OPONY: CZARNA GUMOWA MAGIA

OPONY: CZARNA GUMOWA MAGIA

OPONY: CZARNA GUMOWA MAGIA

2. 4. 2019

Myślisz, że opona to tylko czarna gumowa obręcz? Być może czas sprawdzić swoją wiedzę na temat sprzętu, na którym polegasz, aby bezpiecznie dotrzeć do celu, nawet podczas burzy lub zamieci śnieżnej.

Eksperci z działu rozwoju podwozia ŠKODY specjalizują się w opracowywaniu i testowaniu nowych opon. Opony są zawsze indywidualnie projektowane dla konkretnego pojazdu we współpracy z niezależnymi producentami. Poznaj naszych ekspertów od opon Dušana Petrovickiego, Ladislava Havlíčka i Jana Ševčíka.

„Jeśli nie możesz go zahamować, nie możesz go podrobić” - mówi Ladislav Havlíček, odpowiedzialny za rozwój nowych opon w dziale podwozia ŠKODA w Mladá Bolesav. Jego zdaniem jest to coś więcej niż popularne czeskie powiedzenie - jest to ważna zasada, która dotyczy jednego z wielu atrybutów wymaganych od opony. Te czarne gumowe obręcze są znacznie ważniejsze niż wielu kierowców zdaje sobie sprawę.

Pięćdziesiąt odcieni czerni

Opony zapewniają punkt styku samochodu z drogą, określając, czy dotrzesz bezpiecznie do celu i na czas, czy skończysz w rowie. W ciągu ostatnich dwudziestu lat opony były szeroko rozwijane. Odgrywali tu rolę eksperci z Mladá Boleslav, a zespół opracowywał nowe opony we współpracy z poszczególnymi dostawcami.

Specjaliści ŠKODY nie postrzegają opony jako jednego bezszwowego przedmiotu, ale jako skomplikowany element wyposażenia o złożonej strukturze wewnętrznej. „Ludzie myślą, że chodzi tylko o przelanie mikstury na blachę i włączenie piekarnika, ale tak nie jest. Możesz spalić nawet najprostsze ciasto, jeśli nie zastosujesz się do przepisu - mówi Ladislav Havlíček. I chociaż potrzebujesz tylko jednej mieszanki do upieczenia ciasta, opona składa się z maksymalnie dwunastu składników. Oprócz gumy należy ją wzmocnić drutami tekstylnymi i stalowymi, a także stalowymi linkami.

WSPÓŁPRACA Z DOSTAWCAMI

Opony do ŠKODA są importowane z kilku krajów, ale eksperci z Mladá Boleslav zawsze mają ostatnie słowo. Każdy typ opony podlega szczegółowym testom i ocenie. W Czechach testy przeprowadzane są na zwykłych drogach, torach testowych VW oraz w renomowanych firmach, takich jak Continental, Goodyear, Michelin i Bridgestone. Opony przeznaczone do samochodów wyścigowych są testowane na słynnym torze wyścigowym Nürburgring.

Około dwunastu parametrów ocenia się w samych warunkach suchych. Należą do nich stabilność, przyczepność boczna, komfort akustyczny i przyczepność na mokrej nawierzchni - nie, to nie nazwy zespołów punkowych, ale niektóre z najważniejszych atrybutów opony. Oceniana jest również odporność na aquaplaning, czyli zdolność opony do wyciskania wody spod koła, a także ogólne prowadzenie na mokrych nawierzchniach. Testy mają na celu ustalenie komfortu jazdy z określoną oponą, a także ustalenie, kiedy opona osiągnie swoje granice. Ma to kluczowe znaczenie dla ustalenia, czy opona pomoże ustabilizować samochód, czy też pogorszy sytuację, powodując poślizg pojazdu. Oczywiście brane są również pod uwagę kryteria, które są interesujące dla wszystkich klientów, takie jak poziom hałasu i żywotność. ŠKODA testuje opony nie tylko w Europie, ale także w Chinach i Indiach, gdzie oczekuje się, że gorsze warunki drogowe sprawią, że opony będą wymagające. Uważa się, że ŠKODA jest bardzo szczególna wśród producentów opon. Nie jest niczym niezwykłym, że auto testowane jest do ośmiu razy, zanim programiści ostatecznie zatwierdzą oponę do produkcji. W związku z tym każda ŠKODA OCTAVIA, FABIA, SUPERB, KODIAQ, KAROQ i SCALA jest dostarczana dealerom z oponami specjalnie zaprojektowanymi dla tego konkretnego pojazdu. „Klient zawsze kupuje nasz samochód z dedykowanymi oponami, które są idealnie dopasowane do specyfikacji samochodu”, mówi Dušan Petrovický z ŠKODY.

