Tablice rejestracyjne

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH WE FRANCJI

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH WE FRANCJI

13. 8. 2019

Ciekawe, jakie tablice rejestracyjne zdobią samochody jeżdżące wokół Wieży Eiffla? Który kraj wykorzystała Francja jako wzór dla swojego obecnego systemu numerów rejestracyjnych? A co Ludwik XVI ma z tym wszystkim wspólnego? Ten artykuł zawiera wszystkie odpowiedzi!

W tym odcinku z serii odszyfrowania tablic rejestracyjnych odwiedzamy Francję, kraj szalonych żandarmów z Saint-Tropez, szybkich taksówkarzy z Marsylii i bezkompromisowych funkcjonariuszy policji z Paryża. I oczywiście latający samochód genialnego przestępcy Fantomasa.

Pierwszy prekursor nowoczesnych tablic rejestracyjnych pojawił się we Francji w 1783 roku, kiedy król Ludwik XVI nadał paryskim woźnicom odznakę z nazwiskiem i adresem na swoich wagonach. Było to spowodowane próbami podjęcia ograniczenia przestępczości na ulicach Paryża. Następnie w 1901 r. we Francji wprowadzono ogólnopolski system tablic rejestracyjnych. Do 1992 roku te kultowe tablice rejestracyjne miały białe lub srebrne litery na czarnym tle. Ta kombinacja kolorów jest nadal dostępna, ale takie tablice wydawane są tylko dla samochodów zabytkowych, których właściciele muszą się o nie ubiegać.

Obecny system tablic rejestracyjnych, funkcjonujący od 2009 roku, został zainspirowany Włochami. Został wprowadzony w celu uproszczenia całego systemu i utrudnienia handlu skradzionymi samochodami (w 2008 r. na rok przed wprowadzeniem nowego systemu, we Francji skradziono ponad 130 000 samochodów). Zarówno przednia, jak i tylna płyta mają czarne litery na białym tle (tylna płyta poprzednio używała czarnych liter na żółtym tle). Po lewej stronie tablicy widnieje tradycyjny niebieski pasek z międzynarodowym kodem Francji (F) i gwiazdkami UE. Po prawej stronie znajduje się inny niebieski pasek, u góry którego znajduje się emblemat lub herb jednego z 18 francuskich regionów, a kombinacja numeryczna poniżej oznacza jeden z departamentów danego regionu. Najbardziej znaną liczbą jest 75, ponieważ jest to kod Paryża.

Co ciekawe, wybór pierwszego regionu i działu zależy od pierwszego właściciela pojazdu, co nie ma żadnego związku z miejscem rejestracji. I tak jest to kwestia uznaniowa tylko dla pierwszego właściciela, ponieważ samochody zachowują jeden numer rejestracyjny od momentu pierwszej sprzedaży aż do momentu złomowania. Ma to na celu utrudnić handel skradzionymi samochodami. W dokumencie rejestracyjnym pojazdu wprowadzono również nowe zabezpieczenia, które mają na celu zapobiegać fałszowaniu dokumentu.

Numery rejestracyjne są sformatowane jako LL-DDD-LL (gdzie L oznacza literę, a D cyfrę). System jest sekwencyjny i wspólny dla całej Francji. Oznacza to, że w przeciwieństwie do wielu innych krajów, francuski system jest całkowicie niezależny od działów i regionów - i dlatego kierowcy mogą wybierać między nimi do woli. Pierwszym numerem rejestracyjnym był AA-001-AA. Początkowo dodawano liczby (do AA-999-AA), a następnie przyszła kolej na litery. System może iść w górę aż do ZZ-999-ZZ. Jedna kombinacja liter jest zabroniona: SS (tak jak to się odnosi do nazistowskiego SS). Ponadto litery I, O i U nie są w ogóle używane, ponieważ można je pomylić z cyframi 1 i 0 oraz literą V. W sumie istnieje prawie 280 milionów różnych kombinacji. Przy przewidywanej średniej rocznej sprzedaży wynoszącej 3 miliony pojazdów system ten może trwać do 80 lat.

Istnieje kilka odchyleń od standardowego francuskiego systemu numerów rejestracyjnych. Na przykład przed 2009 r. policja, wojsko i niektóre agencje rządowe miały własne formatowanie liczb, ale zostało to zniesione, gdy wprowadzono obecny system. Podobnie, każdy francuski kierowca, który chce mieć spersonalizowaną tablicę ze swoim zdjęciem, będzie rozczarowany. Określone kombinacje liter są teraz używane tylko do tymczasowych rejestracji pojazdów (których numery rozpoczynają się na WW) oraz w pojazdach testowych i demonstracyjnych (w takim przypadku cyfry zaczynają się na literę W, a następnie natychmiast zestaw cyfr). Zachował się jednak format dyplomatycznych tablic rejestracyjnych z białymi lub pomarańczowymi literami na zielonym tle.

PYTANIA IMPORTERA Odpowiedzi udzielił: Quentin Fouvez, Menedżer ds. PR i prasy, ŠKODA AUTO France

Jak podsumowałbyś historyczną obecność ŠKODY na swoim rynku?

Przed dołączeniem do koncernu Volkswagen mamy do rozważenia dwa różne okresy - kiedy nasi dealerzy reprezentowali marki z Europy Wschodniej i ZSRR (nie tylko ŠKODA) - i później. Marka ma obecnie ugruntowaną pozycję i jest dobrze znana we Francji, a nasz obecny właściciel jest naszym najlepszym ambasadorem. Od 2004 roku budujemy silną więź z milionami ludzi, którzy śledzili Tour de France będąc kibicami lub uczestnikami wyścigu.

Jaki jest obecny status ŠKODY na twoim rynku?

ŠKODA z każdym rokiem staje się coraz ważniejsza. Chociaż jesteśmy jednym z konkurentów na rynku, dążąc do 2% udziału w rynku w ciągu kilku lat, wielkość sprzedaży szybko rośnie, w ubiegłym roku sprzedano ponad 32 000 samochodów (trzy razy więcej niż 12 lat temu).

Które modele najlepiej sprzedają się na twoim rynku i jak wypadają w porównaniu z konkurencją w swojej klasie?

Francuzi uwielbiają samochody kompaktowe, a FABIA jest bez wątpienia naszym bestsellerem, którego sprzedaż wyniosła około 10 000 w zeszłym roku. OCTAVIA to nasz drugi filar (około 7 000 sprzedanych w 2018 r.). Zarówno SUPERB, jak i KODIAQ radzą sobie bardzo dobrze na tym raczej szowinistycznym rynku (francuskie marki mają ponad 60% udziału w rynku).

Czy jest coś specyficznego dla Twojego rynku lub kraju?

Zaopatrujemy policję krajową - a od ubiegłego roku żandarmerię - w OCTAVIA i KODIAQ. Tego rodzaju klienci są szczególnie trudni do przekonania, więc możesz zobaczyć, jak mentalność we Francji ewoluuje w kierunku ŠKODY, gdy budujemy zaufanie do wiarygodności marki.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy