Publiczność po raz pierwszy miała okazję zapoznać się ze zelektryfikowanymi modelami ŠKODY, SUPERB IV i CITIGOᵉ IV, podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu. I właśnie tam dr Guido Haak odpowiadał na pytania dotyczące e-mobilności. Obejrzyj wideo i przeczytaj resztę wywiadu (która nie mieściła się w filmie) poniżej.
Dr Haak, wielu klientów wciąż ma pytania dotyczące elektromobilności. Czego mogą się spodziewać po nadchodzących generacjach elektrycznych pojazdów ŠKODA?
Cóż, możemy spodziewać się tego, czego zawsze oczekuje się od samochodów ŠKODA. Otrzymamy samochód, który jest bardzo funkcjonalny, wygodny w użyciu i ma korzystny stosunek jakości do ceny. Obiecujemy, że przejście z silnika spalinowego na jazdę elektryczną będzie jak najbardzieje płynne.
Infrastruktura ładowania będzie odgrywać ważną rolę w sukcesie elektromobilności. W jaki sposób ŠKODA przyczyni się do rozwoju sieci ładowania w Niemczech i Europie?
Stosujemy podejście wielopunktowe, co oznacza, że analizujemy wszystkie różne przypadki, w których klienci będą musieli ładować swoje samochody. Tak więc do ogólnego ładowania zaoferujemy wallbox – ładowarka naścienna, a do zewnętrznego ładowania zapewniamy rozwiązanie karty płatniczej, które pozwala klientowi na ładowanie na dowolnej stacji bez konieczności podpisywania jakichkolwiek dodatkowych umów, a także jesteśmy częścią sieci Ionity niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, który jest w trakcie budowy serii stacji ładowania o dużej mocy w całej Europie.
Jak pojazdy elektryczne zmienią się w przyszłości w samej jeździe?
Pierwszą rzeczą, z której zdajesz sobie sprawę prowadząc samochód elektryczny, jest to, że jest on bardzo dynamiczny. Charakteryzuje się sportowym charakterem, dużym momentem obrotowym i dużą mocą silnika. Jest to również bardzo wygodne - nie musisz przerywać zmiany biegów, więc ogólnie rzecz biorąc, większość ludzi pokocha taki stan. Ładowanie w domu jest znacznie wygodniejsze niż chodzenie na stację benzynową. Musisz tylko pamiętać, że w przypadku dłuższych podróży musisz wcześniej zaplanować, gdzie i jak długo ładować, ale oczywiście będzie to obsługiwane przez nasze rozwiązania po stronie łączności.
Modele ŠKODA odznaczają się doskonałym miejscem do siedzenia i ładunkiem. W jaki sposób konstrukcja pojazdu elektrycznego wpłynie na te atrybuty i czy klienci otrzymają ten sam atrakcyjny stosunek ceny do wartości, jakiego się spodziewali?
Tak oczywiście. Mogą oczekiwać tego samego stosunku ceny do wartości. Zdecydowanie będziemy również kłaść nacisk na nasze podstawowe wartości. Podobnie jak w samochodach konwencjonalnych, skupiliśmy się na maksymalizacji użyteczności, na przykład poprzez zapewnienie dużej przestrzeni bagażowej oraz zapewnienie łatwości załadunku i jazdy samochodami. Oczywiście są pewne zmiany w samochodzie elektrycznym. Na przykład pozycja siedząca jest nieco wyższa z powodu akumulatora, ale możemy zapewnić, że będziesz mieć takie samo wspaniałe uczucie ŠKODY w samochodach elektrycznych, jak w samochodach z silnikami spalinowymi.
W jaki sposób ŠKODA pomoże nowym kierowcom przejść na pojazd elektryczny? Na przykład, czy są do tego usługi cyfrowe?
Tak, będziemy oferować wiele dodatkowych usług łączności z naszymi samochodami elektrycznymi. Na przykład zaoferujemy system nawigacji, który pozwoli Ci nie tylko zaplanować podróż, ale zrobi to, biorąc pod uwagę różne możliwości ładowania na trasie. Pokaże także, jakie udogodnienia są dostępne w różnych punktach ładowania, w restauracji, kawiarni lub w innym miejscu, w którym możesz spędzić wolny czas podczas ładowania samochodu. Oczywiście podamy sposoby kontrolowania stanu naładowania samochodu - online, offline, w samochodzie, z zewnątrz. Będziesz więc mieć wyjątkowo wydajną sieć usług, która sprawi, że jazda elektryczna i planowanie jazdy elektrycznej będą tak płynne i proste, jak to tylko możliwe.
ŠKODA planuje w przyszłym roku zaprezentować SUV-a opartego na MEB. Czym różni się ten SUV od KODIAQ, KAROQ i KAMIQ?
Cóż, myślę, że dzięki naszemu pierwszemu samochodowi MEB, naszemu SUV, zobaczysz prawdziwy skok do przodu w naszym języku projektowania. Ci, którzy widzieli samochód pokazowy VISION IV, mieli już okazję zobaczyć, jak będzie wyglądał samochód - jest bardzo dynamiczny z fascynującym designem. Nastąpił także skok w rzeczywistej dynamice jazdy. Jestem przekonany, że zobaczysz prawdziwą ŠKODĘ.