ŠKODA FABIA R5 evo I JEJ RAJDOWY ŚWIAT

May 30, 2019
Zmodernizowana wersja najpopularniejszego samochodu rajdowego ┼áKODY po raz pierwszy startuje w mistrzostwach ┼Ťwiata. Rajd Portugalii to miejsce jego mi─Ödzynarodowej premiery. Storyboard ┼áKODA sp─Ödzi┼é ca┼éy dzie┼ä przed oficjalnym rozpocz─Öciem, informuj─ůc o tym, jak przygotowa─ç si─Ö do startu i ile trzeba rzeczy zrobi─ç du┼╝o wcze┼Ťniej.

Rajd Portugalii oficjalnie rozpocz─ů┼é si─Ö 30 maja, cho─ç same wy┼Ťcigi s─ů zwie┼äczeniem wielu przygotowa┼ä i test├│w. Zajrzyj za kulisy obiekt├│w zespo┼éu ┼áKODA Motorsport, kt├│re zwykle pozostaj─ů ukryte przed nawet najbardziej zagorza┼éymi fanami. Storyboard ┼áKODA zabierze Ci─Ö w podr├│┼╝ nowym samochodem rajdowym, prowadz─ůc ci─Ö od ojczystej fabryki samochod├│w w Mlad├í Boleslav do trybuny jednego z najs┼éynniejszych rajd├│w na ┼Ťwiecie, poprzez fale Atlantyku docieraj─ůcych do pobliskich brzeg├│w. W Rajdzie Portugalii wzi─Ö┼éy udzia┼é dwie za┼éogi: Jan Kopeck├Ż / Pavel Dresler i Kalle Rovanper├Ą / Jonne Halttunen.

https://youtu.be/VJZQ0-Yd1MQ

Dla wi─Ökszo┼Ťci ludzi pakowanie si─Ö na wycieczk─Ö za granic─Ö zajmuje godzin─Ö lub dwie. Za┼éadowanie ci─Ö┼╝ar├│wki serwisowej ┼áKODA Motorsport we wszystko co wa┼╝ne i przygotowanie jej do podr├│┼╝y mo┼╝e zaj─ů─ç nawet miesi─ůc. Opr├│cz samych samochod├│w zesp├│┼é transportuje dziesi─ůtki opon, setki litr├│w paliwa i wody oraz tysi─ůce narz─Ödzi, cz─Ö┼Ťci i komponent├│w - od ┼Ťrub wszystkich rozmiar├│w po skrzynie bieg├│w lub zderzaki. Opr├│cz transportu wszystkich niezb─Ödnych rzeczy potrzebnych do rajdu ci─Ö┼╝ar├│wka s┼éu┼╝y do obs┼éugi nawet dwudziestu mechanik├│w w parku serwisowym. Karawana opuszcza Mlad├í Boleslav na tydzie┼ä przed rajdem. Ka┼╝dego dnia za┼éoga jest w drodze przez 12 godzin, pokonuj─ůc prawie 1000 kilometr├│w. Oznacza to, ┼╝e podr├│┼╝ do oddalonego o oko┼éo 2700 km Porto w Portugalii potrwa trzy dni. Zesp├│┼é ma wtedy wystarczaj─ůco du┼╝o czasu na ÔÇ×wst─Öpne testyÔÇŁ, podczas kt├│rych mo┼╝e dok┼éadnie przetestowa─ç samoch├│d w lokalnych warunkach przed rzeczywistym startem.

W tym roku ┼áKODA Motorsport korzysta z nowej ci─Ö┼╝ar├│wki, o p├│┼é metra d┼éu┼╝szej ni┼╝ poprzednia, aby osi─ůgn─ů─ç ┼é─ůczn─ů d┼éugo┼Ť─ç prawie 19 metr├│w. ÔÇ×Mamy teraz wi─Öcej miejsca w ┼Ťrodku, ale tak naprawd─Ö nie zmienili┼Ťmy uk┼éadu. Mechanika jest przyzwyczajona do konkretnego systemu, a kiedy czego┼Ť potrzebuje, automatycznie dociera do w┼éa┼Ťciwego miejsca. Podczas rajdu wszystko musi p┼éyn─ů─ç tak szybko, jak to mo┼╝liwe, poniewa┼╝ w parku serwisowym wa┼╝ne s─ů r├│wnie┼╝ sekundyÔÇŁ- wyja┼Ťnia Miroslav ┼álambora, koordynator budowy samochodu rajdowego i obiekt├│w serwisowych.

Jedn─ů z drobnych zmian by┼éo ustawienie podno┼Ťnik├│w, kt├│re s─ů teraz dost─Öpne z zewn─ůtrz, wi─Öc mechanicy nie musz─ů przenosi─ç tych ci─Ö┼╝kich 30 kg narz─Ödzi w g├│r─Ö i w d├│┼é po schodach ci─Ö┼╝ar├│wki.

Chrzest bojowy

https://youtu.be/LLOjC_hi-iw

Rajd Portugalii b─Ödzie pierwsz─ů rund─ů WRC 2 Pro dla ┼áKODA FABIA R5 evo, w kt├│rej udzia┼é wezm─ů dwa samochody, jeden prowadzony przez Jana Kopeckego i Pavla Dreslera, drugi przez Kalle Rovanper├Ą i Jonne Halttunen. Oczywi┼Ťcie odnowiony model wyje┼║dzi┼é tysi─ůce kilometr├│w podczas test├│w i ju┼╝ uko┼äczy┼é udany bieg podczas Rajdu Czeskiego Krumlovie, ale Rajd Portugalii to zupe┼énie inna impreza. Dlatego test przed zawodami, kt├│ry odbywa si─Ö na zamkni─Ötych drogach kilka dni przed rajdem, jest tym razem tak wa┼╝ny.

ÔÇ×Oba samochody, kt├│re mamy w Portugalii, s─ů fabrycznie nowe. Po raz pierwszy zosta┼éy uruchomione na poligonie w Mlad├í Boleslav oko┼éo tygodnia temu. Musimy upewni─ç si─Ö, ┼╝e wszystkie po┼é─ůczenia s─ů szczelne i ┼╝e nie ma nigdzie ┼╝adnych problem├│w. Warunki na torze s─ů prawie identyczne jak w samym rajdzie, a nawet pr─Ödko┼Ť─ç jest taka sama lub bardzo podobna. Stres podczas test├│w jest w zasadzie r├│wny stresowi podczas prawdziwego rajduÔÇŁ- ujawnia Miroslav ┼álambora, koordynator budowy samochodu rajdowego i obiekt├│w serwisowych. Zauwa┼╝a r├│wnie┼╝, ┼╝e wy┼╝sze skoki zawieszenia, w por├│wnaniu z poprzednim samochodem, naprawd─Ö udowodni┼éy swoj─ů warto┼Ť─ç podczas pocz─ůtkowych test├│w.

Opr├│cz okre┼Ťlenia idealnego ustawienia zawieszenia i mechanicznego testowania samochod├│w, podczas test├│w wst─Öpnych wykonywane s─ů r├│┼╝ne naprawy na torze. Kierowcy i pasa┼╝erowie ─çwicz─ů awaryjn─ů wymian─Ö k├│┼é. Jednym z powod├│w, dla kt├│rych ten trening jest kluczowy, jest to, ┼╝e klucz do dokr─Öcania zaczep├│w zosta┼é przeniesiony z baga┼╝nika samochodu do tylnej klapy w FABIA R5 evo - pozornie nieistotna zmiana, kt├│ra mo┼╝e zaoszcz─Ödzi─ç oko┼éo 10 sekund w przypadku przebicia. Za┼éoga musi jednak przyzwyczai─ç si─Ö do nowej sekwencji krok├│w w jednej z najbardziej stresuj─ůcych sytuacji, kt├│re mog─ů si─Ö zdarzy─ç na rajdzie. Kalle Rovanper├Ą i Jonne Halttunen zdo┼éali zmieni─ç ko┼éo w 1 minut─Ö i 14 sekund. Wed┼éug mechaniki jest to ca┼ékiem dobry czas.

ÔÇ×Za┼éoga musi zatrzyma─ç si─Ö, zabezpieczy─ç samoch├│d, odpi─ů─ç pasy bezpiecze┼ästwa, podnie┼Ť─ç samoch├│d na podno┼Ťniku i zmieni─ç ko┼éo, a nast─Öpnie w┼éo┼╝y─ç wszystko, w tym uszkodzone ko┼éo, z powrotem do samochodu i naprawi─ç wszystko, ponownie zapi─ů─ç pasy, pod┼é─ůcz domofon... Nawet samo zapi─Öcie pas├│w bezpiecze┼ästwa mo┼╝e zaj─ů─ç 20 sekund, poniewa┼╝ nie jest ┼éatwo zapi─ů─ç i napi─ů─ç wszystko. Jednak Jan Kopeck├Ż i Pavel Dresler mog─ů rutynowo zmienia─ç ko┼éo w ci─ůgu minuty i 10-15 sekundÔÇŁ, m├│wi ┼álambora.

Z domu do domu

https://youtu.be/ZH8rx_H9sjE

Na pocz─ůtku w portugalskim parku us┼éug jest pusta betonowa powierzchnia z kilkoma kolorowymi oznaczeniami. Zbudowanie imponuj─ůcego obiektu dla ca┼éego zespo┼éu rajdowego na powierzchni domu rodzinnego zajmuje zaledwie 24 godziny - punkt serwisowy dla wielu samochod├│w, centrum techniczne dla in┼╝ynier├│w, kuchnia i jadalnia, a tak┼╝e biura lub miejsce do odpoczynku dla za┼é├│g i mechanik├│w. Istniej─ů komputery, telewizory i inny sprz─Öt. Wszystko, co niezb─Ödne, przynosi druga towarzysz─ůca ci─Ö┼╝ar├│wka. Sze┼Ťcioosobowy zesp├│┼é musi roz┼éadowa─ç oko┼éo trzech ton materia┼éu i zbudowa─ç genialn─ů uk┼éadank─Ö konstrukcji na powierzchni o wymiarach 17 na 13 metr├│w. ÔÇ×To nie jest zwyk┼éy namiot, ale wyrafinowana konstrukcja. Wszystko ma swoje miejsce i nie ma dw├│ch segment├│w wymiennych. Przewody spr─Ö┼╝onego powietrza do narz─Ödzi znajduj─ů si─Ö w wykonanych na zam├│wienie cz─Ö┼Ťciach aluminiowych. Przy odrobinie wysi┼éku mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e jest to w pe┼éni funkcjonalny dom z p┼é├│tnem zamiast ┼Ťcian - m├│wi Petr Mahr├şk, nadzorca budowlany.

Ka┼╝dy segment namiotu jest oznaczony liter─ů, ka┼╝da wi─Öksza cz─Ö┼Ť─ç ma numer, a nawet najdrobniejsze wn─Ötrza maj─ů sw├│j w┼éasny kod. Wszystko pasuje do siebie jak dobrze zaprojektowany zestaw konstrukcyjny. ÔÇ×Korzystaj─ůc z instrukcji, nawet amatorzy mogliby j─ů z┼éo┼╝y─ç, ale s─ůdz─Ö, ┼╝e zaj─Ö┼éoby im to kilka tygodni zamiast dw├│ch dni. Sama rama to dopiero pocz─ůtek, co┼Ť w rodzaju szkieletuÔÇŁ- wyja┼Ťnia Mahr├şk. Poszczeg├│lne cz─Ö┼Ťci s─ů systematycznie przechowywane w ci─Ö┼╝ar├│wce, dzi─Öki czemu ka┼╝da z nich wychodzi dok┼éadnie w odpowiednim momencie. Wewn─ůtrz znajduj─ů si─Ö du┼╝e aluminiowe cz─Ö┼Ťci, p┼éytki pod┼éogowe, zestawy narz─Ödzi, ┼Ťruby i liny. Idealny podr├│┼╝ny Tetris. ÔÇ×Wype┼éniamy naczep─Ö po brzegi. Ostatecznie jedyne, na co jest miejsce, to para r─Ökawiczek. Potem zamykamy drzwi i ruszamyÔÇŁ, u┼Ťmiecha si─Ö Mahr├şk. Namiot ma r├│wnie┼╝ wersj─Ö zimow─ů, z kt├│rej zesp├│┼é korzysta np. podczas Rajdu Szwecji. Wi─Öcej materia┼éu jest dopasowanego do podstawowej konstrukcji, aby zapobiec ucieczce ciep┼éa z ogrzewanego namiotu i utrzyma─ç komfortow─ů temperatur─Ö nawet w ujemnych temperaturach. Cz─Ö┼Ťci p┼é├│tna nale┼╝y wymienia─ç regularnie, mniej wi─Öcej co dwa lata.

Rozpoznanie

https://youtu.be/jDo5_8bLIYk

Na kilka dni przed rozpocz─Öciem rajdu wszystkie za┼éogi maj─ů szans─Ö zapozna─ç si─Ö z etapami, kt├│re czekaj─ů na nich podczas samego rajdu. U┼╝ywaj─ů specjalnie zmodyfikowanych samochod├│w, zwanych ÔÇ×samochodami zwiadowczymiÔÇŁ - ÔÇ×recceÔÇŁ to skr├│t od rozpoznania. Do tego zadania ┼áKODA Motorsport wykorzystuje wersj─Ö OCTAVIA RS 4├Ś4. Podczas rozpoznania samochody przejecha┼éy pe┼én─ů tras─Ö etap├│w rajdowych. Oznacza to, ┼╝e szczeg├│lnie podczas trudnych szutrowych wydarze┼ä, takich jak Rajd Portugalii, musz─ů radzi─ç sobie w trudnych warunkach. Dlatego u┼╝ywaj─ů opon o wy┼╝szym profilu, zmodyfikowanych amortyzator├│w i dodatkowych p┼éyt po┼Ťlizgowych. Mo┼╝esz przeczyta─ç wi─Öcej o samochodach z odzyskiem w po┼Ťwi─Öconym im artykule. ÔÇ×Dla Kalle i dla mnie to pierwszy raz w Portugalii, wi─Öc musimy si─Ö wiele nauczy─ç podczas bieg├│w. Zasady pozwalaj─ů nam przejecha─ç ka┼╝dy etap dwa razy. Podczas pierwszego biegu Kalle dyktuje mi notatki tempa a ja zapisuj─Ö je; przy drugim uruchomieniu czytam je i razem poprawiamy b┼é─ÖdyÔÇŁ, wyja┼Ťnia pilot Jonne Halttunen. Mimo ┼╝e ich koledzy z dru┼╝yny, Jan Kopeck├Ż i Pavel Dresler, maj─ů wi─Öksze do┼Ťwiadczenie w Rajdzie Portugalii, Kalle i Jonne nie mog─ů po prostu ÔÇ×┼Ťci─ůga─çÔÇŁ ze swoich notatek. ÔÇ×Notki s─ů bardzo osobiste i ka┼╝dy kierowca ma sw├│j w┼éasny styl. Je┼Ťli napotkamy co┼Ť nieoczekiwanego, mo┼╝emy si─Ö ze sob─ů skonsultowa─ç, ale w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w ka┼╝dy kierowca przygotowuje w┼éasne notatki tempa jazdyÔÇŁ, wyja┼Ťnia Halttunen.

Pozycja Kalle Rovanper├Ą jest utrudniona przez fakt, ┼╝e musi on wykona─ç idealny bieg tu┼╝ przed notatkami, bez wcze┼Ťniejszego do┼Ťwiadczenia z rajdu. Pomimo tego, ┼╝e przed samym rajdem za┼éogi ogl─ůdaj─ů filmy, kt├│re nagrano na torach rajdowych za pomoc─ů kamer pok┼éadowych, wci─ů┼╝ czeka na nich wiele niespodzianek. B┼é─Ödy w notatkach s─ů zawsze mo┼╝liwe, wi─Öc w niekt├│rych miejscach kierowca mo┼╝e by─ç zbyt szybki, a w innych zbyt wolny. W Portugalii istnieje wiele czarnych punkt├│w, takich jak w─ůskie drogi otoczone ska┼éami lub stromymi brzegami.

Mistrz WRC 2, zesp├│┼é ┼áKODA Motorsport: ÔÇ×Ostatni raz je┼║dzili┼Ťmy tutaj w 2016 roku i tylko trzy etapy s─ů identyczne w tym roku. Zmodyfikowali┼Ťmy nasze stare zapiski dla tych etap├│w, ale reszt─Ö musieli┼Ťmy stworzy─ç od zera. Na torach s─ů koleiny i punkty, w kt├│rych piasek jest g┼é─Öboki, ale nie jest tak nier├│wny jak w poprzednich latach. To bardzo techniczny rajd i nie mo┼╝emy si─Ö ju┼╝ doczeka─çÔÇŁ- m├│wi Pavel Dresler, drugi kierowca zesz┼éorocznego mistrza WRC 2, Jan Kopeck├Ż, kt├│rego fascynuj─ůc─ů prac─Ö pokazali┼Ťmy Wam w ostatnim artykule Storyboard.

Zmagania z czasem po raz pierwszy!

https://youtu.be/3TXq8eFpXvU

Ostatni─ů szans─ů na przetestowanie ustawie┼ä samochod├│w przed samym rajdem jest odcinek testowy, wydarzenie, kt├│re jest r├│wnie┼╝ popularne w┼Ťr├│d fan├│w. Kierowcy mog─ů wykonywa─ç wielokrotne przejazdy samochodami rajdowymi. Podczas Rajdu Portugalii obejmuje to tak┼╝e przejazd przez aren─Ö rajdow─ů ze spektakularnymi skokami. Mimo ┼╝e wyniki testu por├│wnawczego nie s─ů wliczane do og├│lnej klasyfikacji, przebiegi s─ů zaplanowane w czasie i daj─ů wyra┼║ne wskazanie pr─Ödko┼Ťci i pewno┼Ťci siebie za┼é├│g. Obie za┼éogi ┼áKODA Motorsport udowodni┼éy, ┼╝e s─ů dobrze przygotowane do Rajdu Portugalii. W drugiej cz─Ö┼Ťci odcinka pr├│bnego Jan Kopeck├Ż i Kalle Rovanper├Ą mieli nawet identyczne czasy i weszli na szczyt klasy RC2, dopingowani przez tysi─ůce podekscytowanych fan├│w.

ÔÇ×Wszystko dzia┼éa tak, jak powinno i nie b─Ödziemy wprowadza─ç ┼╝adnych zmian w ustawieniach samochodu. G┼é├│wnym celem odcinka pr├│bnego by┼éo przyspieszenieÔÇŁ- powiedzia┼é wyra┼║nie zadowolony Kopeck├Ż o swojej rozgrzewce. W por├│wnaniu z m┼éodym koleg─ů z dru┼╝yny ma o wiele wi─Öcej do┼Ťwiadczenia, ale Rovanper├Ą trenowa┼é na ┼╝wirowych drogach w fi┼äskich lasach, odk─ůd by┼é dzieckiem i jest naprawd─Ö dobry na tego rodzaju nawierzchniach. ÔÇ×Oczywi┼Ťcie chc─Ö by─ç szybszy ni┼╝ wszyscy inni, ale na pewno ┼Ťwietne jest to, ┼╝e obaj jeste┼Ťmy szybcyÔÇŁ, powiedzia┼é Kalle, gdy zauwa┼╝y┼é te same czasy z odcinka pr├│bnego. Wskazuje jednak, ┼╝e nawet jego ogromne do┼Ťwiadczenie na ┼╝wirowych torach mo┼╝e nie wystarczy─ç, aby zrekompensowa─ç jego brak znajomo┼Ťci poszczeg├│lnych odcink├│w. ÔÇ×Poniewa┼╝ jeste┼Ťmy tutaj po raz pierwszy, mamy du┼╝e luki w naszej wiedzy, kt├│re postaramy si─Ö wype┼éni─ç. Niekt├│re rajdy mo┼╝na wygra─ç po raz pierwszy, ale tutaj b─Ödzie to naprawd─Ö trudne.ÔÇŁ

 

 

Ostatnie newsy