NAUCZ SI─ś POKONYWA─ć ZAKR─śTY JAK ZAWODOWIEC

November 10, 2018
Jazda po linii prostej jest ┼éatwa. Dopiero przy zakr─Ötach wida─ç, co potrafi kierowca. Jak pokonywa─ç je w szybki i skuteczny, a zarazem bezpieczny spos├│b? Po przeczytaniu poprzednich artyku┼é├│w z tej serii wiecie ju┼╝, jak zaj─ů─ç odpowiedni─ů pozycj─Ö za kierownic─ů, jak u┼éo┼╝y─ç na niej r─Öce oraz gdzie patrze─ç podczas jazdy. Teraz mo┼╝emy zaj─ů─ç si─Ö czym┼Ť bardziej skomplikowanym: zakr─Ötami.

Jazda po linii prostej jest łatwa. Dopiero przy zakrętach widać, co potrafi kierowca. Jak pokonywać je w szybki i skuteczny, a zarazem bezpieczny sposób?

Po przeczytaniu poprzednich artyku┼é├│w z tej serii wiecie ju┼╝, jak zaj─ů─ç odpowiedni─ů pozycj─Ö za kierownic─ů, jak u┼éo┼╝y─ç na niej r─Öce oraz gdzie patrze─ç podczas jazdy. Teraz mo┼╝emy zaj─ů─ç si─Ö czym┼Ť bardziej skomplikowanym: zakr─Ötami.

To w┼éa┼Ťnie na zakr─Ötach mo┼╝na si─Ö przekona─ç o swoich umiej─Ötno┼Ťciach lub ich braku. Mo┼╝na zwalnia─ç b─ůd┼║ przyspiesza─ç, lecz trzeba zawsze pami─Öta─ç, ┼╝e na zakr─Ötach zdarza si─Ö najwi─Öcej pomy┼éek. Om├│wmy wi─Öc kilka podstawowych zasad pokonywania zakr─Öt├│w w┼éa┼Ťciw─ů metod─ů.

Najprostszym i najbardziej oczywistym sposobem wydaje si─Ö skr─Öcanie zgodnie z konturem drogi, pomi─Ödzy wytyczonymi liniami. Jednak to podej┼Ťcie nie jest najskuteczniejsze.

Najwa┼╝niejsze jest znalezienie najlepszego toru na przejechanie zakr─Ötu i skr─Öcanie przez jak najkr├│tszy czas. W praktyce oznacza to obranie linii, kt├│ra przeprowadzi nas przez zakr─Öt po jak najprostszej trajektorii.

Jeden ze sposob├│w jest dosy─ç ┼éatwy. Polega na okre┼Ťleniu jak najszerszego ┼éuku na zakr─Öcie, co oznacza rozpocz─Öcie manewru po zewn─Ötrznej stronie naszego pasa (prawa przy skr─Öcie w lewo i vice versa), zetkni─Öcie si─Ö z wewn─Ötrzn─ů stron─ů pasa w ┼Ťrodku zakr─Ötu (w punkcie nazwanym apex lub wierzcho┼ékiem zakr─Ötu), a na ko┼äcu skierowanie si─Ö znowu na zewn─Ötrzn─ů stron─Ö.

To jest w┼éa┼Ťnie to, co nazywamy lini─ů geometryczn─ů (jak przedstawiono na infografikach) ÔÇô idealn─ů drog─ů na pokonanie zakr─Ötu przy sta┼éej pr─Ödko┼Ťci. Jednak trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e sta┼éa pr─Ödko┼Ť─ç na ca┼éo┼Ťci tego manewru nie jest dobrym pomys┼éem.

Dlaczego? Poniewa┼╝ przez wi─Ökszo┼Ť─ç zakr─Öt├│w nale┼╝y przeje┼╝d┼╝a─ç wolniej ni┼╝ przez proste odcinki przed nimi i po nich. Sta┼éa pr─Ödko┼Ť─ç oznacza┼éaby albo zbyt nisk─ů pr─Ödko┼Ť─ç na prostych, albo zbyt wysok─ů na zakr─Ötach.

Jak sobie z tym radzimy? Oczywi┼Ťcie hamujemy przed zakr─Ötem i przyspieszamy zaraz po nim. To za┼Ť nie idzie w parze z lini─ů geometryczn─ů, kt├│ra jest symetryczna i dostosowana do sta┼éej pr─Ödko┼Ťci.

Tak wi─Öc nale┼╝y pod─ů┼╝a─ç lepsz─ů lini─ů. Nazywamy j─ů lini─ů idealn─ů ÔÇô nie ma kszta┼étu ┼éuku, lecz trajektorii hiperbolicznej. Na pocz─ůtku zakr─Ötu, gdy ju┼╝ sko┼äczyli┼Ťmy hamowa─ç, mo┼╝na wykona─ç od razu ostry skr─Öt. P├│┼║niej, w miar─Ö przyspieszania, nale┼╝y stopniowo prostowa─ç samoch├│d.

Oznacza to, ┼╝e mo┼╝na zacz─ů─ç skr─Öcanie nieco p├│┼║niej ni┼╝ w przypadku pod─ů┼╝ania lini─ů geometryczn─ů; wierzcho┼éek (moment, w kt├│rym zbli┼╝amy si─Ö do ┼Ťrodka zakr─Ötu) za┼Ť przesuwa si─Ö troch─Ö dalej.

Po osi─ůgni─Öciu wierzcho┼éka zakr─Ötu mo┼╝na ponownie zacz─ů─ç przyspiesza─ç. W miar─Ö wzrastaj─ůcej pr─Ödko┼Ťci nale┼╝y prostowa─ç kierownic─Ö i wyprostowywa─ç tor jazdy, przemieszczaj─ůc si─Ö w kierunku zewn─Ötrznej kraw─Ödzi pasa. Ostatni punkt manewru r├│wnie┼╝ nast─Öpuje p├│┼║niej ni┼╝ w przypadku linii geometrycznej.

Zaleta takiego rozwi─ůzania? Jedzie si─Ö wolniej w najtrudniejszym punkcie zakr─Ötu, lecz jednocze┼Ťnie mo┼╝na zacz─ů─ç przyspieszanie o wiele wcze┼Ťniej ÔÇô oznacza to, ┼╝e ostatecznie jest si─Ö szybszym. Dodatkowo przez ca┼éy czas mamy lepsz─ů kontrol─Ö nad pojazdem.

To s─ů powody, dla kt├│rych rajdowcy stosuj─ů t─Ö metod─Ö i dla kt├│rych warto si─Ö jej nauczy─ç. Nale┼╝y jednak pami─Öta─ç, ┼╝e droga publiczna to nie tor testowy i musimy zachowywa─ç szczeg├│ln─ů ostro┼╝no┼Ť─ç. Jak ju┼╝ wspomnieli┼Ťmy ÔÇô na zakr─Ötach naj┼éatwiej o b┼é─ůd, kt├│ry mo┼╝e grozi─ç niebezpiecze┼ästwem nie tylko nam, ale tak┼╝e innym uczestnikom ruchu.

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim.

Ostatnie newsy