PRZEWODNIK NOWICJUSZA PO RAJDACH: CZAS I PUNKTACJA

November 28, 2018
Rajdy nie s─ů naj┼éatwiejszym sportem do zrozumienia i pokochania. Stworzyli┼Ťmy ten przewodnik, aby wyt┼éumaczy─ç Wam, co i jak. Prawdopodobnie najwi─Öksz─ů r├│┼╝nic─ů mi─Ödzy wy┼Ťcigami a rajdami jest to, ┼╝e o ile na torze wy┼Ťcigowym samochody walcz─ů o miejsce ze sob─ů nawzajem, to na trasie rajdu ÔÇô walczy si─Ö z czasem. Dla kogo┼Ť, kto pragnie w pe┼éni doceni─ç i zrozumie─ç ten sport, taka r├│┼╝nica znaczy bardzo wiele.

Py┼é. Chmury py┼éu wyrzucane w powietrze za rozp─Ödzonym samochodem. Nie jeste┼Ťmy w stanie wyobrazi─ç sobie wi─Ökszo┼Ťci rajd├│w po ┼╝wirze bez jego obecno┼Ťci. Daje ┼Ťwietny efekt na zdj─Öciach oraz, jak wida─ç na ko┼äcu tego akapitu, na filmach. Ale co py┼é oznacza dla zespo┼éu? Jaki jest jego wp┼éyw na maszyn─Ö? I jak za┼éogi radz─ů sobie z jazd─ů poprzez chmury kurzu na pe┼énej szybko┼Ťci? Zapytali┼Ťmy zawodnik├│w i oto co odpowiedzieli!

1. Wiatr to tw├│j przyjaciel

Jaki jest najwi─Ökszy problem z py┼éem? Taki, ┼╝e nic przez niego nie wida─ç. Je┼Ťli jedziesz przez chmur─Ö kurzu, to czujesz si─Ö, jakby┼Ť jecha┼é przez najg─Östsz─ů mg┼é─Ö, jak─ů w ┼╝yciu widzia┼ée┼Ť. Dlatego masz nadziej─Ö na to, ┼╝e pojawi si─Ö wiatr i rozwieje py┼é wyrzucony spod k├│┼é auta jad─ůcego przed tob─ů. Bez wiatru jest ci─Ö┼╝ko, chyba ┼╝e jeste┼Ť pierwszy lub dzieli ci─Ö spora odleg┼éo┼Ť─ç od poprzedniego samochodu.

Rajdy nie s─ů naj┼éatwiejszym sportem do zrozumienia i pokochania. Stworzyli┼Ťmy ten przewodnik, aby wyt┼éumaczy─ç Wam, co i jak.

Prawdopodobnie najwi─Öksz─ů r├│┼╝nic─ů mi─Ödzy wy┼Ťcigami a rajdami jest to, ┼╝e o ile na torze wy┼Ťcigowym samochody walcz─ů o miejsce ze sob─ů nawzajem, to na trasie rajdu ÔÇô walczy si─Ö z czasem. Dla kogo┼Ť, kto pragnie w pe┼éni doceni─ç i zrozumie─ç ten sport, taka r├│┼╝nica znaczy bardzo wiele.

Wy┼Ťcig wygrywa pierwszy samoch├│d na linii mety. Obserwuj─ůc z boku ca┼éo┼Ť─ç zmaga┼ä, bez problemu zobaczysz, co si─Ö dzieje na torze. Samoch├│d z przodu jest tym prowadz─ůcym, a te za nim s─ůÔÇŽ no c├│┼╝, za nim.

Rajd

Tu jest troch─Ö inaczej. Najwa┼╝niejsze, ┼╝eby pokona─ç tras─Ö, po┼Ťwi─Öcaj─ůc na to jak najmniej czasu. Brzmi tak samo? Jednak nie, bo samochody rajdowe nie startuj─ů jednocze┼Ťnie. Trasy rajdowe nie nadaj─ů si─Ö do wyprzedzania, wi─Öc samochody startuj─ů interwa┼éowo ÔÇô z regu┼éy od minuty do trzech mi─Ödzy sob─ů.

Ca┼éo┼Ť─ç wygl─ůda mimo wszystko nieskomplikowanie. Samoch├│d, kt├│ry pokona┼é tras─Ö od startu do mety najszybciej, jest zwyci─Özc─ů. Bardziej skomplikowane s─ů pozycje i wyniki z perspektywy ca┼éego rajdu. Kto┼Ť m├│g┼éby zgadywa─ç, ┼╝e kierowca, kt├│ry wygra┼é najwi─Öcej odcink├│w, wygrywa r├│wnie┼╝ rajd. Cz─Östo tak rzeczywi┼Ťcie jest, ale nie zawsze.

W rajdzie najbardziej liczy si─Ö najlepszy og├│lny czas na wszystkich odcinkach specjalnych (s─ů r├│wnie┼╝ odcinki drogowe, kt├│re odbywaj─ů si─Ö w normalnym ruchu samochodowym, nie na czas). To mo┼╝e prowadzi─ç do nieoczywistych sytuacji, gdy na przyk┼éad jeden kierowca pomimo wygrania sporej liczby odcink├│w sytuuje si─Ö do┼Ť─ç nisko w rankingu og├│lnym ÔÇô wszystko przez znaczn─ů strat─Ö czasu na jednym z nich (jak si─Ö o tym przekona┼é Jan Kopeck├Ż podczas Rally Deutshland, gdy przebita opona kosztowa┼éa go utrat─Ö prowadzenia a┼╝ do przedostatniego odcinka).

Na ranking wp┼éyw mog─ů mie─ç tak┼╝e r├│┼╝ne kary ÔÇô sp├│┼║nienia na linii startu, ┼éamanie zasad, nieuko┼äczenie odcinka etc. Przyjrzymy si─Ö tym sytuacjom bli┼╝ej w kolejnych artyku┼éach.

Mistrzostwa

Wiemy ju┼╝, co trzeba robi─ç, by wygra─ç rajd. A co z ca┼éymi mistrzostwami? To ju┼╝ nieco ┼éatwiej zrozumie─ç, zw┼éaszcza osobom maj─ůcym za sob─ů ogl─ůdanie innych sport├│w motorowych.

Podobnie jak w Formule 1, pierwsza dziesi─ůtka kierowc├│w ma przydzielone punkty ÔÇô tak jak to pokazano w poni┼╝szej tabeli:

1. miejsce ÔÇô 25 punkt├│w

2. miejsce ÔÇô 18 punkt├│w

3. miejsce ÔÇô 15 punkt├│w

4. miejsce ÔÇô 12 punkt├│w

5. miejsce ÔÇô 10 punkt├│w

6. miejsce ÔÇô 8 punkt├│w

7. miejsce ÔÇô 6 punkt├│w

8. miejsce ÔÇô 4 punkty

9. miejsce ÔÇô 2 punkty

10. miejsce ÔÇô 1 punkt

Jak zwykle kierowca z najwi─Öksz─ů liczb─ů punkt├│w wygrywa mistrzostwa.

Jest to jednak troch─Ö bardziej z┼éo┼╝one. Mogli┼Ťcie zauwa┼╝y─ç, ┼╝e liczba punkt├│w niekt├│rych kierowc├│w WRC nie pokrywa si─Ö z ich pozycj─ů rajdow─ů ÔÇô jest troch─Ö wy┼╝sza. Z czego to wynika? Z odcinka (zwykle ostatniego) nazywanego Power Stage, kt├│ry wart jest wi─Öcej punkt├│w dla pierwszych pi─Öciu kierowc├│w ÔÇô odpowiednio 5, 4, 3, 2 i 1.

Tak jak same rajdy, mistrzostwa r├│wnie┼╝ maj─ů kilka r├│┼╝nych ranking├│w. Po pierwsze, te og├│lne, uwzgl─Ödniaj─ůce wszystkie kategorie, zdominowane przez najszybsz─ů grup─Ö (przewa┼╝nie WRC). Po drugie, rankingi indywidualne dla ka┼╝dej ni┼╝szej kategorii, poczynaj─ůc od WRC 2.

Poza nagrodami za wyniki kierowc├│w przyznaje si─Ö r├│wnie┼╝ nagrody dru┼╝ynowe odpowiadaj─ůce sumie punkt├│w wszystkich kierowc├│w z zespo┼éu.

Wyniki mistrzostw s─ů oficjalnie przedstawiane na gali FIA ÔÇô co roku na pocz─ůtku grudnia. Do tego momentu wszystkie punktacje s─ů jedynie nieoficjalne i podlegaj─ů dalszej ocenie i kwestionowaniu przez FIA.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

Ostatnie newsy