NIE TYLKO ŠKODA FABIA R5. JAKIE ŠKODY SPRZED LAT ZDOBYWAŁY TYTUŁY W MISTRZOSTWACH POLSKI?

November 21, 2019
┼áKODA z motorsportem zwi─ůzana jest niemal od samego pocz─ůtku swojego istnienia. Od sze┼Ťciu dekad samochody produkowane w Mlada Boleslav kojarzone s─ů z rywalizacj─ů w rajdach. W mistrzostwach Polski auta marki ┼áKODA pojawia┼éy si─Ö, zanim producent oficjalnie zaj─ů┼é si─Ö tworzeniem rajd├│wek. Ale i sama dyscyplina by┼éa kompletnie inna ni┼╝ w dzisiejszych czasach.

┼áKODA z motorsportem zwi─ůzana jest niemal od samego pocz─ůtku swojego istnienia. Od sze┼Ťciu dekad samochody produkowane w Mlada Boleslav kojarzone s─ů z rywalizacj─ů w rajdach. W mistrzostwach Polski auta marki ┼áKODA pojawia┼éy si─Ö, zanim producent oficjalnie zaj─ů┼é si─Ö tworzeniem rajd├│wek. Ale i sama dyscyplina by┼éa kompletnie inna ni┼╝ w dzisiejszych czasach.

Przedwojenny rodow├│d

1955 rok to pierwszy sezon cyklicznych zmaga┼ä w eliminacjach rajdowych. Klasyfikacji generalnej wtedy nie przewidziano, rywalizacja odbywa┼éa si─Ö w klasach, do kt├│rych przypisywane by┼éy auta w zale┼╝no┼Ťci od pojemno┼Ťci silnika.

Pierwszy tytu┼é dla kierowcy prowadz─ůcego ┼áKOD─ś pojawi┼é si─Ö ju┼╝ w drugim sezonie rywalizacji. Janusz Solarski wygra┼é dwa z czterech rajd├│w i triumfowa┼é w rywalizacji w klasie 4ÔÇô5. By┼é to jego jedyny tytu┼é w mistrzostwach Polski. Z kolei rok p├│┼║niej Henryk Olszewski nie mia┼é sobie r├│wnych w klasie 5. Jakie auta dowioz┼éy oboje zawodnik├│w do wygranej? Dekad─Ö po wojnie na polskich trasach wci─ů┼╝ trudno by┼éo spotka─ç najnowocze┼Ťniejsze konstrukcje. Wed┼éug dost─Öpnych dokument├│w obaj zawodnicy korzystali ze ┼áKODY 1100 z linii Popular, czyli samochodu, kt├│rego produkcj─Ö rozpocz─Öto jeszcze przed wybuchem II wojny ┼Ťwiatowej. ÔÇ×Rajd├│wkiÔÇŁ Solarskiego i Olszewskiego mia┼éy silniki o pojemno┼Ťci niespe┼éna 1100 cm3, kt├│re przek┼éada┼éy si─Ö na zawrotn─ů moc 30 KM. W zale┼╝no┼Ťci od okresu, z kt├│rego pochodzi┼éy auta, montowano w nich trzy- lub czterobiegowe skrzynie bieg├│w. ┼ákoda Popular 1100 OHV Tudor.

Samochody by┼éy wystawiane w klasie turystycznej, a to oznacza┼éo, ┼╝e nie dokonano w nich ┼╝adnych modyfikacji pod k─ůtem motorsportu. Rajdowcy ┼Ťcigali si─Ö wi─Öc takimi autami, jakie porusza┼éy si─Ö w├│wczas po polskich drogach. Cho─ç samoch├│d by┼é nieustannie poprawiany, trudno uzna─ç go za prawdziw─ů rajd├│wk─Ö.

Legenda z Monte Carlo

Rok 1962 to rok ┼áKODY OCTAVIA. Jerzy Kuczera w ┼áKODZIE OCTAVIA SUPER triumfowa┼é w klasie 8., a w klasie 7. na dw├│ch najwy┼╝szych stopniach podium zobaczyli┼Ťmy kierowc├│w w ┼áKODACH OCTAVIA TS ÔÇô rywalizacj─Ö wygra┼é Aleksander Soba┼äski, a drugi by┼é Jan Soczek, kt├│ry w kolejnych sezonach zdobywa┼é tytu┼éy w klasie 3. (1963), a potem w klasie 4. (1964). 

OCTAVIA to by┼é ju┼╝ znaczny skok technologiczny. Samoch├│d debiutowa┼é na rynku w 1959 roku i szybko sta┼é si─Ö rynkowym hitem. ┼áKODA bez zb─Ödnej zw┼éoki prezentowa┼éa kolejne wersje popularnego auta. ┼áKODA OCTAVIA SUPER, w kt├│rej rywalizowa┼é Kuczera, mia┼éa silnik o pojemno┼Ťci 1,2 litra, kt├│ry generowa┼é 45 KM. O pi─Ö─ç KM wi─Öcej mia┼éo auto Soba┼äskiego i Soczka, czyli OCTAVIA TS. To auto producent zg┼éosi┼é do FIA, by homologowa─ç je do rywalizacji w motorsporcie w kategorii aut seryjnych. By┼é to strza┼é w dziesi─ůtk─Ö, bo OCTAVIA TS triumfowa┼éa nie tylko w krajowych czempionatach, ale r├│wnie┼╝ trzy razy z rz─Ödu podbi┼éa legendarny Rajd Monte Carlo w swojej klasie.

Trzeba by┼éo czeka─ç na ┼áKOD─ś FABIA

Po sukcesach ┼áKODY OCTAVIA, rajd├│wki te niemal znikn─Ö┼éy z tras mistrzostw Polski. Dominowa─ç zacz─Ö┼éy samochody rodzimej produkcji oraz topowe maszyny ze ┼Ťwiata. Trend odwr├│ci┼é si─Ö w latach 90., gdy okaza┼éo si─Ö, ┼╝e korzystny stosunek osi─ůg├│w do koszt├│w prezentuj─ů rajdowe odmiany ┼áKODY FAVORIT i ┼áKODY FELICIA ÔÇô wielu kierowc├│w wybiera┼éo auta ┼áKODY jako kolejny etap swojej rajdowej ┼Ťcie┼╝ki. Znalezione obrazy dla zapytania skoda felicia kit car.

Na prawdziwe sukcesy samochod├│w z Mlada Boleslav w RSMP trzeba by┼éo czeka─ç do XXI wieku. Od 2016 roku ┼áKODA FABIA R5 jest gwarantem mistrzowskiego tytu┼éu w Polsce. W 2019 roku duet Miko┼éaj Marczyk ÔÇô Szymon Gospodarczyk z zespo┼éu ┼áKODA Polska Motorsport zapewni┼é sobie mistrzostwo na jedn─ů rund─Ö przed zako┼äczeniem sezonu, a Marczyk zosta┼é najm┼éodszym triumfatorem krajowego czempionatu w historii. Miko Marczyk Szymon Gospodarczyk SKODA Fabia R5 Rajd ┼Ül─ůska.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

Ostatnie newsy