PEŁNY PRZECHYŁ NA FABRYKĘ ŠKODY

PEŁNY PRZECHYŁ NA FABRYKĘ ŠKODY

PEŁNY PRZECHYŁ NA FABRYKĘ ŠKODY

6. 11. 2018

Rzućmy okiem na linię montażową produkującą jeden samochód na minutę. To nie będzie po prostu stara trasa, ale szybka przygoda w samochodzie rajdowym.

Zakłady produkcyjne SKODA są w pełnym rozkwicie. Osiągnęli cel produkując milionowy samochód w 2018 roku na początku października. W przypadku jednej linii montażowej w fabryce Mladá Boleslav odpowiada to jednemu pojazdowi na minutę.

Dowiedz się, jak to wszystko działa, co zajmie Ci mniej więcej tyle samo czasu. Dołącz do dwóch rajdowych samochodów ŠKODA FABIA R5 podczas zwiedzania tłoczni, spawalni, lakierni, produkcji silników i ich montaży.

https://youtu.be/sQM6B5J2Srw

Jak zapewne już zauważyliście, samochody na tym filmie nie są prawdziwymi samochodami rajdowymi, ale mniejszymi modelami. Mimo to są zapalonymi małymi autkami, osiągającymi prędkości do 100 kilometrów na godzinę, więc ich opony należy również wymieniać, a amortyzatory regularnie dostosowywać. Poznaj kierowców z filmu, Jana Viktora i Jakuba Charváta, aby dowiedzieć się więcej.


JAN VIKTORA

DZIECI UWIELBIAJĄ BAWIĆ SIĘ BEZ KOŃCA RESORAKAMI. W JAKI SPOSÓB DORASTA SIĘ DO ETAPU, GDZIE DOROSŁY MĘŻCZYZNA WYRASTA Z TEJ ZABAWY?

Od małego jestem fanem sportów motorowych. Jednak nie było łatwego sposobu na rozpoczęcie profesjonalnych wyścigów. Kiedy zaczynałem, brakowało mi funduszy, więc musiałem na chwilę porzucić to marzenie. Ale pragnienie wyścigów nigdy mnie nie opuściło, więc postanowiłem coś z tym zrobić i zmieniłem taktykę, aktywnie poszukując sponsorów. Wynik? Od dziewięciu sezonów jestem częścią zespołu pana Samohýla w Zlínie.

JAK SOBIE RADZIŁEŚ KIEDY ZACZYNAŁEŚ? CO POMAGA CI WYGRYWAĆ?

Kiedy zaczynałem, kończyliśmy rajdy gdzieś między 10 a 15 miejscem. Obecnie jesteśmy na etapie, w którym np. w mistrzostwach regionalnych jesteśmy w pierwszej trójce. A co pomaga nam wygrać? Ponieważ nie odbywa się żaden trening - w sensie formalnym - staramy się stale doskonalić naszą technikę jazdy podczas wyścigów. Staramy się też być na bieżąco z technologią opracowywaną dla naszych modeli. Możemy ciągle dostosowywać i ulepszać funkcje naszych samochodów w taki sam sposób, jak zespoły robią to z prawdziwymi samochodami. Zasadniczo najlepszym sposobem na osiągnięcie postępu jest posiadanie wyjeżdżonych kilometrów.

MÓWILIŚMY O NORMALNYCH SAMOCHODACH SPORTOWYCH. CZY ISTNIEJE JAKIEKOLWIEK PODOBIEŃSTWO MIĘDZY NIMI A STEROWANYMI RADIOWO MAŁYMI MODELAMI PODCZAS RAJDU?

Wyścigi są bardzo podobne. Chociaż skala wynosi 1:10, nasze wydarzenia pod wieloma względami przypominają rajd na pełną skalę. Linie startu i mety są kontrolowane przez fotokomórkę, musisz ciągle wymieniać opony, dostosowywać amortyzatory i zajmować się wieloma innymi rzeczami. Oczywiście nie siedzimy w samochodach. Zamiast tego musimy biegać za nimi, więc musimy być bardzo sprawni. Na przykład na trasie o długości kilometra będziemy biegać przez siedem lub osiem minut.

W JAKI SPOSÓB DOKŁADNIE PRZEBIEGA RAJD RC? ILE OSÓB BIERZE W NICH UDZIAŁ, JAK WYGLĄDAJĄ TORY I JAK SZYBKO MOGĄ JECHAĆ TE MODELE SAMOCHODOWE?

Jeśli weźmiesz udział w Mistrzostwach Czech to rozmawiamy od 10 do 15 drużyn, w których bierze udział około 50 zawodników. Tory nazywamy „ciasnymi”, a krzywe biegną bezpośrednio od siebie. Innymi słowy, nie jest to klasyczny tor i istnieje szeroka szansa na odcięcia, skoki, fale i rampy. Powierzchnie różnią się znacznie i mogą zawierać żwir, glinę i oczywiście, asfalt. Używamy systemu rajdowego, co oznacza, że wyścigi są z punktu do punktu - punkt startowy znajduje się w innym miejscu niż linia mety. Co 60 sekund samochód opuszcza linię startową na próbę prędkości na odcinku przekraczającym 1000 metrów. Nasza ulubiona kategoria to 4×4, ale są też kategorie samochodów tylko z napędem na przednie lub tylne koła. Nasze modele ścigają się z prędkością około 40 km/h. Możesz zamontować silnik, aby przyspieszyć go do 100 km/h, ale nam bardziej chodzi o technikę niż wyciskanie z samochodu najszybszej możliwej prędkości.

CZY MYŚLISZ, ŻE LUDZIE, KTÓRZY ODNOSZĄ SUKCESY W RAJDACH RC, MAJA TO „COŚ” CO CZYNI ICH POTENCJALNIE DOSKONAŁYMI KIEROWCAMI RAJDOWYMI?

Doświadczenie w rajdach RC z pewnością może być dobrodziejstwem w wyścigach samochodami o pełnej skali. Wiemy, jak zachowuje się samochód i jak go ulepszyć, aby uzyskać lepszą wydajność. Jak wspomniałem wcześniej, wyścigi również są bardzo podobne. Jednak dowód na to masz dosłownie w ręku - sam musiałbyś spróbować.


JAKUB CHARVÁT

CZY BYŁEŚ ZAPALONYM KIEROWCĄ WYŚCIGOWYM NAWET KIEDY BYŁEŚ MAŁY?

Tak, zdecydowanie. Zajmuję się sportem motorowym odkąd pamiętam. To mój dziadek wprowadził mnie do sportów motorowych, ponieważ był motocyklistą i jeździł na gokartach. Ale aby ścigać się, musiałem znać wszystko od strony praktycznej. Nie miałem wsparcia finansowego, więc musiałem zaoszczędzić dużo pieniędzy i sam zbudowałem swój pierwszy model.

WIESZ JAK ZBUDOWAĆ MODEL. GDZIE NABYŁEŚ TE UMIEJĘTNOŚCI?

Uwielbiam samą technologię, a ponadto mam dodatkową zaletę, że studiuję mechanikę. Staram się uczyć na podstawie specjalistycznych artykułów, kiedy tylko mam na to czas. Następnie mogę zastosować w samochodzie to, czego się nauczyłem. Chciałbym zachować ten aspekt techniczny w przyszłości.

CZY ROBISZ TAKŻE WŁASNE CZĘŚĆI? KIEDY PRZEKŁADASZ JE DO AUTA I CZY MOŻNA JE DOSTOSOWAĆ LUB MODYFIKOWAĆ?

Właśnie odkryłem piękno drukowania 3D, które pozwala mi samodzielnie tworzyć mniejsze elementy, takie jak obudowy aut. Sam mogę nawet modelować spód karoserii. Poza tym możemy zmodyfikować prawie wszystko, jeśli chodzi o poprawę wydajności prowadzenia modelu. Na przykład możemy przesunąć silnik, aby wyregulować środek ciężkości samochodu. Możemy również zmienić akumulator, wyregulować amortyzatory i tak dalej. Niewielkie zmiany mogą spowodować duży postęp. Oczywiście musimy szanować rzeczy, których nie wolno nam zmieniać, takie jak maksymalna szerokość samochodu, która wynosi 200 mm. Musimy także trzymać się produkowanych opon, używać silników elektrycznych i tym podobnych.

OPONY SĄ PODSTAWOWYM TEMATEM PODCZAS KAŻDEGO RAJDU. JAKIEGO RODZAJU OPONY WYKORZYSTUJESZ DO RAJDÓW RC?

Zwykle masz pięć różnych rodzajów zestawów - na suche i mokre nawierzchnie asfaltowe, na suchy i mokry żwir i na śnieg.

JAKIEGO RODZAJU BATERIE WYKORZYSTUJESZ I NA JAK DŁUGO ONE WYSTARCZAJĄ? JAKA JEST ŚREDNIA ŻYWOTNOŚĆ MODELU SAMOCHODU?

Do modeli RC używamy akumulatorów litowo-polimerowych (Li-Po). Mogą pociągnąć do 30-40 minut wyścigu. Właściwie utrzymany sam model może przetrwać kilka sezonów, nawet do pięciu lat. Nadwozie jest inne i zwykle wystarczy na jeden sezon.

CZY MASZ SWOICH IDOLI LUB ULUBIONE MODELE AUT? CZY CHCIAŁBYŚ ŚCIGAĆ SIĘ W PRAWDZIWYCH SAMOCHODACH RAJDOWYCH?

Moimi idolami są Jan Kopecký z zespołu ŠKODA Motorsport i mój dziadek, który nadal jest aktywnym kierowcą. Dałbym uciąć sobie swoją rękę, aby skosztować jazdy prawdziwym samochodem rajdowym, ale lepiej, żebym był najlepszym rajdowcem RC niż amatorskim kierowcą rajdowym RS.

CZY MASZ OCHOTĘ NA WYGRANĄ? CO DAJE ŚCIGANIE SIĘ W RAJDACH RC I JAKIE SĄ TWOJE PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ?

To duże hobby i świetna zabawa. To bardzo satysfakcjonujące. Jednak w tej chwili trudno jest połączyć wyścigi z moimi studiami. Udział w rajdach RC daje mi wiele interesujących doświadczeń, które mogę wykorzystać w swojej dziedzinie i ogólnie w życiu. Moim celem jest poprawa techniki i stylu wyścigowego.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy