PRZEWODNIK NOWICJUSZA PO RAJDACH

PRZEWODNIK NOWICJUSZA PO RAJDACH: CZAS I PUNKTACJA

PRZEWODNIK NOWICJUSZA PO RAJDACH: CZAS I PUNKTACJA

28. 11. 2018

Rajdy nie są najłatwiejszym sportem do zrozumienia i pokochania. Stworzyliśmy ten przewodnik, aby wytłumaczyć Wam, co i jak. Prawdopodobnie największą różnicą między wyścigami a rajdami jest to, że o ile na torze wyścigowym samochody walczą o miejsce ze sobą nawzajem, to na trasie rajdu – walczy się z czasem. Dla kogoś, kto pragnie w pełni docenić i zrozumieć ten sport, taka różnica znaczy bardzo wiele.

Pył. Chmury pyłu wyrzucane w powietrze za rozpędzonym samochodem. Nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie większości rajdów po żwirze bez jego obecności. Daje świetny efekt na zdjęciach oraz, jak widać na końcu tego akapitu, na filmach. Ale co pył oznacza dla zespołu? Jaki jest jego wpływ na maszynę? I jak załogi radzą sobie z jazdą poprzez chmury kurzu na pełnej szybkości? Zapytaliśmy zawodników i oto co odpowiedzieli!

1. Wiatr to twój przyjaciel

Jaki jest największy problem z pyłem? Taki, że nic przez niego nie widać. Jeśli jedziesz przez chmurę kurzu, to czujesz się, jakbyś jechał przez najgęstszą mgłę, jaką w życiu widziałeś. Dlatego masz nadzieję na to, że pojawi się wiatr i rozwieje pył wyrzucony spod kół auta jadącego przed tobą. Bez wiatru jest ciężko, chyba że jesteś pierwszy lub dzieli cię spora odległość od poprzedniego samochodu.

Rajdy nie są najłatwiejszym sportem do zrozumienia i pokochania. Stworzyliśmy ten przewodnik, aby wytłumaczyć Wam, co i jak.

Prawdopodobnie największą różnicą między wyścigami a rajdami jest to, że o ile na torze wyścigowym samochody walczą o miejsce ze sobą nawzajem, to na trasie rajdu – walczy się z czasem. Dla kogoś, kto pragnie w pełni docenić i zrozumieć ten sport, taka różnica znaczy bardzo wiele.

Wyścig wygrywa pierwszy samochód na linii mety. Obserwując z boku całość zmagań, bez problemu zobaczysz, co się dzieje na torze. Samochód z przodu jest tym prowadzącym, a te za nim są… no cóż, za nim.

Rajd

Tu jest trochę inaczej. Najważniejsze, żeby pokonać trasę, poświęcając na to jak najmniej czasu. Brzmi tak samo? Jednak nie, bo samochody rajdowe nie startują jednocześnie. Trasy rajdowe nie nadają się do wyprzedzania, więc samochody startują interwałowo – z reguły od minuty do trzech między sobą.

Całość wygląda mimo wszystko nieskomplikowanie. Samochód, który pokonał trasę od startu do mety najszybciej, jest zwycięzcą. Bardziej skomplikowane są pozycje i wyniki z perspektywy całego rajdu. Ktoś mógłby zgadywać, że kierowca, który wygrał najwięcej odcinków, wygrywa również rajd. Często tak rzeczywiście jest, ale nie zawsze.

W rajdzie najbardziej liczy się najlepszy ogólny czas na wszystkich odcinkach specjalnych (są również odcinki drogowe, które odbywają się w normalnym ruchu samochodowym, nie na czas). To może prowadzić do nieoczywistych sytuacji, gdy na przykład jeden kierowca pomimo wygrania sporej liczby odcinków sytuuje się dość nisko w rankingu ogólnym – wszystko przez znaczną stratę czasu na jednym z nich (jak się o tym przekonał Jan Kopecký podczas Rally Deutshland, gdy przebita opona kosztowała go utratę prowadzenia aż do przedostatniego odcinka).

Na ranking wpływ mogą mieć także różne kary – spóźnienia na linii startu, łamanie zasad, nieukończenie odcinka etc. Przyjrzymy się tym sytuacjom bliżej w kolejnych artykułach.

Mistrzostwa

Wiemy już, co trzeba robić, by wygrać rajd. A co z całymi mistrzostwami? To już nieco łatwiej zrozumieć, zwłaszcza osobom mającym za sobą oglądanie innych sportów motorowych.

Podobnie jak w Formule 1, pierwsza dziesiątka kierowców ma przydzielone punkty – tak jak to pokazano w poniższej tabeli:

1. miejsce – 25 punktów

2. miejsce – 18 punktów

3. miejsce – 15 punktów

4. miejsce – 12 punktów

5. miejsce – 10 punktów

6. miejsce – 8 punktów

7. miejsce – 6 punktów

8. miejsce – 4 punkty

9. miejsce – 2 punkty

10. miejsce – 1 punkt

Jak zwykle kierowca z największą liczbą punktów wygrywa mistrzostwa.

Jest to jednak trochę bardziej złożone. Mogliście zauważyć, że liczba punktów niektórych kierowców WRC nie pokrywa się z ich pozycją rajdową – jest trochę wyższa. Z czego to wynika? Z odcinka (zwykle ostatniego) nazywanego Power Stage, który wart jest więcej punktów dla pierwszych pięciu kierowców – odpowiednio 5, 4, 3, 2 i 1.

Tak jak same rajdy, mistrzostwa również mają kilka różnych rankingów. Po pierwsze, te ogólne, uwzględniające wszystkie kategorie, zdominowane przez najszybszą grupę (przeważnie WRC). Po drugie, rankingi indywidualne dla każdej niższej kategorii, poczynając od WRC 2.

Poza nagrodami za wyniki kierowców przyznaje się również nagrody drużynowe odpowiadające sumie punktów wszystkich kierowców z zespołu.

Wyniki mistrzostw są oficjalnie przedstawiane na gali FIA – co roku na początku grudnia. Do tego momentu wszystkie punktacje są jedynie nieoficjalne i podlegają dalszej ocenie i kwestionowaniu przez FIA.

Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy