OPONY: CZARNA GUMOWA MAGIA

April 2, 2019
My┼Ťlisz, ┼╝e opona to tylko czarna gumowa obr─Öcz? By─ç mo┼╝e czas sprawdzi─ç swoj─ů wiedz─Ö na temat sprz─Ötu, na kt├│rym polegasz, aby bezpiecznie dotrze─ç do celu, nawet podczas burzy lub zamieci ┼Ťnie┼╝nej.

Eksperci z dzia┼éu rozwoju podwozia ┼áKODY specjalizuj─ů si─Ö w opracowywaniu i testowaniu nowych opon. Opony s─ů zawsze indywidualnie projektowane dla konkretnego pojazdu we wsp├│┼épracy z niezale┼╝nymi producentami. Poznaj naszych ekspert├│w od opon Du┼íana Petrovickiego, Ladislava Havl├ş─Źka i Jana ┼áev─Ź├şka.

ÔÇ×Je┼Ťli nie mo┼╝esz go zahamowa─ç, nie mo┼╝esz go podrobi─çÔÇŁ - m├│wi Ladislav Havl├ş─Źek, odpowiedzialny za rozw├│j nowych opon w dziale podwozia ┼áKODA w Mlad├í Bolesav. Jego zdaniem jest to co┼Ť wi─Öcej ni┼╝ popularne czeskie powiedzenie - jest to wa┼╝na zasada, kt├│ra dotyczy jednego z wielu atrybut├│w wymaganych od opony. Te czarne gumowe obr─Öcze s─ů znacznie wa┼╝niejsze ni┼╝ wielu kierowc├│w zdaje sobie spraw─Ö.

Pi─Ö─çdziesi─ůt odcieni czerni

Opony zapewniaj─ů punkt styku samochodu z drog─ů, okre┼Ťlaj─ůc, czy dotrzesz bezpiecznie do celu i na czas, czy sko┼äczysz w rowie. W ci─ůgu ostatnich dwudziestu lat opony by┼éy szeroko rozwijane. Odgrywali tu rol─Ö eksperci z Mlad├í Boleslav, a zesp├│┼é opracowywa┼é nowe opony we wsp├│┼épracy z poszczeg├│lnymi dostawcami.

Specjali┼Ťci ┼áKODY nie postrzegaj─ů opony jako jednego bezszwowego przedmiotu, ale jako skomplikowany element wyposa┼╝enia o z┼éo┼╝onej strukturze wewn─Ötrznej. ÔÇ×Ludzie my┼Ťl─ů, ┼╝e chodzi tylko o przelanie mikstury na blach─Ö i w┼é─ůczenie piekarnika, ale tak nie jest. Mo┼╝esz spali─ç nawet najprostsze ciasto, je┼Ťli nie zastosujesz si─Ö do przepisu - m├│wi Ladislav Havl├ş─Źek. I chocia┼╝ potrzebujesz tylko jednej mieszanki do upieczenia ciasta, opona sk┼éada si─Ö z maksymalnie dwunastu sk┼éadnik├│w. Opr├│cz gumy nale┼╝y j─ů wzmocni─ç drutami tekstylnymi i stalowymi, a tak┼╝e stalowymi linkami.

WSPÓŁPRACA Z DOSTAWCAMI

Opony do ┼áKODA s─ů importowane z kilku kraj├│w, ale eksperci z Mlad├í Boleslav zawsze maj─ů ostatnie s┼éowo. Ka┼╝dy typ opony podlega szczeg├│┼éowym testom i ocenie. W Czechach testy przeprowadzane s─ů na zwyk┼éych drogach, torach testowych VW oraz w renomowanych firmach, takich jak Continental, Goodyear, Michelin i Bridgestone. Opony przeznaczone do samochod├│w wy┼Ťcigowych s─ů testowane na s┼éynnym torze wy┼Ťcigowym N├╝rburgring.

Oko┼éo dwunastu parametr├│w ocenia si─Ö w samych warunkach suchych. Nale┼╝─ů do nich stabilno┼Ť─ç, przyczepno┼Ť─ç boczna, komfort akustyczny i przyczepno┼Ť─ç na mokrej nawierzchni - nie, to nie nazwy zespo┼é├│w punkowych, ale niekt├│re z najwa┼╝niejszych atrybut├│w opony. Oceniana jest r├│wnie┼╝ odporno┼Ť─ç na aquaplaning, czyli zdolno┼Ť─ç opony do wyciskania wody spod ko┼éa, a tak┼╝e og├│lne prowadzenie na mokrych nawierzchniach. Testy maj─ů na celu ustalenie komfortu jazdy z okre┼Ťlon─ů opon─ů, a tak┼╝e ustalenie, kiedy opona osi─ůgnie swoje granice. Ma to kluczowe znaczenie dla ustalenia, czy opona pomo┼╝e ustabilizowa─ç samoch├│d, czy te┼╝ pogorszy sytuacj─Ö, powoduj─ůc po┼Ťlizg pojazdu. Oczywi┼Ťcie brane s─ů r├│wnie┼╝ pod uwag─Ö kryteria, kt├│re s─ů interesuj─ůce dla wszystkich klient├│w, takie jak poziom ha┼éasu i ┼╝ywotno┼Ť─ç. ┼áKODA testuje opony nie tylko w Europie, ale tak┼╝e w Chinach i Indiach, gdzie oczekuje si─Ö, ┼╝e gorsze warunki drogowe sprawi─ů, ┼╝e opony b─Öd─ů wymagaj─ůce. Uwa┼╝a si─Ö, ┼╝e ┼áKODA jest bardzo szczeg├│lna w┼Ťr├│d producent├│w opon. Nie jest niczym niezwyk┼éym, ┼╝e auto testowane jest do o┼Ťmiu razy, zanim programi┼Ťci ostatecznie zatwierdz─ů opon─Ö do produkcji. W zwi─ůzku z tym ka┼╝da ┼áKODA OCTAVIA, FABIA, SUPERB, KODIAQ, KAROQ i SCALA jest dostarczana dealerom z oponami specjalnie zaprojektowanymi dla tego konkretnego pojazdu. ÔÇ×Klient zawsze kupuje nasz samoch├│d z dedykowanymi oponami, kt├│re s─ů idealnie dopasowane do specyfikacji samochoduÔÇŁ, m├│wi Du┼ían Petrovick├Ż z ┼áKODY.

TWORZENIE MAGII ZA POMOCN─ä STRON─ä INTERNETOW─ä

W Mlad├í Boleslav m├│wi─ů, ┼╝e opony s─ů jak czarna magia. Ludzie wiele oczekuj─ů od opony - nie powinna by─ç ha┼éa┼Ťliwa, powinna mie─ç optymalny op├│r toczenia, dzia┼éa─ç p┼éynnie podczas suchej pogody, skutecznie hamowa─ç na mokrych nawierzchniach, dobrze si─Ö spisywa─ç w r├│┼╝nych temperaturach, mie─ç dobr─ů przyczepno┼Ť─ç, aby skutecznie przenosi─ç moc silnika na drodze i zminimalizowa─ç po┼Ťlizg. Bardzo cz─Östo jednak wymagania te wzajemnie si─Ö wykluczaj─ů. ÔÇ×Mo┼╝emy zwizualizowa─ç ten zestaw wymaga┼ä jako sie─ç z wszystkimi indywidualnymi w┼éa┼Ťciwo┼Ťciami opony na ka┼╝dym ko┼äcu. Gdy poci─ůgniesz jeden koniec, nieuchronnie wp┼éyniesz r├│wnie┼╝ na inne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci. Na przyk┼éad, je┼Ťli poprawisz op├│r toczenia to zmniejszysz drog─Ö hamowania lub przyczepno┼Ť─ç na mokrych nawierzchniachÔÇŁ- m├│wi Jan ┼áev─Ź├şk z ┼áKODY. Firmy staraj─ů si─Ö opracowywa─ç nowe materia┼éy o og├│lnie lepszych funkcjach, ale proces ten jest skomplikowany i wymaga u┼╝ycia zaawansowanych, prawie zajmuj─ůcych miejsce technologii. Je┼Ťli chodzi o wyb├│r opon, musisz mie─ç na uwadze kilka kluczowych wa┼╝nych parametr├│w, aby mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e b─Öd─ů dobrze dopasowane do Twojego samochodu. Dlatego na ka┼╝dej oponie znajduje si─Ö etykieta zawieraj─ůca wszystkie wa┼╝ne informacje.

ALE CO OZNACZ─ä TE LICZBY I LITERY?

205 - szeroko┼Ť─ç opony w milimetrach [mm], mierzona od ┼Ťciany bocznej do ┼Ťciany bocznej (w tym przypadku 205 mm)

50 - wsp├│┼éczynnik kszta┼étu opony. Jest to stosunek wysoko┼Ťci do szeroko┼Ťci opony, wyra┼╝ony jako procent [%] (w tym przypadku 50% z 205 mm, tj. 102,5 mm)

R - oznacza konstrukcj─Ö opony. W tym przypadku jest to opona RADIALNA - termin ten odnosi si─Ö do struktury poszczeg├│lnych warstw opon (tkanina warstwowa to kord). Te linki zawsze biegn─ů prostopadle do kierunku jazdy opony

17 - ┼Ťrednica felgi ["]

XL - oznacza wzmocnion─ů konstrukcj─Ö opony (XL oznacza Extra Load)

93 - wska┼║nik obci─ů┼╝enia opony, wyra┼╝aj─ůcy maksymalne dopuszczalne obci─ů┼╝enie opony w kilogramach [kg] (w tym przypadku 650 kg)

H - wska┼║nik pr─Ödko┼Ťci opony, wyra┼╝aj─ůcy maksymaln─ů pr─Ödko┼Ť─ç pojazdu [km/h], dla kt├│rego opona zosta┼éa wyprodukowana (w tym przypadku 210 km/h)

FR - oznacza, ┼╝e obr─Öcz jest chroniona przed uszkodzeniem, je┼Ťli zostanie ociera o kraw─Ö┼╝nik


CHARAKTER NATURY

W ostatnich latach op├│r toczenia sta┼é si─Ö ┼Ťci┼Ťle obserwowanym parametrem. Im wy┼╝szy op├│r opony, tym wi─Öcej wysi┼éku wymaga silnik, kt├│ry podnosi zu┼╝ycie paliwa. Warto┼Ťci mog─ů wydawa─ç si─Ö nieznaczne - w zakresie na mil─Ö, ale zmniejszenie o zaledwie jedn─ů jednostk─Ö na mil─Ö oznacza redukcj─Ö CO2 o 3 gramy na 100 kilometr├│w. Jest to bardzo istotne, gdy we┼║miemy pod uwag─Ö ca┼ékowit─ů pojemno┼Ť─ç i przebieg. Op├│r toczenia jest jednym z trzech kluczowych parametr├│w, kt├│re przepisy UE wymagaj─ů od producent├│w umieszczania na etykietach opon (kt├│re s─ů bardzo podobne do etykiet umieszczonych na urz─ůdzeniach elektrycznych). Ponadto etykiety te okre┼Ťlaj─ů przyczepno┼Ť─ç na mokrej nawierzchni i warto┼Ť─ç akustyczn─ů lub poziom ha┼éasu.

Op├│r toczenia to nie jedyny parametr istotny dla ochrony ┼Ťrodowiska. Poniewa┼╝ opony trac─ů z czasem materia┼é, staj─ů si─Ö obci─ů┼╝eniem dla ┼Ťrodowiska. ÔÇ×Pr├│bujemy teraz zminimalizowa─ç wp┼éyw opon na ┼Ťrodowisko i wyd┼éu┼╝y─ç ich ┼╝ywotno┼Ť─çÔÇŁ, wyja┼Ťnia Du┼ían Petrovick├Ż. Chocia┼╝ wsp├│┼éczesne opony wygl─ůdaj─ů prawie identycznie jak te sprzed pi─Ötnastu lub dwudziestu lat, pod wieloma wzgl─Ödami uleg┼éy poprawie, poniewa┼╝ s─ů bezpieczniejsze, bardziej ekonomiczne, ┼éagodniejsze dla ┼Ťrodowiska i maj─ů d┼éu┼╝sz─ů ┼╝ywotno┼Ť─ç. W efekcie, dzi─Öki zastosowaniu nowoczesnych technologii, opony osi─ůgn─Ö┼éy szczyt, a przysz┼ée dzia┼éania b─Öd─ů stanowi─ç jedynie niewielk─ů popraw─Ö wymagaj─ůc─ů mimo wszystko wysi┼éku. Niemniej jednak eksperci z Mlad├í Boleslav ci─Ö┼╝ko pracuj─ů, aby samochody ┼áKODA by┼éy wyposa┼╝one w najlepsze obecnie dost─Öpne opony.


Ostatnie newsy