SEKRETNY DZIA┼ü KSZTA┼üTUJE PRZYSZ┼üO┼Ü─ć

December 3, 2019
Jeden z najbardziej tajnych dzia┼é├│w ┼áKODY specjalizuje si─Ö w produkcji prototyp├│w i modeli. To tutaj samochody, kt├│re zobaczysz na drodze kilka lat p├│┼║niej, przechodz─ů przez swoje embrionalne etapy. Departament, zwany wewn─Ötrznie EGV, postanowi┼é teraz zrobi─ç kilka krok├│w poza cieniem.

Mo┼╝esz zapomnie─ç o selfie w pracy - pracownicy EGV nie mog─ů robi─ç ┼╝adnych zdj─Ö─ç w miejscu pracy i potrzebuj─ů specjalnej przepustki, aby dosta─ç si─Ö do swojego miejsca pracy. Podczas opracowywania nowego samochodu ich praca jest niezb─Ödna. Zanim jednak nowy model b─Ödzie mia┼é swoj─ů ┼Ťwiatow─ů premier─Ö i zostanie po raz pierwszy zaprezentowany publiczno┼Ťci, oni przechodz─ů ju┼╝ do nast─Öpnego projektu.

Teraz dzia┼é, zatrudniaj─ůcy oko┼éo 330 os├│b w zak┼éadach w Mlad├í Boleslav, Kvasiny i Vrchlab├ş, postanowi┼é pokaza─ç swoj─ů prac─Ö, przynajmniej w tym artykule i wideo:

Wszystko zaczyna si─Ö od wizji nowego samochodu i pe┼énowymiarowego modelu wykonanego z gliny przez projektant├│w. W tym miejscu EGV naprawd─Ö zajmuje si─Ö biznesem. Ten etap rozwoju jest cz─Ö┼Ťci─ů konceptualn─ů. Pocz─ůtkowo koncentruje si─Ö na zapewnieniu wirtualnej prezentacji, a nast─Öpnie skanowaniu 3D glinianych modeli wykonanych przez projektant├│w i produkcji ÔÇ×twardychÔÇŁ modeli, kt├│re wygl─ůdaj─ů dok┼éadnie tak, jak przysz┼éy samoch├│d, ale jeszcze nie s─ů prawdziwe.

ÔÇ×Przede wszystkim u┼╝ywamy skanera 3D do konwersji modelu gliny samochodu na model wirtualny, renderuj─ůc go jako dane 3D. Nast─Öpnie nasi koledzy z dzia┼éu rozwoju wst─Öpnego (EB) zabieraj─ů si─Ö do pracy i tworz─ů precyzyjne powierzchnie. Na podstawie tych powierzchni przygotowujemy ÔÇ×wirtualne prezentacjeÔÇŁ, czyli wirtualne sceny, w kt├│rych staramy si─Ö przenosi─ç koleg├│w z dzia┼éu rozwoju technicznego do wirtualnego ┼Ťwiata i oferowa─ç potencjalny samoch├│d do oceny i testowania. Proces ten umo┼╝liwia nam nie tylko dok┼éadne wy┼Ťwietlanie ka┼╝dego szczeg├│┼éu samochodu, ale tak┼╝e symulacj─Ö ergonomii wn─Ötrza i widok├│w z samochodu. Wszystkie korekty i zmiany s─ů wprowadzane cyfrowoÔÇŁ, m├│wi David Van─Ťk, szef ds. budowy prototyp├│w i modeli, opisuj─ůc rozpocz─Öcie procesu ÔÇ×rozwoju i produkcjiÔÇŁ.

Gdyby┼Ťmy mieli upro┼Ťci─ç skomplikowane projektowanie samochod├│w, mogliby┼Ťmy powiedzie─ç, ┼╝e nast─Öpuje etap prototypowania i testowania modeli. W tym momencie in┼╝ynierowie ds. rozwoju ┼áKODA maj─ů dost─Öp do wy┼╝ej wymienionych precyzyjnych powierzchni zewn─Ötrznych i wewn─Ötrznych i nie projektuj─ů ca┼éego samochodu w najdrobniejszych szczeg├│┼éach.

Pracownicy EGV pobieraj─ů te dane od in┼╝ynier├│w i wykorzystuj─ů je do stworzenia dzia┼éaj─ůcego prototypu zbudowanego zgodnie z rzeczywistymi procedurami produkcyjnymi i wykorzystuj─ůcego najnowocze┼Ťniejsz─ů technologi─Ö.

Zespo┼éy EGV opracowuj─ů technologie i procesy technologiczne, projektuj─ů i dostarczaj─ů narz─Ödzia do prototypowania, zamawiaj─ů i produkuj─ů wszystkie niezb─Ödne cz─Ö┼Ťci oraz planuj─ů proces produkcji i rozwi─ůzania programowe. ÔÇ×Musimy zaplanowa─ç rozk┼éad prototypu do ostatniej ┼Ťrubki i wybra─ç odpowiednie technologie, kt├│re b─Öd─ů odpowiednie w p├│┼║niejszych testach samochod├│wÔÇŁ, wyja┼Ťnia Van─Ťk.

Prototypowe cz─Ö┼Ťci s─ů wyciskane z blachy, a do budowy nadwozia wykorzystuje si─Ö zar├│wno r─Öczne, jak i zrobotyzowane stanowiska robocze. Gotowe nadwozie jest nast─Öpnie malowane jak ka┼╝dy inny seryjnie produkowany samoch├│d. Drukarki 3D wykonuj─ů niekt├│re cz─Ö┼Ťci zewn─Ötrzne lub wewn─Ötrzne.

Prototyp jest nast─Öpnie sk┼éadany. Gdy tylko kompletne podwozie jest gotowe na osobnym stanowisku roboczym, nadwozie jest montowane na podwoziu. Kokpit jest nast─Öpnie montowany, a ca┼éa elektronika jest pod┼é─ůczana. Po z┼éo┼╝eniu ca┼éego prototypu ca┼éa elektronika zostaje ÔÇ×o┼╝ywionaÔÇŁ, ca┼ée niezb─Ödne oprogramowanie jest ┼éadowane do samochodu, a wszystkie systemy wspomagaj─ůce kierowc─Ö s─ů skalibrowane. Gotowy samoch├│d jest dok┼éadnie sprawdzany, cz─Ö┼Ť─ç po cz─Ö┼Ťci, aby upewni─ç si─Ö, ┼╝e dzia┼éa zgodnie z planem.

Nowy prototyp jest teraz gotowy do wykonywania zada┼ä, do kt├│rych zosta┼é stworzony: testowania i pr├│bowania. Chocia┼╝ odsetek praktycznie przeprowadzanych prac rozwojowych ca┼éy czas ro┼Ťnie, dla ka┼╝dego nowego modelu nale┼╝y wykona─ç dziesi─ůtki korpus├│w i prototyp├│w testowych.

ÔÇ×Zanim konkretny model samochodu rozpocznie masow─ů produkcj─Ö, przejedzie ju┼╝ ponad dwa miliony kilometr├│w i przejdzie tysi─ůce godzin rygorystycznych test├│w. Prototypy s─ů nara┼╝one na ekstremalne warunki w komorze ┼Ťrodowiskowej i przechodz─ů testy na prawo jazdy, testy zderzeniowe i testy ich og├│lnej funkcjonalno┼Ťci. Ka┼╝dy element jest r├│wnie┼╝ kontrolowany pod wzgl─Ödem jako┼ŤciÔÇŁ, m├│wi Van─Ťk, opisuj─ůc wszystkie powody powstania prototyp├│w.

Oczywi┼Ťcie wszystkie testy s─ů oceniane. Wyniki test├│w, symulacji i oblicze┼ä potwierdzaj─ů, ┼╝e rozw├│j nowego samochodu zmierza we w┼éa┼Ťciwym kierunku lub powoduje zmiany, kt├│re poprawi─ů przysz┼éy samoch├│d produkcyjny. M├│wi─ůc wprost, od czasu do czasu praktyczne testy ujawniaj─ů obszary, kt├│re mo┼╝na ulepszy─ç. Na tym etapie projektanci i in┼╝ynierowie wracaj─ů do procesu, aby dostarczy─ç dane wej┼Ťciowe do budowy prototypu i sprawdzi─ç, czy ich projekty dzia┼éaj─ů. Pracownicy EGV przekazuj─ů swoje do┼Ťwiadczenie jednostkom produkcyjnym odpowiedzialnym za przygotowanie masowej produkcji przysz┼éego modelu.

Kiedy wszystko jest gotowe do masowej produkcji nowego modelu i jego publicznego wprowadzenia, rola prototyp├│w dobiega ko┼äca. Prototypy nigdy nie przychodz─ů do klient├│w, a gdy zrobi─ů to, czego si─Ö od nich oczekuje, ich materia┼éy s─ů poddawane recyklingowi.


Ostatnie newsy