ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W CZECHACH

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W CZECHACH

3. 1. 2019

Zastanawiasz się, jak generowane są numery rejestracyjne samochodów i jakie informacje możesz z nich uzyskać w różnych krajach? Storyboard ŠKODA zna odpowiedzi. Dowiedz się więcej w naszej serii „Odszyfrowywanie tablic rejestracyjnych”.

Zaczynamy naszą serię od odkrywania tablic rejestracyjnych w kraju, ojczyzną ŠKODA czyli w Republice Czeskiej. Prawdopodobnie znasz czeską tablicę rejestracyjną, ponieważ znajduje się ona na większości oficjalnych zdjęć ŠKODA.

Standardowa tablica rejestracyjna widoczna na zdecydowanej większości czeskich samochodów i motocykli zawiera zestaw czarnych znaków na białym tle. Pierwsza litera od lewej wskazuje, w którym z 14 regionów kraju zarejestrowano pojazd. Litera S oznacza region środkowoczeski, w którym znajduje się miasto Mladá Boleslav - siedziba główna ŠKODY. Dlatego samochody ŠKODA mają na oficjalnych zdjęciach numer rejestracyjny z literą S. Możesz stwierdzić, czy samochód pochodzi z Pragi ze względu na literę A. Użycie liter G, O, Q, W i CH („CH” jest w Czechach liczone jako jedna litera) jest niedozwolone, ponieważ można je pomylić z litery C i V oraz cyfra 0.

Obecny system numeracji, uruchomiony w 2002 r., został zainspirowany nowym podziałem administracyjnym Republiki Czeskiej na regiony. Numery rejestracyjne mają od pięciu do siedmiu znaków i muszą zawierać co najmniej jedną literę i jedną cyfrę. Pierwsza grupa znaków po lewej stronie, zazwyczaj składająca się z trzech znaków, oznacza serię numerów rejestracyjnych. Następnie znajduje się miejsce na naklejkę z przeglądem technicznym (MOT). Właściwy klaster to numer seryjny. Od 2004 r., kiedy Czechy przystąpiły do ​​UE, tablice rejestracyjne miały również niebieski pasek po lewej stronie z unijnym okręgiem gwiazd i kodem kraju w Czechach.

Historia:

W 1905 r. przyjęto nowe rozporządzenie w ówczesnej Austrii i Węgrzech, zgodnie z którym wszystkie pojazdy silnikowe muszą być wyposażone w tablicę rejestracyjną. Rozporządzenie to weszło w życie w 1906 roku, zapoczątkowując erę tablic rejestracyjnych na ziemiach czeskich. Od tego czasu wiele się zmieniło. Struktura administracyjna, dane demograficzne, a nawet system zarządzania są różne. Przede wszystkim jednak na drogach jest znacznie więcej samochodów i motocykli. W odpowiedzi system numerów rejestracyjnych musiał się znacznie rozwinąć w XX wieku, tak bardzo, że terytorium dzisiejszej Republiki Czeskiej znajduje się już w siódmym systemie.

Interesujące fakty:

Oprócz standardowych tablic rejestracyjnych na czeskich drogach można spotkać kilka innych formatów. Na przykład pojazdy dyplomatyczne mają niebieskie litery na białym tle. Z drugiej strony samochody zabytkowe i samochody rajdowe rozpoznasz po zielonym napisie na białym tle, a także po obecności po lewej stronie litery V (dla rocznika) lub R (dla rajdu). Jeśli zauważysz tablicę rejestracyjną z czarnymi znakami na białym tle, która składa się wyłącznie z cyfr i bez liter, jest to pojazd należący do armii czeskiej.

Najnowszym dodatkiem do rodziny tablic rejestracyjnych są tablice indywidualne, dostępne dla czeskich kierowców od stycznia 2016 r. W przeciwieństwie do standardowych tablic, mają one osiem znaków (motocykle mają siedem), tradycyjnie niebieski pasek z flagą UE można na życzenie zmienić na turkusowy oraz - co najważniejsze - kierowcy sami decydują o numerze, pod warunkiem, że nie jest on wulgarny, nienawistny ani skrótem dla jakichkolwiek organów lub instytucji rządowych. Dwupłytowy zestaw tablic samochodowych pochłonie 10 000 CZK, ale pozwoli ci jeździć, np. jako FANT0MAS (Fantômas to geniusz kryminalny w serii francuskich filmów popularnych w Czechach) lub BATM0BIL .

Co sprawia, że ​​rynek czeski jest tak specyficzny?

Wywiad z Vítězslavem Pelcem, rzecznikiem ds. komunikacji korporacyjnej

Jak podsumowałbyś historyczną obecność ŠKODY na czeskim rynku?

ŠKODA jest jednym z najstarszych producentów samochodów na świecie i rozpoczęła działalność na rynku czeskim. To było w 1895 roku, kiedy to nazywało się LAURIN & KLEMENT. Od tego czasu rynek czeski był absolutnie kluczowy dla firmy, ponieważ od dawna zajmuje pierwsze miejsce w tym rankingu. Weźmy na przykład liczby z 1938 r. W tym roku ŠKODA sprzedała 4 874 pojazdów w ówczesnej Czechosłowacji (z wyłączeniem Rusi Karpackiej), co odpowiada udziałowi rynkowemu wynoszącemu wówczas zaledwie 40%. Na całym świecie Republika Czeska jest trzecim najważniejszym rynkiem dla samochodów ŠKODA (po Chinach i Niemczech).

Ta relacja jest odwzajemniona, ponieważ tak jak rynek czeski jest kluczem do marki ŠKODA, ŠKODA jest ważna również dla rynku czeskiego i całego społeczeństwa czeskiego. Odgrywa znaczącą rolę nie tylko jako lider sprzedaży, ale także jako centralny element gospodarki krajowej. Stanowi znaczną część produktu krajowego brutto, jest głównym pracodawcą i jest jednym z największych płatnikiem składek do budżetów publicznych każdego roku. Na przykład w 2017 r. zapłacił ponad 8,3 miliarda CZK podatku dochodowego do budżetu centralnego rządu Republiki Czeskiej, co czyni go największym podatnikiem w tym kraju.

Jaki jest obecny status ŠKODY na rynku czeskim?

Mówiąc wprost, wysoce wyjątkowy. Marka ŠKODA zajmuje jedną trzecią swojego rynku krajowego, Czechy. Nigdzie indziej na świecie nie zobaczysz tego, nawet w innych krajach z własnymi markami. Ta stabilność wynika częściowo z tradycji i lojalności klientów, ale wynika głównie z oferty produktów - które odpowiadają obecnym preferencjom klientów - oraz z gęstej, wysokiej jakości sieci autoryzowanych dealerów i centrów serwisowych. Marka ŠKODA cieszyła się rekordowym rokiem na rynku czeskim w 2017 r., dostarczając klientom czeskim 95 000 samochodów, co stanowi wzrost o prawie 8% (7 000 samochodów) w 2016 r. Kolejny znaczący kamień milowy został osiągnięty około połowy grudnia 2017 r. ponad 100 000 nowych zamówień klientów przychodzących po raz pierwszy w jednym roku kalendarzowym. Wszystko wskazuje na to, że rok 2018 będzie równie udany.

Które modele najlepiej sprzedają się na rynku czeskim i jak wypadają na tle konkurencji w swojej klasie?

Marka ŠKODA wyprzedza obecnie konkurencję we wszystkich segmentach, w których utrzymuje swoją obecność. Ponownie pokazuje to, jak niezwykle popularne są te samochody na rynku krajowym. Rozbijając portfolio ŠKODA według modeli, ŠKODA OCTAVIA jest niezmiennie najpopularniejszym samochodem wśród czeskich kierowców. Zgłaszając całkowitą roczną sprzedaż 28.900 sztuk, wyprzedza swoją klasę (z udziałem ponad 70%) i jest liderem w absolutnych rankingach. Drugim najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku czeskim i liderem wśród aut supermini jest ŠKODA FABIA, której roczna sprzedaż wynosi 25 200 sztuk. Trzecim najpopularniejszym samochodem na rynku czeskim jest ŠKODA RAPID, pojazd wybierany przez 12 900 czeskich klientów. Nasz flagowy model, ŠKODA SUPERB, również odnosi duże sukcesy, nie tylko w czołówce segmentu D, ale także zajmuje czwarte miejsce na rynku jako całość (9500 sztuk). Wraz z postępem ofensywy SUV-a marka ŠKODA rozwija się również w segmencie sportowych samochodów użytkowych, której przoduje sprzedaż 5800 egzemplarzy ŠKODA KODIAQ. Chociaż KAROQ został wprowadzony na rynek dopiero w ostatnim kwartale 2017 r., od razu przyniósł świetne wyniki sprzedaży. Ostatni i najmniejszy model ŠKODA, CITIGO, również znajduje się w czołówce swojego segmentu - w 2017 roku miał 3500 klientów.

Czy jest coś specyficznego dla Twojego rynku lub kraju?

Jak już wspomniałem, wyjątkowa pozycja rynkowa ŠKODY, niespotykana nigdzie indziej na świecie, jest szczególnym czynnikiem. W związku z tym jest obsadzana w roli lidera, więc jest obserwowana czujnym okiem, a jej działania rozbrzmiewają w całej branży. Stanowi to ogromną odpowiedzialność nie tylko w stosunku do całego sektora motoryzacyjnego - bezpośrednio lub poprzez łańcuch dostaw i podwykonawców - ale także do czeskiej gospodarki jako całości. Patrząc na podział sprzedaży, około połowa nowo zarejestrowanych samochodów należy do flot firmowych, a drugą połowę tworzą klienci detaliczni. ŠKODA odnosi sukcesy w przetargach organizowanych przez władze centralne, instytucje regionalne i gminne oraz firmy prywatne. Na przykład od 1993 r. dostarczył do Czech prawie 20 000 pojazdów, a ministerstwa i organizacje państwowe korzystają z tysięcy pojazdów marki ŠKODA. ŠKODA współpracuje również z wieloma organizacjami kulturalnymi, sportowymi i non-profit oraz wspiera je, angażując się w odpowiedzialność społeczną i utrzymując postawę przyjazną środowisku.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy