ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWIE BRYTYJSKIM (UK)

February 15, 2019
Zastanawiasz si─Ö, jak generowane s─ů numery rejestracyjne samochod├│w i jak zr├│┼╝nicowane s─ů w r├│┼╝nych krajach? Dlaczego tablice rejestracyjne w Wielkiej Brytanii s─ů bia┼ée z przodu, a ┼╝├│┼éte z ty┼éu? Ile kosztuje najdro┼╝szy brytyjski numer rejestracyjny? Nasz artyku┼é ujawnia wszystko.

Druga cz─Ö┼Ť─ç naszej serii ÔÇ×Odszyfrowanie tablic rejestracyjnychÔÇŁ zabiera nas do Wielkiej Brytanii, do domu Jamesa Bonda, Mr Beana czyli Jasia Fasoli i wielu innych legendarnych postaci oraz ich kultowych samochod├│w. W brytyjskich tablicach rejestracyjnych natychmiast zauwa┼╝alna jest ich kolorystyka - czarny na bia┼éym tle z przodu, czarny na ┼╝├│┼étym tle z ty┼éu. Ta kombinacja kolor├│w zosta┼éa uchwalona w 1973 r. (wcze┼Ťniej tablice brytyjskie mia┼éy bia┼ée lub srebrne litery na czarnym tle). Czy zastanawia┼ée┼Ť si─Ö kiedy┼Ť nad tym? Przeszukanie odpowiedzi da ci kilka mniej lub bardziej wiarygodnych wyja┼Ťnie┼ä - na przyk┼éad, aby inni kierowcy wiedzieli, w kt├│r─ů stron─Ö jedzie samoch├│d, nawet je┼Ťli nie ma w┼é─ůczonych ┼Ťwiate┼é. Jest te┼╝ pomys┼é, ┼╝e dzi─Öki temu tablica rejestracyjna nie o┼Ťlepia kierowc├│w za pojazdem.

Prawda jednak le┼╝y gdzie indziej - prawo z 1927 roku m├│wi, ┼╝e tylne ┼Ťwiat┼éa samochod├│w nie mog─ů by─ç bia┼ée, a reflektor jest r├│wnie┼╝ uwa┼╝any za ┼Ťwiat┼éo. Poniewa┼╝ brytyjskie tablice rejestracyjne musz─ů by─ç odblaskowe, s─ů zatem r├│wnie┼╝ traktowane jako ┼Ťwiat┼éo przez to prawo i nie mog─ů by─ç bia┼ée z ty┼éu samochodu. Co ciekawe, kiedy samochody z bia┼éymi ┼Ťwiat┼éami cofania zacz─Ö┼éy by─ç sprzedawane na prze┼éomie lat 50. i 90., ich stosowanie w Wielkiej Brytanii by┼éo nielegalne w┼éa┼Ťnie z powodu tego prawa. Dopiero kilka lat p├│┼║niej parlament brytyjski zrobi┼é wyj─ůtek dla ┼Ťwiate┼é cofania. Jednak ten wyj─ůtek nie obejmowa┼é tablic rejestracyjnych, wi─Öc musia┼éy by─ç w innym kolorze. Dlatego wybrano kolor z├│┼éty, poniewa┼╝ po bieli najbardziej kontrastuje z czarn─ů czcionk─ů, dzi─Öki czemu numer rejestracyjny jest na tyle czytelny, jak tylko to mo┼╝liwe.

Obecny system brytyjskich numer├│w rejestracyjnych, obowi─ůzuj─ůcy od 2001 r., sk┼éada si─Ö z siedmiu znak├│w. Pierwsze dwa znaki to litery wskazuj─ůce numer kierunkowy - miejsce, w kt├│rym pojazd zosta┼é zarejestrowany. W tym celu terytorium Zjednoczonego Kr├│lestwa jest podzielone na 20 obszar├│w, przy czym pierwsza litera numeru rejestracyjnego oznacza jeden z nich. Ka┼╝dy z tych obszar├│w jest podzielony na podregiony, przy czym druga litera numeru rejestracyjnego identyfikuje podregion w obszarze okre┼Ťlonym przez pierwsz─ů liter─Ö. Na przyk┼éad, je┼Ťli widzisz SA, oznacza to, ┼╝e samoch├│d zosta┼é zarejestrowany w Szkocji (S), a konkretnie w Glasgow (A). Podobnie LA oznacza Londyn (L), a konkretnie Wimbledon (A). Te dwie pierwsze litery s─ů poprzedzone dwiema cyframi, wskazuj─ůcymi kiedy pojazd zosta┼é zarejestrowany. Ka┼╝da z tych dwucyfrowych liczb oznacza okres sze┼Ťciu miesi─Öcy. System zosta┼é uruchomiony we wrze┼Ťniu 2001 r., a pierwszy numer to 51, co wskazuje, ┼╝e numer rejestracyjny zosta┼é wydany mi─Ödzy wrze┼Ťniem 2001 r. a lutym 2002 r. Drugi numer z rz─Ödu to 02, co wskazuje, ┼╝e numer rejestracyjny zosta┼é wydany mi─Ödzy marcem 2002 r. a sierpniem 2002 r. Potem by┼éa liczba 52, a potem 03, i tak dalej. Ostatnie trzy cyfry to numer seryjny.

Podobnie jak w innych krajach UE, na brytyjskich tablicach rejestracyjnych znajduje si─Ö niebieski pasek, ale nie jest to obowi─ůzkowe i mo┼╝e on przybiera─ç r├│┼╝ne formy. Szczerze m├│wi─ůc, pr├│ba ustalenia ca┼ékowitej liczby mo┼╝liwych kombinacji jest zadziwiaj─ůca. Oce┼äcie sami - w g├│rnej cz─Ö┼Ťci paska mo┼╝esz mie─ç flag─Ö UE, Union Jack, krzy┼╝ ┼Ťw. Jerzego (flaga Anglii), krzy┼╝ ┼Ťw. Andrzeja, znany r├│wnie┼╝ jako Saltire (flaga Szkocji), lub flaga Walii z czerwonym smokiem. U do┼éu paska mo┼╝e znajdowa─ç si─Ö skr├│t GB (Wielka Brytania), UK (Wielka Brytania), CYM (Walia, Cymru), ENG (Anglia) lub SCO (Szkocja). A je┼Ťli to nie wystarczy, ka┼╝dy znak mo┼╝e by─ç bia┼éy lub ┼╝├│┼éty.

Inn─ů osobliwo┼Ťci─ů brytyjskiego systemu s─ů tablice indywidualne. Oczywi┼Ťcie mo┼╝na je znale┼║─ç we wszystkich krajach, ale brytyjskie niestandardowe tablice maj─ů specyficzny wygl─ůd, a przede wszystkim s─ů wielkim biznesem. Chodzi o to, ┼╝e kierowcy nie mog─ů po prostu wymy┼Ťle─ç sobie numeru rejestracyjnego. Mog─ů jednak wybiera─ç spo┼Ťr├│d wszystkich numer├│w rejestracyjnych, kt├│re zosta┼éy utworzone przez ponad sto lat w brytyjskim systemie tablic rejestracyjnych. Stare numery rejestracyjne nie s─ů wycofywane, ale sprzedawane. Nieprzydzielone numery s─ů sprzedawane przez kierowc─Ö i agencj─Ö licencjonuj─ůc─ů pojazdy po sta┼éej cenie. Przypisane numery rejestracyjne s─ů sprzedawane przez ich w┼éa┼Ťcicieli na aukcji. Zwyk┼ée rejestracje kosztuj─ů kilkaset funt├│w, ale ceny bardziej poszukiwanych numer├│w mog─ů wzrosn─ů─ç do tysi─Öcy funt├│w, przy czym ceny najbardziej po┼╝─ůdanych przewy┼╝szaj─ů warto┼Ť─ç samochodu.

Najdro┼╝szym dotychczas sprzedanym numerem rejestracyjnym jest ÔÇ×25 OÔÇŁ, kt├│ry zosta┼é sprzedany na aukcji w 2014 r. za prawie 520 000 GBP (ponad 15 milion├│w koron). Jedna liczba mo┼╝e jednak pobi─ç ten rekord w wielkim stylu. M├│wimy o F1, kt├│ra ma histori─Ö wart─ů w┼éasnego rozdzia┼éu. F1, licz─ůcy ponad sto lat, zosta┼é zakupiony od rady hrabstwa Essex w 2008 roku za 440 000 funt├│w przez projektanta samochod├│w Afzala Kahna. Od tego czasu cena gwa┼étownie wzros┼éa - Kahn odrzuci┼é nawet ofert─Ö w wysoko┼Ťci 6 milion├│w funt├│w. W tej chwili Kahn u┼╝ywa numeru rejestracyjnego F1 na swoim Bugatti Veyron i wart jest 10 milion├│w funt├│w (prawie 300 milion├│w CZK). Mo┼╝e to wydawa─ç si─Ö astronomiczn─ů sum─ů, ale, jak m├│wi─ů, bez wzgl─Ödu na cen─Ö, zawsze znajdzie si─Ö kupiec.

CO JEST TAK SZCZEGÓLNE NA RYNKU BRYTYJSKIM

Wywiad z Graeme Lambert, kierownikiem ds. Produktu, ŠKODA UK

Jaki jest obecny status ŠKODY na rynku brytyjskim?

W 2018 roku ┼áKODA obj─Ö┼éa 3,16% udzia┼éu w ca┼éym rynku brytyjskim (wzrost z 3,14% w 2017 r.). Wed┼éug modelu CITIGO zajmuje 3,5%, a FABIA 3,7% swojego segmentu na rynku. OCTAVIA i RAPID stanowi─ů 5,2% samochod├│w kompaktowych, KODIAQ i KAROQ zajmuj─ů 5,3% segmentu SUV, a SUPERB zajmuje 5,5% w segmencie samochod├│w ┼Ťrednich.

Kt├│re modele najlepiej sprzedaj─ů si─Ö na rynku brytyjskim i jak wypadaj─ů na tle konkurencji w swojej klasie?

OCTAVIA jest naszym bestsellerem, cho─ç w tym roku odnotowali┼Ťmy silny wzrost w segmencie SUV, a KAROQ i KODIAQ wypad┼éy dobrze. Troch─Ö k┼é├│ci┼éo si─Ö to z ruchami na rynku, kt├│ry spad┼é prawie o 7%. Jednak pod wzgl─Ödem medi├│w nasze samochody wygrywaj─ů wiele test├│w grupowych i otrzyma┼éy wiele nagr├│d. OCTAVIA jest chwalona za praktyczno┼Ť─ç, ┼é─ůczno┼Ť─ç, komfort, jako┼Ť─ç wykonania, stosunek jako┼Ťci do ceny oraz szeroki wyb├│r wyposa┼╝enia/silnik├│w. To samo mo┼╝na powiedzie─ç o KODIAQ, kt├│ry jest chwalony w szczeg├│lno┼Ťci za jako┼Ť─ç wn─Ötrza i praktyczno┼Ť─ç siedmiu foteli - prawie wszystkie nasze KODIAQ s─ů zamawiane z siedmioma siedzeniami, a w wy┼╝szych wersjach nie oferujemy opcji pi─Öciomiejscowej.

Czy jest co┼Ť specyficznego dla Twojego rynku lub kraju?

Je┼Ťli chodzi o modele vRS (RS w Europie), prawie 20% wszystkich OCTAVIA jest zam├│wionych w tym wyko┼äczeniu. Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e nazywamy je vRS, a nie RS, i my┼Ťl─Ö, ┼╝e jeste┼Ťmy jedynym krajem, kt├│ry to robi. Je┼Ťli chodzi o KODIAQ, wysoki odsetek to modele SE L lub Edition (r├│wnowa┼╝ne Ambition i Style). Brytyjskie s┼éu┼╝by ratownicze korzystaj─ů z wielu pojazd├│w ┼áKODA, a 80% wszystkich samochod├│w pogotowia szybkiego reagowania w Wielkiej Brytanii to ┼áKODA. Og├│┼éem ┼áKODA ma 4,5% udzia┼éu w rynku pojazd├│w s┼éu┼╝b ratowniczych w Wielkiej Brytanii.

Ostatnie newsy