ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W INDIACH

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W INDIACH

12. 3. 2019

Jak obsługiwany jest system numerów rejestracyjnych w drugim najbardziej zaludnionym kraju na świecie? A dlaczego samochody w Indiach mają trzy znaki rejestracyjne? Ten artykuł zawiera wszystkie odpowiedzi na nurtujące pytania.

W trzeciej części naszej serii odszyfrowywania tablic rejestracyjnych odwiedzamy Indie, drugi najbardziej zaludniony kraj na świecie. ONZ szacuje, że w 2018 r. było tam ponad 1,3 miliarda mieszkańców. W jaki sposób indyjski system numerów rejestracyjnych radzi sobie z tak dużą liczbą ludzi i kierowanych przez nich pojazdów? Wydaje się, że rozwiązanie jest proste. Więcej oznaczeń. Podczas gdy zwykłe czeskie i brytyjskie numery rejestracyjne składają się z siedmiu znaków, dziesięć znaków jest normą w Indiach - cztery to zwykle litery, a reszta to cyfry.

Pierwsze dwa znaki indyjskiego numeru rejestracyjnego to litery oznaczające stan federalny lub terytorium związkowe, których w Indiach jest 36. Następne są dwie cyfry wskazujące regionalny urząd transportu w państwie lub terytorium, które wydało numer rejestracyjny. Następnie jest jedna, dwie lub trzy litery wskazujące aktualną serię numerów rejestracyjnych. Ostatnie cztery cyfry to numer unikalny na tabliczce. Ostatnią cechą tablicy rejestracyjnej jest znak IND po lewej stronie. Powyżej znajduje się czakra Ashoka (symbol przedstawiony na flagdze Indii), a pod nią laserowy kod PIN tablicy rejestracyjnej. Niektóre stany i terytoria (takie jak Narodowe Stołeczne Terytorium Delhi) dodają dodatkową literę przed serią opisaną powyżej w celu oznaczenia typu pojazdu. Każdy stan może w tym celu użyć własnego zestawu kodów. Na przykład w Delhi rozróżnia się motocykle, samochody, pojazdy elektryczne, pojazdy transportu publicznego, trzykołowe riksze, taksówki, pick-upy i samochody do wynajęcia.

Indyjskie tablice rejestracyjne występują w pięciu różnych kombinacjach kolorystycznych. Tablice pojazdów prywatnych mają czarne litery na białym tle. Pojazdy użytkowe, takie jak taksówki, autobusy i ciężarówki, mają czarne litery na żółtym tle. Żółte litery na czarnym tle oznaczają wynajem pojazdu. Białe litery na jasnoniebieskim tle wskazują, że pojazd należy do zagranicznej ambasady lub konsulatu. Najnowszym dodatkiem do rodziny indyjskich tablic rejestracyjnych są tablice rejestracyjne pojazdów napędzanych elektrycznie, które mają białe litery na zielonym tle. Ponadto istnieje szósta forma tablic rejestracyjnych, która okazuje się być wyjątkowa i bardzo ekskluzywna. Na czerwonym tle przedstawia godło państwowe Indii w złocie. Jeśli kiedykolwiek zobaczysz samochód z tym numerem rejestracyjnym, dowiesz się, że spotkałeś samochód prezydenta Indii lub jednego z gubernatorów stanu federalnego bądź terytorium związku.

Oprócz standardowych numerów rejestracyjnych Indie oferują również tablice indywidualne, chociaż dostępne opcje są raczej ograniczone - jedyne znaki, które klienci mogą wybrać, to cztery ostatnie cyfry i seria tabliczki rejestracyjnej. W ofercie są tylko te numery, które nigdy nie były używane. Od 2005 r. Indie mają prawo dotyczące nowych, bezpiecznych tablic rejestracyjnych. Wdrożenie było jednak bardzo powolne i nie zostało jeszcze ukończone w niektórych krajach związkowych. Nowe tablice rejestracyjne mają specjalne zabezpieczenia, które umożliwiają ich montaż i demontaż tylko za pomocą specjalnego urządzenia. Jeśli zostaną one zmienione, tablice powinny stać się bezużyteczne, a w takich przypadkach niemożliwe będzie również zamontowanie różnych tablic w pojeździe. Kolejnym elementem zabezpieczającym jest trzeci znak rejestracyjny - hologramowa naklejka, która jest przymocowana do przedniej szyby i zawiera numer rejestracyjny, numer organu transportowego wydającego tablicę, numer silnika, numer nadwozia oraz laserowy kod PIN, który jest również na obu tablicach. Kod PIN można odczytać za pomocą specjalnej kamery laserowej i w połączeniu z naklejką, której nie można przenieść, a po usunięciu staje się niezdatna do użytku, jest jednym z głównych elementów całego systemu bezpieczeństwa. Celem jest poprawa ochrony pojazdów przed kradzieżą i zapobieganie wykorzystywaniu przez przestępców skradzionych tablic rejestracyjnych do ich działalności.

Co sprawia, że rynek indyjski jest tak specyficzny

Wywiad z Ashish Kaushik, ds. komunikacji produktów i marek, ŠKODA AUTO India

Jak podsumowałbyś historyczną obecność ŠKODY na rynku indyjskim?

Pojawienie się ŠKODY na rynku indyjskim w 2001 roku jako drugi europejski podmiot w tym czasie zmienił na zawsze dynamikę indyjskiego przemysłu motoryzacyjnego. OCTAVIA, dzięki wysokiej jakości, solidnej budowie, doskonałej technologii i niezrównanej wydajności, utorowała drogę do konsekwentnego rozwoju marki czeskiej. Długoletnia historia i dziedzictwo ŠKODY wywołało nerwowe emocje wśród indyjskiej publiczności, a ŠKODA wkrótce zdobyła prestiżową, aspiracyjną pozycję wśród nabywców samochodów. Obsesja na punkcie jakości i bogactwo oferowanych funkcji bezpieczeństwa oznaczały, że marka była często określana przez massmedia jako „zbudowana jak czołg”. Pierwszy silnik benzynowy z turbodoładowaniem i pierwsze automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem wyznaczają standardy dla „przyjemności z jazdy”. Sztywność skrętna, udoskonalenie produktu, innowacyjne funkcje Simply Clever oraz duże proporcje i wymiary SUPERB (wprowadzony na rynek indyjski w 2001 r.), LAURA (2006), FABIA (2008), YETI (2010) i RAPID (2011) odróżnia ich od japońskich i koreańskich rywali. W ciągu ostatnich osiemnastu lat ŠKODA AUTO India była świadkiem niezachwianego wzrostu na rynku indyjskim - zarówno pod względem wielkości sprzedaży, jak i postrzegania marki.

Jaki jest obecny status ŠKODY na rynku indyjskim?

ŠKODA oferuje cztery modele w Indiach - SUPERB, OCTAVIA, RAPID i KODIAQ. Solidna linia modeli doskonale odpowiada zróżnicowanym, ale specyficznym potrzebom indyjskich klientów. Każdy z tych modeli zapewnia niezliczone funkcje zorientowane na klienta, co czyni je liderami w segmentach, w których działają. ŠKODA została zobowiązana do prowadzenia projektu INDIA 2.0 grupy Volkswagen. W związku z tym przewidujemy przed nami trudne, ale ekscytujące czasy, gdyż staramy się umocnić pozycję Grupy Volkswagen w najszybciej rozwijającej się gospodarce na świecie - w Indiach, rynku motoryzacyjnym, który prawdopodobnie stanie się trzecim co do wielkości na świecie w latach 2020–2021.

Które modele najlepiej sprzedają się na rynku indyjskim i jak wypadają na tle konkurencji w swojej klasie?

OCTAVIA RS szybko dowiodła swojej popularności w Indiach jako idealne połączenie piękna, niezachwianych osiągów i europejskiego kunsztu - wszystko w konkurencyjnej cenie. Model zdobył wiele uznania ze strony lojalistów marki i entuzjastów motoryzacji z całego kraju. Po odsłonięciu OCTAVIA RS w 2017 r. zapasy tego modelu szybko się skończyły z powodu niespotykanego popytu. OCTAVIA RS bez wątpienia uderza znacznie powyżej swojej pozycji.

Jakie trendy zaobserwowałeś na rynku indyjskim?

Jako marka ŠKODA zdobyła jedyne w swoim rodzaju „luksusowe wartości” w Indiach, dostarczając mnóstwo modułów bezpieczeństwa i ochrony, łącząc szereg funkcji pierwszego segmentu oraz liczne rozwiązania Simply Clever w jednej atrakcyjnej cenie. Jakość zdjęć i postrzegania marki ŠKODA jest wyższa od wszystkich innych marek w tym segmencie i ustępuje tylko wiodącym producentom luksusowych samochodów w Indiach.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy