Tablice rejestracyjne

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH WE WŁOSZECH

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH WE WŁOSZECH

11. 7. 2019

Czy wiesz, że na początku właściciele samochodów we Włoszech sami wytwarzali swoje tablice rejestracyjne? A może kiedyś było włoskie miasto, w którym na tablicy rejestracyjnej widniałaby także nazwa właściciela samochodu? Czytaj dalej, aby uzyskać więcej informacji i dowiedzieć się, jaki jest numer rejestracyjny samochód papieża Papamobile!

Powszechnie wiadomo, że wszystkie drogi prowadzą do Rzymu, więc nasza podróż po krajach z serii odszyfrowanie tablic rejestracyjnych musiała wcześniej czy później dotrzeć do Włoch - kraju wspaniałego jedzenia, eleganckich ubrań i oczywiście szybkich samochodów.

Pierwsze włoskie tablice rejestracyjne pojawiły się w 1897 r., kiedy uchwalono prawo, które wymagało umieszczania tablic rejestracyjnych nawet na wszystkich trójkołowych rowerach. Rok później miasto Mediolan przyjęło dekret, ogłaszający, że każdy samochód w Mediolanie musi mieć tablicę rejestracyjną z nazwiskiem właściciela i numerem licencji nadanym przez miasto. Blachy musiały być umieszczone po lewej stronie samochodu, co mogło mieć coś wspólnego z faktem, że w Mediolanie jeżdżono po lewej stronie (jak w innych włoskich miastach). Początkowo jeździli tak tylko na wsi. Miasta poszły w ich ślady dopiero w latach dwudziestych.

W 1901 r. we Włoszech wszedł w życie dekret królewski, w którym stwierdzono, że wszystkie włoskie samochody muszą być wyposażone w tylną tablicę rejestracyjną. Te tablice rejestracyjne nosiły pełną nazwę regionu pochodzenia właściciela oraz kombinację numeryczną i musiały być wykonane przez samych właścicieli. Bez surowych zasad dotyczących wyglądu tablic, jedynym warunkiem było to, że musiały być wykonane z metalu, a napis na nich musiał być wyraźnie czytelny. W rezultacie każda tablica rejestracyjna była zasadniczo oryginalna. Nie było niczym niezwykłym, że właściciele przechodzili przez kilka wersji tablic - gdy znudzili się jednym, po prostu zrobili inny. Od tego czasu zachowały się tylko dwie tablice rejestracyjne i są one eksponowane w muzeach - GENOVA 83 (z Genui) i PADOVA 2 (z Padwy).

Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju włoskiego systemu tablic rejestracyjnych był rok 1905, kiedy przyjęto jednolity wzór - napis o wysokości 8 cm i białe tło. Jednak właściciele pojazdów nadal sami wytwarzali tablice. Wprowadzono również wymóg umieszczenia przedniej tablicy rejestracyjnej. Ponieważ nie istniały wiążące zasady dotyczące wyglądu tych przednich blach, ludzie mogli znów być kreatywni. Mówi się, że niektórzy po prostu narysowali lub nawet wygrawerowali numer rejestracyjny bezpośrednio na samochodzie (samochody w tym czasie były domeną bardzo bogatych, więc wpływ, jaki miałoby to na wartość końcową pojazdu, nie był wielkim problemem) .

W latach 1927–1985 włoskie tablice rejestracyjne miały białe litery na czarnym tle. Nawiasem mówiąc, możesz być pod wrażeniem starszych włoskich filmów, że przednie blachy były wtedy dość małe. I miałbyś rację, ponieważ miały zaledwie 6 cm wysokości (dla porównania, dzisiaj mają prawie 11 cm).

Obecny system, funkcjonujący od 1994 roku, składa się z zaledwie siedmiu znaków w formacie LL DDD LL (przy czym D i L oznaczają odpowiednio cyfrę i literę). Po pierwszej parze cyfr znajduje się mały czarno-biały włoski emblemat narodowy. Po przyjęciu tego systemu po raz pierwszy włoskie numery rejestracyjne całkowicie zignorowały prowincję, w której pojazd został zarejestrowany. Okazało się to jednak wyjątkowo niepopularne, więc kiedy system został zaktualizowany w 1999 r., kod prowincji został przywrócony, choć na zasadzie wolności wyboru. Aktualizacja została przeprowadzona, aby dodać dwa niebieskie pasy do tablicy rejestracyjnej - jeden po prawej, a drugi po lewej stronie. Lewe pasmo jest zawsze takie samo, przedstawia gwiazdki UE nad kodem kraju we Włoszech (I), ale pasmo po prawej stronie może przybierać różne formy. Jedynym obowiązkowym elementem prawego pasma jest żółte kółko, które znajduje się na tej samej płaszczyźnie co gwiazdy UE i stanowi ich wizualny odpowiednik. Rok rejestracji pojazdu może być opcjonalnie wyświetlony w tym kółku. Kod okręgu może (ponownie opcjonalnie) znajdować się pod kołem.

Od właściciela pojazdu zależy, czy zamieści prowincję na tabliczce. W przeważającej części kody prowincji to zestaw dwóch wielkich liter, z których Rzym jest jedynym wyjątkiem, ponieważ jest napisany w całości (Roma). Trydent, Południowy Tyrol i dolina Aosty również różnią się nieco tym, że druga litera kodu jest napisana małymi znakami, co daje miejsce na dodanie ich herbu. Tablice rejestracyjne mają zazwyczaj prostokątny kształt, ale mogą być również kwadratowe, w którym to przypadku zaczynają się na literę Z.

Istnieje kilka specjalnych formatów we włoskim systemie tablic rejestracyjnych. Zazwyczaj charakteryzują się one specjalnym czerwonym napisem na początku tabliczki przedstawiającym skróconą nazwę odpowiedniego organu lub organizacji. W rezultacie tablice wojskowe są rozpoznawane przez przedrostek EI (Esercito Italiano), podczas gdy strażacy używają VF (Vigili del Fuoco) i włoskiego CRI Czerwonego Krzyża (Croce Rossa Italiana). Pojazdy policyjne odchodzą od tego systemu, ponieważ mają na tablicach rejestracyjnych napis POLIZIA. Tablice dyplomatyczne wyróżniają się, ponieważ cztery czarne cyfry w środku są również w dwóch kolorach uzupełnione niebieskimi literami po obu stronach. Pierwsze dwie litery wskazują, czy pojazd jest używany przez służby konsularne (CC) czy ambasadę (CD), a dwie ostatnie litery to kod kraju.

W szczególności w Rzymie można spotkać jeszcze inny format - tablice używane przez państwo Watykanu. Prawie zawsze mają one postać czarnych liter na białym tle i mogą zaczynać się od CV (samochody prywatne) lub SCV (rządowe i inne pojazdy państwowe). Tutaj znowu jest wyjątek - najważniejszy pojazd państwowy całego Watykanu, Papamobile, zawsze ma czerwony napis SCV 1.

OCTAVIA G-TEC TO HIT WE WŁOSZECH

PYTANIA IMPORTERA

Odpowiedzi na pytania: Giorgio Magnanini, Menedżer PR, ŠKODA AUTO Italia

Jak podsumowałbyś historyczną obecność ŠKODY na włoskim rynku?

ŠKODA tradycyjnie odgrywała marginalną rolę na naszym rynku, który zawsze był zdominowany przez krajowe marki - FIAT, Lancia i Alfa Romeo. Obecnie ŠKODA Italia jest częścią grupy Volkswagen Italia S.p.A, spółki zależnej Grupy Volkswagen z siedzibą w Weronie, która dystrybuuje samochody Volkswagen, Audi, SEAT i ŠKODA oraz samochody dostawcze Volkswagen. ŠKODA AUTO Italia jest częścią grupy Volkswagen Italia od 1994 roku.

Jaki jest obecny status ŠKODY na rynku włoskim?

ŠKODA trafiła w lukę na naszym rynku. OCTAVIA, FABIA i oczywiście gama modeli SUV-ów były liderem w ponad dwukrotnym zwiększeniu sprzedaży marek w ciągu ostatnich pięciu lat (około 26 000 ŠKODA sprzedano we Włoszech w 2018 r.).

Które modele najlepiej sprzedają się na rynku włoskim i jak radzą sobie w porównaniu z konkurencją w swojej klasie?

OCTAVIA to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów w swojej klasie we Włoszech i jest bardzo popularny wśród klientów prywatnych (tam, gdzie jest najwyższej klasy) i firm. Ze swojej strony FABIA zdobywa dużą sprzedaż w segmencie C, której przewodzą specjalne edycje ColourConcept.

Jakie trendy zaobserwowałeś na rynku włoskim?

Włochy mają jeden z najwyższych udziałów samochodów na gaz ziemny. Jednym z najbardziej poszukiwanych pojazdów w tym konkretnym segmencie jest ŠKODA OCTAVIA G-TEC, która w ubiegłym roku stanowiła ponad 30% całkowitej sprzedaży OCTAVIA.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy