POZNAJ HISTORI─ś: RAJDOWA ┼áKODA 1100 OHC

April 2, 2018
W latach 50. ┼áKODA zaprojektowa┼éa i stworzy┼éa dwumiejscowy samoch├│d wy┼Ťcigowy, kt├│ry m├│g┼é konkurowa─ç ze s┼éynnymi sportowymi samochodami z W┼éoch, Wielkiej Brytanii lub Niemiec. Jak powsta┼éo 1100 OHC i dlaczego zbudowano tylko dwa egzemplarze?

Lata 50. to dziesi─Öciolecie, w kt├│rym powsta┼éo wiele pi─Öknych samochod├│w sportowych i wy┼Ťcigowych. Niekt├│re z nich ÔÇô oczywi┼Ťcie po wielu liftingach ÔÇô produkowane s─ů do dzi┼Ť. R├│wnie┼╝ ┼áKODA do┼é─ůczy┼éa to tego specyficznego ÔÇ×wy┼Ťcigu zbroje┼äÔÇŁ i w 1957 roku powsta┼éy dwa egzemplarze dwumiejscowego auta, kt├│re mog┼éo osi─ůgn─ů─ç pr─Ödko┼Ť─ç nawet 200 km/h. W├│wczas to by┼é naprawd─Ö imponuj─ůcy wynik.

Tak powstała ŠKODA 1100 OHC

Auto otrzyma┼éo nazw─Ö 1100 OHC. Pod jego mask─ů znajdowa┼é si─Ö zmodyfikowany rz─Ödowy silnik ┼áKODY o pojemno┼Ťci 1089 cm┬│ i mocy 70 kW (95 KM) z dwoma ga┼║nikami nap─Ödzaj─ůcy tylne ko┼éa.

W przeciwie┼ästwie do swoich poprzednik├│w, ┼áKODY SPORT i SUPERSPORT, model 1100 OHC by┼é prawdziwym wy┼Ťcigowym prototypem ÔÇô z nadwoziem z w┼é├│kna szklanego umieszczonym wok├│┼é rurowej ramy, a nie na seryjnym podwoziu.

Dlaczego by┼éo to takie wa┼╝ne? Po pierwsze, samoch├│d sta┼é si─Ö znacznie l┼╝ejszy. Przy 3880 mm d┼éugo┼Ťci 1100 OHC wa┼╝y┼é zaledwie 550 kg ÔÇô wsp├│┼éczesna limuzyna ┼áKODA 440 by┼éa oko┼éo dwukrotnie ci─Ö┼╝sza.

Dobre wyniki w wy┼Ťcigach

Nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e 1100 OHC wypad┼éo dobrze w sportowej rywalizacji: zdoby┼éo kilka czo┼éowych pozycji zar├│wno na imprezach w Czechach, jak i podczas mi─Ödzynarodowych wy┼Ťcig├│w. Niestety, ze wzgl─Ödu na sytuacj─Ö polityczn─ů w tamtych czasach auto bra┼éo udzia┼é w rywalizacjach w krajach socjalistycznych, a marzenie o wyje┼║dzie do Le Mans nigdy si─Ö nie zi┼Ťci┼éo.

Z tego samego powodu budowa ÔÇ×cywilnejÔÇŁ wersji nigdy nie by┼éa rozwa┼╝ana, poniewa┼╝ takie samochody nie by┼éy uwa┼╝ane za odpowiednie dla socjalistycznego spo┼éecze┼ästwa.

Powsta┼éa te┼╝ wersja coup├ę

W 1959 roku powsta┼éy tylko jeszcze dwa egzemplarze 1100 OHC, tym razem z nadwoziem coup├ę wykonanym z aluminium. W przeciwie┼ästwie do purystycznej wy┼Ťcigowej estetyki roadstera, wersja coup├ę nadawa┼éa pojazdowi bardziej elegancki i wyrafinowany wygl─ůd. Chromowana listwa na przedniej kratce znalaz┼éa si─Ö potem nawet w Jaguarze E-type, kt├│ry pojawi┼é si─Ö na ulicach dwa lata p├│┼║niej.

Mimo ci─Ö┼╝szej karoserii i seryjnego nadwozia model 1100 OHC coup├ę by┼é nadal wyj─ůtkowo lekki (wa┼╝y┼é zaledwie 618 kg) i ┼╝wawy. Wersja coup├ę by┼éa przeznaczona r├│wnie┼╝ do wy┼Ťcig├│w, ale oba egzemplarze, kiedy trafi┼éy do w┼éa┼Ťcicieli, uleg┼éy zniszczeniu w wypadkach na drogach publicznych.

Zapowiada┼éo si─Ö pi─Öknie, aleÔÇŽ

Mo┼╝emy jedynie spekulowa─ç, co by si─Ö sta┼éo, gdyby okoliczno┼Ťci pozwoli┼éy na opracowanie 1100 OHC w prawdziwej wersji drogowej i udost─Öpnienie og├│┼éowi spo┼éecze┼ästwa. Mo┼╝e auto sta┼éoby si─Ö prawdziw─ů legend─ů w┼Ťr├│d samochod├│w sportowych?

Obecnie spo┼Ťr├│d wszystkich czterech wyprodukowanych 1100 OHC oba roadstery s─ů w doskona┼éym stanie technicznym. Jeden znajduje si─Ö w r─Ökach Muzeum ┼áKODA w Mlad├í Boleslav, drugi nale┼╝y do importera ┼áKODY w Wielkiej Brytanii. Oba regularnie pojawiaj─ů si─Ö na zlotach pojazd├│w historycznych.

Je┼Ťli za┼Ť chodzi o wersj─Ö coup├ę, los jednego z egzemplarzy jest nieznany, a podwozie i silnik drugiego zosta┼éy niedawno znalezione i nabyte przez ┼áKODA AUTO. W tej chwili samoch├│d jest restaurowany do pierwotnej specyfikacji i do┼é─ůczy do roadstera w Muzeum ┼áKODA.

Ostatnie newsy