Na najbliższą edycję rajdu Sachsen Classic, uznawanego za „Mille Miglia
wschodu”, czeski producent wysłał sześć kultowych modeli,
reprezentujących cały przekrój historyczny marki – od ŠKODY 430 z roku
1926 po ŠKODĘ Favorit „Monte Carlo Rally” z roku 1991. Czternasta edycja
tego prestiżowego rajdu zaczyna się osiemnastego sierpnia w Zwickau
i kończy się dwa dni później w Chemnitz, po przejechaniu około 600 km
malowniczymi drogami Saksonii. Widzowie mogą zobaczyć przejazd aż 180
klasycznych wozów z różnych okresów historii motoryzacji.
„Jeden z etapów tegorocznej edycji Sachsen Classic znów przejedzie przez
Republikę Czeską, co daje nam wspaniałą szansę zaprezentowania bogatej
historii ŠKODY” – mówi Andrea Frydlová, kierująca Muzeum ŠKODY. „Bogaty
przekrój historyczny startujących wozów i malownicze trasy czynią ten
rajd wyjątkowym wydarzeniem dla naszej marki. Cieszymy się, że
dostarczone przez nas oraz prywatnie zgłoszone klasyczne modele ŠKODY
stanowią część tego wspaniałego wydarzenia” – dodała Frydlová.
Najstarszym
modelem ŠKODY biorącym udział w rajdzie jest zgłoszony przez producenta
model 430 z 1926 roku. Jak wskazuje jego nazwa, posiada cztery cylindry
(o łącznej pojemności skokowej 1661 cm3) i moc 30 KM.
Czeska marka zaprezentuje także model Felicia z 1969 roku – stałego
bywalca imprez tego typu w naszej części Europy. Kabriolet ten jest
obecnie bardzo pożądanym klasycznym wozem, podobnie jak inny eksponat
przyprowadzony na rajd przez ŠKODĘ: rzadki model 1100 MBX De Luxe z roku
1969.
Pozostali trzej bohaterowie ŠKODY obecni na rajdzie rozgrzeją serca
fanów motorsportu: model 130 RS z 1976 roku to jeden z najbardziej
utytułowanych wozów sportowych lat 70. i 80.
Tryumfował zarówno w najbardziej prestiżowych rajdach, jak i ważnych
wyścigach, zwyciężając między innymi w Rajdzie Monte Carlo w 1977 roku
w kategorii samochodów z silnikami czterocylindrowymi o pojemności do
1300 cm3 oraz w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych (ETCC)
w roku 1981.
O sukcesach ŠKODY w motorsporcie będzie przypominał także model 110 R coupé z roku 1978. Napędza go silnik o pojemności 1.1 litra i mocy 52 KM. Reprezentację marki uzupełnia replika modelu Favorit „Monte Carlo Rally” z 1991 roku, symbolizująca ćwierćwiecze współpracy pomiędzy czeską marką a Grupą Volkswagen.
Czternasta edycja rajdu Sachsen Classic zaczyna się w czwartek 18 sierpnia. Dokładnie minutę po południu z Platz der Völkerfreundschaft w Zwickau wystartuje pierwsza załoga do liczącego 125 km pierwszego etapu rajdu. Na starcie pojawi się w sumie aż 180 samochodów. Czeka na nich prawdziwa motoryzacyjna uczta: licząca 600 km malownicza i wymagająca trasa najpiękniejszymi drogami Saksonii. W piątek zawodnicy pokonają liczący 250 km odcinek przez góry Rudawy, na chwilę zahaczając o Czechy. Do mety w Chemnitz dotrą w sobotnie popołudnie po ostatnim odcinku liczącym 230 km.