RĘCZNY CZY AUTOMATYCZNY?

RĘCZNY CZY AUTOMATYCZNY? ZACHOWAJ OTWARTY UMYSŁ

RĘCZNY CZY AUTOMATYCZNY? ZACHOWAJ OTWARTY UMYSŁ

9. 7. 2019

Wybrana przekładnia w znacznym stopniu kształtuje charakter samochodu, w dużej mierze determinując jego cechy, a nawet sposób użycia. Przekładnia stoi obok wyboru silnika jako najważniejszej decyzji, którą musisz podjąć podczas konfigurowania samochodu.

A jednak w praktyce o tym wyborze często decydują stereotypy i mity, a nie dojrzałe rozważania. Europejczycy różnią się od reszty świata pod wieloma względami, jeśli chodzi o samochody. Stawiają wysokie wymagania nie tylko samochodom, ale także samym sobie. Szczycą się tym, że są „dobrym kierowcą” i prawie nikt nie zgodziłby się na coś przeciwnego. Dla wielu osób samochody są czymś więcej niż tylko środkiem transportu, więc dyskusje na ich temat mogą być bardzo rozgorzałe.

Europejczyków można łatwo zidentyfikować pod tym względem, że nie tylko wywierają duży nacisk na doskonałą sterowność i wyrafinowanie techniczne, ale również ze względu na wybór przekładni. W szczególności Europa jest jednym z niewielu rynków, na których stosuje się masowe ręczne skrzynie biegów. Praktycznie wszędzie, czy to w Ameryce, Chinach, Japonii czy Australii, automatyczne skrzynie biegów są znacznie bardziej popularne. Dla wielu europejskich kierowców manualna skrzynia biegów jest sposobem na pokazanie ich pasji do samochodów i prowadzenia pojazdów, podczas gdy gdzie indziej ludzie postrzegają manualną skrzynię biegów jako anachronizm i chcą po prostu łatwego i beztroskiego przejścia z punktu A do punktu B.

CO TO JEST SKRZYNIA BIEGÓW DUAL-CLUTCH?

Istnieje wiele rodzajów automatycznych skrzyń biegów i nie wszystkie zachowują się w ten sam sposób. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów - taka jak DSG występująca w ŠKODA - jest najbardziej zbliżona do klasycznej manualnej skrzyni biegów. Dokładniej, łączy to, co najlepsze z obu światów. Jest tak, ponieważ z mechanicznego punktu widzenia składa się on z pary sprytnie sterowanych manualnych skrzyń biegów. Dzięki temu jest bardzo wrażliwy na ruchy akceleratora i zapewnia najwyższy komfort w trybie automatycznym. Rzeczywista zmiana biegów jest bardzo płynna, bez drgań i zauważalnej zmiany biegów.

JAK DZIAŁA DSG?

Skrzynia biegów DSG składa się z dwóch manualnych skrzyń biegów, jednej parzystej, a drugiej nieparzystej. Każde z nich ma własne sprzęgło, dlatego nazywa się je dwusprzęgłową skrzynią biegów. Niezależnie od tego, które z tych sprzęgieł jest włączone, jest to wtedy aktywny bieg. Jeśli chodzi o zmianę biegów, kiedy samochód jest w ruchu, następny bieg w górę lub w dół jest zawsze przygotowywany w drugiej (obecnie nieaktywnej) skrzyni biegów, a gdy jedno sprzęgło się rozłącza, drugie się łączy. W rezultacie zmiany biegów są całkowicie płynne i nie spowalniają samochodu, ponieważ moc silnika jest stale przenoszona na koła.

WYŻSZE ZUŻYCIE TO MIT

Zwolennicy manualnych skrzyń biegów lubią argumentować, że instrukcja jest tańsza i zużywa mniej paliwa. Chociaż pierwszy punkt jest prawidłowy, sytuacja zmienia się, jeśli chodzi o konsumpcję. Pod względem wydajności mechanicznej drążek zmiany biegów wyprzedza, ale nie aż tak bardzo w porównaniu z nowoczesnymi przekładniami z podwójnym sprzęgłem. Co więcej, automatyczne skrzynie biegów mają zwykle więcej biegów, a ich elektronika może dostosować zmianę biegów do sytuacji na drodze. W rezultacie silnik dłużej pozostaje w optymalnej prędkości obrotowej. Innymi słowy, automat nie zmienia biegów leniwie, więc lepiej wykorzystuje wydajność silnika. To kolejny powód, dla którego nowoczesne samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów zgłaszają mniejsze zużycie w rzeczywistym ruchu, w tym na autostradach. Co więcej, niższa prędkość obrotowa silnika zmniejsza nie tylko zużycie, ale także hałas.

Samochody ŠKODA oferują zarówno ręczne, jak i automatyczne skrzynie biegów. Podczas gdy tylko niewielka część mniejszych samochodów zjeżdżających z linii produkcyjnej jest wyposażona w automatyczną skrzynię biegów, częściej większe samochody będą w automacie.

Na przykład w ubiegłym roku czeskie zakłady ŠKODY wyprodukowały 155 000 manualnych FABIA, co stanowi ponad 87% całkowitej produkcji FABIA w Czechach. Podobnie 72% ŠKODA OCTAVIA wyprodukowanych w Czechach miało manualną skrzynię biegów. Jeśli chodzi o SUV KAROQ, przeważa automatyczna skrzynia biegów w stosunku 57 do 43. Liczba ta wzrasta do ponad 78% SUPERB i jest nieco mniejsza niż 85% wszystkich SUV-ów KODIAQ wyprodukowanych w fabryce w Kvasiny w 2018 roku.

SZYBCIEJ NIŻ LUDZIE

Prawdą jest, że precyzyjny ruch drążka zmiany biegów podczas zmiany biegów oraz umiejętność delikatnej pracy z pedałem sprzęgła stanowią silny argument na korzyść ręcznych skrzyń biegów. Jest to orzeźwienie dla każdego, kto lubi prowadzić. A potem jest podwójne sprzęgło. Nie jest już konieczne w nowoczesnych samochodach, ale gdy doświadczony kierowca precyzyjnie równoważy prędkość obrotową silnika, dotykając pedału przyspieszenia podczas redukcji biegu, zmieniając biegi bez najmniejszego drgania, jest to najlepsze uczucie na świecie dla kierowcy.

Jednak jeśli chodzi o rzeczywistą prędkość zmiany biegów, ludzie od lat przegrywają z maszyną. W trybie sportowym nowoczesne automatyczne skrzynie biegów oferują coraz większe prędkości zmiany biegów i same mogą korzystać ze skutecznego podwójnego sprzęgła. Wystarczy dotknąć dźwigni na kierownicy, aby natychmiast włączyć następny bieg. Kierowca nie musi zajmować się niczym innym, pozostawiając mu więcej czasu i uwagi na skupienie się na rzeczywistej jeździe. Nawet zwolennicy manualnych skrzyń biegów muszą przyznać, że w najbardziej sportowych ustawieniach dzisiejsze wysokiej klasy automatyczne skrzynie biegów są szybsze niż ludzie, a kiedy zmieniają biegi wolniej, to tylko po to, aby jazda była wygodniejsza.

AUTOMATYKA SPRZYJA CZASOWI

Na całym świecie, w tym w Europie, obserwujemy rosnący trend samochodów z automatyczną skrzynią biegów bez tego trzeciego pedału. Udział automatycznych skrzyń biegów wśród sprzedawanych samochodów rośnie wykładniczo wraz z kategorią samochodu, a ściślej jego ceną. Oznacza to, że im większy i droższy samochód, tym większe prawdopodobieństwo, że właściciel będzie skłonny zapłacić dodatkowo za wygodę i wydajność automatycznej skrzyni biegów. Dzieje się tak nawet pomimo faktu, że wysokiej jakości automatyczne skrzynie biegów są również dostępne dla małych samochodów. Nieco wyższa cena w porównaniu z manualną skrzynią biegów wydaje się być jedną z ostatnich poważnych przeszkód.

Debata „manualna a automatyczna” jest tak niestabilna i delikatna jak „benzyna przeciwko olejowi napędowemu”. Nie ma wyraźnego wyboru. Ważne jest jednak, aby pokazać, jakie są między nimi różnice, jakie są ich mocne i słabe strony, a co najważniejsze, do jakiego rodzaju zastosowania są one ogólnie odpowiednie. Miej więc otwarty umysł i wybieraj to, co najlepsze dla Ciebie.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy