NAJWAŻNIEJSZE ŚWIATY TABLIC LICZBOWYCH

NAJWAŻNIEJSZE ŚWIATY TABLIC LICZBOWYCH

NAJWAŻNIEJSZE ŚWIATY TABLIC LICZBOWYCH

12. 12. 2019

W ciągu roku seria tablic rejestracyjnych samochodów dała nam wgląd w ich tajemnice na całym świecie. Rzuć okiem na niektóre z najciekawszych faktów i uzyskaj niewielki bonus!

Seria Deszyfrowanie tablic rejestracyjnych odwiedziła 11 krajów. We wszystkich próbowano rzucić światło na lokalny system dla tablic rejestracyjnych i wyjaśnić intrygujące fakty z nimi związane.

Talerze na zderzakach samochodowych są dziś codziennością w życiu kierowców. Ich początki sięgają Francji. W 1783 r. Król Ludwik XVI nakazał paryskim woźnicom odznakę z nazwiskiem i adresem na swoich wagonach. Celem było ograniczenie przestępczości na ulicach Paryża.

System francuski dotyczył jednak tylko ulic Paryża. Pierwszym krajem, który wprowadził ogólnokrajowe alfanumeryczne numery rejestracyjne, była Hiszpania, która przyjęła swój system tablic rejestracyjnych prawie 120 lat temu (a dokładniej w 1900 r.). Pierwszym tutaj numerem rejestracyjnym był PM-1. Ozdobił samochód Clément i został zarejestrowany w stolicy Majorki. Jednak czas mija i Hiszpania jest już w trzecim systemie tablic rejestracyjnych.

Spośród wszystkich krajów przedstawionych w serii kraj o najstarszym wciąż istniejącym systemie tablic rejestracyjnych znajduje się nieco dalej na północ i kilka tysięcy metrów wyżej. Ten zaszczyt przypada Szwajcarii, gdzie obecny system został przyjęty już w 1933 r. I obowiązuje do dziś. Jednak w niektórych kantonach zaczyna brakować możliwych kombinacji, więc ten system może wymagać w najbliższej przyszłości gruntownej reformy.

Wielka Brytania słynie z ponurych warunków pogodowych, ale jej drogi są rozjaśnione dwukolorowymi tablicami rejestracyjnymi, które są białe z przodu i żółte z tyłu. Jest to powrót do prawa z 1920 roku, które stanowi, że tylne światła i reflektory pojazdu nie mogą świecić na biało. Ponieważ brytyjskie tablice rejestracyjne muszą być odblaskowe, zostały one również objęte tym prawem. Zamiast tego wybrano kolor żółty, ponieważ zarówno ten kolor, jak i biel najbardziej kontrastują z czarnymi literami. Nawiasem mówiąc, z powodu tego prawa białe światła cofania były początkowo nielegalne w Wielkiej Brytanii, a wyjątek został przyznany dopiero po kilku latach.

W Rosji, podobnie jak w Szwajcarii, istnieje bardzo realne ryzyko, że wszystkie kombinacje zostaną wkrótce wykorzystane w niektórych obszarach, więc system będzie musiał zostać dostosowany. Niezależnie od tego, czy zdecydują się zreformować system, można bezpiecznie założyć, że jedna z cech charakterystycznych dla rosyjskich numerów rejestracyjnych pozostanie niezmieniona - ludzie nadal będą mogli je odczytać, nawet jeśli nie znają cyrylicy. Jest tak, ponieważ na rosyjskich tablicach używane są tylko litery cyrylicy, które wyglądają jak znaki alfabetu łacińskiego. Jest 12 takich znaków, a celem jest ułatwienie odczytania tablic rejestracyjnych za granicą.

Indie są drugim najbardziej zaludnionym krajem na świecie, więc można pomyśleć, że niewystarczająca liczba kombinacji numerów rejestracyjnych byłaby jeszcze bardziej palącym problemem niż w Szwajcarii i Rosji. Przeciwieństwo jest prawdą. Wykorzystują kilka składników w przepisie na sukces, ale główny jest bardzo prosty - wystarczy dodać więcej postaci. Ze wszystkich krajów, które badaliśmy, Indie mają najdłuższe numery rejestracyjne, liczące około 10 znaków.

Chiny, w których mieszka ponad 1,4 miliarda ludzi, są jeszcze bardziej zaludnione niż Indie, a mimo to ich system ma zaledwie siedem znaków, tyle samo co w Czechach i Wielkiej Brytanii. Jak to możliwe? Istnieją dwa powody. Pierwszy jest właściwie małą sztuczką - pierwszą postacią jest chiński i może przyjąć dowolną z 30 różnych postaci. Jednak drugim i głównym powodem jest to, że w największych chińskich miastach wydawana jest tylko ograniczona liczba tablic rejestracyjnych. W rezultacie każdy, kto chce płyty, musi wygrać na loterii, jeśli mieszka na przykład w Pekinie, lub na aukcji, jeśli mieszka na przykład w Szanghaju. W 2018 r. Średnia cena licytowanego numeru rejestracyjnego w Szanghaju wynosiła zaledwie 14 000 USD, podczas gdy The Economist obliczył, że prawdopodobieństwo wygranej w loterii w Pekinie wynosi 0,2%. Ale dobrą wiadomością jest to, że kiedy zdobędziesz chińskie blachy, są twoje na zawsze.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy