ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W NIEMCZECH

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W NIEMCZECH

11. 4. 2019

Interesują Cię zasady rządzące niemieckim systemem tablic rejestracyjnych? Chcesz wiedzieć, jak ukształtowała ją historia? Ile kosztuje spersonalizowana tabliczka w Niemczech? Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiesz się więcej!

W tej części naszej serii odszyfrowanie tablic rejestracyjnych naszą uwagę kierujemy na Niemcy, kraj Autobahnów bez ograniczeń prędkości (i słynną policję drogową Cobra 11), dom wielu producentów samochodów i miejsce narodzin legendarnego Garbusa.

Tablice rejestracyjne są używane w Niemczech od 1906 r. Pierwsza wersja systemu, do którego jesteśmy dziś przyzwyczajeni, została wprowadzona w Republice Federalnej Niemiec w 1956 r. (tj. w Niemczech Zachodnich). Wówczas system uwzględniał potencjalne zjednoczenie Niemiec poprzez „rezerwowanie” niektórych liter i kombinacji dla miast i regionów NRD, np. litera L była zarezerwowana dla Lipska. Co ciekawe, przekonanie, że pewnego dnia nastąpi zjednoczenie, z czasem zanikło w Niemczech Zachodnich, o czym świadczy fakt, że w 1977 r. litera L została przekazana nowemu miastu Lahn (o którym prawdopodobnie nigdy nie słyszano, ponieważ istniało to tylko dwa i pół roku, zanim ta próba reorganizacji lokalnej administracji została odwrócona) i ostatecznie do okręgu Lahn-Dill w Hesji. Gdy w rzeczywistości nastąpiło zjednoczenie Niemiec, litera L została „zwrócona” dla Lipska, a Lahn-Dill otrzymał zamiast tego skrót LDK.

Jedną ze szczególnych cech niemieckiego systemu jest proces wydawania tablic rejestracyjnych. Sam organ transportowy nie daje tabliczki rejestracyjnej, ale dokument zawierający przypisany do osoby numer rejestracyjny pojazdu. Następnie, w pobliżu urzędu, istnieją prywatne firmy, które wykonają tablicę rejestracyjną z numerem rejestracyjnym od ręki (wykonanie tablic może kosztować około 30 EUR, chociaż z reguły im dalej od urzędu tym niższa cena). Następnie oddajesz gotowe tablice z powrotem do organu, który po uiszczeniu opłaty rejestracyjnej umieszcza naklejkę kontroli pojazdu i naklejkę federalną. Od tego momentu jesteś w posiadaniu ważnych tablic rejestracyjnych.

Standardowe niemieckie tablice rejestracyjne używają czarnego nadruku na białym tle. Po lewej stronie znajduje się niebieski pasek z gwiazdami Unii Europejskiej i kodem kraju. Numer rejestracyjny może mieć do ośmiu znaków, które są wizualnie podzielone na trzy części. Pierwsza od jednej do trzech liter wskazują miasto lub dzielnicę, w której samochód został zarejestrowany. Zasadniczo im bardziej zaludnione jest miasto lub dzielnica, tym krótszy jest skrót. Na przykład Berlin oznaczony jest literą B, Monachium literą M, a Frankfurt literą F. Powód tego jest całkowicie praktyczny - im krótsza pierwsza część numeru rejestracyjnego, tym więcej znaków (i tym samym kombinacji) jest dostępnych dla innych celów. Po części oznaczającej miasto/dzielnicę następuje naklejka kontroli pojazdu i naklejka federalna, a następnie kombinacja jednej lub dwóch liter i jednej do czterech cyfr tworzących niepowtarzalny identyfikator tabliczki. To formatowanie sprawia, że ​​przy zapisywaniu liczby bardzo ważne jest prawidłowe rozdzielenie liter oznaczających miasto/dzielnicę od przypadkowych liter. Na przykład S KO 1895 to nie to samo co SK O 1895, ponieważ S oznacza Stuttgart, natomiast SK to okręg Saale w Saksonii-Anhalt.

Podobnie jak w innych krajach, niemiecki system umożliwia niemieckim kierowcom uzyskanie spersonalizowanych tablic, chociaż opcje są mocno ograniczone. Właściciele pojazdów mogą wybierać tylko znaki tworzące niepowtarzalny identyfikator, tj. maksymalnie sześć ostatnich znaków. Z drugiej strony ograniczenie to znajduje odzwierciedlenie w cenie, przy czym tablice indywidualne kosztują zaledwie 10,20 EUR (plus, w stosownych przypadkach, opłatę 2,60 EUR za rezerwację online). Są dwa warunki - wybrana kombinacja nie może być już zarejestrowana i nie może być zabroniona. Lista zabronionych kombinacji jest dłuższa niż w innych krajach z powodu niespokojnej historii Niemiec. Oprócz „konwencjonalnego” zakazu niegrzecznych, obraźliwych słów i przekleństw, kombinacje związane z nazistowską przeszłością Niemiec są również niedozwolone.

Oprócz opisanego powyżej standardowego formatowania tablic rejestracyjnych Niemcy mają również wiele specyficznych formatów. Na przykład pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in, które mają minimalny zasięg 40 km na samej energii elektrycznej, otrzymują literę E zamiast ostatniej cyfry. Z drugiej strony litera H na końcu tablicy rejestracyjnej oznacza, że pojazd jest samochodem zabytkowym (konkretnie samochodem, który ma ponad 30 lat i jest mniej więcej w oryginalnym i bardzo dobrze zachowanym stanie). Samochody osobowe używane przez najwyższe niemieckie urzędy państwowe mają swoje własne specjalne formaty. Na przykład niemiecki prezydent używa numeru 0 1, kanclerz używa 0 2, a minister spraw zagranicznych używa 0 3. Numery rejestracyjne pojazdów policyjnych zaczynają się od BP (Bundespolizei, tj. policja federalna), a po oznaczeniach można rozpoznać pojazdy wojskowe w ten sposób, że mają niemiecką flagę zamiast niebieskiego paska UE, a ich numer rejestracyjny zaczyna się wielką literą Y.

PYTANIA DLA IMPORTERA

Odpowiedzi na pytania: Ulrich Bethscheider-Kieser, Komunikacja produktowa i marketingowa, ŠKODA AUTO Deutschland

Jaki jest obecny status ŠKODY na rynku niemieckim?

ŠKODA jest najsilniejszą marką zagraniczną na rynku niemieckim. W 2018 r. jego udział w rynku wyniósł 5,7%, co czyni go siódmą najlepiej sprzedającą się marką.

Które modele najlepiej sprzedają się na rynku niemieckim i jak wypadają na tle konkurencji w swojej klasie?

OCTAVIA to najlepiej sprzedająca się ŠKODA i szósty najlepiej sprzedający się pojazd w Niemczech. Drugą najlepiej sprzedającą się ŠKODĄ jest FABIA, która zajmuje piętnaste miejsce w klasyfikacji generalnej.

Jakie trendy obserwowałeś na rynku niemieckim?

Ponad 20% nowo zarejestrowanych OCTAVIA to OCTAVIA RS. Najlepiej sprzedają się wersje kombi OCTAVIA i SUPERB. W obu tych modelach stanowią ponad 90% całkowitej sprzedaży. Jeśli chodzi o KODIAQ, cechą charakterystyczną tego modelu jest to, że około 80% całej sprzedaży ma najwyższy poziom wykończenia.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy