ŠKODA FABIA R5 evo I JEJ RAJDOWY ŚWIAT

ŠKODA FABIA R5 evo I JEJ RAJDOWY ŚWIAT

ŠKODA FABIA R5 evo I JEJ RAJDOWY ŚWIAT

30. 5. 2019

Zmodernizowana wersja najpopularniejszego samochodu rajdowego ŠKODY po raz pierwszy startuje w mistrzostwach świata. Rajd Portugalii to miejsce jego międzynarodowej premiery. Storyboard ŠKODA spędził cały dzień przed oficjalnym rozpoczęciem, informując o tym, jak przygotować się do startu i ile trzeba rzeczy zrobić dużo wcześniej.

Rajd Portugalii oficjalnie rozpoczął się 30 maja, choć same wyścigi są zwieńczeniem wielu przygotowań i testów. Zajrzyj za kulisy obiektów zespołu ŠKODA Motorsport, które zwykle pozostają ukryte przed nawet najbardziej zagorzałymi fanami. Storyboard ŠKODA zabierze Cię w podróż nowym samochodem rajdowym, prowadząc cię od ojczystej fabryki samochodów w Mladá Boleslav do trybuny jednego z najsłynniejszych rajdów na świecie, poprzez fale Atlantyku docierających do pobliskich brzegów. W Rajdzie Portugalii wzięły udział dwie załogi: Jan Kopecký / Pavel Dresler i Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen.

https://youtu.be/VJZQ0-Yd1MQ

Dla większości ludzi pakowanie się na wycieczkę za granicę zajmuje godzinę lub dwie. Załadowanie ciężarówki serwisowej ŠKODA Motorsport we wszystko co ważne i przygotowanie jej do podróży może zająć nawet miesiąc. Oprócz samych samochodów zespół transportuje dziesiątki opon, setki litrów paliwa i wody oraz tysiące narzędzi, części i komponentów - od śrub wszystkich rozmiarów po skrzynie biegów lub zderzaki. Oprócz transportu wszystkich niezbędnych rzeczy potrzebnych do rajdu ciężarówka służy do obsługi nawet dwudziestu mechaników w parku serwisowym. Karawana opuszcza Mladá Boleslav na tydzień przed rajdem. Każdego dnia załoga jest w drodze przez 12 godzin, pokonując prawie 1000 kilometrów. Oznacza to, że podróż do oddalonego o około 2700 km Porto w Portugalii potrwa trzy dni. Zespół ma wtedy wystarczająco dużo czasu na „wstępne testy”, podczas których może dokładnie przetestować samochód w lokalnych warunkach przed rzeczywistym startem.

W tym roku ŠKODA Motorsport korzysta z nowej ciężarówki, o pół metra dłuższej niż poprzednia, aby osiągnąć łączną długość prawie 19 metrów. „Mamy teraz więcej miejsca w środku, ale tak naprawdę nie zmieniliśmy układu. Mechanika jest przyzwyczajona do konkretnego systemu, a kiedy czegoś potrzebuje, automatycznie dociera do właściwego miejsca. Podczas rajdu wszystko musi płynąć tak szybko, jak to możliwe, ponieważ w parku serwisowym ważne są również sekundy”- wyjaśnia Miroslav Šlambora, koordynator budowy samochodu rajdowego i obiektów serwisowych.

Jedną z drobnych zmian było ustawienie podnośników, które są teraz dostępne z zewnątrz, więc mechanicy nie muszą przenosić tych ciężkich 30 kg narzędzi w górę i w dół po schodach ciężarówki.

Chrzest bojowy

https://youtu.be/LLOjC_hi-iw

Rajd Portugalii będzie pierwszą rundą WRC 2 Pro dla ŠKODA FABIA R5 evo, w której udział wezmą dwa samochody, jeden prowadzony przez Jana Kopeckego i Pavla Dreslera, drugi przez Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen. Oczywiście odnowiony model wyjeździł tysiące kilometrów podczas testów i już ukończył udany bieg podczas Rajdu Czeskiego Krumlovie, ale Rajd Portugalii to zupełnie inna impreza. Dlatego test przed zawodami, który odbywa się na zamkniętych drogach kilka dni przed rajdem, jest tym razem tak ważny.

„Oba samochody, które mamy w Portugalii, są fabrycznie nowe. Po raz pierwszy zostały uruchomione na poligonie w Mladá Boleslav około tygodnia temu. Musimy upewnić się, że wszystkie połączenia są szczelne i że nie ma nigdzie żadnych problemów. Warunki na torze są prawie identyczne jak w samym rajdzie, a nawet prędkość jest taka sama lub bardzo podobna. Stres podczas testów jest w zasadzie równy stresowi podczas prawdziwego rajdu”- ujawnia Miroslav Šlambora, koordynator budowy samochodu rajdowego i obiektów serwisowych. Zauważa również, że wyższe skoki zawieszenia, w porównaniu z poprzednim samochodem, naprawdę udowodniły swoją wartość podczas początkowych testów.

Oprócz określenia idealnego ustawienia zawieszenia i mechanicznego testowania samochodów, podczas testów wstępnych wykonywane są różne naprawy na torze. Kierowcy i pasażerowie ćwiczą awaryjną wymianę kół. Jednym z powodów, dla których ten trening jest kluczowy, jest to, że klucz do dokręcania zaczepów został przeniesiony z bagażnika samochodu do tylnej klapy w FABIA R5 evo - pozornie nieistotna zmiana, która może zaoszczędzić około 10 sekund w przypadku przebicia. Załoga musi jednak przyzwyczaić się do nowej sekwencji kroków w jednej z najbardziej stresujących sytuacji, które mogą się zdarzyć na rajdzie. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen zdołali zmienić koło w 1 minutę i 14 sekund. Według mechaniki jest to całkiem dobry czas.

„Załoga musi zatrzymać się, zabezpieczyć samochód, odpiąć pasy bezpieczeństwa, podnieść samochód na podnośniku i zmienić koło, a następnie włożyć wszystko, w tym uszkodzone koło, z powrotem do samochodu i naprawić wszystko, ponownie zapiąć pasy, podłącz domofon... Nawet samo zapięcie pasów bezpieczeństwa może zająć 20 sekund, ponieważ nie jest łatwo zapiąć i napiąć wszystko. Jednak Jan Kopecký i Pavel Dresler mogą rutynowo zmieniać koło w ciągu minuty i 10-15 sekund”, mówi Šlambora.

Z domu do domu

https://youtu.be/ZH8rx_H9sjE

Na początku w portugalskim parku usług jest pusta betonowa powierzchnia z kilkoma kolorowymi oznaczeniami. Zbudowanie imponującego obiektu dla całego zespołu rajdowego na powierzchni domu rodzinnego zajmuje zaledwie 24 godziny - punkt serwisowy dla wielu samochodów, centrum techniczne dla inżynierów, kuchnia i jadalnia, a także biura lub miejsce do odpoczynku dla załóg i mechaników. Istnieją komputery, telewizory i inny sprzęt. Wszystko, co niezbędne, przynosi druga towarzysząca ciężarówka. Sześcioosobowy zespół musi rozładować około trzech ton materiału i zbudować genialną układankę konstrukcji na powierzchni o wymiarach 17 na 13 metrów. „To nie jest zwykły namiot, ale wyrafinowana konstrukcja. Wszystko ma swoje miejsce i nie ma dwóch segmentów wymiennych. Przewody sprężonego powietrza do narzędzi znajdują się w wykonanych na zamówienie częściach aluminiowych. Przy odrobinie wysiłku można powiedzieć, że jest to w pełni funkcjonalny dom z płótnem zamiast ścian - mówi Petr Mahrík, nadzorca budowlany.

Każdy segment namiotu jest oznaczony literą, każda większa część ma numer, a nawet najdrobniejsze wnętrza mają swój własny kod. Wszystko pasuje do siebie jak dobrze zaprojektowany zestaw konstrukcyjny. „Korzystając z instrukcji, nawet amatorzy mogliby ją złożyć, ale sądzę, że zajęłoby im to kilka tygodni zamiast dwóch dni. Sama rama to dopiero początek, coś w rodzaju szkieletu”- wyjaśnia Mahrík. Poszczególne części są systematycznie przechowywane w ciężarówce, dzięki czemu każda z nich wychodzi dokładnie w odpowiednim momencie. Wewnątrz znajdują się duże aluminiowe części, płytki podłogowe, zestawy narzędzi, śruby i liny. Idealny podróżny Tetris. „Wypełniamy naczepę po brzegi. Ostatecznie jedyne, na co jest miejsce, to para rękawiczek. Potem zamykamy drzwi i ruszamy”, uśmiecha się Mahrík. Namiot ma również wersję zimową, z której zespół korzysta np. podczas Rajdu Szwecji. Więcej materiału jest dopasowanego do podstawowej konstrukcji, aby zapobiec ucieczce ciepła z ogrzewanego namiotu i utrzymać komfortową temperaturę nawet w ujemnych temperaturach. Części płótna należy wymieniać regularnie, mniej więcej co dwa lata.

Rozpoznanie

https://youtu.be/jDo5_8bLIYk

Na kilka dni przed rozpoczęciem rajdu wszystkie załogi mają szansę zapoznać się z etapami, które czekają na nich podczas samego rajdu. Używają specjalnie zmodyfikowanych samochodów, zwanych „samochodami zwiadowczymi” - „recce” to skrót od rozpoznania. Do tego zadania ŠKODA Motorsport wykorzystuje wersję OCTAVIA RS 4×4. Podczas rozpoznania samochody przejechały pełną trasę etapów rajdowych. Oznacza to, że szczególnie podczas trudnych szutrowych wydarzeń, takich jak Rajd Portugalii, muszą radzić sobie w trudnych warunkach. Dlatego używają opon o wyższym profilu, zmodyfikowanych amortyzatorów i dodatkowych płyt poślizgowych. Możesz przeczytać więcej o samochodach z odzyskiem w poświęconym im artykule. „Dla Kalle i dla mnie to pierwszy raz w Portugalii, więc musimy się wiele nauczyć podczas biegów. Zasady pozwalają nam przejechać każdy etap dwa razy. Podczas pierwszego biegu Kalle dyktuje mi notatki tempa a ja zapisuję je; przy drugim uruchomieniu czytam je i razem poprawiamy błędy”, wyjaśnia pilot Jonne Halttunen. Mimo że ich koledzy z drużyny, Jan Kopecký i Pavel Dresler, mają większe doświadczenie w Rajdzie Portugalii, Kalle i Jonne nie mogą po prostu „ściągać” ze swoich notatek. „Notki są bardzo osobiste i każdy kierowca ma swój własny styl. Jeśli napotkamy coś nieoczekiwanego, możemy się ze sobą skonsultować, ale w większości przypadków każdy kierowca przygotowuje własne notatki tempa jazdy”, wyjaśnia Halttunen.

Pozycja Kalle Rovanperä jest utrudniona przez fakt, że musi on wykonać idealny bieg tuż przed notatkami, bez wcześniejszego doświadczenia z rajdu. Pomimo tego, że przed samym rajdem załogi oglądają filmy, które nagrano na torach rajdowych za pomocą kamer pokładowych, wciąż czeka na nich wiele niespodzianek. Błędy w notatkach są zawsze możliwe, więc w niektórych miejscach kierowca może być zbyt szybki, a w innych zbyt wolny. W Portugalii istnieje wiele czarnych punktów, takich jak wąskie drogi otoczone skałami lub stromymi brzegami.

Mistrz WRC 2, zespół ŠKODA Motorsport: „Ostatni raz jeździliśmy tutaj w 2016 roku i tylko trzy etapy są identyczne w tym roku. Zmodyfikowaliśmy nasze stare zapiski dla tych etapów, ale resztę musieliśmy stworzyć od zera. Na torach są koleiny i punkty, w których piasek jest głęboki, ale nie jest tak nierówny jak w poprzednich latach. To bardzo techniczny rajd i nie możemy się już doczekać”- mówi Pavel Dresler, drugi kierowca zeszłorocznego mistrza WRC 2, Jan Kopecký, którego fascynującą pracę pokazaliśmy Wam w ostatnim artykule Storyboard.

Zmagania z czasem po raz pierwszy!

https://youtu.be/3TXq8eFpXvU

Ostatnią szansą na przetestowanie ustawień samochodów przed samym rajdem jest odcinek testowy, wydarzenie, które jest również popularne wśród fanów. Kierowcy mogą wykonywać wielokrotne przejazdy samochodami rajdowymi. Podczas Rajdu Portugalii obejmuje to także przejazd przez arenę rajdową ze spektakularnymi skokami. Mimo że wyniki testu porównawczego nie są wliczane do ogólnej klasyfikacji, przebiegi są zaplanowane w czasie i dają wyraźne wskazanie prędkości i pewności siebie załóg. Obie załogi ŠKODA Motorsport udowodniły, że są dobrze przygotowane do Rajdu Portugalii. W drugiej części odcinka próbnego Jan Kopecký i Kalle Rovanperä mieli nawet identyczne czasy i weszli na szczyt klasy RC2, dopingowani przez tysiące podekscytowanych fanów.

„Wszystko działa tak, jak powinno i nie będziemy wprowadzać żadnych zmian w ustawieniach samochodu. Głównym celem odcinka próbnego było przyspieszenie”- powiedział wyraźnie zadowolony Kopecký o swojej rozgrzewce. W porównaniu z młodym kolegą z drużyny ma o wiele więcej doświadczenia, ale Rovanperä trenował na żwirowych drogach w fińskich lasach, odkąd był dzieckiem i jest naprawdę dobry na tego rodzaju nawierzchniach. „Oczywiście chcę być szybszy niż wszyscy inni, ale na pewno świetne jest to, że obaj jesteśmy szybcy”, powiedział Kalle, gdy zauważył te same czasy z odcinka próbnego. Wskazuje jednak, że nawet jego ogromne doświadczenie na żwirowych torach może nie wystarczyć, aby zrekompensować jego brak znajomości poszczególnych odcinków. „Ponieważ jesteśmy tutaj po raz pierwszy, mamy duże luki w naszej wiedzy, które postaramy się wypełnić. Niektóre rajdy można wygrać po raz pierwszy, ale tutaj będzie to naprawdę trudne.”

 

 

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy