POCI─äG PLATFORMA PRZYJE┼╗D┼╗A NA STACJ─śÔÇŽ.

September 3, 2019
Czy widzia┼ée┼Ť poci─ůg przewo┼╝─ůcy nowe modele ┼áKODA? Je┼Ťli tak, to na pewno opu┼Ťci┼é on fabryk─Ö w Kvasinach lub Mladzie Boleslav. Mo┼╝na tam znale┼║─ç dziesi─ůtki kilometr├│w tor├│w ze skrzy┼╝owaniami, punktami i lokomotywami. Rzu─çmy na nie okiem.

Ji┼Ö├ş Cee, kierownik ds. Logistyki, wita nas w swoim biurze. Ka┼╝dego dnia dziesi─ůtki jednostek kolejowych za┼éadowanych nowymi samochodami gotowymi do eksportu do nowych w┼éa┼Ťcicieli przeje┼╝d┼╝aj─ů pod jego oknami. Inne wagony s─ů wype┼énione pojemnikami przewo┼╝─ůcymi materia┼éy dla rosyjskich zak┼éad├│w. Zadaszone wagony zawieraj─ů rozebrane samochody przeznaczone na Ukrain─Ö i Kazachstan, gdzie zostan─ů zmontowane.

DWA USTAWIONE PRZEWOZY CODZIENNIE, PONAD TRZY TYSIĄCE TRANSPORTÓW KAŻDEGO MIESIĄCA

Je┼Ťli chodzi o logistyk─Ö zak┼éad├│w samochodowych, transport kolejowy ma ogromne znaczenie. 56% czeskiej dziennej produkcji jest eksportowane poci─ůgiem. Jest osiem poci─ůg├│w wys┼éanych z Mlady Boleslav i kolejne sze┼Ť─ç z fabryki w Kvasinach. Oznacza to, ┼╝e ka┼╝dego dnia odje┼╝d┼╝a 200 wagon├│w za┼éadowanych gotowymi, kompletnie zmontowanymi pojazdami. Ka┼╝dego roku eksportowanych jest ponad 350 000 samochod├│w w ponad 34 000 wagon├│w, a to wszystko w┼éa┼Ťnie z Mlady Boleslav. ÔÇ×Gdyby┼Ťmy mieli zamontowa─ç wszystkie jednostki kolejowe w jednym rz─Ödzie, ich d┼éugo┼Ť─ç obejmowa┼éaby ponad 900 km, co r├│wna si─Ö odleg┼éo┼Ťci mi─Ödzy Mlad─ů Boleslav a Pary┼╝emÔÇŁ, m├│wi Ji┼Ö├ş Cee.

W miejscu za┼éadunku jest ci─ůg┼éy szum. Na bocznic─Ö kolejow─ů podstawiane s─ů puste wagony od przewo┼║nik├│w. Nast─Öpnie wagony wysy┼éane s─ů do punkt├│w ekspedycji, a po za┼éadowaniu robotnicy sk┼éadaj─ů zesp├│┼é kolejowy gotowy do wys┼éania z fabryki. Bocznica kolejowa ma oko┼éo 20 km d┼éugo┼Ťci z siedmioma przejazdami kolejowymi, 63 punktami i dwiema nowoczesnymi lokomotywami EffiShunter. Ka┼╝da z nich wa┼╝y oko┼éo 72 ton i przewozi nawet najci─Ö┼╝sze jednostki o masie do 1400 ton.

DO PORTU, A NAST─śPNIE DO SZANGHAJU

Pi─Ökne, szare i zielone lokomotywy jednoroczne nap─Ödzane s─ů silnikami z katalizatorami, kt├│re spe┼éniaj─ů wszystkie surowe wymagania etapu III.b. zgodnie z przepisami dotycz─ůcymi emisji spalin. Zu┼╝yte paliwo stanowi po┼éow─Ö paliwa zu┼╝ywanego przez poprzednie lokomotywy. Jednym z dowod├│w na to, ┼╝e te nowe lokomotywy s─ů przyjazne dla ┼Ťrodowiska, jest zmniejszona produkcja COÔéé. Kolejnym dowodem jest fakt, ┼╝e wcze┼Ťniej lokomotywy spala┼éy 400 litr├│w oleju, podczas gdy nowe s─ů lepsze i zu┼╝ywaj─ů zaledwie 73 litry paliwa.

Obie lokomotywy dzia┼éaj─ů w siedmiu miejscach ekspedycji w zak┼éadzie Mlada Boleslav. Uko┼äczone samochody s─ů ┼éadowane na pi─Öciu torach, a pozosta┼ée dwa s─ů przeznaczone do demonta┼╝u samochod├│w do monta┼╝u w zagranicznych zak┼éadach. Ka┼╝dy z wagon├│w mo┼╝e pomie┼Ťci─ç od o┼Ťmiu do dwunastu pojazd├│w, w zale┼╝no┼Ťci od d┼éugo┼Ťci wagonu i modelu samochodu. Ka┼╝dy samoch├│d jest zabezpieczony czterema klockami na jedn─ů o┼Ť, wi─Öc nie ma szans, aby spad┼é z wagonu.

Poci─ůgi odje┼╝d┼╝aj─ů w czterech r├│┼╝nych kierunkach. Fani filmowania Trainspotting z pewno┼Ťci─ů mieliby co ogl─ůda─ç. Ka┼╝dego dnia jeden poci─ůg jest wysy┼éany do magazynu importera w Polsce. Siedem poci─ůg├│w odje┼╝d┼╝a do pobliskiego Nymburku, gdzie doczepiane s─ů do wagon├│w z fabryki w Kvasinach. 80% jednostek kolejowych nadal jedzie do port├│w na p├│┼énoc Niemiec, gdzie s─ů za┼éadowane na zagraniczne statki z ostatecznymi miejscami docelowymi, takimi jak Bombaj, Szanghaj lub Oran (Algieria). Mniejsza cz─Ö┼Ť─ç pojazd├│w jest eksportowana do magazyn├│w w Niemczech. Jedna dziesi─ůta poci─ůg├│w jest wysy┼éana do portu w s┼éowe┼äskim Koper w celu p├│┼║niejszego prze┼éadunku do Grecji i kraj├│w Bliskiego Wschodu. Ostatnie 10% samochod├│w ko┼äczy podr├│┼╝ we W┼éoszech.

JAK NA DWORCU KOLEJOWYM

Kolej w ┼╝adnym wypadku nie nale┼╝y do przesz┼éo┼Ťci. W rzeczywisto┼Ťci wiele proces├│w jest wykonywanych przy u┼╝yciu nowoczesnych technologii. Elektronika pozwala dyspozytorom poci─ůg├│w obserwowa─ç ustawienie trasy i zaj─Öto┼Ť─ç poszczeg├│lnych tor├│w. Lokomotywy s─ů zdalnie monitorowane, dzi─Öki czemu dyspozytorzy mog─ů obserwowa─ç przebieg, godziny pracy, stopie┼ä wykorzystania, zu┼╝ycie i awarie.

Bocznica kolejowa w ┼áKODZIE dzia┼éa tak jak ka┼╝da inna baza towarowa. Wszystkie zasady i normy kolejowe musz─ů by─ç przestrzegane. Operacja jest szczeg├│┼éowo zaplanowana ka┼╝da trasa ma ustalony harmonogram. Dyspozytor bocznicy kolejowej ma bezpo┼Ťredni kontakt z krajowym dyspozytorem kolejowym i wsp├│lnie zarz─ůdzaj─ů wszystkim, stale sprawdzaj─ůc sytuacj─Ö na torach. Maksymalna pr─Ödko┼Ť─ç na bocznicy kolejowej wynosi 30 kilometr├│w na godzin─Ö.

PRZYSZ┼üO┼Ü─ć WYSY┼üKI KOLEJOWEJ

Pracownicy kolei musz─ů by─ç kszta┼éceni w dziedzinie odpowiadaj─ůcej ich stanowisku. Podczas gdy dyspozytorzy poci─ůg├│w i maszyni┼Ťci maj─ů wykszta┼écenie ┼Ťrednie, maszyni┼Ťci manewrowi maj─ů za┼Ťwiadczenie o odbyciu sta┼╝u. Wielu z nich naprawd─Ö pasjonuje si─Ö swoj─ů prac─ů, a kolej jest r├│wnie┼╝ cz─Ö┼Ťci─ů ich wolnego czasu, czy to faktyczna, czy te┼╝ miniaturowa wersja. ÔÇ×Bez wzgl─Ödu na to, czy pada deszcz, jest mglisto, czy zimno, nasi pracownicy musz─ů utrzymywa─ç bocznic─Ö kolejow─ů w idealnym porz─ůdku, aby nie zak┼é├│ca─ç ci─ůg┼éo┼Ťci logistyki w zak┼éadzieÔÇŁ, wyja┼Ťnia Ji┼Ö├ş Cee.

W przysz┼éo┼Ťci wyprawy kolejowe b─Öd─ů jeszcze cz─Östsze, poniewa┼╝ b─Öd─ů bardziej ekologiczne ni┼╝ wyprawy drogowe. Obecnie jednak istniej─ů pewne okoliczno┼Ťci ograniczaj─ůce. Na rynku nie ma wystarczaj─ůcej liczby specjalnych wagon├│w, jest zbyt ma┼éo lokomotyw, a przepustowo┼Ť─ç linii kolejowych jest ograniczona. Ponadto nie ma wielu maszynist├│w kolejowych, a samochody ci─Ö┼╝arowe s─ů nadal tanim sposobem transportu towar├│w. Ale z czasem poci─ůgi bez w─ůtpienia stan─ů si─Ö bardziej atrakcyjn─ů opcj─ů.


Ostatnie newsy