MIKO MARCZYK PODSUMOWUJE WYST─śP W RAJDZIE BARUM

August 18, 2019
Cze┼Ť─ç! Opr├│cz naszych priorytetowych start├│w w tym sezonie Mistrzostw Polski mia┼éem t─Ö mo┼╝liwo┼Ť─ç, ┼╝eby wystartowa─ç w jednym dodatkowym rajdzie zagranicznym w ramach Mistrzostw Europy. Wraz z zespo┼éem SKODA Polska Motorsport, analizuj─ůc nasze starty z zesz┼éego sezonu, podj─Öli┼Ťmy decyzj─Ö o wyborze Rajdu Barum.

Sta┼éo si─Ö tak za spraw─ů tego, ┼╝e nasz debiut na szutrach okaza┼é si─Ö udany, a moje tempo na asfalcie, pomimo kartingowej przesz┼éo┼Ťci i asfaltowego do┼Ťwiadczenia mia┼éo pole do optymalizacji. Zawsze stawiam sobie ambitne cele, tym samym cieszy┼éem, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie w Rajdzie Barum zadebiutujemy w zagranicznych rundach Mistrzostw Europy.

Jako nie tylko kierowca, ale r├│wnie┼╝ kibic rajdowy, mia┼éem pe┼én─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç z czym wi─ů┼╝e si─Ö start w takiej imprezie. Jest to 220 kilometrowy rajd, kt├│ry jest prawdopodobnie najbardziej konkurencyjn─ů runda ERC, trasy nie zmieniaj─ů si─Ö na przestrzeni lat, a ich charakter jest trudny do wyobra┼╝enia sobie, dop├│ki ich si─Ö nie zobaczy. Dodatkowo harmonogram rajdu powoduje, ┼╝e nie tylko odcinki s─ů wymagaj─ůce, ale r├│wnie┼╝ przez ca┼é─ů d┼éugo┼Ť─ç trwania rajdu za┼éogi s─ů od rana do wieczora w trakcie rywalizacji, co r├│wnie┼╝ jest wymagaj─ůce dla koncentracji i zachowania w┼éa┼Ťciwych si┼é na ca┼ée zawody. Jednak nie pierwszy raz przyj─ů┼éem du┼╝e wyzwanie i to ┼╝e stan─Öli┼Ťmy na starcie tego rajdu oceniam jako wielk─ů szans─Ö, kt├│r─ů otrzyma┼éem.

Zazwyczaj do rajdu staram si─Ö przygotowywa─ç zdecydowanie wcze┼Ťniej. W tym wypadku prosto z Rajdu Rzeszowskiego wybrali┼Ťmy si─Ö do Czech. To r├│wnie┼╝ stanowi┼éo dla mnie pewne wyzwanie, ale z wyprzedzeniem mia┼éem ┼Ťwiadomo┼Ť─ç tego jak intensywne b─Öd─ů te 2 tygodnie. Zapoznanie z trasami posz┼éo nam dobrze, natomiast cz─Ö┼Ť─ç z odcink├│w widzia┼éem po raz pierwszy podczas zapoznania i w dw├│ch przejazdach zapoznawczych stara┼éem si─Ö przygotowa─ç jak najlepszy opis trasy. 2 odcinki rajdu- Halenkovice i Kostelany by┼éy pokonywane w nocy, co r├│wnie┼╝ zwi─Ökszy┼éo wyzwanie, poniewa┼╝ cz─Ö┼Ť─ç rzeczy oczywistych w dzie┼ä, nie jest widoczna w nocy, wi─Öc trzeba je wzi─ů─ç pod uwag─Ö w opisie.

Rajd rozpocz─Öli┼Ťmy od dw├│ch przejazd├│w treningowych, kt├│re zako┼äczyli┼Ťmy na 3 miejscu w klasyfikacji generalnej i przejazdu kwalifikacyjnego zako┼äczonego na 7 miejscu. By┼éo to dla nas niesamowite zaskoczenie, poniewa┼╝ notowali┼Ťmy czasy podobne do czo┼éowych Czeskich kierowc├│w, jednak┼╝e trzeba przyzna─ç, ┼╝e charakter mierz─ůcego 4,4 km odcinka testowego by┼é do┼Ť─ç przewidywalny i przyst─Öpny do znalezienia na nim pr─Ödko┼Ťci, bez ponoszenia du┼╝ego ryzyka.

Nast─Öpnie przyst─ůpili┼Ťmy do miejskiego, niespe┼éna 10 kilometrowego odcinka w Zlinie. Odcinek nietypowy, poniewa┼╝ bardzo szybki. Nie tyle techniczny, co dynamiczny. Du┼╝e hamowania, szybko przeje┼╝d┼╝ane szykany, przyczepny asfalt i wiele pu┼éek takich jak wysokie kraw─Ö┼╝niki, czy elementy mog─ůce uszkodzi─ç nasz─ů rajd├│wk─Ö nawet po minimalnym b┼é─Ödzie. Bardzo lubi─Ö takie odcinki i r├│wnie┼╝ do tego chcia┼éem si─Ö przygotowa─ç najlepiej jak potrafi─Ö. Ostatecznie zaj─Öli┼Ťmy na nim 11 miejsce w klasyfikacji generalnej, a tylko 3,4 sekundy dzieli┼éo nas od 4 miejsca- to r├│wnie┼╝ pokazuje jak wyr├│wnany poziom jest na tym rajdzie. Najszybszy, Jan Kopecky pojecha┼é jednak ponad 10 sekund szybciej od nas, co pokazuje jak du┼╝o pracy jeszcze przede mn─ů nawet na odcinkach na kt├│rych czuj─Ö si─Ö dobrze. Oczywi┼Ťcie ten odcinek, podobnie jak wiele nie zmienia si─Ö na przestrzeni lat, natomiast chcia┼éem na nim pokaza─ç si─Ö z dobrej strony. Po przeje┼║dzie by┼éem ┼Ťrednio zadowolony, ale z drugiej strony zrealizowa┼éem wa┼╝n─ů strategi─Ö i nie pope┼éni┼éem b┼é─Ödu przed prawdziwym dniem rywalizacji.

Pierwszy prawdziwy odcinek to OS2 Brezova. Przejecha┼éem go w podobnym trybie do tego w jakim je┼║dzimy w Mistrzostwach Polski. Nie wypadli┼Ťmy z rytmu, jechali┼Ťmy bezpiecznie, miejscami uwa┼╝am, ┼╝e dobrze. Do┼Ť─ç szybko widzimy efekt na mecie- 19 miejsce w klasyfikacji generalnej. Mo┼╝na powiedzie─ç- witamy na Rajdzie Barum ­čśŐ To w┼éa┼Ťnie niesamowite i wyj─ůtkowe w tym rajdzie, ┼╝e gdy wydaje Ci si─Ö, ┼╝e potrafisz pojecha─ç przyzwoicie to tutaj jest tak du┼╝o zawodnik├│w, kt├│rzy zweryfikuj─ů Twoje poj─Öcia na temat szybkiej jazdy. Nie zmartwi┼éem si─Ö jednak. Wiedzia┼éem, ┼╝e debiutuj─ůc w tym rajdzie, na wynik trzeba patrze─ç szerzej, z rozs─ůdkiem i ┼Ťwiadomo┼Ťci─ů tego, ┼╝e czas w debiucie na rajdzie barum liczy si─Ö troch─Ö inaczej, co pokazuj─ů wyniki nawet kierowc├│w WRC. Wa┼╝niejsze od pozycji by┼éa dla mnie strata na kilometrze do Jana Kopeckiego, kt├│rego uwa┼╝am za wz├│r topowej pr─Ödko┼Ťci na tym rajdzie, kt├│ra jest realizowana w racjonalny spos├│b. Strata na tym odcinku wynios┼éa ok. 1 s./km, co oceni┼éem za jak najbardziej poprawn─ů i tak─ů kt├│rej bym si─Ö spodziewa┼é w pierwszym przeje┼║dzie.

Wiedzia┼éem jednak, ┼╝e OS2 Brezova to by┼éa prosta sprawa w skali tego co nas czeka┼éo. Pojechali┼Ťmy na OS3 Semetin, czyli legendarny odcinek rajdu, znany m.in. z gry Richard Burns Rally. W przesz┼éo┼Ťci trenowa┼éem na nim opis rajdowy i przejecha┼éem go kilka razy cywilnym samochodem. Nie mia┼éo to wi─Ökszego znaczenia, poniewa┼╝ ten odcinek zza kierownicy Skody Fabia R5 to prawdziwy czort. Ilo┼Ť─ç krzywych skok├│w, przej┼Ť─ç na centymetry mi─Ödzy drzewami i podbi─ç na asfalcie (miejscami przypominaj─ůcym szuter) jest ogromna. Mia┼éem ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e stracimy tu du┼╝o czasu i taki by┼é plan na pierwsz─ů p─Ötle. Odcinek przegrali┼Ťmy z Janem Kopeckim o 1,9 s./km co by┼éo ju┼╝ bardzo du┼╝─ů strat─ů, ale tak musia┼éo by─ç.

Kolejne dwa odcinki zdecydowanie bardziej przypad┼éy mi do gustu po zapoznaniu i chcia┼éem na nich jecha─ç normalnym, swoim tempem. NA OS4 Halenkovice stracili┼Ťmy oko┼éo 1,2 s./km do Jana Kopeckiego, a w trakcie odcinka mieli┼Ťmy ma┼é─ů przygod─Ö na szutrowej partii. Mylnie my┼Ťla┼éem, ┼╝e mamy kapcia i zwolni┼éem troch─Ö przez oko┼éo kilometr szutrowej partii odcinka a┼╝ do cz─Ö┼Ťci asfaltowej, ┼╝eby mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e nie wysuniemy si─Ö gdzie┼Ť z drogi przez niespodziewane zachowanie auta. Nie kosztowa┼éo nas to jednak du┼╝o czasu- pewnie z 2-3 sekundy, czyli byli┼Ťmy znowu w pewnej normie troch─Ö ponad 1 s./km..

Nast─Öpnie pojechali┼Ťmy na ko┼äcz─ůcy p─Ötle odcinek Kostelany. Cieszy┼éem si─Ö bardzo, chcia┼éem go przejecha─ç i zebra─ç pe┼éen pakiet wiedzy na temat pierwszego dnia rajdu, ┼╝eby m├│c przyj─ů─ç strategi─Ö na drug─ů p─Ötle. Niestety na mecie tego odcinka ju┼╝ si─Ö nie pojawili┼Ťmy. Oko┼éo 2,5 kilometra po starcie wypadli┼Ťmy z Szymonem z drogi i mieli┼Ťmy wypadek. Co najwa┼╝niejsze nic nie sta┼éo si─Ö Szymonowi, kibicom, ani mnie.

Tworz─ůc opis odcinka Kostelany chcia┼éem by─ç bardzo dok┼éadny, poniewa┼╝ nie wiedzia┼éem co zaskoczy mnie w nocnym przeje┼║dzie. To by┼éa w─ůska le┼Ťna partia, bardzo szybka. Podyktowa┼éem podczas zapoznania Szymonowi zakr─Öt ÔÇ×7 LewyÔÇŁ, co w mojej skali oznacza, ┼╝e to najszybszy z mo┼╝liwych. Normalnie pewnie bym go nie wpisa┼é, poniewa┼╝ prze┼éamanie drogi nie by┼éo du┼╝e- w takich sytuacjach u┼╝ywamy po prostu dystansu do kolejnego zakr─Ötu z komend─ů ÔÇ×ProstujÔÇŁ. Jad─ůc samochodem na zapoznaniu 50 km/h, nie wchodz─ůc w przyci─Öcie zakr─Ötu wcze┼Ťniej wygl─ůda┼éo jednak na to, ┼╝e dla poprawno┼Ťci mo┼╝na uj─ů─ç ten zakr─Öt. Gdy pojawili┼Ťmy si─Ö w tym miejscu rajd├│wk─ů oko┼éo 150 km/h okaza┼éo si─Ö, ┼╝e ten zakr─Öt nie jest dla mnie wyczuwalny tzn. ┼╝e nie trzeba by┼éo praktycznie do niego skr─Öca─ç. Po tym zakr─Öcie by┼éa podyktowana prosta, a nast─Öpnie zakr─Öt ÔÇ×4 LewyÔÇŁ- w mojej skali zakr─Öt w kt├│ry wje┼╝d┼╝amy oko┼éo 80 km/h. Jako, ┼╝e nie odhaczy┼é mi si─Ö wspomniany 7 Lewy, a 4 Lewy do kt├│rego si─Ö zbli┼╝ali┼Ťmy by┼é za ma┼éym szczytem, wi─Öc nie by┼éo go wida─ç, wjecha┼éem w ten zakr─Öt z za┼éo┼╝eniem, ┼╝e ma to by─ç ten najszybszy z mo┼╝liwych na kt├│ry czeka┼éem. W momencie dojazdu do zakr─Ötu mieli┼Ťmy oko┼éo 160 km/h. Nie mieli┼Ťmy szans zmie┼Ťci─ç si─Ö w zakr─Öt i wypadli┼Ťmy z drogi. Na nasze wielkie szcz─Ö┼Ťcie by┼éa tam skarpa z ziemi i dopiero nad ni─ů drzewa w kt├│rych bezpiecznie stali kibice. Wytracili┼Ťmy pr─Ödko┼Ť─ç uderzaj─ůc prawym przodem, a nast─Öpnie dachuj─ůc i staj─ůc na ko┼éa.

To co si─Ö wydarzy┼éo jest dla mnie du┼╝y wstrz─ůsem. Staram si─Ö podchodzi─ç do tego sportu z du┼╝ym rozs─ůdkiem i maksymalnie ogranicza─ç ryzyko. W tym jednak przypadku pope┼éni┼éem du┼╝y b┼é─ůd, kt├│ry na dodatek nie mia┼é fundamentu w ch─Öci za szybkiej jazdy. Na takie zdarzenia ma wp┼éyw szereg ma┼éych czynnik├│w. Tutaj g┼é├│wnym z nich by┼éa, w mojej opinii, nie do ko┼äca trafnie opisana sekcja zakr─Öt├│w, jak r├│wnie┼╝ pewien brak w tej sytuacji dodatkowego zmys┼éu, kt├│ry kompletny kierowca musi mie─ç. Zmys┼éu, ┼╝e co┼Ť jest nie tak. Musicie jednak wiedzie─ç, ┼╝e w rajd├│wce dziej─Ö si─Ö du┼╝o rzeczy, jest wiele trudnych sytuacji i bardzo cz─Östo pope┼éniaj─ůc wi─Öksze b┼é─Ödy zostajemy w drodze i w oczach kibic├│w nawet nic si─Ö nie dzieje. Ten b┼é─ůd poni├│s┼é za sob─ů jednak konsekwencj─Ö wypadku.

Staram si─Ö wyci─ůga─ç wnioski trafnie, szybko i nie pozwala─ç sobie na za du┼╝o przemy┼Ťle┼ä. Jestem sportowcem, kocham to co robi─Ö. Wiem r├│wnie┼╝, ┼╝e mog─Ö by─ç w tym dobry, ale mam ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e o rajdach w dalszym ci─ůgu wiem ma┼éo. Zesp├│┼é niezmiennie otacza mnie wyj─ůtkowym wsparciem i co jest dla mnie niesamowite- mam wra┼╝enie, ┼╝e wierz─ů we mnie teraz tym bardziej.

Bardzo ┼╝a┼éuj─Ö tych kilometr├│w, kt├│rych nie przejechali┼Ťmy. To by┼é du┼╝y pakiet wiedzy, a przy nieprzewidywalno┼Ťci rajdu Barum nasze tempo wcale nie oznacza┼éo bardzo odleg┼éych pozycji na mecie. Natomiast tym razem byli┼Ťmy w tej grupie, kt├│ra tworzy dow├│d na to jak trudny to jest rajd, ┼╝eby go uko┼äczy─ç.

W tej chwili skupiam si─Ö mocno na 2 ostatnich rundach Mistrzostw Polski. To dla mnie wa┼╝ne starty. Nie wiem co poka┼╝e przysz┼éo┼Ť─ç, natomiast wewn─ůtrz czuj─Ö, ┼╝e jeszcze tam wr├│c─Ö i bardzo chcia┼ébym. Mo┼╝e w kolejnym podej┼Ťciu nadal nie b─Ödzie to topowa pr─Ödko┼Ť─ç, ale jak m├│wi Wi┼Ťlak- nie chochl─ů, a ┼éy┼╝eczk─ů. I ja w to wierz─Ö, ┼╝e t─ů strategi─ů p├│jdziemy dalej we w┼éa┼Ťciwym kierunku.

Chcia┼ébym bardzo podzi─Ökowa─ç wszystkim za niezliczone s┼éowa wsparcia. Jeste┼Ťcie wyj─ůtkowi, a ja mi─Ödzy innymi dzi─Öki Wam mam si┼é─Ö, ┼╝eby ju┼╝ pracowa─ç dalej. Nie robi─Ö tego tylko dla siebie ­čśŐ!

Pozdrawiam Was serdecznie,

MikoMarczyk

Ostatnie newsy