NASZA OCTAVIA

NAUCZYMY SIĘ, JAK TCHNĄĆ ŻYCIE W HYBRYDOWY SAMOCHÓD

NAUCZYMY SIĘ, JAK TCHNĄĆ ŻYCIE W HYBRYDOWY SAMOCHÓD

18. 9. 2019

Elektromobilność nie jest już wizją przyszłości, a ŠKODA zaczyna produkować swoje pierwsze zelektryfikowane samochody produkcyjne. Przyjrzyjmy się centrum szkoleniowemu w fabryce Kvasiny we wschodnich Czechach, gdzie z linii montażowej zjeżdża hybryda plug-in ŠKODA SUPERB iV.

Przeprowadzając znaczną modernizację w ubiegłym roku, zakład ŠKODA w Kvasinach zatrudnia obecnie około 9 000 pracowników. Wielu z nich pracuje w hali, gdzie kończy się montaż pojazdów hybrydowych.

Zanim zaczną pracować nad produkcją zelektryfikowanych samochodów, muszą zostać przeszkoleni. Dlatego centrum szkoleniowe fabryki w Kvasiny dodało specjalną sekcję poświęconą personelowi szkoleniowemu w zakresie konkretnych czynności montażowych, których wymagają pojazdy hybrydowe.

W nowoczesnych pomieszczeniach centrum szkoleniowego witają nas trenerzy Leoš Plašil i Luboš Martinec. W przedniej części pomieszczenia znajdujemy się w obszarze, w którym ćwiczy się kompletowanie pojazdów hybrydowych. Następnie mijamy nadwozia samochodów używanych do treningu i kierujemy się do tylnej części wnętrza, gdzie znajduje się centrum rzeczywistości wirtualnej. Stażyści mogą go wypróbować dopiero po osiągnięciu ostatnich etapów kursu. Po pierwsze, muszą przejść wstępne szkolenie teoretyczne i praktyczne.

„Sami musieliśmy wziąć tygodniowy kurs szkoleniowy w Niemczech. Prowadzimy teraz maksymalnie czterech pracowników tygodniowo przez nasze trzydniowe szkolenie w fabryce ŠKODA Kvasiny. Wybieramy ich bardzo uważnie i oceniamy podczas samego kursu”, wyjaśnia Leoš Plašil.

Absolutna odpowiedzialność i staranność są tutaj niezbędnymi elementami dla pracowników. Kontakt ze zelektryfikowanymi komponentami należy traktować z najwyższą odpowiedzialnością, co oznacza, że zaproszeni pracownicy linii montażowej są w większości zapraszani na kurs, aby poszerzyć swoje umiejętności.

Wszyscy pracownicy, nawet jeśli nie pracują z samochodami hybrydowymi, muszą przejść szkolenie w zakresie bezpieczeństwa, zwane inaczej kondycjonowaniem lub bezpieczeństwem elektrycznym. „Pracownicy mogą nie współpracować bezpośrednio z pojazdami hybrydowymi, ale pracują w tej samej hali, więc muszą się z tym zapoznać” - mówi Luboš Martinec.

OD TEORII DO PRAKTYKI

Kurs ukończenia montażu samochodu hybrydowego rozpoczyna się od lekcji teorii. Następnie odbywają się szkolenia, które koncentrują się na podstawowej pracy z kablami i komponentami wysokiego napięcia, z naciskiem na bezpieczeństwo i jakość pracy. Ostatnim etapem jest faktyczne „dokończenie samochodu”, obejmujące instalację transformatora i modułu ładowania we wnętrzu testowym auta, a następnie połączenie ich kablami w górę.

To jest ostatni etap - gdy tylko wszystkie elementy zostaną połączone, samochód zostanie aktywowany i będzie można go uruchomić. „Chociaż jest to klasyczna operacja montażu, pracownicy nigdy nie mogą zapomnieć o przeprowadzeniu kontroli”, mówi Luboš Martinec.

Pracownicy mają również możliwość wypróbowania całego procesu w wirtualnej rzeczywistości. Można to odbierać jako formę zabawy, jednak trzeba to traktować poważnie. „To zupełnie inny system pracy. Czasami pracownicy bardzo się denerwują, próbując czegoś nowego. Ale co najważniejsze, musimy nad nimi czuwać. Zanim przyzwyczają się do rzeczywistości wirtualnej, mają skłonności do zbytniego oddalania się za pomocą zestawu słuchawkowego i gogli VR do odbierania wirtualnej rzeczywistości. A nie chcielibyśmy, żeby wpadali na nadwozia, których używamy tutaj do treningu”, uśmiecha się Leoš Plašil.

AKUMULATORY ZAMIAST ZBIORNIKÓW PALIWA

Główną różnicę między nadwoziem ICE a samochodem hybrydowym można znaleźć z tyłu pojazdu. Akumulator PHEV o masie 130 kg znajduje się w zwykłym miejscu zbiornika paliwa pod tylnym siedzeniem. W samochodzie hybrydowym zbiornik paliwa umieszczony jest we wgłębieniu pod bagażnikiem. Bateria jest instalowana od dołu.

„Pracujemy z systemem wysokiego napięcia - dostarczającym 345 woltów - który ma być wyjątkowo bezpieczny. Dzięki systemowi ochrony jakości system dezaktywuje się automatycznie w przypadku jakiejkolwiek usterki. Mimo to prace produkcyjne muszą zawsze przebiegać zgodnie z surowymi standardami”, wyjaśnia Leoš Plašil. Dodaje, że centrum ukończenia instalacji zostało zaprojektowane w taki sposób, aby wszystkie etapy mogły być wykonane poprawnie aż do ostatniego szczegółu.

ŠKODA SUPERB iV Z WTYKOWYM NAPĘDEM HYBRYDOWYM


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy