Tablice rejestracyjne

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W ROSJI

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH W ROSJI

2. 5. 2019

Ciekawe, jak obsługiwany jest system numerów rejestracyjnych w największym kraju na świecie? A może nawet ludzie, którzy nie znają cyrylicy, mogą z łatwością czytać rosyjskie tablice rejestracyjne? Ile kodów regionalnych ma Moskwa? Ten artykuł zawiera wszystkie odpowiedzi.

W tej części naszej serii odszyfrowywania tablic rejestracyjnych udajemy się do największego kraju na świecie - Federacji Rosyjskiej. Aby dać wyobrażenie o skali, obszar Europy (bez Rosji) wynosi około 6 milionów km2, podczas gdy Rosja obejmuje 17 milionów km2, co czyni go prawie trzykrotnie większym. Struktura administracyjna odzwierciedla ten stan i można to zobaczyć w systemie stosowanym do numerów rejestracyjnych pojazdów. Obecna konstytucja Federacji Rosyjskiej dzieli terytorium na 85 jednostek samorządowych, które przyjmują formę republik, regionów, obwodów („prowincji” lub „stref”) i miast federalnych. Każda z tych jednostek ma swój własny kod regionalny. Innymi słowy, istnieje 85 podstawowych kodów plus specjalny kod oznaczający miejsca leżące poza terytorium Rosji, ale znajdujące się pod jego kontrolą, takie jak Bajkonur.

Standardowe rosyjskie tablice rejestracyjne zawierają czarne znaki na białym tle, a numer rejestracyjny składa się z ośmiu lub dziewięciu znaków. W pierwszej części tablicy rejestracyjnej jest jedna litera, następnie trzy cyfry, a następnie dwie kolejne litery. Wszystkie razem litery oznaczają serię. Cyfry to numer seryjny. Co ciekawe, używane są tylko litery cyrylicy, które wyglądają jak znaki alfabetu łacińskiego. Łącznie jest ich 12: А, В, Е, К, М, Н, О, Р, С, Т, У i Х. Celem jest, aby rosyjskie tablice rejestracyjne były łatwe do odczytania za granicą. Po prawej stronie, w osobnej ramce, znajduje się dwu- lub trzycyfrowy kod regionu, w którym pojazd został zarejestrowany (przynajmniej miejsce pierwszej rejestracji - z powodu braku kombinacji numerycznych, tych, którzy kupili używany samochód może teraz zachować oryginalny numer rejestracyjny), międzynarodowy kod Rosji (RUS) i rosyjską flagę.

Ponieważ dostępnych jest tylko 12 liter, każdy kod regionalny ma około 1,7 miliona kombinacji (12 liter x 1000 cyfr x 12 liter x 12 liter). Jednak często to nie wystarcza, a problem komplikuje fakt, że numeru rejestracyjnego nie można ponownie użyć po usunięciu go z rejestru. Aby temu przeciwdziałać, wybrane regiony używają więcej niż jednego dwucyfrowego kodu, choć niewiele z nich korzysta z tego przywileju (biorąc pod uwagę, że istnieje 86 regionów i 99 dwucyfrowych kombinacji), więc liczby 1 i 7 zaczęły być dodawane w przód kodu regionalnego. Świetnym przykładem jest Moskwa, która faktycznie miała trzy dwucyfrowe kody (77, 97 i 99), ale nawet to nie nadążało za popytem, więc zaczęli dodawać cyfry. Teraz Moskwa ma w sumie dziewięć kodów regionalnych (do pierwotnych trzech dołączyło 177, 197, 199, 777, 797 i 799). Inne dotknięte obszary obejmują Obwód Moskiewski (5 kodów: 50, 90, 150, 190, 750) i Sankt Petersburg (4 kody: 78, 98, 178, 198). Ponieważ jednak kwestią czasu jest wyczerpanie się tych kodów, zasugerowano, że format tablicy rejestracyjnej można zmodyfikować w celu dodania czwartej cyfry do numeru seryjnego. To zwiększyłoby liczbę możliwych kombinacji z 1,7 miliona do 17 milionów dla każdego kodu regionalnego. Podobnie jak w innych krajach, na rosyjskich drogach znajdziesz pojazdy, które nie mają standardowych tablic rejestracyjnych. Niestandardowe tablice często można natychmiast odróżnić poprzez inny kolor. Kolejnym charakterystycznym znakiem jest to, że większość specjalnych tablic rejestracyjnych nie ma rosyjskiej flagi po prawej stronie, a formatowanie liczb często bywa zupełnie inne. Jednym z przykładów jest policyjna tablica rejestracyjna, która ma białe litery na niebieskim tle i składa się z jednej litery, która identyfikuje oddział policji, a następnie czterocyfrowy numer seryjny, kod regionalny i międzynarodowy kod Rosji. Wojskową tablicę rejestracyjną można rozpoznać po białym napisie na czarnym tle. Tablice pojazdów transportu publicznego (autobusy, trolejbusy, a nawet taksówki) mają czarne litery na żółtym tle.

Jeśli kiedykolwiek wybierzesz się do Rosji, prawdopodobnie zobaczysz ciężarówki lub autobusy z ich numerem rejestracyjnym wyświetlanym dwukrotnie w tylnej części - raz w konwencjonalnym formacie i ponownie dużymi literami w innym miejscu z tyłu. Możesz również zauważyć, że mają to tylko starsze pojazdy. Taki układ był obowiązkowy w Rosji do 2008 r. Większy numer rejestracyjny musiał mieć co najmniej 30 cm wysokości, a każdy znak musiał mieć co najmniej 12 cm szerokości. Może to oznaczać, że numer jest czytelny nawet przy złej pogodzie lub jeśli tablica rejestracyjna uległa zabrudzeniu lub trudno ją odczytać.

Ciekawą cechą rosyjskiego systemu tablic rejestracyjnych jest tablica dyplomatyczna. Dyplomatyczne tablice rejestracyjne mają białe litery na czerwonym tle i zaczynają się od trzycyfrowej liczby oznaczającej jeden z krajów, z którymi Rosja utrzymuje stosunki dyplomatyczne. Numery są przydzielane kolejno, w zależności od tego, kiedy dane państwo nawiązało stosunki dyplomatyczne z Rosją lub Związkiem Radzieckim. Wielka Brytania ma numer 001, Niemcy 002 i Kanada 003. Stany Zjednoczone Ameryki były czwarte. Ówczesnej Czechosłowacji przypisano kod 092, ale kod ten przestał obowiązywać po rozpadzie republiki federalnej. Teraz Republika Czeska ma kod 148, a Słowacja 149. Najwyższy jak dotąd kod kraju to 170, co oznacza Grenadę, małe państwo wyspiarskie na Morzu Karaibskim. Oprócz państw niektóre organizacje międzynarodowe, takie jak Unia Europejska, Liga Arabska i UNESCO, również mają swój własny kodeks. A jeśli widzisz tablicę dyplomatyczną z numerem 111, jest to wysłannik Suwerennego Zakonu Wojskowego Malty.

PYTANIA IMPORTERA Odpowiedzi udzielił: Timur Aliev, kierownik ds. PR, ŠKODA AUTO Rosja

Jak podsumowałbyś historyczną obecność ŠKODY na rynku rosyjskim?

ŠKODA ma długą tradycję w Rosji. Czeskie samochody były znane w Rosji już w 1907 roku, czyli ponad sto lat temu. Na początku XX wieku istniały przedstawicielstwa Laurin & Klement nie tylko w Moskwie i Sankt Petersburgu, ale także w Samarze, Symferopolu i Rostowie nad Donem. Współczesna historia marki w Rosji rozpoczęła się w 2004 roku od założenia ŠKODA AUTO Russia, spółki utworzonej w ramach Grupy Volkswagen RUS, która jest spółką zależną Grupy Volkswagen. Zgodnie z zasadą Grupy Volkswagen dotyczącą angażowania się w kompleksowy rozwój na rynkach regionalnych, montaż całkowicie zburzonych (CKD) ŠKODAs został uruchomiony w fabryce Volkswagena Kaluga w 2009 roku. Kolejny zakład produkcyjny ŠKODA AUTO Rosja można znaleźć w zakładzie Grupy GAZ w Niżny Nowogród (GAZ Group to lokalny producent samochodów, który zawarł umowę o współpracy z Grupą Volkswagen w 2011 roku).Grupa Volkswagen jest jednym z największych inwestorów w Rosji. Przeznaczył 1,75 miliarda euro na rozwój działalności tutaj, gdzie obecnie produkowane są trzy modele ŠKODA - KODIAQ, OCTAVIA i RAPID.

Jak radzi sobie teraz ŠKODA na twoim rynku?

ŠKODA ma silną pozycję w Rosji. Nasz zrównoważony asortyment obejmuje obecnie cztery modele - SUPERB, OCTAVIA, RAPID i KODIAQ. W szczególności KODIAQ - pierwszy rodzinny SUV marki ŠKODA - został dobrze przyjęty w Rosji. W tym roku planujemy wprowadzić kilka ważnych modeli, w tym długo oczekiwany SUV ŠKODA KAROQ. W 2018 r. mieliśmy udany rok - po kilku trudnych latach kryzysu finansowego w Rosji, który rozpoczął się w 2014 r., ponownie przedstawiamy solidne wyniki. W ubiegłym roku dostarczyliśmy klientom ponad 81 000 pojazdów, co oznacza wzrost o 31% w stosunku do 2017 r. Każdy model osiągnął dwucyfrowy wzrost.

Które modele najlepiej sprzedają się na rynku rosyjskim i jak radzą sobie w porównaniu z konkurencją w swojej klasie?

Naszymi najlepiej sprzedającymi się modelami są od dawna ŠKODA OCTAVIA i ŠKODA RAPID - w ubiegłym roku dostarczyliśmy 25 026 pierwszego (+ 10,5%) i 35 089 (+ 19,2%) tego ostatniego. Liczba sprzedanych samochodów ŠKODA KODIAQ wzrosła do 16 233. Od początku 2018 r., kiedy uruchomiono montaż CKD tego modelu, rozszerzając w ten sposób zakres dostępnych silników i poziomów wyposażenia, KODIAQ odnotował niezachwiany wzrost i ma jeszcze duży potencjał. Nasz flagowy model ŠKODA SUPERB został również ciepło przyjęty w Rosji, a sprzedaż wzrosła o 15,9% (do 1881 pojazdów) w 2018 roku. Uznajemy zaufanie naszych klientów i ich rodzin, i chciałbym tutaj dodać, że tego sukcesu nie można byłoby osiągnąć bez naszego wysoce profesjonalnego zespołu i szerokiej, niezawodnej sieci sprzedaży.

Jakie trendy zaobserwowałeś na rynku rosyjskim?

Rosja jest tradycyjnie postrzegana jako „kraj SUV”, a miejscowi ludzie wolą duże, solidne samochody i napęd na wszystkie koła. Wynika to głównie z dużych odległości, które musimy pokonać, oraz niesprzyjających warunków pogodowych panujących w kraju przez większą część roku. Jesteśmy przekonani, że nasza ogólnoświatowa ofensywa na SUV-y może odnieść duży sukces w Rosji, ponieważ lokalny rynek jest ogromny. Również historycznie Rosjanie woleli sedany od nieruchomości ze względów estetycznych. Dlatego nasze liftbacki w Rosji są tak popularne - łączą praktyczność z elegancją. Jeśli odwiedzasz Rosję, musisz przygotować się na fakt, że dosłownie na każdym rogu spotkasz ŠKODĘ, ponieważ OCTAVIA i RAPID są powszechnie kupowane jako samochody służbowe i taksówki, a także są samochodem wybieranym przez kilka firm oferujących samochody.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy