POCIĄG PLATFORMA PRZYJEŻDŻA

POCIĄG PLATFORMA PRZYJEŻDŻA NA STACJĘ….

POCIĄG PLATFORMA PRZYJEŻDŻA NA STACJĘ….

3. 9. 2019

Czy widziałeś pociąg przewożący nowe modele ŠKODA? Jeśli tak, to na pewno opuścił on fabrykę w Kvasinach lub Mladzie Boleslav. Można tam znaleźć dziesiątki kilometrów torów ze skrzyżowaniami, punktami i lokomotywami. Rzućmy na nie okiem.

Jiří Cee, kierownik ds. Logistyki, wita nas w swoim biurze. Każdego dnia dziesiątki jednostek kolejowych załadowanych nowymi samochodami gotowymi do eksportu do nowych właścicieli przejeżdżają pod jego oknami. Inne wagony są wypełnione pojemnikami przewożącymi materiały dla rosyjskich zakładów. Zadaszone wagony zawierają rozebrane samochody przeznaczone na Ukrainę i Kazachstan, gdzie zostaną zmontowane.

DWA USTAWIONE PRZEWOZY CODZIENNIE, PONAD TRZY TYSIĄCE TRANSPORTÓW KAŻDEGO MIESIĄCA

Jeśli chodzi o logistykę zakładów samochodowych, transport kolejowy ma ogromne znaczenie. 56% czeskiej dziennej produkcji jest eksportowane pociągiem. Jest osiem pociągów wysłanych z Mlady Boleslav i kolejne sześć z fabryki w Kvasinach. Oznacza to, że każdego dnia odjeżdża 200 wagonów załadowanych gotowymi, kompletnie zmontowanymi pojazdami. Każdego roku eksportowanych jest ponad 350 000 samochodów w ponad 34 000 wagonów, a to wszystko właśnie z Mlady Boleslav. „Gdybyśmy mieli zamontować wszystkie jednostki kolejowe w jednym rzędzie, ich długość obejmowałaby ponad 900 km, co równa się odległości między Mladą Boleslav a Paryżem”, mówi Jiří Cee.

W miejscu załadunku jest ciągły szum. Na bocznicę kolejową podstawiane są puste wagony od przewoźników. Następnie wagony wysyłane są do punktów ekspedycji, a po załadowaniu robotnicy składają zespół kolejowy gotowy do wysłania z fabryki. Bocznica kolejowa ma około 20 km długości z siedmioma przejazdami kolejowymi, 63 punktami i dwiema nowoczesnymi lokomotywami EffiShunter. Każda z nich waży około 72 ton i przewozi nawet najcięższe jednostki o masie do 1400 ton.

DO PORTU, A NASTĘPNIE DO SZANGHAJU

Piękne, szare i zielone lokomotywy jednoroczne napędzane są silnikami z katalizatorami, które spełniają wszystkie surowe wymagania etapu III.b. zgodnie z przepisami dotyczącymi emisji spalin. Zużyte paliwo stanowi połowę paliwa zużywanego przez poprzednie lokomotywy. Jednym z dowodów na to, że te nowe lokomotywy są przyjazne dla środowiska, jest zmniejszona produkcja CO₂. Kolejnym dowodem jest fakt, że wcześniej lokomotywy spalały 400 litrów oleju, podczas gdy nowe są lepsze i zużywają zaledwie 73 litry paliwa.

Obie lokomotywy działają w siedmiu miejscach ekspedycji w zakładzie Mlada Boleslav. Ukończone samochody są ładowane na pięciu torach, a pozostałe dwa są przeznaczone do demontażu samochodów do montażu w zagranicznych zakładach. Każdy z wagonów może pomieścić od ośmiu do dwunastu pojazdów, w zależności od długości wagonu i modelu samochodu. Każdy samochód jest zabezpieczony czterema klockami na jedną oś, więc nie ma szans, aby spadł z wagonu.

Pociągi odjeżdżają w czterech różnych kierunkach. Fani filmowania Trainspotting z pewnością mieliby co oglądać. Każdego dnia jeden pociąg jest wysyłany do magazynu importera w Polsce. Siedem pociągów odjeżdża do pobliskiego Nymburku, gdzie doczepiane są do wagonów z fabryki w Kvasinach. 80% jednostek kolejowych nadal jedzie do portów na północ Niemiec, gdzie są załadowane na zagraniczne statki z ostatecznymi miejscami docelowymi, takimi jak Bombaj, Szanghaj lub Oran (Algieria). Mniejsza część pojazdów jest eksportowana do magazynów w Niemczech. Jedna dziesiąta pociągów jest wysyłana do portu w słoweńskim Koper w celu późniejszego przeładunku do Grecji i krajów Bliskiego Wschodu. Ostatnie 10% samochodów kończy podróż we Włoszech.

JAK NA DWORCU KOLEJOWYM

Kolej w żadnym wypadku nie należy do przeszłości. W rzeczywistości wiele procesów jest wykonywanych przy użyciu nowoczesnych technologii. Elektronika pozwala dyspozytorom pociągów obserwować ustawienie trasy i zajętość poszczególnych torów. Lokomotywy są zdalnie monitorowane, dzięki czemu dyspozytorzy mogą obserwować przebieg, godziny pracy, stopień wykorzystania, zużycie i awarie.

Bocznica kolejowa w ŠKODZIE działa tak jak każda inna baza towarowa. Wszystkie zasady i normy kolejowe muszą być przestrzegane. Operacja jest szczegółowo zaplanowana każda trasa ma ustalony harmonogram. Dyspozytor bocznicy kolejowej ma bezpośredni kontakt z krajowym dyspozytorem kolejowym i wspólnie zarządzają wszystkim, stale sprawdzając sytuację na torach. Maksymalna prędkość na bocznicy kolejowej wynosi 30 kilometrów na godzinę.

PRZYSZŁOŚĆ WYSYŁKI KOLEJOWEJ

Pracownicy kolei muszą być kształceni w dziedzinie odpowiadającej ich stanowisku. Podczas gdy dyspozytorzy pociągów i maszyniści mają wykształcenie średnie, maszyniści manewrowi mają zaświadczenie o odbyciu stażu. Wielu z nich naprawdę pasjonuje się swoją pracą, a kolej jest również częścią ich wolnego czasu, czy to faktyczna, czy też miniaturowa wersja. „Bez względu na to, czy pada deszcz, jest mglisto, czy zimno, nasi pracownicy muszą utrzymywać bocznicę kolejową w idealnym porządku, aby nie zakłócać ciągłości logistyki w zakładzie”, wyjaśnia Jiří Cee.

W przyszłości wyprawy kolejowe będą jeszcze częstsze, ponieważ będą bardziej ekologiczne niż wyprawy drogowe. Obecnie jednak istnieją pewne okoliczności ograniczające. Na rynku nie ma wystarczającej liczby specjalnych wagonów, jest zbyt mało lokomotyw, a przepustowość linii kolejowych jest ograniczona. Ponadto nie ma wielu maszynistów kolejowych, a samochody ciężarowe są nadal tanim sposobem transportu towarów. Ale z czasem pociągi bez wątpienia staną się bardziej atrakcyjną opcją.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy