najbardziej ekstremalnych warunkach. Przy wszystkich ko┼éach zamontowane s─ů hamulce tarczowe. W specyfikacji asfaltowej ko┼éa maj─ů 18 cali, a tarcze hamulcowe odpowiednio 355 mm z przodu i 300 mm z ty┼éu.

W specyfikacji szutrowej (oraz na rajdy zimowe rozgrywane w za┼Ťnie┼╝onych rejonach, np. w Szwecji) stosuje si─Ö 15-calowe ko┼éa, a tarcze hamulcowe na obu osiach maj─ů ┼Ťrednic─Ö 300 mm. Co ciekawe, asfaltowe ko┼éa s─ů ci─Ö┼╝sze od szutrowych o ledwie 300 g (wa┼╝─ů 8,9 kg).

Zmienia si─Ö jednak nie tylko ko┼éa i hamulce. W zale┼╝no┼Ťci od rodzaju nawierzchni szutrowej (czy jest bardziej kamieni┼Ťcie, czy piaszczy┼Ťcie), konfiguracji trasy (wi─Öcej prostych czy kr─Ötych odcink├│w), stopnia degradacji drogi, a nawet preferencji za┼éogi dokonuje si─Ö powa┼╝nej modyfikacji zawieszenia. Kibice na pierwszy rzut oka widz─ů, ┼╝e szutrowe auto ÔÇ×stoiÔÇŁ wy┼╝ej. Wynika to z zastosowania innych spr─Ö┼╝yn i amortyzator├│w oraz dostosowania ich specyfiki do stylu jazdy kierowcy.

W RSMP Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk podczas rajdu nie musieli dokonywa─ç zmiany rodzaju zawieszenia. W sezonie 2019 przejechali dwie imprezy szutrowe ÔÇô Rajd Polski i Rajd Elektrenai, w pozosta┼éych korzystali ze specyfikacji asfaltowej. Wysokie lokaty na obu typach nawierzchni potwierdzaj─ů nie tylko klas─Ö za┼éogi, ale i to, ┼╝e obie specyfikacje ┼áKODY FABIA R5 daj─ů szans─Ö na sukces niezale┼╝nie od warunk├│w.

Paliwo

┼áKODA FABIA R5 do osi─ůgni─Öcia pe┼éni swoich mo┼╝liwo┼Ťci potrzebuje odpowiedniego paliwa. Niekt├│re rajdy wymagaj─ů specyficznej mieszanki, inne bardziej standardowej. ┼áKODA oferuje swoim klientom do 20 mieszanek paliwa, ┼╝eby dopasowa─ç je do auta.

┼áKODA FABIA R5 jest w stanie pomie┼Ťci─ç 82,5 litra paliwa. Samoch├│d pali 0,6 litra na kilometr odcinka specjalnego. Zbiornik paliwa zosta┼é wykonany zgodnie z przepisami FIA. Jest wykonany z kevlaru i gumy odpornej na przebicie. Jest te┼╝ wype┼éniony specjaln─ů piank─ů, kt├│ra chroni przed wyciekiem paliwa. Od spodu zamontowana jest dodatkowa warstwa z w┼é├│kna szklano-kevlarowego o grubo┼Ťci 10 mm. Szybkie tankowanie umo┼╝liwiaj─ů dwa zawory zamontowane na g├│rze zbiornika.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

Ostatnie newsy