ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W INDIACH

March 12, 2019
Jak obs艂ugiwany jest system numer贸w rejestracyjnych w drugim najbardziej zaludnionym kraju na 艣wiecie? A dlaczego samochody w Indiach maj膮 trzy znaki rejestracyjne? Ten artyku艂 zawiera wszystkie odpowiedzi na nurtuj膮ce pytania.

W trzeciej cz臋艣ci naszej serii odszyfrowywania tablic rejestracyjnych odwiedzamy Indie, drugi najbardziej zaludniony kraj na 艣wiecie. ONZ szacuje, 偶e w 2018 r. by艂o tam ponad 1,3 miliarda mieszka艅c贸w. W jaki spos贸b indyjski system numer贸w rejestracyjnych radzi sobie z tak du偶膮 liczb膮 ludzi i kierowanych przez nich pojazd贸w? Wydaje si臋, 偶e rozwi膮zanie jest proste. Wi臋cej oznacze艅. Podczas gdy zwyk艂e czeskie i brytyjskie numery rejestracyjne sk艂adaj膮 si臋 z siedmiu znak贸w, dziesi臋膰 znak贸w jest norm膮 w Indiach - cztery to zwykle litery, a reszta to cyfry.

Pierwsze dwa znaki indyjskiego numeru rejestracyjnego to litery oznaczaj膮ce stan federalny lub terytorium zwi膮zkowe, kt贸rych w Indiach jest 36. Nast臋pne s膮 dwie cyfry wskazuj膮ce regionalny urz膮d transportu w pa艅stwie lub terytorium, kt贸re wyda艂o numer rejestracyjny. Nast臋pnie jest jedna, dwie lub trzy litery wskazuj膮ce aktualn膮 seri臋 numer贸w rejestracyjnych. Ostatnie cztery cyfry to numer unikalny na tabliczce. Ostatni膮 cech膮 tablicy rejestracyjnej jest znak IND po lewej stronie. Powy偶ej znajduje si臋 czakra Ashoka (symbol przedstawiony na flagdze Indii), a pod ni膮 laserowy kod PIN tablicy rejestracyjnej. Niekt贸re stany i terytoria (takie jak Narodowe Sto艂eczne Terytorium Delhi) dodaj膮 dodatkow膮 liter臋 przed seri膮 opisan膮 powy偶ej w celu oznaczenia typu pojazdu. Ka偶dy stan mo偶e w tym celu u偶y膰 w艂asnego zestawu kod贸w. Na przyk艂ad w Delhi rozr贸偶nia si臋 motocykle, samochody, pojazdy elektryczne, pojazdy transportu publicznego, trzyko艂owe riksze, taks贸wki, pick-upy i samochody do wynaj臋cia.

Indyjskie tablice rejestracyjne wyst臋puj膮 w pi臋ciu r贸偶nych kombinacjach kolorystycznych. Tablice pojazd贸w prywatnych maj膮 czarne litery na bia艂ym tle. Pojazdy u偶ytkowe, takie jak taks贸wki, autobusy i ci臋偶ar贸wki, maj膮 czarne litery na 偶贸艂tym tle. 呕贸艂te litery na czarnym tle oznaczaj膮 wynajem pojazdu. Bia艂e litery na jasnoniebieskim tle wskazuj膮, 偶e pojazd nale偶y do zagranicznej ambasady lub konsulatu. Najnowszym dodatkiem do rodziny indyjskich tablic rejestracyjnych s膮 tablice rejestracyjne pojazd贸w nap臋dzanych elektrycznie, kt贸re maj膮 bia艂e litery na zielonym tle. Ponadto istnieje sz贸sta forma tablic rejestracyjnych, kt贸ra okazuje si臋 by膰 wyj膮tkowa i bardzo ekskluzywna. Na czerwonym tle przedstawia god艂o pa艅stwowe Indii w z艂ocie. Je艣li kiedykolwiek zobaczysz samoch贸d z tym numerem rejestracyjnym, dowiesz si臋, 偶e spotka艂e艣 samoch贸d prezydenta Indii lub jednego z gubernator贸w stanu federalnego b膮d藕 terytorium zwi膮zku.

Opr贸cz standardowych numer贸w rejestracyjnych Indie oferuj膮 r贸wnie偶 tablice indywidualne, chocia偶 dost臋pne opcje s膮 raczej ograniczone - jedyne znaki, kt贸re klienci mog膮 wybra膰, to cztery ostatnie cyfry i seria tabliczki rejestracyjnej. W ofercie s膮 tylko te numery, kt贸re nigdy nie by艂y u偶ywane. Od 2005 r. Indie maj膮 prawo dotycz膮ce nowych, bezpiecznych tablic rejestracyjnych. Wdro偶enie by艂o jednak bardzo powolne i nie zosta艂o jeszcze uko艅czone w niekt贸rych krajach zwi膮zkowych. Nowe tablice rejestracyjne maj膮 specjalne zabezpieczenia, kt贸re umo偶liwiaj膮 ich monta偶 i demonta偶 tylko za pomoc膮 specjalnego urz膮dzenia. Je艣li zostan膮 one zmienione, tablice powinny sta膰 si臋 bezu偶yteczne, a w takich przypadkach niemo偶liwe b臋dzie r贸wnie偶 zamontowanie r贸偶nych tablic w poje藕dzie. Kolejnym elementem zabezpieczaj膮cym jest trzeci znak rejestracyjny - hologramowa naklejka, kt贸ra jest przymocowana do przedniej szyby i zawiera numer rejestracyjny, numer organu transportowego wydaj膮cego tablic臋, numer silnika, numer nadwozia oraz laserowy kod PIN, kt贸ry jest r贸wnie偶 na obu tablicach. Kod PIN mo偶na odczyta膰 za pomoc膮 specjalnej kamery laserowej i w po艂膮czeniu z naklejk膮, kt贸rej nie mo偶na przenie艣膰, a po usuni臋ciu staje si臋 niezdatna do u偶ytku, jest jednym z g艂贸wnych element贸w ca艂ego systemu bezpiecze艅stwa. Celem jest poprawa ochrony pojazd贸w przed kradzie偶膮 i zapobieganie wykorzystywaniu przez przest臋pc贸w skradzionych tablic rejestracyjnych do ich dzia艂alno艣ci.

Co sprawia, 偶e rynek indyjski jest tak specyficzny

Wywiad z Ashish Kaushik, ds. komunikacji produkt贸w i marek, 艩KODA AUTO India

Jak podsumowa艂by艣 historyczn膮 obecno艣膰 艩KODY na rynku indyjskim?

Pojawienie si臋 艩KODY na rynku indyjskim w 2001 roku jako drugi europejski podmiot w tym czasie zmieni艂 na zawsze dynamik臋 indyjskiego przemys艂u motoryzacyjnego. OCTAVIA, dzi臋ki wysokiej jako艣ci, solidnej budowie, doskona艂ej technologii i niezr贸wnanej wydajno艣ci, utorowa艂a drog臋 do konsekwentnego rozwoju marki czeskiej. D艂ugoletnia historia i dziedzictwo 艩KODY wywo艂a艂o nerwowe emocje w艣r贸d indyjskiej publiczno艣ci, a 艩KODA wkr贸tce zdoby艂a presti偶ow膮, aspiracyjn膮 pozycj臋 w艣r贸d nabywc贸w samochod贸w. Obsesja na punkcie jako艣ci i bogactwo oferowanych funkcji bezpiecze艅stwa oznacza艂y, 偶e marka by艂a cz臋sto okre艣lana przez massmedia jako 鈥瀦budowana jak czo艂g鈥. Pierwszy silnik benzynowy z turbodo艂adowaniem i pierwsze automatyczna skrzynia bieg贸w z podw贸jnym sprz臋g艂em wyznaczaj膮 standardy dla 鈥瀙rzyjemno艣ci z jazdy鈥. Sztywno艣膰 skr臋tna, udoskonalenie produktu, innowacyjne funkcje Simply Clever oraz du偶e proporcje i wymiary SUPERB (wprowadzony na rynek indyjski w 2001 r.), LAURA (2006), FABIA (2008), YETI (2010) i RAPID (2011) odr贸偶nia ich od japo艅skich i korea艅skich rywali. W ci膮gu ostatnich osiemnastu lat 艩KODA AUTO India by艂a 艣wiadkiem niezachwianego wzrostu na rynku indyjskim - zar贸wno pod wzgl臋dem wielko艣ci sprzeda偶y, jak i postrzegania marki.

Jaki jest obecny status 艩KODY na rynku indyjskim?

艩KODA oferuje cztery modele w Indiach - SUPERB, OCTAVIA, RAPID i KODIAQ. Solidna linia modeli doskonale odpowiada zr贸偶nicowanym, ale specyficznym potrzebom indyjskich klient贸w. Ka偶dy z tych modeli zapewnia niezliczone funkcje zorientowane na klienta, co czyni je liderami w segmentach, w kt贸rych dzia艂aj膮. 艩KODA zosta艂a zobowi膮zana do prowadzenia projektu INDIA 2.0 grupy Volkswagen. W zwi膮zku z tym przewidujemy przed nami trudne, ale ekscytuj膮ce czasy, gdy偶 staramy si臋 umocni膰 pozycj臋 Grupy Volkswagen w najszybciej rozwijaj膮cej si臋 gospodarce na 艣wiecie - w Indiach, rynku motoryzacyjnym, kt贸ry prawdopodobnie stanie si臋 trzecim co do wielko艣ci na 艣wiecie w latach 2020鈥2021.

Kt贸re modele najlepiej sprzedaj膮 si臋 na rynku indyjskim i jak wypadaj膮 na tle konkurencji w swojej klasie?

OCTAVIA RS szybko dowiod艂a swojej popularno艣ci w Indiach jako idealne po艂膮czenie pi臋kna, niezachwianych osi膮g贸w i europejskiego kunsztu - wszystko w konkurencyjnej cenie. Model zdoby艂 wiele uznania ze strony lojalist贸w marki i entuzjast贸w motoryzacji z ca艂ego kraju. Po ods艂oni臋ciu OCTAVIA RS w 2017 r. zapasy tego modelu szybko si臋 sko艅czy艂y z powodu niespotykanego popytu. OCTAVIA RS bez w膮tpienia uderza znacznie powy偶ej swojej pozycji.

Jakie trendy zaobserwowa艂e艣 na rynku indyjskim?

Jako marka 艩KODA zdoby艂a jedyne w swoim rodzaju 鈥瀕uksusowe warto艣ci鈥 w Indiach, dostarczaj膮c mn贸stwo modu艂贸w bezpiecze艅stwa i ochrony, 艂膮cz膮c szereg funkcji pierwszego segmentu oraz liczne rozwi膮zania Simply Clever w jednej atrakcyjnej cenie. Jako艣膰 zdj臋膰 i postrzegania marki 艩KODA jest wy偶sza od wszystkich innych marek w tym segmencie i ust臋puje tylko wiod膮cym producentom luksusowych samochod贸w w Indiach.


Ostatnie newsy