ZAJRZYJMY POD POKRYWĘ SUPERB iV

ZAJRZYJMY POD POKRYWĘ SUPERB iV

ZAJRZYJMY POD POKRYWĘ SUPERB iV

23. 5. 2019

Podczas Mistrzostw Świata w hokeju na lodzie hokejowym ŠHODA zaprezentowała poprawioną wersję swojego flagowego modelu SUPERB. Ten model będzie teraz oferowany również w postaci SUPERB iV z napędem hybrydowym typu plug-in. Zbadajmy tę technologię z bliska.

Jak najprościej opisać działanie hybrydowego napędu plug-in w nowym SUPERB iV?

Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in łączą silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym i dużym akumulatorem. W przeciwieństwie do zwykłych hybryd, hybrydy plug-in mogą być ładowane ze zwykłego gniazdka, dzięki czemu oferują stosunkowo długi zasięg samego prądu. ŠKODA SUPERB iV jest wyposażona w turbodoładowany silnik spalinowy 1.4 TSI, połączony sprzęgłem z synchronicznym silnikiem elektrycznym.

W jaki sposób system kontroluje, który silnik zasila pojazd w danym momencie? Czy kierowca wie, który silnik jest w użyciu?

Jeśli chodzi o napęd, ŠKODA SUPERB iV oferuje kierowcy dwa podstawowe tryby jazdy: tryb elektryczny i tryb hybrydowy. W trybie elektrycznym działa tylko silnik elektryczny, a silnik spalinowy pozostaje wyłączony. W trybie hybrydowym sama jednostka sterująca silnika ocenia wiele różnych czynników i decyduje, czy włączyć jeden, drugi, czy oba silniki, aby spełnić wymagania kierowcy dotyczące jazdy przy jednoczesnym zminimalizowaniu zużycia paliwa. Aktywność silnika jest wyświetlana na desce rozdzielczej.

https://youtu.be/DdrN-ZMwbKM

Silnik spalinowy jest zamontowany z przodu. A więc gdzie jest silnik elektryczny?

Silnik elektryczny znajduje się również z przodu, między przekładnią a silnikiem spalinowym. Z technicznego punktu widzenia jest on wbudowany bezpośrednio w skrzynię biegów i jest oddzielony od silnika spalinowego sprzęgłem. Dzięki temu połączeniu pojazd może polegać na w pełni elektrycznej jeździe z wyłączonym silnikiem spalinowym lub, alternatywnie, może występować współdziałanie silników w trybie hybrydowym.

Kolor pomarańczowy pod tylnymi siedzeniami pokazuje akumulator trakcyjny o mocy 13 kWh. Pomarańczowe kable biegnące do przodu z tego akumulatora mają wysokie napięcie i są podłączone do elektroniki mocy w komorze silnika. Cała ta część obejmuje technologię napędu elektrycznego. Kolor czerwony pokazuje zbiornik paliwa na paliwo konwencjonalne (w tym przypadku benzynę), który jest zamontowany nad tylną osią. Kolor czarny pod maską z przodu pokazuje klasyczny 1,4-litrowy silnik benzynowy o mocy 115 kW o spalaniu wewnętrznym, który jest podłączony do silnika elektrycznego.

Czy z SUPERB iV będzie oferowany tylko z jednym konkretnym silnikiem spalinowym, czy będzie dostępny wybór?

Dla SUPERB iV planowany jest tylko jeden silnik spalinowy: 1,4 TSI, zapewniający maksymalną moc 115 kW i moment obrotowy 250 Nm.

Jakie są specyfikacje silnika elektrycznego?

Jest to trójfazowy synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi. Ten typ silnika jest idealny, jeśli chodzi o wydajność. Silnik elektryczny ŠKODA SUPERB iV ma maksymalną moc 85 kW, moment obrotowy do 330 Nm i prędkości do 7000 obr / min.

Jaka jest całkowita wydajność SUPERB iV?

Maksymalna moc systemu wynosi 160 kW w trybie hybrydowym. Można go aktywować za pomocą przycisku Sport na pasku obok dźwigni zmiany biegów lub poprzez naciśnięcie pedału przyspieszenia.

Jakie są specyfikacje baterii?

Akumulator litowo-jonowy umieszczony pod tylnymi siedzeniami ma pojemność 13 kWh i waży 135 kg.

Jaki jest zakres SUPERB iV w napędach elektrycznych?

Zakres pomiaru WLTP w trybie w pełni elektrycznym wynosi 55 km.

Jak długo trwa ładowanie akumulatora napędu elektrycznego?

Naładowanie rozładowanej baterii z wallboxa o mocy 3,6 kW zajmuje około trzy i pół godziny, a półtora godziny dłużej przy użyciu zwykłego gniazdka elektrycznego 230 V.

SUPERB iV wykorzysta również hamowanie regeneracyjne. Jaki jest najprostszy sposób opisania tej zasady?

Gdy tradycyjny pojazd jest hamowany, energia kinetyczna wytwarzana przez klocki hamulcowe jest przekształcana w ciepło i rozprasza się. W pojazdach hybrydowych energia kinetyczna wytwarzana podczas hamowania jest przekształcana w energię elektryczną (silnik elektryczny działa jak generator) i jest przechowywana w akumulatorze jako energia chemiczna. Energia zgromadzona w ten sposób może być następnie ponownie wykorzystana do przyspieszenia lub do jazdy ze stałą prędkością.

Ile energii można wytworzyć przez hamowanie regeneracyjne?

Dokładna liczba zależy od wielu czynników, ale maksymalna to 30% energii potrzebnej do prowadzenia pojazdu.

W jakim stopniu tryb hybrydowy zmniejsza zużycie benzyny w modelu SUPERB iV?

Energia przechowywana w akumulatorze podczas hamowania, a następnie ponownie wykorzystywana, obniża zużycie benzyny. Ponieważ silnik spalinowy nie musi być tak często używany, w ogóle wymaga mniej benzyny. Konkretne oszczędności na benzynie zależą od wielu czynników, takich jak styl jazdy, trasa, temperatura itp., więc trudno jest podać dokładną liczbę.

 

 

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy