MOJE ŻYCIE, MÓJ SAMOCHÓD:

MOJE ŻYCIE, MÓJ SAMOCHÓD: KIEDY JESTEM W MOJEJ CIĘŻARÓWCE, JESTEM PANEM SWOJEGO CZASU

MOJE ŻYCIE, MÓJ SAMOCHÓD: KIEDY JESTEM W MOJEJ CIĘŻARÓWCE, JESTEM PANEM SWOJEGO CZASU

8. 11. 2018

Jaroslav Tětek to kierowca ciężarówki przemierzającej Europę z lawetami do przewozu samochodów. W ciągu 10 lat przetransportował ponad 20 000 samochodów. Wcześniej prowadził klasyczną naczepę. Nigdy nie myślał o wykonywaniu innej pracy niż kierowanie ciężarówkami.

Kiedy kończy się weekend i zaczyna się poniedziałek, 56-letni pracownik Turinsky Transport, firmy z Mladej Boleslav, wyrusza z ładunkiem ŠKODA z lokalnego zakładu w Mladá Boleslav lub fabryki w Kvasinach. Przyczepa może pomieścić dziesięć mniejszych modeli, takich jak ŠKODA CITIGO, ale tylko siedem większych SUV-ów KODIAQ. Może również przenosić ładunek łączony, na przykład składający się z dziewięciu samochodów w zestawie ŠKODA FABIA i ŠKODA OCTAVIA.

Jaroslav Tětek zwykłymi trasami jeździ do Niemiec, ale od czasu do czasu odbywa bardziej odległe kursy, do takich krajów jak Hiszpania. To właśnie lubi najbardziej, ponieważ daje mu to okazję, aby odbyć odpowiednią trasę między załadunkiem i rozładunkiem, a jednocześnie dobrze odpocząć podczas obowiązkowych przerw w drodze.

BRAK CZASU NA ZWIEDZANIE

Nie oznacza to, że kiedy dociera do celu ma namiastkę wakacji. Czasami spotyka kolegę, który zna okolicę wokół parkingu ciężarówek i który pokazuje mu niektóre lokalne atrakcje lub zabytki. Zazwyczaj jednak nie ma czasu na zwiedzanie kraju. Jak większość kierowców, zabiera ze sobą jedzenie, gdy wyrusza w podróż, ponieważ nie może wjechać do centrum miasta ciężarówką, a parkowanie na parkingu przy supermarketach jest często niemożliwe. To faktycznie oszczędza mu pieniądze. Od czasu do czasu trafia się okazja na posiłek w restauracji.

Kiedy zatrzymuje się na stacji paliw lub parkingu dla ciężarówek, lubi pogadać się z ludźmi, którzy żywo wykazują zainteresowanie transportem. Zazwyczaj dzieje się to podczas wakacji. Niektórzy pytają, jak ładowane są samochody, inni interesują się samymi samochodami i pytają o różnice między nimi. Nowe modele przyciągają najwięcej uwagi.

Jaroslav Tětek widział ŠKODA na drogach we wszystkich krajach europejskich, w których był. Oczywiście spostrzega również samochody, które sam transportuje. Zauważył na przykład, że kiedy zabiera ŠKODA OCTAVIA do Niemiec, są to praktycznie zawsze samochody kombi. Jego ŠKODA SUPERB są głównie czarne lub białe. Inne kolory nie są tak powszechne.

UMIEJĘTNOŚCI I DOŚWIADCZENIE SĄ DECYDUJĄCE

Kierowcy są sami odpowiedzialni za załadunek i rozładunek samochodów, które mają być transportowane. Samochody te są przygotowywane na podstawie zamówienia on-line w systemie ŠKOTRANS, do którego podłączony jest zarówno przewoźnik, jak i ŠKODA. Kierowcy pracują z pracownikami ŠKOTRANS, działu odpowiedzialnego za dystrybucję produkowanych samochodów, aby sprawdzać samochody i planować sposób obsługi. „To jest jak zestaw budowlany. Ciężarówka jest inna, wszystkie samochody mają różne rozmiary, a liczba przewożonych samochodów jest różna. I za każdym razem musisz je dopasować do określonej wysokości i długości”, wyjaśnia Tětek. W porównaniu z innymi rodzajami ładunków transport samochodowy jest nieco bardziej ryzykowny. Ponadto maksymalna dopuszczalna wysokość i długość ciężarówki nie jest jednolita w całej Europie, więc kierowcy muszą również zastanowić się, przez jakie kraje będą przejeżdżać.

Każdy kierowca musi także mieć uważać na odstępy między załadowanymi samochodami. Jeżeli są zbyt wąskie to pojazdy mogą ulec uszkodzeniu, gdy ciężarówka przejeżdża przez różnego rodzaju nierówności na drodze. Ładunek należy również zabezpieczyć przed przemieszczaniem się. Kierowcy stosują określoną liczbę klinów i pasów zgodnie z położeniem i kierunkiem załadowanego pojazdu.

Prędkości załadunku i rozładunku zależą od wielkości transportowanych samochodów - duże modele ładowane poziomo są szybsze w obsłudze niż mniejsze modele, które są przechylane za pomocą hydrauliki. „Kolejnym czynnikiem jest pogoda, ponieważ jeśli samochody są transportowane w porze zimowej, to musisz jechać powoli i ostrożnie”, dodaje Tětek.

ŻYCIE ZA KÓŁKIEM

Jednym z aspektów pracy Jaroslava Tětka, który docenia najbardziej, jest elastyczność. Zapytany o to, co uważa za ważne dla kierowców ciężarówek, odpowiada bez wahania, że za kierownicą nie ma miejsca na lekkomyślność, zwłaszcza w przypadku dużych pojazdów. Szczególnie wśród starszych kierowców odczuwalne jest silne poczucie solidarności. Jaroslav uważa, że dzieje się tak dlatego, że kiedy w Europie były kontrole graniczne, wszyscy bardzo szybko poznawali się. „Nie raz widzieliśmy się po raz pierwszy, ale wszyscy szybko dogadywali się między sobą, które dokumenty należy mieć”, mówi, przypominając sobie godziny spędzone na odprawie celnej. Mimo że kierowcy nie są dziś zmuszeni do tak dużej komunikacji, mówi, że ich gotowość niesienia pomocy koledze jest bardzo ważna.

W weekendy kierowcy ciężarówek nie mogą mieć planów rodzinnych. „Naturalne jest, że żona, która czeka na ciebie w domu, chciałaby gdzieś pojechać w weekend. Ale przez to, że nie ma mnie przez cały tydzień, ja wolałbym zostać w domu właśnie w sobotę czy niedzielę”, śmieje się. Tětek często jeździ z wnukami na wycieczki, co również wymaga od niego wolnego czasu, ale wówczas jest wtedy tylko pasażerem.


10 szybkich pytań do Jaroslava Tětka

1. W JAKI SPOSÓB MIJAJA CI DNI WPRACY?

Mam tygodnie pracy, a nie dni. W zeszłym tygodniu pojechałem do Niemiec i Holandii. Nasze miejsca docelowe są ustalane przez dyspozytora w każdy piątek poprzedniego tygodnia. W piątek również ładujemy i uzupełniamy paliwo, dlatego w poniedziałek jesteśmy gotowi do startu.

2. CO SPRAWIŁO, ŻE JEŹDZISZ CIĘŻARÓWKĄ?

Odkąd pamiętam zawsze fascynowało mnie wszystko, co ma silnik i jeździ. Na przykład, kiedy wsiadłem do autobusu, obserwowałem kierowcę, aby zobaczyć, jak zmienia bieg. Następnie, przygotowując się do służby wojskowej, miałem okazję zrobić tak zwane „trio”, tj. uzyskać prawo jazdy na ciągnik, samochód i ciężarówkę. Podczas służby wojskowej rozszerzyłem tę licencję o autobusy i przyczepy, więc kiedy zostałem zwolniony z wojska, mogłem od razu zacząć zarabiać na życie prowadzeniem ciężarówek.

3. CO SPRAWIA CI NAJWIĘKSZĄ PRZYJEMNOŚĆ W TWOJEJ PRACY?

Wolność. Nie mam dokładnego dziennego czasu pracy, tylko godziny tygodniowo. Czasami więc zaczynam o szóstej lub ósmej, innym razem o czwartej. Organizuję tydzień pracy zgodnie z wyznaczoną trasą i instrukcjami wydanymi przez dyspozytorów.

4. A CO CIĘ WKURZA?

Fakt, że ciężarówki zatrzymują się w Europie, jest zwykle niewielki i nie ma gdzie odpocząć. Na przykład, kiedy jadę z Mladá Boleslav do Bratysławy, nie mam szans na znalezienie miejsca parkingowego po południu. Wszędzie parkingi są pełne. Jazda samochodem we Francji, gdzie jest stosunkowo gęsta sieć obszarów usług i urządzeń, jest najlepsza.

5. JAK TO BYŁO PODCZAS TWOJEJ PIERWSZEJ JAZDY SAMOCHODEM?

Razem z moim bratem zbiliśmy z desek wózek i zamontowaliśmy na nim koła. A to uczucie, kiedy miałem pierwszą lekcję jazdy – nie do opisania, było niesamowite i tak wzniosłe. Lubię jeździć do dziś.

6. CO ZROBIŁBYŚ GDYBY NA ŚWIECIE NIE BYŁO SAMOCHODÓW?

Być może ludzie jeździliby wozami konnymi. Prawdopodobnie trafiłbym do transportu, jakkolwiek by to nie wyglądało.

7. JAK MYŚLISZ – JAK SAMOCHODY BĘDĄ WYGLĄDAŁY ZA 20 LAT?

Mimo że co roku wprowadzane są zmiany w przepisach, a standardy są zaostrzane, wciąż nie wyobrażam sobie zmian projektowych. Nasze kabiny są stosunkowo małe, ponieważ transportujemy również samochody na dachu. Nie sądzę, żeby była pod tym względem jakaś swoboda działania.

8. JAK WSPOMINASZ DZIECIŃSTWO? Z KIM NAJBARDZIEJ LUBIŁEŚ SIĘ BAWIĆ?

Jak mówiłem z moim bratem od zawsze kochaliśmy cztery kółka. Kiedy nasza starsza siostra przyjechała z Pragi, aby się z nami zobaczyć, bawiliśmy się samochodem naszego szwagra. Nie dał nam oczywiście kluczyków, ale pchaliśmy go dookoła i kierowaliśmy nim w tę i z powrotem na podwórku, dopóki go nie odwróciliśmy.

9. CZY PAMIĘTASZ JAKĄŚ NADZWYCZAJNĄ HISTORIĘ, KTÓRA WIĄŻE SIĘ Z SAMOCHODAMI?

Bardziej nieprzyjemne niż niezwykłe. Kiedyś jechałem przez Włochy, a w Wenecji zawsze są korki. Stałem w jednym z nich, włączyłem ostrzegawcze kierunkowskazy i nagle w lusterku wstecznym zobaczyłem pędzący w moją stronę samochód. Wcisnąłem hamulec, żeby zauważył światła stopu, ale on niestety nie zwolnił. Więc wszystko, co mogłem zrobić, to przygotować się na wypadek. Naprawdę mną to wstrząsnęło i zastanawiałem się nad porzuceniem pracy. Ale poza tym bardzo lubię prowadzić auto.

10. DO JAKIEGO MIEJSCA NA ŚWIECIE CHCIAŁBYŚ POJECHAĆ SAMOCHODEM?

Moimi ulubionymi krajami do jazdy są te, w których autostrady są mniej zatłoczone. I może chciałbym kiedyś odwiedzić Norwegię. Chciałbym ją zobaczyć. Nie przepadam za upałem, więc północ bardziej mnie pociąga.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy