MIKO MARCZYK O WYGRANEJ NA RAJDZIE ELEKTRENAI

July 15, 2019
Cze┼Ť─ç! W┼éa┼Ťnie wr├│ci┼éem z zagranicznej rundy Mistrzostw Polski- litewskiego Rajdu Elektrenai. By┼é to nasz drugi w tym sezonie rajd szutrowy. Na Litwie wystartowali┼Ťmy po raz pierwszy w zesz┼éym roku.

Rajd Elektrenai charakteryzuje si─Ö kompaktowym harmonogramem- 2 miejskie odcinki w pi─ůtek, a w sobot─Ö rywalizacja na a┼╝ 14 odcinkach specjalnych rozlokowanych nie dalej ni┼╝ 20 kilometr├│w od parku serwisowego. To wspania┼éa formu┼éa ÔÇô zar├│wno dla za┼é├│g jak i kibic├│w, kt├│rzy mog─ů obejrze─ç swoje ulubione za┼éogi. Charakterystycznym dla tego rajdu s─ů r├│wnie┼╝ kr├│tkie odcinki specjalne. Poza jednym, 15 kilometrowym, wszystkie pozosta┼ée maj─ů mi─Ödzy 4 a 8 kilometr├│w d┼éugo┼Ťci. Taki uk┼éad wbrew pozorom stanowi wyzwanie ÔÇô odcinki przeje┼╝d┼╝amy ┼Ťrednio w czasie tylko oko┼éo 3 minut, wi─Öc podczas dnia trzeba wielokrotnie wej┼Ť─ç na najwy┼╝szy poziom skupienia i da─ç z siebie wszystko od startu do mety.

Uk┼éad odcink├│w by┼é dok┼éadnie taki sam jak w zesz┼éym roku. Nowym do┼Ťwiadczeniem dla mnie by┼éo jednak to, jak zmienia si─Ö droga szutrowa na przestrzeni czasu. 10 miesi─Öcy temu cz─Ö┼Ť─ç zakr─Öt├│w by┼éa szybsza, a inne wolniejsze. Dzieje si─Ö tak za spraw─ů napraw dr├│g po rajdzie ÔÇô zdarza si─Ö, ┼╝e poszerzaj─ů j─ů bardziej, przez co zakr─Öty s─ů szybsze. W drug─ů stron─Ö natomiast mo┼╝e dzia┼éa─ç najbli┼╝sze otoczenie drogi. Gdy w niekt├│rych miejscach trawy i krzaki nie s─ů podci─Öte, w jednym roku mo┼╝emy przycina─ç dany zakr─Öt, a w innym jest on wolniejszy, poniewa┼╝ wej┼Ťcie w takie ci─Öcie grozi uszkodzeniem auta. Na nawierzchni szutrowej ci─Ö┼╝ko jest r├│wnie┼╝ zaplanowa─ç sobie punkty hamowa┼ä ÔÇô nawierzchnia w zale┼╝no┼Ťci od naszej kolejno┼Ťci startu do odcinka jest przyczepniejsza, b─ůd┼║ bardziej ┼Ťliska. Te wszystkie aspekty powoduj─ů, ┼╝e nawet te same szutrowe trasy zawsze wymagaj─ů dok┼éadnej analizy przed rajdem, a sztuka improwizacji oraz podejmowania w┼éa┼Ťciwych decyzji ju┼╝ na samym odcinku jest konieczna do osi─ůgni─Öcia dobrego wyniku.

Rywalizacj─Ö rozpocz─Öli┼Ťmy od dwukrotnie pokonywanego odcinka miejskiego. Wspomina┼éem ten odcinek bardzo dobrze jeszcze z zesz┼éego roku, poniewa┼╝ uda┼éo nam si─Ö go wygra─ç. W tym roku r├│wnie┼╝ uzyskali┼Ťmy najlepszy czas przejazdu, natomiast na drugim przeje┼║dzie pope┼éni┼éem b┼é─ůd. Wychodz─ůc z zakr─Ötu uderzy┼éem w kraw─Ö┼╝nik prawym tylnym ko┼éem przez co oko┼éo 35% trasy pokonali┼Ťmy ze skrzywionym tylnym wahaczem. Nie jestem zadowolony z tego zdarzenia i troch─Ö siebie zawiod┼éem, ale z pewno┼Ťci─ů by┼éa to dla mnie nauka i przywr├│cenie pokory ÔÇô na odcinkach miejskich trzeba zachowywa─ç zawsze szczeg├│ln─ů uwag─Ö.

Wyzwania rozpocz─Ö┼éy si─Ö na porannym 15 minutowym serwisie. Nasi mechanicy spisali si─Ö na medal, wymieniaj─ůc dla pewno┼Ťci nie tylko wahacz, ale r├│wnie┼╝ zwrotnic─Ö, p├│┼éo┼Ť, piast─Ö i pozosta┼ée wahacze. Taki czas wymiany robi wra┼╝enie, poniewa┼╝ w ramach 15 minut musimy jeszcze przyjecha─ç na miejsce serwisowe, a nast─Öpnie dojecha─ç do wyjazdowego punktu kontroli czasu, wi─Öc tak naprawd─Ö mechanicy mieli oko┼éo 13,5 minuty.

Musz─Ö Wam przyzna─ç, ┼╝e nie by┼éo jednak tak kolorowo, poniewa┼╝ zabrak┼éo czasu na dokr─Öcenie jednej z ┼Ťrub, kt├│ra by┼éa konieczna do jazdy po odcinkach specjalnych. Ch┼éopaki powiedzieli nam, ┼╝eby┼Ťmy na dojazd├│wce do oesu zdj─Öli ko┼éo i za┼éo┼╝yli brakuj─ůc─ů cz─Ö┼Ť─ç. Normalnie nie by┼éoby z tym problemu, jednak na pierwszy sobotni OS mieli┼Ťmy oko┼éo 7 kilometr├│w i tylko 12 minut na dojazd. Ledwo co zd─ů┼╝yli┼Ťmy na pierwszy oes, ale na starcie ju┼╝ stali┼Ťmy sprawnym autem gotowym do rywalizacji.

Pierwsza p─Ötla przebieg┼éa pomy┼Ťlnie. Odcinki by┼éy bardziej piaskowe, w─ůskie i pozycja na starcie nie robi┼éa du┼╝ej r├│┼╝nicy. Na jednym z odcink├│w czasy by┼éy lepsze na pierwszym przeje┼║dzie wzgl─Ödem drugiego. Koleiny by┼éy na tyle g┼é─Öbokie, ┼╝e w drugim przeje┼║dzie pomimo lepszej przyczepno┼Ťci, rajd├│wki rozp─Ödza┼éy si─Ö du┼╝o wolniej- to nietypowe na szutrze. P─Ötl─Ö zako┼äczyli┼Ťmy z ponad 8 sekundow─ů przewag─ů.

W zwi─ůzku z dobr─ů przyczepno┼Ťci─ů, od rana moja czujno┼Ť─ç zosta┼éa troch─Ö u┼Ťpiona i nie przygotowa┼éem w┼éa┼Ťciwych ustawie┼ä i doboru opon na drug─ů p─Ötl─Ö. Podczas 4 odcink├│w Tomek z Damianem zbli┼╝yli si─Ö do nas na 3 sekundy. My z Szymonem jechali┼Ťmy tak szybko jak potrafimy, natomiast czyszczenie drogi w pierwszych przejazdach by┼éo dla nas bardzo trudne. Samoch├│d by┼é troch─Ö za sztywny i bardzo si─Ö ┼Ťlizgali┼Ťmy, wyszed┼é m├│j brak do┼Ťwiadczenia i w┼éa┼Ťciwej analizy odcink├│w. To pokazuje jak z┼éo┼╝onym sportem s─ů rajdy.

Trzecia p─Ötla mia┼éa podobny charakter do drugiej. Zmienili┼Ťmy ustawienia auta i opony- zmi─Ökczyli┼Ťmy samoch├│d r├│┼╝nymi metodami, aby uzyska─ç wy┼╝sz─ů przyczepno┼Ť─ç na ┼Ťliskiej nawierzchni. Trafili┼Ťmy z ustawieniami i ostatnia p─Ötla by┼éa dla nas bardzo udana. Wygrali┼Ťmy dodatkowo punktowany Power Stage i uko┼äczyli┼Ťmy rajd na 1 miejscu w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Polski. To by┼éo dla nas wa┼╝ne zwyci─Östwo- czwarte dla naszego zespo┼éu Skoda Polska Motorsport, w tym trzecie na nawierzchni szutrowej. Po r├│┼╝nych przygodach, moich b┼é─Ödach i losowych zdarzeniach nareszcie uda┼éo nam si─Ö wykona─ç plan w 100%.

Przed startem wiedzia┼éem, ┼╝e to b─Ödzie dla nas wa┼╝ny rajd. Dobrze czujemy si─Ö z Szymonem na szutrach i przyznam Wam, ┼╝e pod koniec 2 p─Ötli, gdy Tomek z Damianem praktycznie zr├│wnali si─Ö z nami, utrzymanie tempa by┼éo to dla mnie ci─Ö┼╝kie. Dawali┼Ťmy z siebie wszystko, wiedzia┼éem, ┼╝e musimy cisn─ů─ç, w tamtym momencie nie wiedzia┼éem jeszcze, ┼╝e poprawa ustawie┼ä samochodu a┼╝ tak mocno pomo┼╝e nam w ko┼äc├│wce rajdu. Ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e ud┼║wign─Öli┼Ťmy to z Szymonem i dali┼Ťmy rad─Ö. W tym roku ka┼╝dy rajd, kt├│ry przejechali┼Ťmy wystawia┼é nas na nowe pr├│by r├│┼╝nych zdarze┼ä- mi─Ödzy innymi za to te┼╝ kochamy rajdy. Ich nieprzewidywalno┼Ť─ç, ilo┼Ť─ç zwrot├│w akcji s─ů niesamowite.

W ten spos├│b docieramy do p├│┼émetku sezonu. Nie by┼éy to dla nas wcale ┼éatwe rajdy. W pierwszych dw├│ch mieli┼Ťmy szczypt─Ö szcz─Ö┼Ťcia. Na Rajdzie Polski troch─Ö losowo┼Ťci zabra┼éo nam upragniony wynik. Ostatni rajd szutrowy zako┼äczony jest wspania┼éym wynikiem, ale jak sami widzicie ÔÇô wcale nie bez przyg├│d. Dzi─Öki tym do┼Ťwiadczeniom wiem, ┼╝e z ca┼éym zespo┼éem jeste┼Ťmy silniejsi i gotowi na drug─ů cz─Ö┼Ť─ç sezonu. Jak zawsze, mog─Ö Was zapewni─ç, ┼╝e dam z siebie wszystko, ┼╝eby zrobi─ç progres i b─Öd─Ö wystrzega─ç si─Ö b┼é─Öd├│w. Chcia┼ébym trzyma─ç si─Ö strategii zgodnie z powiedzeniem Ma─çka Wis┼éawskiego- ÔÇ×nie chochl─ů, a ┼éy┼╝eczk─ůÔÇŁ i w ten spos├│b uko┼äczy─ç najbli┼╝sze rajdy na mecie, ciesz─ůc Was nasz─ů coraz szybsz─ů jazd─ů ­čśŐ

Pozdrawiam Was serdecznie ÔÇô naszych najlepszych kibic├│w. Bardzo doceniam Wasze wsparcie!

MikoMarczyk

Prezentowany materia┼é dotyczy samochodu rajdowego i ma charakter wy┼é─ůcznie wizerunkowy. Samoch├│d ten nie jest dost─Öpny w sprzeda┼╝y na rynku polskim

Ostatnie newsy