SEKRETNY DZIAŁ

SEKRETNY DZIAŁ KSZTAŁTUJE PRZYSZŁOŚĆ

SEKRETNY DZIAŁ KSZTAŁTUJE PRZYSZŁOŚĆ

3. 12. 2019

Jeden z najbardziej tajnych działów ŠKODY specjalizuje się w produkcji prototypów i modeli. To tutaj samochody, które zobaczysz na drodze kilka lat później, przechodzą przez swoje embrionalne etapy. Departament, zwany wewnętrznie EGV, postanowił teraz zrobić kilka kroków poza cieniem.

Możesz zapomnieć o selfie w pracy - pracownicy EGV nie mogą robić żadnych zdjęć w miejscu pracy i potrzebują specjalnej przepustki, aby dostać się do swojego miejsca pracy. Podczas opracowywania nowego samochodu ich praca jest niezbędna. Zanim jednak nowy model będzie miał swoją światową premierę i zostanie po raz pierwszy zaprezentowany publiczności, oni przechodzą już do następnego projektu.

Teraz dział, zatrudniający około 330 osób w zakładach w Mladá Boleslav, Kvasiny i Vrchlabí, postanowił pokazać swoją pracę, przynajmniej w tym artykule i wideo:

Wszystko zaczyna się od wizji nowego samochodu i pełnowymiarowego modelu wykonanego z gliny przez projektantów. W tym miejscu EGV naprawdę zajmuje się biznesem. Ten etap rozwoju jest częścią konceptualną. Początkowo koncentruje się na zapewnieniu wirtualnej prezentacji, a następnie skanowaniu 3D glinianych modeli wykonanych przez projektantów i produkcji „twardych” modeli, które wyglądają dokładnie tak, jak przyszły samochód, ale jeszcze nie są prawdziwe.

„Przede wszystkim używamy skanera 3D do konwersji modelu gliny samochodu na model wirtualny, renderując go jako dane 3D. Następnie nasi koledzy z działu rozwoju wstępnego (EB) zabierają się do pracy i tworzą precyzyjne powierzchnie. Na podstawie tych powierzchni przygotowujemy „wirtualne prezentacje”, czyli wirtualne sceny, w których staramy się przenosić kolegów z działu rozwoju technicznego do wirtualnego świata i oferować potencjalny samochód do oceny i testowania. Proces ten umożliwia nam nie tylko dokładne wyświetlanie każdego szczegółu samochodu, ale także symulację ergonomii wnętrza i widoków z samochodu. Wszystkie korekty i zmiany są wprowadzane cyfrowo”, mówi David Vaněk, szef ds. budowy prototypów i modeli, opisując rozpoczęcie procesu „rozwoju i produkcji”.

Gdybyśmy mieli uprościć skomplikowane projektowanie samochodów, moglibyśmy powiedzieć, że następuje etap prototypowania i testowania modeli. W tym momencie inżynierowie ds. rozwoju ŠKODA mają dostęp do wyżej wymienionych precyzyjnych powierzchni zewnętrznych i wewnętrznych i nie projektują całego samochodu w najdrobniejszych szczegółach.

Pracownicy EGV pobierają te dane od inżynierów i wykorzystują je do stworzenia działającego prototypu zbudowanego zgodnie z rzeczywistymi procedurami produkcyjnymi i wykorzystującego najnowocześniejszą technologię.

Zespoły EGV opracowują technologie i procesy technologiczne, projektują i dostarczają narzędzia do prototypowania, zamawiają i produkują wszystkie niezbędne części oraz planują proces produkcji i rozwiązania programowe. „Musimy zaplanować rozkład prototypu do ostatniej śrubki i wybrać odpowiednie technologie, które będą odpowiednie w późniejszych testach samochodów”, wyjaśnia Vaněk.

Prototypowe części są wyciskane z blachy, a do budowy nadwozia wykorzystuje się zarówno ręczne, jak i zrobotyzowane stanowiska robocze. Gotowe nadwozie jest następnie malowane jak każdy inny seryjnie produkowany samochód. Drukarki 3D wykonują niektóre części zewnętrzne lub wewnętrzne.

Prototyp jest następnie składany. Gdy tylko kompletne podwozie jest gotowe na osobnym stanowisku roboczym, nadwozie jest montowane na podwoziu. Kokpit jest następnie montowany, a cała elektronika jest podłączana. Po złożeniu całego prototypu cała elektronika zostaje „ożywiona”, całe niezbędne oprogramowanie jest ładowane do samochodu, a wszystkie systemy wspomagające kierowcę są skalibrowane. Gotowy samochód jest dokładnie sprawdzany, część po części, aby upewnić się, że działa zgodnie z planem.

Nowy prototyp jest teraz gotowy do wykonywania zadań, do których został stworzony: testowania i próbowania. Chociaż odsetek praktycznie przeprowadzanych prac rozwojowych cały czas rośnie, dla każdego nowego modelu należy wykonać dziesiątki korpusów i prototypów testowych.

„Zanim konkretny model samochodu rozpocznie masową produkcję, przejedzie już ponad dwa miliony kilometrów i przejdzie tysiące godzin rygorystycznych testów. Prototypy są narażone na ekstremalne warunki w komorze środowiskowej i przechodzą testy na prawo jazdy, testy zderzeniowe i testy ich ogólnej funkcjonalności. Każdy element jest również kontrolowany pod względem jakości”, mówi Vaněk, opisując wszystkie powody powstania prototypów.

Oczywiście wszystkie testy są oceniane. Wyniki testów, symulacji i obliczeń potwierdzają, że rozwój nowego samochodu zmierza we właściwym kierunku lub powoduje zmiany, które poprawią przyszły samochód produkcyjny. Mówiąc wprost, od czasu do czasu praktyczne testy ujawniają obszary, które można ulepszyć. Na tym etapie projektanci i inżynierowie wracają do procesu, aby dostarczyć dane wejściowe do budowy prototypu i sprawdzić, czy ich projekty działają. Pracownicy EGV przekazują swoje doświadczenie jednostkom produkcyjnym odpowiedzialnym za przygotowanie masowej produkcji przyszłego modelu.

Kiedy wszystko jest gotowe do masowej produkcji nowego modelu i jego publicznego wprowadzenia, rola prototypów dobiega końca. Prototypy nigdy nie przychodzą do klientów, a gdy zrobią to, czego się od nich oczekuje, ich materiały są poddawane recyklingowi.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy