NOWA FABIA R5 evo

NOWA FABIA R5 evo DOSKONAŁA W PORTUGALSKIM KURSIE PRZETRWANIA

NOWA FABIA R5 evo DOSKONAŁA W PORTUGALSKIM KURSIE PRZETRWANIA

3. 6. 2019

Bezlitosne ciepło, chmury pyłu i niebezpieczne skały wystające z powierzchni. ŠKODA FABIA R5 evo wykazała się niezwykłą prędkością i wytrzymałością nawet w ekstremalnych warunkach Rajdu Portugalii. Przeczytaj o rozpoczęciu nowej ery.

Nawet najdokładniejsze testy nie mogą wykazać mocnych i słabych stron samochodu rajdowego tak bardzo, jak prawdziwy rajd. Rajd Portugalii, który odbywa się około 2700 kilometrów od czeskiego domu ŠKODY w Mladá Boleslav, oferuje naprawdę dokładny test skrajnych warunków.

„Warunki tutaj są dość trudne, ponieważ w tym roku jest naprawdę gorąco. To stanowi wyzwanie dla kierowców, samochodów i opon. To nie jest łatwy rajd”- ocenił młody talent ŠKODA Motorsport Kalle Rovanperä. Samochody miały też prawdziwe mechaniczne bicie. „Poranne etapy są w miarę w porządku, ale podczas drugiego zjazdu po południu tor staje się naprawdę trudny” - dodał kolega z drużyny Kalle i zeszłoroczny mistrz WRC 2 Jan Kopecký.

FABIA R5 evo była jednak gotowa na te warunki - dzięki wielu ulepszeniom technicznym. Samochód został wyposażony w mocniejszy silnik z bardziej wydajnym chłodzeniem, amortyzatory z dłuższym wyskokiem koła dla lepszej przyczepności w trudnych warunkach, szybsze kierowanie i sztywniejszą obudowę. Wyniki były natychmiast widoczne. „W porównaniu z poprzednią wersją samochód jest znacznie łatwiejszy w prowadzeniu, co stanowi ogromną różnicę w rajdach - dzięki lepszemu sterowaniu możesz być znacznie szybszy”, wyjaśnił Rovanperä.

Kolejnym wielkim atutem na tych trudnych odcinkach była słynna trwałość i niezawodność samochodów rajdowych ŠKODA, która posunęła się o krok dalej wraz z odnowionym samochodem. „To naprawdę mocny samochód. Zrobiliśmy kilka naprawdę dużych trafień, uszkodziliśmy płyty poślizgowe i tylne podparcie boczne, ale samochód jechał dalej”- wyjaśnił Kopecký.

Z FABRYKI PROSTO NA PODIUM

Od piątku rano do niedzieli po południu załogi musiały pokonać prawie 300 gorących kilometrów w pełnym tempie podczas Rajdu Portugalii. Oba samochody FABIA R5 evo były fabrycznie nowe i przeszły tylko krótkie testy na polach testowych fabryki. To jednak nic nie zmieniło w wyniku. Kalle pewnie wygrywał jeden etap za drugim, i choć przebicie spadło mu na szóste miejsce w pewnym momencie, wkrótce wrócił na prowadzenie.

„Wspaniale jest w końcu jechać nowym samochodem. Dużo go testowaliśmy i fantastycznie jest przeżywać go podczas rajdu. Jest szybszy i radzi sobie lepiej, więc lubię etapy. Samochód jest jednym z powodów, dla których przeżywamy tak bezproblemowy rajd” - skomentował młody Finn. W Portugalii zajął pierwsze miejsce w klasie RC2 i kategorii WRC 2 Pro, ponad minutę przed drugim najszybszym kierowcą. Ponieważ większość pól startowych była nękana problemami technicznymi, Rovanperä faktycznie zajął szóste miejsce w klasyfikacji generalnej - wyprzedzając nawet kilku kierowców w znacznie mocniejszych samochodach RC1. Żeby było jeszcze lepiej, tym drugim najszybszym kierowcą był Jan Kopecký, co oznaczało, że dwie załogi ŠKODA FABIA R5 evo zajęły pierwsze dwa miejsca. Świetne wyniki czasowe czeskiego kierowcy nie zostały zaprzepaszczone, mimo że maska auta otworzyła się, zasłaniając widok na jednym z etapów. „Wiedziałem, że jeśli się zatrzymamy i wyjdę z auta, żeby zamknąć maskę, stracimy dużo czasu. Próbowałem kontynuować jazdę tak szybko, jak to możliwe. Szczerze mówiąc, byłem zaskoczony, jak dobra była widoczność - to był pierwszy raz w mojej karierze, kiedy mi się coś takiego przytrafiło”, śmiał się później w parku serwisowym.

Premiera odnowionej wersji ŠKODY FABIA R5 evo była wielkim wydarzeniem w świecie sportów motorowych. W ciągu ostatnich czterech lat FABIA R5 stała się najpopularniejszym samochodem rajdowym w historii marki. Załogi ŠKODA Motorsport zdobyły trzy tytuły WRC 2, a dzięki niezwykłemu zainteresowaniu zespołów klientów sprzedano prawie 300 egzemplarzy. Połączenie szybkości, niezawodności i trwałości pomogło wielu kierowcom rajdowym wygrać tysiące etapów na całym świecie.

Podczas ściśle obserwowanej premiery ŠKODA FABIA R5 evo udowodniła, że jest gotowa stawić czoła każdemu wyzwaniu. Nie byłoby to jednak możliwe bez wspaniałych osiągnięć naszej załogi: Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen i Jana Kopecký/Pavel Dresler. Szef zespołu, Michał Hrabánek, był pełen pochwał: „To był dobry początek dla naszego nowego samochodu. Wszystkie testy i rozwój się opłaciły. Jestem bardzo dumny z Kalle, Jana i całego zespołu ŠKODA Motorsport”- skomentował.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy