Nowa ŠKODA OCTAVIA RS: sportowe trio

July 7, 2020

┼áKODA kontynuuje tradycj─Ö usportowionych wariant├│w RS tak┼╝e w czwartej generacji modelu OCTAVIA. Tym razem jednak producent po raz pierwszy proponuje trzy r├│┼╝ne uk┼éady nap─Ödowe ÔÇô obok wersji modeli wyposa┼╝onych w silnik benzynowy lub wysokopr─Ö┼╝ny pojawia si─Ö r├│wnie┼╝ pierwszy wariant RS dost─Öpny z nap─Ödem hybrydowym typu plug-in: OCTAVIA RS iV. 

Odk─ůd w 2000 r. wraz z modelem OCTAVIA pierwszej generacji pojawi┼éa si─Ö rodzina RS ┼áKODY, usportowione wersje r├│┼╝nych modeli marki nosz─ů charakterystyczne oznaczenie, kt├│rego nazwa stanowi skr├│t od ÔÇ×Rally SportÔÇŁ i nawi─ůzuj─ů do prototyp├│w aut rajdowych ┼áKODA 180 RS i 200 RS, a tak┼╝e udanego startu ┼áKODA 130 RS w rajdzie Monte Carlo w latach 70. ┼áKODA wyprodukowa┼éa ponad 17 600 sztuk pierwszej generacji modelu OCTAVIA RS z turbodo┼éadowanym silnikiem 1,8 l o mocy 132 kW (180 KM), pocz─ůtkowo w wersji Liftback, a od 2002 r. r├│wnie┼╝ Combi. Z linii produkcyjnych zjecha┼éo ponad 87 800 sztuk modelu OCTAVIA RS drugiej generacji. Poza silnikiem benzynowym o mocy 147 kW (200 KM), po raz pierwszy zaoferowano j─ů tak┼╝e z silnikiem Diesla osi─ůgaj─ůcym moc 125 kW (170 KM). Trzecia generacja bestsellera OCTAVIA w wersji RS, wypuszczona na rynek w 2013 r., okaza┼éa si─Ö jeszcze wi─Ökszym sukcesem. Samoch├│d pocz─ůtkowo by┼é dost─Öpny z silnikiem benzynowym o mocy 162 kW (220 KM), a p├│┼║niej tak┼╝e z silnikami benzynowymi 169 kW (230 KM) i 180 kW (245 KM). Moc silnika 2.0 TDI wynosi┼éa 135 kW (184 KM), a pojazd w tej wersji jako pierwszy RS m├│g┼é by─ç opcjonalnie wyposa┼╝ony w nap─Öd na cztery ko┼éa. ┼ü─ůcznie wyprodukowano ponad 172 000 sztuk modelu OCTAVIA RS trzeciej generacji. W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii warianty RS stanowi─ů obecnie ponad 20% modeli z tej serii.

Trzy nap─Ödy do wyboru

W czwartej generacji modelu OCTAVIA RS klienci po raz pierwszy mog─ů wybiera─ç spo┼Ťr├│d trzech r├│┼╝nych uk┼éad├│w nap─Ödowych. OCTAVIA RS iV z nap─Ödem hybrydowym typu plug-in dysponuje moc─ů 180 kW (245 KM) i wyposa┼╝ona jest w sze┼Ťciobiegow─ů skrzyni─Ö DSG. Ponadto model dost─Öpny jest z silnikiem benzynowym 2.0 TSI z sze┼Ťciobiegow─ů przek┼éadni─ů manualn─ů lub siedmiobiegow─ů skrzyni─ů DSG. Silnik 2.0 TDI osi─ůga 147 kW (200 KM) zawsze wyst─Öpuje z siedmiobiegow─ů skrzyni─ů DSG, natomiast nap─Öd na cztery ko┼éa jest dost─Öpny jako opcja. Elektronika steruj─ůca mo┼╝liwym do wyboru nap─Ödem na cztery ko┼éa w u┼éamku sekundy reaguje na zmian─Ö warunk├│w jazdy, sprzyjaj─ůc utrzymaniu dynamiki, na przyk┼éad podczas szybkiego wchodzenia w zakr─Öty. Uk┼éad ten przenosi cz─Ö┼Ť─ç momentu obrotowego na przeciwne ko┼éo, gdy zmniejszy si─Ö obci─ů┼╝enie ko┼éa wewn─Ötrznego, utrzymuj─ůc przyczepno┼Ť─ç.

ÔÇô Niewa┼╝ne, kt├│ry wariant nap─Ödu wybierze mi┼éo┼Ťnik modelu OCTAVIA RS, wszystkie spe┼éniaj─ů zr├│┼╝nicowane oczekiwania, ┼é─ůcz─ůc w sobie osi─ůgi doceniane przez klient├│w od dziesi─Öcioleci i wyj─ůtkow─ů praktyczno┼Ť─ç na co dzie┼ä. Ka┼╝dy z trzech uk┼éad├│w nap─Ödowych gwarantuje nieprzerwane dostarczanie mocy przy ma┼éym zu┼╝yciu paliwa, w imponuj─ůcym stylu demonstruj─ůc mo┼╝liwo┼Ťci najnowszych technologii ÔÇô m├│wi Franti┼íek Dr├íbek, dyrektor ds. modeli kompaktowych w ┼áKODA AUTO.

Sportowy wygl─ůd

Modele RS tradycyjnie maja bardziej sportowy charakter ni┼╝ pozosta┼ée wersje bestsellera OCTAVIA. Opr├│cz oryginalnych czarnych element├│w wyko┼äczenia nadwozia z przodu i z ty┼éu posiadaj─ů tak┼╝e dyfuzor oraz wloty powietrza nad ┼Ťwiat┼éami przeciwmgielnymi LED. Obudowy lusterek bocznych i obramowania szyb r├│wnie┼╝ wyst─Öpuj─ů w b┼éyszcz─ůcej czerni, podobnie jak relingi dachowe w wersji Combi. Z ty┼éu wersji Liftback na czarno l┼Ťni─ů tak┼╝e owiewki, dyfuzor i tylny spojler. Spojler dachowy w wersji Combi ma kolor nadwozia. Modele RS wyposa┼╝one s─ů w standardzie w czarne 18-calowe obr─Öcze k├│┼é ze stop├│w lekkich. Zaciski hamulcowe maj─ů wyrazisty czerwony kolor charakterystyczny dla serii RS. Obr─Öcze 19-calowe dost─Öpne s─ů w wyposa┼╝eniu dodatkowym. Topowe wersje sportowe charakteryzuj─ů si─Ö ekskluzywnym emblematem RS na pokrywie baga┼╝nika. W standardowym wyposa┼╝eniu znalaz┼éy si─Ö r├│wnie┼╝ debiutuj─ůce w modelu OCTAVIA innowacyjne reflektory Full LED Matrix.

Dynamiczne wn─Ötrze w stylu RS

We wn─Ötrzach wszystkich modeli OCTAVIA RS dominuje czer┼ä. Przeprojektowana wielofunkcyjna tr├│jramienna jest wykonana ze sk├│ry i oznaczona logo RS. Zmieniono na niej uk┼éad przycisk├│w i dodano nowe chromowane pokr─Öt┼éa. Pojazdy z przek┼éadni─ů DSG posiadaj─ů dodatkowo manetki. Przednie sportowe fotele ze zintegrowanymi zag┼é├│wkami maj─ů tekstyln─ů tapicerk─Ö w kolorze czarnym, a w opcjonalnych fotelach ergonomicznych zaproponowano tapicerk─Ö z Alcantary┬«, sk├│ry i sztucznej sk├│ry, regulacj─Ö g┼é─Öboko┼Ťci siedziska oraz funkcj─Ö masa┼╝u. Fotele s─ů ozdobione logo RS i ozdobnymi przeszyciami w kolorze czerwonym lub srebrnoszarym, kt├│re znajduj─ů si─Ö tak┼╝e na sk├│rzanej kierownicy, pod┼éokietnikach oraz na desce rozdzielczej pokrytej Alcantar─ů┬«. Sportowego wygl─ůdu samochodu dope┼éniaj─ů ozdobne listwy z wyko┼äczeniem karbonowym i aluminiowe peda┼éy.

Virtual Cockpit o sportowym układzie

W standardowym wyposa┼╝eniu trzech modeli RS mo┼╝na znale┼║─ç Virtual Cockpit z dodatkowym uk┼éadem sportowym. W standardzie jest tak┼╝e wyb├│r tryb├│w jazdy, w┼Ťr├│d kt├│rych znajdziemy nowy tryb RS. W wariantach RS wyst─Öpuj─ů r├│wnie┼╝ wszystkie systemy wspomagania kierowcy dost─Öpne dla gamy modelu OCTAVIA czwartej generacji. Nale┼╝─ů do nich nowy system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist), system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) i system ostrzegania o ruchu lokalnym (Local Traffic Warning).

Nowe funkcje systemu dynamicznej kontroli zawieszenia

W trzech topowych modelach OCTAVIA o dynamik─Ö jazdy dbaj─ů progresywny uk┼éad kierowniczy w standardzie oraz typowe dla RS zawieszenie sportowe, kt├│re w przypadku silnik├│w 2.0 TSI i 2.0 TDI zosta┼éo obni┼╝one o 15 mm. Zawieszenie adaptacyjne DCC, dost─Öpne jako wyposa┼╝enie opcjonalne, nieustannie zmienia parametry t┼éumienia, umo┼╝liwiaj─ůc szczeg├│lnie dynamiczny styl jazdy w trybie sportowym. DCC umo┼╝liwia tak┼╝e zmian─Ö r├│┼╝nych parametr├│w przy wyborze tryb├│w jazdy, takich jak zawieszenie, t┼éumienie, charakterystyka uk┼éadu czy dzia┼éanie skrzyni DSG, zgodnie z osobistymi preferencjami. Zmian dokonuje si─Ö za pomoc─ů suwak├│w na centralnym ekranie dotykowym. Prze┼Ťwit w wersji OCTAVIA RS iV z zawieszeniem DCC pozostaje niezmieniony. W wariantach TSI elektronicznie sterowany dyferencja┼é VAQ zwi─Öksza przyczepno┼Ť─ç na przedniej osi.

Ostatnie newsy