RAJD POLSKI, CZYLI ZUPEŁNIE INNE WYZWANIE

June 19, 2019
Wsz─Ödzie piach i kurz, samochody w szutrowej specyfikacji, go┼Ťcie z zagranicy ÔÇô to sprawia, ┼╝e Rajd Polski b─Ödzie wyj─ůtkowy.

Rajd Polski jest organizowany jako runda rajdowych mistrzostw Europy. A to wymusza okre┼Ťlony dystans i format rywalizacji. W skr├│cie: wszystkiego b─Ödzie wi─Öcej! Do Miko┼éajek zjedzie czo┼é├│wka europejskiego czempionatu, wi─Öc kibice b─Öd─ů podziwia─ç wi─Öksz─ů liczb─Ö za┼é├│g w najmocniejszych autach klasy R5. Za┼éogi b─Öd─ů mia┼éy do przejechania a┼╝ 201 km podzielonych na 15 odcink├│w specjalnych, czyli dwa razy wi─Öcej ni┼╝ w dotychczasowych imprezach krajowego cyklu. Kierowcy b─Öd─ů ┼Ťciga─ç si─Ö od pi─ůtku do niedzieli, a zapoznawa─ç z tras─ů w ┼Ťrod─Ö i czwartek. To oznacza, ┼╝e tydzie┼ä rajdowy dla za┼é├│g wyd┼éu┼╝y si─Ö niemal dwukrotnie w por├│wnaniu z innymi rundami RSMP.

Inna nawierzchnia, inny samoch├│d

Rajd Polski jest pierwsz─ů w tym sezonie rund─ů szutrow─ů. A to wymaga solidnych zmian w aucie. I wida─ç je na pierwszy rzut oka. Karoseria jest taka sama, ale zmienia si─Ö zawieszenie na szutrowe, czyli takie o wi─Ökszym skoku, wi─Ökszych amortyzatorach i spr─Ö┼╝ynach. Ko┼éa s─ů 15-calowe z do┼Ť─ç w─ůskimi oponami, kt├│re maj─ů wysoki bie┼╝nik. Wszystko po to, by zapewni─ç sobie jak najlepsz─ů przyczepno┼Ť─ç na lu┼║nej nawierzchni. Nisko zawieszony samoch├│d z oponami typu slick nie przetrwa┼éby cho─çby jednej pr├│by z Rajdu Polskiego.

Kierowcy te┼╝ musz─ů dostosowa─ç si─Ö do jazdy po innej nawierzchni. Wi─Ökszo┼Ť─ç rund w RSMP rozgrywanych jest na asfalcie, tym razem zawodnicy b─Öd─ů si─Ö musieli mierzy─ç z piaskiem, ┼╝wirem, drobnymi kamieniami. A to wymaga zmiany nawyk├│w. Rajdy szutrowe s─ů sprawdzianem zaufania do swoich umiej─Ötno┼Ťci, opis trasy, wyczucie samochodu i opon. Kluczowe jest wyczucie w prowadzeniu pojazdu w delikatnym po┼Ťlizgu w d┼éugich zakr─Ötach, zdolno┼Ť─ç do odwa┼╝nego pokonywania skok├│w, umiej─Ötno┼Ť─ç wyboru odpowiednich punkt├│w hamowania, a tak┼╝e radzenie sobie ze zmiennymi warunkami.

Szutrowa nawierzchnia oznacza te┼╝ to, ┼╝e pozycja na drodze ma wi─Öksze znaczenie. Kierowcy, kt├│rzy pierwsi ruszaj─ů na tras─Ö, maj─ů nieco trudniej ÔÇô to oni b─Öd─ů wyznacza─ç tor jazdy dla kolejnych aut, oczyszczaj─ůc drog─Ö z wierzchniej warstwy kamieni czy piachu. W najlepszej sytuacji b─Öd─ů kierowcy jad─ůcy pod koniec pierwszej dziesi─ůtki. Trasa b─Ödzie ju┼╝ ÔÇťwyczyszczonaÔÇŁ, ale jeszcze nie zostanie zbytnio zniszczona. Je┼Ťli jednak spadnie deszcz, to auta ruszaj─ůce do rywalizacji wcze┼Ťniej b─Öd─ů w lepszej sytuacji.

Poczuj szuter

ÔÇťFeel the gravelÔÇŁ ÔÇô to has┼éo od lat promuje Rajd Polski. I idealnie oddaje charakterystyk─Ö rajdu tak┼╝e dla fan├│w. Je┼Ťli jest sucho, kurz d┼éugo pozostaje w powietrzu i pokrywa wszystko co, jest dooko┼éa. Drobniusie┼äki piasek czu─ç mi─Ödzy z─Öbami, dostaje si─Ö dos┼éownie wsz─Ödzie. I z tym si─Ö trzeba oswoi─ç. A przy okazji dobrze zaopatrzy─ç si─Ö w obuwie, kt├│rego nie b─Ödzie nam szkoda zakurzy─ç.

Warto te┼╝ pami─Öta─ç o kwestiach bezpiecze┼ästwa. Nie tylko o tym, ┼╝eby kibicowa─ç z miejsc bezpiecznych i wyznaczonych przez organizatora. Ale tak┼╝e o tym, by spodziewa─ç si─Ö nieoczekiwanego. Spod k├│┼é samochod├│w, szczeg├│lnie w szybkich zakr─Ötach, b─Öd─ů wystrzeliwane kamienie, kt├│re potrafi─ů pofrun─ů─ç na kilkadziesi─ůt metr├│w i trafi─ç w osoby stoj─ůce w bezpiecznych miejscach.

Ostatnie newsy