Pierwszy sezon projektu ŠKODA Polska Motorsport zakończony spektakularnymi sukcesami

October 19, 2018
Przed rozpocz─Öciem tegorocznego sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) wielu ekspert├│w zastanawia┼éo si─Ö, jak daleko mo┼╝e zaj┼Ť─ç duet zespo┼éu ┼áKODA Polska Motorsport, Miko┼éaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. Kierowca bez ┼╝adnego do┼Ťwiadczenia w samochodzie R5 dosta┼é do dyspozycji najlepsz─ů konstrukcj─Ö na ┼Ťwiecie w swojej klasie. Mo┼╝na by┼éo zadawa─ç sobie pytanie ÔÇô co da tego typu po┼é─ůczenie i jak szybko Marczyk odnajdzie si─Ö w nowej dla siebie maszynie? Na odpowiedzi nie trzeba by┼éo d┼éugo czeka─ç. Wyb├│r popularnego ÔÇ×MikoÔÇŁ na twarz ┼áKODA Polska Motorsport okaza┼é si─Ö sportowym strza┼éem w dziesi─ůtk─Ö.

Patrz─ůc na histori─Ö wyst─Öp├│w Miko┼éaja Marczyka wiedzieli┼Ťmy jedno ÔÇô jest to zawodnik, kt├│ry z marszu potrafi si─Ö zaadaptowa─ç do panuj─ůcych warunk├│w, nawet je┼Ťli stanowi─ů one dla niego ca┼ékowit─ů nowo┼Ť─ç. U wielu kierowc├│w proces nauki samochodu czy te┼╝ nowych tras trwa przynajmniej jeden sezon. Rajdowa polska o talencie Marczyka us┼éysza┼éa przed dwoma laty. Wtedy to m┼éody zawodnik z kartingu przeni├│s┼é si─Ö do samochodu rajdowego i rywalizowa┼é w prawdopodobnie najbardziej emocjonuj─ůcym i najtrudniejszym sezonie mistrzostw ┼Ül─ůska w historii. Rzucony na g┼é─Öbok─ů wod─Ö ju┼╝ wtedy doskonale sobie radzi┼é i triumfowa┼é w swoim drugim starcie w RSM┼Ül., w Rajdzie Zamkowym.

Marczyk b┼éyszcza┼é r├│wnie┼╝ w pierwszym sezonie w mistrzostwach Polski, kiedy to bez znajomo┼Ťci samochodu i tras wywalczy┼é tytu┼é mistrza Polski walcz─ůc z zawodnikami, kt├│rzy zar├│wno trasy RSMP, jak i swoje maszyny znali niemal na pami─Ö─ç. Czy zatem fakt, ┼╝e ÔÇ×MikoÔÇŁ od razu odnalaz┼é si─Ö te┼╝ w ┼áKODZIE Fabii R5 mo┼╝e dziwi─ç? W pewnym stopniu na pewno. Rajdowa Polska nie jest przyzwyczajona do takich obrazk├│w. Na przestrzeni lat utar┼éo si─Ö, ┼╝e zawodnicy mozolnie zbieraj─ů do┼Ťwiadczenie, je┼╝d┼╝─ů latami, a nielicznym udaje si─Ö zdoby─ç jaki┼Ť tytu┼é. Marczyk wprowadzi┼é do rodzimych rajd├│w kompletnie now─ů jako┼Ť─ç, kt├│ra nie by┼éa spotykana od lat. W pewnym momencie obserwuj─ůc duet zespo┼éu ┼áKODA Polska Motorsport kibice i obserwatorzy drapali si─Ö po g┼éowie i zastanawiali ÔÇô jak to jest, ┼╝e im to przychodzi z tak─ů ┼éatwo┼Ťci─ů ju┼╝ w pierwszym sezonie?

Za┼éoga SKODA Polska Motorsport skazana by┼éa na sukcesy pomimo faktu, ┼╝e nikt si─Ö ich nie spodziewa┼é tak szybko. Pierwszy z nich? Mistrzostwo Polski w klasyfikacji zespo┼é├│w producenckich. Opr├│cz dominacji zespo┼éowej Marczyk i Gospodarczyk zdobyli tak┼╝e trofea indywidualne. Za┼éoga zespo┼éu ┼áKODA Polska Motorsport po kapitalnej ko┼äc├│wce sezonu si─Ögn─Ö┼éa po wicemistrzostwo kraju. Tytu┼é zosta┼é przypiecz─Ötowany w r├│wnej walce z za┼éogami legitymuj─ůcymi si─Ö zdecydowanie wi─Ökszym do┼Ťwiadczeniem. Jakby tego by┼éo ma┼éo, Miko┼éaj i Szymon zostali mistrzami Polski w najsilniejszej klasie RSMP. Kategoria druga to przecie┼╝ samochody R5, a wi─Öc wierzcho┼éek czempionatu.

Przypomnijmy ÔÇô je┼Ťli chodzi o rywalizacj─Ö w poszczeg├│lnych klasach, to uwzgl─Ödniane s─ů wy┼é─ůcznie wyniki rajd├│w, bez zwracania uwagi na Power Stage. Po asfaltowej cz─Ö┼Ťci sezonu wydawa┼éo si─Ö, ┼╝e walka o tytu┼éy jest ju┼╝ zako┼äczona. Marczyk wychowywa┼é si─Ö przecie┼╝ w kartingu, a p├│┼║niej startowa┼é wy┼é─ůcznie w rajdach asfaltowych, wi─Öc na pierwszy rzut oka imprezy szutrowe nie mog┼éy przynie┼Ť─ç happy endu. Po raz kolejny przekonali┼Ťmy si─Ö, ┼╝e ÔÇô na szcz─Ö┼Ťcie ÔÇô pozory myl─ů. ÔÇ×MikoÔÇŁ wsiad┼é do Fabii R5 w specyfikacji szutrowej i wkr├│tce okaza┼éo si─Ö, ┼╝e na lu┼║nej nawierzchni jest jeszcze lepszy ni┼╝ na asfalcie. Duet zespo┼éu ┼áKODA Polska Motorsport nagle zacz─ů┼é rozstawia─ç po k─ůtach wszystkich swoich rywali i wszed┼é na zwyci─Ösk─ů drog─Ö. Podczas kiedy Jakub Brzezi┼äski w dw├│ch ostatnich rajdach zdoby┼é 16 punkt├│w, Grzegorz Grzyb 40, Miko┼éaj Marczyk zgromadzi┼é ich a┼╝ 75. Warto podkre┼Ťli─ç, ┼╝e rywale Miko┼éaja i Szymona w momencie wej┼Ťcia w okres szutr├│w mieli na swoim koncie setki kilometr├│w po lu┼║nej nawierzchni, rundy mistrzostw ┼Ťwiata i Europy, za┼Ť duet polskiego zespo┼éu czeskiego producenta m├│g┼é si─Ö pochwali─ç wy┼é─ůcznie nauk─ů wyniesion─ů z Rajdu Warmi┼äskie Szutry, kt├│ry liczy┼é zaledwie 58 kilometr├│w oesowych.

Ju┼╝ zwyci─Östwo w Rajdzie Elektreny by┼éo sensacj─ů, jak wi─Öc nazwa─ç wygran─ů ┼áKODA Polska Motorsport w Rajdzie Polski? Szutrowe rundy mia┼éy by─ç wy┼é─ůcznie mi┼éym po┼╝egnaniem z sezonem, a szybko okaza┼éo si─Ö, ┼╝e zosta┼éy wind─ů do tytu┼é├│w wicemistrz├│w Polski, mistrz├│w Polski w klasie drugiej a tak┼╝e mistrz├│w Polski w klasyfikacji zespo┼é├│w producenckich. Dyrektor ┼áKODA Polska, Tomasz Porawski m├│wi┼é po zako┼äczeniu mazurskiego klasyka, ┼╝e ÔÇ×MikoÔÇŁ wykona┼é tegoroczny plan w dwustu, trzystu, mo┼╝e nawet w pi─Öciuset procentach. Jak mog┼éoby by─ç inaczej, skoro w ko┼äc├│wce sezonu z cichego, ma┼éo do┼Ťwiadczonego kierowcy, Marczyk sta┼é si─Ö postrachem ca┼éej czo┼é├│wki Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Jeszcze bardziej imponuj─ůcy jest fakt, ┼╝e ÔÇ×MikoÔÇŁ i Szymon dokonali tego wci─ů┼╝ ucz─ůc si─Ö swojego nowego samochodu. Podczas Rajdu ┼Ül─ůska ÔÇô a wi─Öc w po┼éowie sezonu ÔÇô kibice zwr├│cili uwag─Ö na jedn─ů z komend wypowiadanych przez pilota, Szymona Gospodarczyka. Po odleg┼éo┼Ťci, stopniu i kierunku zakr─Ötu, zdarza┼éy si─Ö komendy ko┼äczone s┼éowem ÔÇ×mo┼╝eÔÇŁ. Trapieni ciekawo┼Ťci─ů zapytali┼Ťmy m┼éodego kierowc─Ö o co w tym chodzi? Miko┼éaj wyt┼éumaczy┼é wtedy, ┼╝e wci─ů┼╝ nie do ko┼äca zna Fabi─Ö R5, a s┼éowo ÔÇ×mo┼╝eÔÇŁ ma oznacza─ç konkretne miejsca, gdzie po ewentualnym wej┼Ťciu ze zbyt wielk─ů pr─Ödko┼Ťci─ů w zakr─Öt, nie trzeba panicznie ratowa─ç sytuacji, bo lekkie opuszczenie trasy nie sko┼äczy si─Ö niczym z┼éym. Marczyk wprowadzi┼é do opisu stref─Ö komfortu, spokoju i pewno┼Ťci, kt├│ra w wielu miejscach pozwala┼éa mu wchodzi─ç na poziom, kt├│rego nie by┼é do ko┼äca pewny. Zadziwiaj─ůce jest to, ┼╝e kierowca ┼áKODA Polska Motorsport wci─ů┼╝ si─Ö uczy┼é, zbiera┼é do┼Ťwiadczenie, ale jednocze┼Ťnie wygrywa┼é. Z pewno┼Ťci─ů nie by┼éoby to mo┼╝liwe, gdyby Miko i Szymon nie zostali otoczeni wyj─ůtkowymi lud┼║mi, kt├│rzy s─ů profesjonalistami w swoim fachu. Nie spos├│b nie wymieni─ç tu bodaj najbardziej utytu┼éowanego pilota w historii polskich rajd├│w, Jarka Barana, kt├│ry przez ca┼éy sezon by┼é swego rodzaju mentorem za┼éogi ┼áKODA Polska Motorsport. Mistrzowski duet m├│g┼é r├│wnie┼╝ korzysta─ç z do┼Ťwiadczenia ┼üukasza Szterlei, kt├│ry stanowi┼é trzon tzw. za┼éogi szpiegowskiej. Dope┼énieniem wszystkiego by┼éa niesamowicie zgrana ekipa serwisowa, kt├│rej koordynatorem by┼é Rafa┼é Cebula przed laty wsp├│┼épracuj─ůcy m.in. z fabrycznym zespo┼éem Suzuki czy te┼╝ Robertem Kubic─ů.

Wygrywane odcinki specjalne, wygrywane rajdy, tytu┼éy mistrzowskie ÔÇô takich wynik├│w w pierwszym sezonie projektu ┼áKODA Polska Motorsport w naj┼Ťmielszych snach nie spodziewa┼é si─Ö chyba nikt. Szybko okaza┼éo si─Ö, ┼╝e wyb├│r Miko┼éaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka by┼é strza┼éem w dziesi─ůtk─Ö. Za┼éoga nie tylko sta┼éa si─Ö ulubie┼äcami kibic├│w, ale do samego ko┼äca walczy┼éa o najwy┼╝sze pozycje, zajmuj─ůc r├│wnie┼╝ bardzo dobre, pi─ůte miejsce w stawce mistrzostw Europy w Rajdzie Polski. Tak na Mazurach, jak i na Litwie Marczyk potwierdzi┼é, ┼╝e w polskich rajdach dochodzi do pokoleniowej zmiany warty.

Emocje, kt├│rych dostarcza┼éy zwyci─Östwa Miko┼éaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka to esencja projektu ┼áKODA Polska Motorsport realizowanego wsp├│lnie z Volkswagen Financial Services. Przedsi─Öwzi─Öcie ma na celu promocj─Ö rajd├│w w naszym kraju dzi─Öki wsp├│┼épracy z m┼éodymi, obiecuj─ůcymi talentami.