NAUCZYMY SI─ś, JAK TCHN─ä─ć ┼╗YCIE W HYBRYDOWY SAMOCH├ôD

September 18, 2019
Elektromobilno┼Ť─ç nie jest ju┼╝ wizj─ů przysz┼éo┼Ťci, a ┼áKODA zaczyna produkowa─ç swoje pierwsze zelektryfikowane samochody produkcyjne. Przyjrzyjmy si─Ö centrum szkoleniowemu w fabryce Kvasiny we wschodnich Czechach, gdzie z linii monta┼╝owej zje┼╝d┼╝a hybryda plug-in ┼áKODA SUPERB iV.

Przeprowadzaj─ůc znaczn─ů modernizacj─Ö w ubieg┼éym roku, zak┼éad ┼áKODA w Kvasinach zatrudnia obecnie oko┼éo 9 000 pracownik├│w. Wielu z nich pracuje w hali, gdzie ko┼äczy si─Ö monta┼╝ pojazd├│w hybrydowych.

Zanim zaczn─ů pracowa─ç nad produkcj─ů zelektryfikowanych samochod├│w, musz─ů zosta─ç przeszkoleni. Dlatego centrum szkoleniowe fabryki w Kvasiny doda┼éo specjaln─ů sekcj─Ö po┼Ťwi─Öcon─ů personelowi szkoleniowemu w zakresie konkretnych czynno┼Ťci monta┼╝owych, kt├│rych wymagaj─ů pojazdy hybrydowe.

W nowoczesnych pomieszczeniach centrum szkoleniowego witaj─ů nas trenerzy Leo┼í Pla┼íil i Lubo┼í Martinec. W przedniej cz─Ö┼Ťci pomieszczenia znajdujemy si─Ö w obszarze, w kt├│rym ─çwiczy si─Ö kompletowanie pojazd├│w hybrydowych. Nast─Öpnie mijamy nadwozia samochod├│w u┼╝ywanych do treningu i kierujemy si─Ö do tylnej cz─Ö┼Ťci wn─Ötrza, gdzie znajduje si─Ö centrum rzeczywisto┼Ťci wirtualnej. Sta┼╝y┼Ťci mog─ů go wypr├│bowa─ç dopiero po osi─ůgni─Öciu ostatnich etap├│w kursu. Po pierwsze, musz─ů przej┼Ť─ç wst─Öpne szkolenie teoretyczne i praktyczne.

ÔÇ×Sami musieli┼Ťmy wzi─ů─ç tygodniowy kurs szkoleniowy w Niemczech. Prowadzimy teraz maksymalnie czterech pracownik├│w tygodniowo przez nasze trzydniowe szkolenie w fabryce ┼áKODA Kvasiny. Wybieramy ich bardzo uwa┼╝nie i oceniamy podczas samego kursuÔÇŁ, wyja┼Ťnia Leo┼í Pla┼íil.

Absolutna odpowiedzialno┼Ť─ç i staranno┼Ť─ç s─ů tutaj niezb─Ödnymi elementami dla pracownik├│w. Kontakt ze zelektryfikowanymi komponentami nale┼╝y traktowa─ç z najwy┼╝sz─ů odpowiedzialno┼Ťci─ů, co oznacza, ┼╝e zaproszeni pracownicy linii monta┼╝owej s─ů w wi─Ökszo┼Ťci zapraszani na kurs, aby poszerzy─ç swoje umiej─Ötno┼Ťci.

Wszyscy pracownicy, nawet je┼Ťli nie pracuj─ů z samochodami hybrydowymi, musz─ů przej┼Ť─ç szkolenie w zakresie bezpiecze┼ästwa, zwane inaczej kondycjonowaniem lub bezpiecze┼ästwem elektrycznym. ÔÇ×Pracownicy mog─ů nie wsp├│┼épracowa─ç bezpo┼Ťrednio z pojazdami hybrydowymi, ale pracuj─ů w tej samej hali, wi─Öc musz─ů si─Ö z tym zapozna─çÔÇŁ - m├│wi Lubo┼í Martinec.

OD TEORII DO PRAKTYKI

Kurs uko┼äczenia monta┼╝u samochodu hybrydowego rozpoczyna si─Ö od lekcji teorii. Nast─Öpnie odbywaj─ů si─Ö szkolenia, kt├│re koncentruj─ů si─Ö na podstawowej pracy z kablami i komponentami wysokiego napi─Öcia, z naciskiem na bezpiecze┼ästwo i jako┼Ť─ç pracy. Ostatnim etapem jest faktyczne ÔÇ×doko┼äczenie samochoduÔÇŁ, obejmuj─ůce instalacj─Ö transformatora i modu┼éu ┼éadowania we wn─Ötrzu testowym auta, a nast─Öpnie po┼é─ůczenie ich kablami w g├│r─Ö.

To jest ostatni etap - gdy tylko wszystkie elementy zostan─ů po┼é─ůczone, samoch├│d zostanie aktywowany i b─Ödzie mo┼╝na go uruchomi─ç. ÔÇ×Chocia┼╝ jest to klasyczna operacja monta┼╝u, pracownicy nigdy nie mog─ů zapomnie─ç o przeprowadzeniu kontroliÔÇŁ, m├│wi Lubo┼í Martinec.

Pracownicy maj─ů r├│wnie┼╝ mo┼╝liwo┼Ť─ç wypr├│bowania ca┼éego procesu w wirtualnej rzeczywisto┼Ťci. Mo┼╝na to odbiera─ç jako form─Ö zabawy, jednak trzeba to traktowa─ç powa┼╝nie. ÔÇ×To zupe┼énie inny system pracy. Czasami pracownicy bardzo si─Ö denerwuj─ů, pr├│buj─ůc czego┼Ť nowego. Ale co najwa┼╝niejsze, musimy nad nimi czuwa─ç. Zanim przyzwyczaj─ů si─Ö do rzeczywisto┼Ťci wirtualnej, maj─ů sk┼éonno┼Ťci do zbytniego oddalania si─Ö za pomoc─ů zestawu s┼éuchawkowego i gogli VR do odbierania wirtualnej rzeczywisto┼Ťci. A nie chcieliby┼Ťmy, ┼╝eby wpadali na nadwozia, kt├│rych u┼╝ywamy tutaj do treninguÔÇŁ, u┼Ťmiecha si─Ö Leo┼í Pla┼íil.

AKUMULATORY ZAMIAST ZBIORNIKÓW PALIWA

G┼é├│wn─ů r├│┼╝nic─Ö mi─Ödzy nadwoziem ICE a samochodem hybrydowym mo┼╝na znale┼║─ç z ty┼éu pojazdu. Akumulator PHEV o masie 130 kg znajduje si─Ö w zwyk┼éym miejscu zbiornika paliwa pod tylnym siedzeniem. W samochodzie hybrydowym zbiornik paliwa umieszczony jest we wg┼é─Öbieniu pod baga┼╝nikiem. Bateria jest instalowana od do┼éu.

ÔÇ×Pracujemy z systemem wysokiego napi─Öcia - dostarczaj─ůcym 345 wolt├│w - kt├│ry ma by─ç wyj─ůtkowo bezpieczny. Dzi─Öki systemowi ochrony jako┼Ťci system dezaktywuje si─Ö automatycznie w przypadku jakiejkolwiek usterki. Mimo to prace produkcyjne musz─ů zawsze przebiega─ç zgodnie z surowymi standardamiÔÇŁ, wyja┼Ťnia Leo┼í Pla┼íil. Dodaje, ┼╝e centrum uko┼äczenia instalacji zosta┼éo zaprojektowane w taki spos├│b, aby wszystkie etapy mog┼éy by─ç wykonane poprawnie a┼╝ do ostatniego szczeg├│┼éu.

┼áKODA SUPERB iV Z WTYKOWYM NAP─śDEM HYBRYDOWYM


Ostatnie newsy