Nowa 艩KODA OCTAVIA: lekka, wytrzyma艂a i bezpieczna

April 30, 2020

Nowa 艩KODA OCTAVIA z maksymalnym wynikiem w te艣cie Euro NCAP nale偶y do najbezpieczniejszych samochod贸w w swojej klasie. Jednym z istotnych element贸w, kt贸re wp艂ywaj膮 na bezpiecze艅stwo jazdy najnowsz膮 wersj膮 bestsellera marki jest wysoka jako艣膰 i inteligentny dob贸r materia艂贸w. Blisko 25 proc. nadwozia tego modelu zosta艂o wykonane ze stali o wysokiej wytrzyma艂o艣ci, formowanej na gor膮co, a prawie 14 proc. konstrukcji jest wykonana ze stali o ultra wysokiej wytrzyma艂o艣ci i stali wielofazowej. 

Od wsp贸艂czesnych pojazd贸w oczekuje si臋, 偶e b臋d膮 posiada膰 wiele cech, kt贸re pozornie wydaj膮 si臋 nie do pogodzenia. Samochody maj膮 by膰 lekkie i gwarantowa膰 oszcz臋dno艣膰 paliwa. Jednocze艣nie, aby spe艂nia膰 najwy偶sze standardy bezpiecze艅stwa i zapewnia膰 komfort podczas jazdy, powinny posiada膰 mocniejsze i sztywne nadwozie. Nowa 艩KODA OCTAVIA czwartej generacji wykorzystuje inteligentny dob贸r materia艂贸w, co w po艂膮czeniu z kompleksowym zastosowaniem stali wysokowytrzyma艂ych, sprawia, 偶e samoch贸d zapewnia ekonomiczn膮, bardziej efektywn膮, ale tak偶e wygodn膮 i bezpieczn膮 jazd臋.

Pi臋ciogwiazdkowa ocena otrzymana przez model w mi臋dzynarodowym te艣cie Euro NCAP, to wynik pracy wielu r贸偶nych dzia艂贸w rozwoju 艩KODY specjalizuj膮cych si臋 w: stylizacji, koncepcji, symulacjach numerycznych, designie i gwarancji jako艣ci.

Wykorzystanie stali wysokowytrzyma艂ych obni偶a mas臋 pojazdu i zwi臋ksza bezpiecze艅stwo

Zupe艂nie nowe, sztywne nadwozie 艩KODY OCTAVIA to efekt zastosowania wysokowytrzyma艂ych stali. Podczas gdy 21,8 proc. nadwozia, g艂贸wnie elementy jego powierzchni, wykonano z tzw. stali g艂臋boko t艂oczonej, 24,7 proc. powsta艂o z wysokowytrzyma艂ej stali formowanej na gor膮co. Ten rodzaj stali jest do siedmiu razy mocniejszy ni偶 konwencjonalne warianty stali g艂臋boko t艂oczonej. Podczas produkcji komponent贸w jest ona podgrzewana do temperatury ok. 950 stopni Celsjusza i prasowana. Nast臋pnie podczas kontrolowanego procesu, ponownie sch艂adzana do 180 stopni. Wynikaj膮ca z tego wytrzyma艂o艣膰 materia艂u pozwala na zastosowanie cie艅szych i l偶ejszych element贸w, nawet w miejscach przygotowywanych z my艣l膮 o tym, aby by艂y odporne na zderzenia czo艂owe czy boczne.

Zastosowanie blach zmiennej grubo艣ci

Do momentu zastosowania technologii walcowania na gor膮co z formowaniem na gor膮co w trzeciej generacji modelu 艩KODA OCTAVIA, wykorzystanie po艂膮czenia tych dw贸ch proces贸w produkcyjnych nie by艂o technicznie mo偶liwe. Wykroje walcowane na okre艣lony wymiar pozwalaj膮 na produkcj臋 cz臋艣ci posiadaj膮cych blach臋 r贸偶nej grubo艣ci. Grubsza blacha jest stosowana tylko tam, gdzie wymagana jest bardzo du偶a wytrzyma艂o艣膰 cz臋艣ci pojazdu. W nowej 艩KODZIE OCTAVIA technologia ta wykorzystywana jest np. do produkcji s艂upk贸w A i B. W wielu obszarach producent zastosowa艂 stal wielofazow膮, kt贸ra wykazuje du偶膮 plastyczno艣膰 i wytrzyma艂o艣膰 mechaniczn膮. W nowym modelu po raz pierwszy zastosowano stal dwufazow膮 tak偶e na powierzchni baga偶nika. Stal wielofazowa i wysokowytrzyma艂a stanowi prawie 14 proc. masy ca艂ego nadwozia. Innowacyjne materia艂y i najbardziej zaawansowane metody obliczeniowe wykorzystywane do stworzenia modelu, pozwalaj膮 na ci膮g艂膮 optymalizacj臋 w艂a艣ciwo艣ci nadwozia. Dla przyk艂adu, w czwartej generacji 艩KODY OCTAVIA po raz kolejny poprawiono dynamiczn膮 sztywno艣膰 skr臋tn膮 nadwozia w por贸wnaniu do poprzedniego modelu. W rezultacie komfort jazdy zosta艂 podniesiony na jeszcze wy偶szy poziom ni偶 dotychczas.

Ostatnie newsy