By to osiągnąć, potrzeba było jednak długiego okresu prac i testów. Korzystano z wiedzy i doświadczenia takich elitarnych kierowców rajdowych jak obecny mistrz WRC 2 Jan Kopecký, zwycięzca Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Europy Esapekka Lappi czy wielokrotny mistrz Austrii Raimund Baumschlager. Podczas ciężkiego programu testowego przejechali oni ponad 10 000 kilometrów po rozmaitych powierzchniach w Republice Czeskiej, Niemczech, Austrii, Francji, we Włoszech, w Grecji, Hiszpanii i Finlandii. Uzyskawszy zielone światło od FIA, nowa ŠKODA FABIA R5 była gotowa, by kontynuować 114-letnią tradycję ŠKODA Motorsport w rajdach na całym świecie.
Sukces od pierwszego dnia
Po swoim czeskim debiucie ŠKODA FABIA R5 kontynuowała karierę w Rajdowych Mistrzostwach Świata, startując w Rajdzie Portugalii 2015. Podczas pierwszego występu załoga ŠKODA Motorsport w składzie Esapekka Lappi i Janne Ferm zajęła drugie miejsce w WRC 2. W następnym rajdzie na włoskiej Sardynii Jan Kopecký i Pavel Dresler także stanęli na drugim stopniu podium.
Nie trzeba było długo czekać na pierwsze zwycięstwo — zostało ono wywalczone w kolejnej rundzie WRC 2, która odbyła się w Polsce. Esapekka Lappi zajął w niej pierwsze miejsce z przewagą 56,1 sekundy. Po raz kolejny udowadniając, że ŠKODA FABIA R5 to udany projekt, Pontus Tidemand zajął drugie miejsce w tym samym rajdzie. Nowe auto błyskawicznie znalazło się w czołówce zawodów WRC-2 i już tam pozostało. Kolejne zwycięstwa zostały osiągnięte w Finlandii i w Niemczech, gdzie Jan Kopecký wygrał z 4 minutami przewagi, po raz pierwszy stając na szczycie podium w WRC-2. ŠKODA FABIA R5 zakończyła sezon 2015 Rajdem Hiszpanii, zajmując pierwsze cztery miejsca w klasyfikacji generalnej WRC-2.
Auto dla mistrzów świata
Chociaż ŠKODA FABIA R5 nie brała udziału w Rajdowych Mistrzostwach Świata od początku roku, i tak osiągnęła fantastyczne wyniki. Nic zatem dziwnego, że oczekiwania przed kolejnym sezonem były jeszcze większe. ŠKODA FABIA R5 znalazła się na podium w początkowych rundach sezonu 2016 i wywalczyła pierwsze zwycięstwo w wymagającym Rajdzie Meksyku — był to także pierwszy raz, gdy zespół kliencki wygrał w klasyfikacji generalnej. W ostatniej rundzie sezonu 2016 Lappi zdobył swoje czwarte zwycięstwo w tym sezonie, zostając mistrzem WRC-2 za kierownicą ŠKODY FABIA R5.
Sezon 2017 rozpoczął się pytaniem — czy możliwe będzie przebicie dziesięciu wygranych w WRC-2 z poprzedniego roku? Zespół producencki ŠKODA Motorsport mierzył jednak jeszcze wyżej i tym razem osiągnął zwycięstwo już w pierwszych zawodach tego roku, w Rajdzie Monte Carlo. Tryumf ten należał do norweskiego kierowcy Andreasa Mikkelsena, który przeniósł się z kategorii WRC. W następnej rundzie — Rajdzie Szwecji — zwycięzcą został Pontus Tidemand, po raz pierwszy wygrywając WRC-2 na swojej ojczystej ziemi. W kategorii WRC-2, ŠKODA FABIA R5 zwyciężała jeden rajd za drugim i rok 2017 stał się najbardziej udanym rokiem w całej historii zespołu ŠKODA Motorsport. Efekt? Wygrane w pięciu wielkich międzynarodowych mistrzostwach i sukcesy w kolejnych trzynastu mistrzostwach krajowych. Pontus Tidemand został mistrzem WRC-2.
W sezonie 2018 załogi FABII R5 wygrywały częściej niż kiedykolwiek wcześniej, a ten wyjątkowy samochód zdobył więcej zwycięstw niż jakikolwiek inny w klasie R5. Jan Kopecký został mistrzem WRC-2 PRO, a ogólna liczba dostarczonych aut wyniosła ponad 300. ŠKODA Motorsport pragnie kontynuować te osiągnięcia z unowocześnioną wersją samochodu. Nowa era już rozpoczęła się w Republice Czeskiej. Za kierownicą najnowszej generacji ŠKODA FABIA R5 EVO, Jan Kopecký i Pavel Dresler po raz szósty wygrali Rallye Český Krumlov. Pierwszym startem międzynarodowym będzie natomiast Rajd Portugalii. Mamy nadzieję, że kariera nowej ŠKODY będzie równie pełna sukcesów, co kariera jej poprzedniczki.
Prezentowany materiał dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wyłącznie wizerunkowy. Samochód ten nie jest dostępny w sprzedaży na rynku polskim.