ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH WE FRANCJI

August 13, 2019
Ciekawe, jakie tablice rejestracyjne zdobi膮 samochody je偶d偶膮ce wok贸艂 Wie偶y Eiffla? Kt贸ry kraj wykorzysta艂a Francja jako wz贸r dla swojego obecnego systemu numer贸w rejestracyjnych? A co Ludwik XVI ma z tym wszystkim wsp贸lnego? Ten artyku艂 zawiera wszystkie odpowiedzi!

W tym odcinku z serii odszyfrowania tablic rejestracyjnych odwiedzamy Francj臋, kraj szalonych 偶andarm贸w z Saint-Tropez, szybkich taks贸wkarzy z Marsylii i bezkompromisowych funkcjonariuszy policji z Pary偶a. I oczywi艣cie lataj膮cy samoch贸d genialnego przest臋pcy Fantomasa.

Pierwszy prekursor nowoczesnych tablic rejestracyjnych pojawi艂 si臋 we Francji w 1783 roku, kiedy kr贸l Ludwik XVI nada艂 paryskim wo藕nicom odznak臋 z nazwiskiem i adresem na swoich wagonach. By艂o to spowodowane pr贸bami podj臋cia ograniczenia przest臋pczo艣ci na ulicach Pary偶a. Nast臋pnie w 1901 r. we Francji wprowadzono og贸lnopolski system tablic rejestracyjnych. Do 1992 roku te kultowe tablice rejestracyjne mia艂y bia艂e lub srebrne litery na czarnym tle. Ta kombinacja kolor贸w jest nadal dost臋pna, ale takie tablice wydawane s膮 tylko dla samochod贸w zabytkowych, kt贸rych w艂a艣ciciele musz膮 si臋 o nie ubiega膰.

Obecny system tablic rejestracyjnych, funkcjonuj膮cy od 2009 roku, zosta艂 zainspirowany W艂ochami. Zosta艂 wprowadzony w celu uproszczenia ca艂ego systemu i utrudnienia handlu skradzionymi samochodami (w 2008 r. na rok przed wprowadzeniem nowego systemu, we Francji skradziono ponad 130 000 samochod贸w). Zar贸wno przednia, jak i tylna p艂yta maj膮 czarne litery na bia艂ym tle (tylna p艂yta poprzednio u偶ywa艂a czarnych liter na 偶贸艂tym tle). Po lewej stronie tablicy widnieje tradycyjny niebieski pasek z mi臋dzynarodowym kodem Francji (F) i gwiazdkami UE. Po prawej stronie znajduje si臋 inny niebieski pasek, u g贸ry kt贸rego znajduje si臋 emblemat lub herb jednego z 18 francuskich region贸w, a kombinacja numeryczna poni偶ej oznacza jeden z departament贸w danego regionu. Najbardziej znan膮 liczb膮 jest 75, poniewa偶 jest to kod Pary偶a.

Co ciekawe, wyb贸r pierwszego regionu i dzia艂u zale偶y od pierwszego w艂a艣ciciela pojazdu, co nie ma 偶adnego zwi膮zku z miejscem rejestracji. I tak jest to kwestia uznaniowa tylko dla pierwszego w艂a艣ciciela, poniewa偶 samochody zachowuj膮 jeden numer rejestracyjny od momentu pierwszej sprzeda偶y a偶 do momentu z艂omowania. Ma to na celu utrudni膰 handel skradzionymi samochodami. W dokumencie rejestracyjnym pojazdu wprowadzono r贸wnie偶 nowe zabezpieczenia, kt贸re maj膮 na celu zapobiega膰 fa艂szowaniu dokumentu.

Numery rejestracyjne s膮 sformatowane jako LL-DDD-LL (gdzie L oznacza liter臋, a D cyfr臋). System jest sekwencyjny i wsp贸lny dla ca艂ej Francji. Oznacza to, 偶e w przeciwie艅stwie do wielu innych kraj贸w, francuski system jest ca艂kowicie niezale偶ny od dzia艂贸w i region贸w - i dlatego kierowcy mog膮 wybiera膰 mi臋dzy nimi do woli. Pierwszym numerem rejestracyjnym by艂 AA-001-AA. Pocz膮tkowo dodawano liczby (do AA-999-AA), a nast臋pnie przysz艂a kolej na litery. System mo偶e i艣膰 w g贸r臋 a偶 do ZZ-999-ZZ. Jedna kombinacja liter jest zabroniona: SS (tak jak to si臋 odnosi do nazistowskiego SS). Ponadto litery I, O i U nie s膮 w og贸le u偶ywane, poniewa偶 mo偶na je pomyli膰 z cyframi 1 i 0 oraz liter膮 V. W sumie istnieje prawie 280 milion贸w r贸偶nych kombinacji. Przy przewidywanej 艣redniej rocznej sprzeda偶y wynosz膮cej 3 miliony pojazd贸w system ten mo偶e trwa膰 do 80 lat.

Istnieje kilka odchyle艅 od standardowego francuskiego systemu numer贸w rejestracyjnych. Na przyk艂ad przed 2009 r. policja, wojsko i niekt贸re agencje rz膮dowe mia艂y w艂asne formatowanie liczb, ale zosta艂o to zniesione, gdy wprowadzono obecny system. Podobnie, ka偶dy francuski kierowca, kt贸ry chce mie膰 spersonalizowan膮 tablic臋 ze swoim zdj臋ciem, b臋dzie rozczarowany. Okre艣lone kombinacje liter s膮 teraz u偶ywane tylko do tymczasowych rejestracji pojazd贸w (kt贸rych numery rozpoczynaj膮 si臋 na WW) oraz w pojazdach testowych i demonstracyjnych (w takim przypadku cyfry zaczynaj膮 si臋 na liter臋 W, a nast臋pnie natychmiast zestaw cyfr). Zachowa艂 si臋 jednak format dyplomatycznych tablic rejestracyjnych z bia艂ymi lub pomara艅czowymi literami na zielonym tle.

PYTANIA IMPORTERA Odpowiedzi udzieli艂: Quentin Fouvez, Mened偶er ds. PR i prasy, 艩KODA AUTO France

Jak podsumowa艂by艣 historyczn膮 obecno艣膰 艩KODY na swoim rynku?

Przed do艂膮czeniem do koncernu Volkswagen mamy do rozwa偶enia dwa r贸偶ne okresy - kiedy nasi dealerzy reprezentowali marki z Europy Wschodniej i ZSRR (nie tylko 艩KODA) - i p贸藕niej. Marka ma obecnie ugruntowan膮 pozycj臋 i jest dobrze znana we Francji, a nasz obecny w艂a艣ciciel jest naszym najlepszym ambasadorem. Od 2004 roku budujemy siln膮 wi臋藕 z milionami ludzi, kt贸rzy 艣ledzili Tour de France b臋d膮c kibicami lub uczestnikami wy艣cigu.

Jaki jest obecny status 艩KODY na twoim rynku?

艩KODA z ka偶dym rokiem staje si臋 coraz wa偶niejsza. Chocia偶 jeste艣my jednym z konkurent贸w na rynku, d膮偶膮c do 2% udzia艂u w rynku w ci膮gu kilku lat, wielko艣膰 sprzeda偶y szybko ro艣nie, w ubieg艂ym roku sprzedano ponad 32 000 samochod贸w (trzy razy wi臋cej ni偶 12 lat temu).

Kt贸re modele najlepiej sprzedaj膮 si臋 na twoim rynku i jak wypadaj膮 w por贸wnaniu z konkurencj膮 w swojej klasie?

Francuzi uwielbiaj膮 samochody kompaktowe, a FABIA jest bez w膮tpienia naszym bestsellerem, kt贸rego sprzeda偶 wynios艂a oko艂o 10 000 w zesz艂ym roku. OCTAVIA to nasz drugi filar (oko艂o 7 000 sprzedanych w 2018 r.). Zar贸wno SUPERB, jak i KODIAQ radz膮 sobie bardzo dobrze na tym raczej szowinistycznym rynku (francuskie marki maj膮 ponad 60% udzia艂u w rynku).

Czy jest co艣 specyficznego dla Twojego rynku lub kraju?

Zaopatrujemy policj臋 krajow膮 - a od ubieg艂ego roku 偶andarmeri臋 - w OCTAVIA i KODIAQ. Tego rodzaju klienci s膮 szczeg贸lnie trudni do przekonania, wi臋c mo偶esz zobaczy膰, jak mentalno艣膰 we Francji ewoluuje w kierunku 艩KODY, gdy budujemy zaufanie do wiarygodno艣ci marki.


Ostatnie newsy