NOWA OCTAVIA

NOWA OCTAVIA: JEŻDŻĘ TYM AUTEM JUŻ PÓŁTORA ROKU

NOWA OCTAVIA: JEŻDŻĘ TYM AUTEM JUŻ PÓŁTORA ROKU

11. 9. 2019

Luboš Školník należy do grona techników testowych w ŠKODA, którzy mają za zadanie szczegółowe testowanie każdego nowego modelu przed jego wprowadzeniem na rynek. Opowiedział ŠKODA Storyboard, co właściwie wiąże się z jego pracą i co myśli o nowej ŠKODZIE OCTAVIA.

„Miałem już okazję wypróbować wszystko w nowym samochodzie, od wymiany żarówki wewnętrznej w schowku po najbardziej wyrafinowane asystowanie kierowcy”, uśmiecha się Luboš Školník, który ma już duże doświadczenie z nowym samochodem. Jako członek działu, którego zadaniem jest testowanie kompletnego samochodu, odpowiada za testowanie wszystkich układów elektrycznych i elektronicznych samochodu - od wyżej wymienionych żarówek po wewnętrzne elementy sterujące, asystę kierowcy i oczywiście całą konfigurację systemu informacyjno-rozrywkowego.

Pracuje w ŠKODA od 11 lat. Stopniowo zaczął wspinać się od przygotowywania samochodów do testów do samodzielnego bycia technikiem testowym. Ma już doświadczenie w testowaniu OCTAVII poprzedniej generacji, więc jest w stanie naprawdę dobrze porównać dwa pokolenia. „Jeżdżę nową generacją od około półtora roku i przejechałem nią tysiące kilometrów”, mówi, opisując swoją rozległą wiedzę na temat nowego samochodu.

Jednak na pytanie, jaki jest największy krok naprzód dla nowej generacji, Luboš stara się znaleźć łatwą odpowiedź: „Jest absolutnie mnóstwo rzeczy. Rozwój elektroniki jest niezwykle szybki. System informacyjno-rozrywkowy zrobił wielki krok naprzód, skupiono się na komunikacji, a asystenci kierowcy byli znacznie bardziej zaawansowani ”.

„Oczywiście projekt zmienił również kierunek na bardziej nowoczesny” - dodaje. W przeciwieństwie do większości ludzi, on swietnie zna wygląd nowego samochodu. Natychmiast dodaje wrażenia z jazdy do swojej opinii o wyglądzie auta. „W porównaniu do swojego poprzednika samochód wydaje się bardziej sportowy, a jednocześnie bezpieczniejszy”.

W końcu okazuje się, że jako kierowca najbardziej cieszy go nowoczesne wspomaganie jazdy oferowane przez SKODĘ OCTAVIA czwartej generacji. „Należą do nich na przykład system Travel Assist.”

Mimo że prowadzenie samochodu to jego praca, nadal sprawia mu to przyjemność, a szczególnie dzięki nowej OCTAVII. Luboš przyznaje jednak, że praca technika testowego jest trudna. „Musimy spełniać najostrzejsze kryteria bezpieczeństwa” - wyjaśnia. Bezpieczeństwo odgrywa kluczową rolę od początkowych faz testów, kiedy samochody są prowadzone na zamkniętych torach i poligonach - testy obejmują jazdę z dużą prędkością i testowanie wspomagania jazdy.

Testy te muszą być wykonane na zamkniętym torze, ponieważ wszystkie układy wspomagające jazdę muszą być niezawodne przed jazdą samochodem po drogach publicznych. „Musimy być skupieni i czujni przez cały czas”, mówi Luboš. Podczas testów na drogach publicznych musi przestrzegać przepisów ruchu drogowego, uważać na inne pojazdy i nadal być w stanie monitorować zachowanie samochodu i jego systemów w różnych sytuacjach.

Technicy testowi muszą również upewnić się, że wciąż ściśle tajny samochód nie zostanie przypadkowo ujawniony. „Dział bezpieczeństwa ŠKODY zatwierdza trasy testowe”, wyjaśnia Luboš i dodaje, że główną taktyką bezpieczeństwa jest utrzymanie samochodu w ruchu przez cały czas. Utrudnia to fotografom szpiegowskim robienie zdjęć szczegółów ukrytych pod kamuflażem.

Samochody testowe będą nadal jeździć po drogach publicznych przez jakiś czas po odsłonięciu nowego modelu samochodu. „Testujemy wszystko aż do rozpoczęcia produkcji. W ostatniej fazie przed rozpoczęciem produkcji koncentrujemy się na szczegółach i dopracowaniu komfortu”- podsumowuje Luboš, sugerując, że jego praca nad nową generacją SKODY OCTAVIA dobiega końca.




Ostatnie newsy

Wszystkie newsy