TWORZENIE MAGII ZA POMOCNĄ STRONĄ INTERNETOWĄ

W Mladá Boleslav mówią, że opony są jak czarna magia. Ludzie wiele oczekują od opony - nie powinna być hałaśliwa, powinna mieć optymalny opór toczenia, działać płynnie podczas suchej pogody, skutecznie hamować na mokrych nawierzchniach, dobrze się spisywać w różnych temperaturach, mieć dobrą przyczepność, aby skutecznie przenosić moc silnika na drodze i zminimalizować poślizg. Bardzo często jednak wymagania te wzajemnie się wykluczają. „Możemy zwizualizować ten zestaw wymagań jako sieć z wszystkimi indywidualnymi właściwościami opony na każdym końcu. Gdy pociągniesz jeden koniec, nieuchronnie wpłyniesz również na inne właściwości. Na przykład, jeśli poprawisz opór toczenia to zmniejszysz drogę hamowania lub przyczepność na mokrych nawierzchniach”- mówi Jan Ševčík z ŠKODY. Firmy starają się opracowywać nowe materiały o ogólnie lepszych funkcjach, ale proces ten jest skomplikowany i wymaga użycia zaawansowanych, prawie zajmujących miejsce technologii. Jeśli chodzi o wybór opon, musisz mieć na uwadze kilka kluczowych ważnych parametrów, aby mieć pewność, że będą dobrze dopasowane do Twojego samochodu. Dlatego na każdej oponie znajduje się etykieta zawierająca wszystkie ważne informacje.

ALE CO OZNACZĄ TE LICZBY I LITERY?

205 - szerokość opony w milimetrach [mm], mierzona od ściany bocznej do ściany bocznej (w tym przypadku 205 mm)

50 - współczynnik kształtu opony. Jest to stosunek wysokości do szerokości opony, wyrażony jako procent [%] (w tym przypadku 50% z 205 mm, tj. 102,5 mm)

R - oznacza konstrukcję opony. W tym przypadku jest to opona RADIALNA - termin ten odnosi się do struktury poszczególnych warstw opon (tkanina warstwowa to kord). Te linki zawsze biegną prostopadle do kierunku jazdy opony

17 - średnica felgi ["]

XL - oznacza wzmocnioną konstrukcję opony (XL oznacza Extra Load)

93 - wskaźnik obciążenia opony, wyrażający maksymalne dopuszczalne obciążenie opony w kilogramach [kg] (w tym przypadku 650 kg)

H - wskaźnik prędkości opony, wyrażający maksymalną prędkość pojazdu [km/h], dla którego opona została wyprodukowana (w tym przypadku 210 km/h)

FR - oznacza, że obręcz jest chroniona przed uszkodzeniem, jeśli zostanie ociera o krawężnik


CHARAKTER NATURY

W ostatnich latach opór toczenia stał się ściśle obserwowanym parametrem. Im wyższy opór opony, tym więcej wysiłku wymaga silnik, który podnosi zużycie paliwa. Wartości mogą wydawać się nieznaczne - w zakresie na milę, ale zmniejszenie o zaledwie jedną jednostkę na milę oznacza redukcję CO2 o 3 gramy na 100 kilometrów. Jest to bardzo istotne, gdy weźmiemy pod uwagę całkowitą pojemność i przebieg. Opór toczenia jest jednym z trzech kluczowych parametrów, które przepisy UE wymagają od producentów umieszczania na etykietach opon (które są bardzo podobne do etykiet umieszczonych na urządzeniach elektrycznych). Ponadto etykiety te określają przyczepność na mokrej nawierzchni i wartość akustyczną lub poziom hałasu.

Opór toczenia to nie jedyny parametr istotny dla ochrony środowiska. Ponieważ opony tracą z czasem materiał, stają się obciążeniem dla środowiska. „Próbujemy teraz zminimalizować wpływ opon na środowisko i wydłużyć ich żywotność”, wyjaśnia Dušan Petrovický. Chociaż współczesne opony wyglądają prawie identycznie jak te sprzed piętnastu lub dwudziestu lat, pod wieloma względami uległy poprawie, ponieważ są bezpieczniejsze, bardziej ekonomiczne, łagodniejsze dla środowiska i mają dłuższą żywotność. W efekcie, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, opony osiągnęły szczyt, a przyszłe działania będą stanowić jedynie niewielką poprawę wymagającą mimo wszystko wysiłku. Niemniej jednak eksperci z Mladá Boleslav ciężko pracują, aby samochody ŠKODA były wyposażone w najlepsze obecnie dostępne opony.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy