Tablice rejestracyjne

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH: POLSKA

ODSZYFROWYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH: POLSKA

8. 10. 2019

Czy wiesz, dlaczego po pierwszej wojnie światowej w Polsce nie było ani jednego pojazdu cywilnego? Albo dlaczego nie widzisz litery Q na polskich tablicach rejestracyjnych? Ten artykuł zawiera wszystkie odpowiedzi na pytania. Dowiesz się również, jak rozpoznawać pojazdy polskich tajnych służb

W tym odcinku serii odszyfrowania tablic rejestracyjnych odwiedzamy kraj, który zasłynął postaciami takimi jak papież Jan Paweł II, pisarz Henryk Sienkiewicz i kierowca wyścigowy Robert Kubica.

Pierwsze tablice rejestracyjne pojawiły się na terytorium Polski w 1901 r., choć tylko w tych częściach kraju, które znalazły się w zaborze pruskim. W 1906 r. Zaczęto wydawać tablice rejestracyjne na terytorium kontrolowanym przez Austro-Węgry. Na terenach pod rosyjskim panowaniem było tak mało pojazdów, że nie wprowadzono systemu tablic rejestracyjnych, a samochody były po prostu numerowane.

Po pierwszej wojnie światowej w Polsce nie było pojazdów cywilnych, ponieważ wszystkie zostały skonfiskowane podczas wojny. Jedyne dostępne samochody były do dyspozycji wojska, które stopniowo zaczęło sprzedawać je w prywatne ręce. Po zjednoczeniu Polski w 1918 r. zarówno pojazdy wojskowe, jak i cywilne zostały poddane numeracji wojskowej - czarna liczba na białym tle. Pierwszy zunifikowany system numerów rejestracyjnych został wprowadzony w Polsce dopiero w 1922 r.

Obecny system istnieje od 2000 r. i był odpowiedzią na zmianę w sposobie dystrybucji na terenie Polski. Dzisiejsze polskie numery rejestracyjne mają od siedmiu do ośmiu znaków, które są oddzielone spacją. Pierwsza grupa zawiera od dwóch do trzech liter i wskazuje na właściwość miejscową właściciela pojazdu. Druga grupa składa się z czterech do pięciu znaków, z których maksymalnie dwie mogą być literami reprezentującymi serię numeru rejestracyjnego. Od 2018 r. Naklejka kontrolna umieszczona w przestrzeni między zestawami znaków, a także dołączona do dokumentów rejestracyjnych, stanowi dodatkową funkcję zwiększającą bezpieczeństwo pojazdu.

System oznaczeń terytorialnych odzwierciedla dystrybucję administracyjną Polski. Podzielony jest na 16 województw, które są dalej podzielone na dzielnice i miasta na prawach powiatu (dzielnice miejskie). Pierwsza litera numeru rejestracyjnego oznacza województwo, w którym pojazd jest zarejestrowany. Jeśli po nim następuje pojedyncza litera przed spacją, oznacza to dzielnicę miejską; jeśli po niej następują dwie litery, oznacza to dzielnicę. Na przykład numery rejestracyjne pojazdów widoczne na zdjęciach zaczynają się od liter PO. P to skrót od województwa wielkopolskiego, a O oznacza miasto Poznań.

Tradycyjny niebieski pasek po lewej stronie stał się częścią polskich tabliczek już w 2000 roku, dzięki czemu były bliższe wyglądem tym w Unii Europejskiej. Początkowo na pasku widniała polska flaga z międzynarodowym kodeksem Polski (PL). Flaga narodowa została następnie zastąpiona przez 12 gwiazd UE w 2006 r.

Nie znajdziesz litery Q w polskich numerach rejestracyjnych, ponieważ jest ona całkowicie obca dla języka polskiego. Ponadto, litery B, D, I, O i Z nie mogą być używane w końcowych czterech lub pięciu znakach, ponieważ można je pomylić z cyframi 0, 1, 2 i 8. Tylko standardowe litery alfabetu - bez znaków specjalnych - są używane w numerach rejestracyjnych, aby polskie tablice były łatwe do odczytania za granicą.

Polscy kierowcy mogą ubiegać się o tabliczkę indywidualną, choć nie mają pełnej kontroli nad liczbą, ponieważ nawet te tabliczki muszą zaczynać się literą wskazującą odpowiednie województwo. Następnie musi następować numer wybrany przez właściciela, a następnie pięć znaków, pierwsze trzy to litery, a pozostałe dwie litery lub cyfry. Na przykład, uzyskana płyta może przyjąć postać R5 SKO94. Nie trzeba dodawać, że przekleństwa, obelgi i uwłaczające słowa są zabronione.

Oprócz konwencjonalnych tablic rejestracyjnych i indywidualnych, w Polsce można spotkać również specjalne formaty tablic rejestracyjnych. Na przykład samochody zabytkowe mają żółte tablice z czarnym napisem i piktogram klasyka po prawej stronie. Tablice dyplomatyczne można rozpoznać po białym napisem na niebieskim tle. Pojazdy bezpieczeństwa i organów ścigania mają również swój własny format numeru rejestracyjnego. Zaczynają się na literę H, a następnie są dzielone według organizacji, np. samochody policyjne mają tablice zaczynające się od HP, podczas gdy cywilne pojazdy wywiadowcze mają na początku HK. Pojazdy wojskowe mają swój osobny format, zaczynający się na literę U.

ŠKODA JEST NUMEREM JEDEN POLSKIEGO RYNKU OD PONAD 10 LAT!

PYTANIA IMPORTERA Odpowiedzi udzieliła: Klaudyna Gorzan, PR Manager, Dział Marketingu ŠKODA, Volkswagen Group Polska

Jak podsumowałbyś historyczną obecność ŠKODY na twoim rynku?

Obecność ŠKODY na polskim rynku jest pełna sukcesów i wyzwań. Od ponad dekady jesteśmy liderem rynku - pozycję, którą osiągnęliśmy, nieustannie realizując strategie produktowe i marketingowe, opierając się na zaufaniu, jakie pokładają w nas polscy konsumenci. Zwracamy szczególną uwagę na zmieniający się rynek i potrzeby nowych klientów i proponujemy odważne odpowiedzi. Nasz pionierski duch wyraża się nie tylko w tym, że stale odświeżamy portfolio modeli i konsekwentnie rozwijamy nasze systemy bezpieczeństwa, ale także w naszym aktywnym podejściu do podnoszenia konkurencyjności. Jesteśmy wyznacznikiem trendów, czego przykładem jest pierwsza reklama telewizyjna na żywo emitowana w Polsce, która promowała nową SKODĘ FABIA, a nasza usługa Dom-online oferuje klientom możliwość wyboru z naszej oferty nowych samochodów do wynajęcia w zaciszu własnego domu.

Jaki jest obecny status ŠKODY na twoim rynku?

Właśnie podsumowaliśmy pierwszą połowę 2019 r. Dzięki 34.672 zarejestrowanym samochodom utrzymaliśmy pozycję lidera na polskim rynku motoryzacyjnym. Wynik ten został podkreślony wysoką sprzedażą OCTAVIA i FABIA (samochody najczęściej wybierane przez Polaków), a także poparty rosnącą popularnością dwóch modeli SUV: KAROQ i KODIAQ. W nadchodzących miesiącach pojawi się rozszerzenie popularnej SKODY SCALA, modelu charakteryzującego się emocjonalnym designem i starannie dopracowanymi detalami. W drugiej połowie roku kolejny SUV, miejski KAMIQ, również zadebiutuje w polskim portfolio marki. Ponadto odnowiony produkt flagowy SUPERB, który jest nowym dodatkiem do oferty ŠKODY.

Które modele najlepiej sprzedają się na twoim rynku i jak wypadają w porównaniu z konkurencją w swojej klasie?

Dla Polaków OCTAVIA i FABIA przodują w wyborze nowego samochodu. ŠKODA OCTAVIA pozostaje najlepiej sprzedającym się wśród polskich konsumentów, a 10 334 z tych samochodów trafi na rynek krajowy w pierwszej połowie 2019 roku. OCTAVIA wyróżnia się doskonałym stosunkiem jakości do ceny, dlatego jest tak popularny. Jesteśmy przekonani, że nowy wizerunek modelu, przygotowywany do premiery w 2020 roku, umocni jego wiodącą pozycję.

Czy jest coś specyficznego dla Twojego rynku lub kraju?

Jako lider rynku chcemy stale zaskakiwać naszych klientów i wyprzedzać konkurencję. Jesteśmy pionierem w selekcji online nowych samochodów. Jesteśmy jedyną firmą na rynku, która umożliwia klientom biznesowym i prywatnym zakup pojazdu w leasingu za pośrednictwem internetowej platformy sprzedaży. Korzystanie z platformy oszczędza dużo czasu. Cały proces zakupu ŠKODY - od wyboru po odbiór i podpisanie umowy - trwa nie dłużej niż dwa tygodnie.

Ostatnie newsy

Wszystkie newsy