MIKO MARCZYK O DOBIERANIU OPON DO WARUNKÓW RAJDU

August 9, 2019
Cze┼Ť─ç! Dzisiaj chcia┼ébym Wam opowiedzie─ç o oponach. M├│wimy o nich jako o ÔÇ×czarnym z┼éocieÔÇŁ motorsportu i faktycznie na takie miano zas┼éuguj─ů. To w┼éa┼Ťnie tylko za po┼Ťrednictwem czterech opon nasz pojazd styka si─Ö z nawierzchni─ů. Gdy zsumujemy powierzchni─Ö styku ka┼╝dej z opon, to oka┼╝─Ö si─Ö, ┼╝e jest ona por├│wnywalna do kartki papieru A4. W motorsporcie wymagamy od opon naprawd─Ö du┼╝o, a technologie sprawdzane w rajdach samochodowych przez naszego dostawc─Ö ÔÇô firm─Ö Michelin ÔÇô nast─Öpnie wykorzystywane s─ů w produkcji opon drogowych.

Je┼╝d┼╝─ůc w rajdach, mo┼╝emy wyr├│┼╝ni─ç trzy g┼é├│wne kategorie opon ÔÇô asfaltowe, szutrowe oraz opony z kolcami przeznaczone do jazdy po ┼Ťniegu i lodzie. Ka┼╝dy z tych typ├│w stosujemy na wybranej nawierzchni, na kt├│rej si─Ö ┼Ťcigamy. Nie jest to jednak jedyny podzia┼é, a tak naprawd─Ö to dopiero wierzcho┼éek g├│ry lodowej.

W ramach ka┼╝dej z tych kategorii wyr├│┼╝niamy wiele modeli opon odr├│┼╝niaj─ůcych si─Ö m.in. mieszank─ů gumy, z kt├│rej s─ů zrobione, bie┼╝nikiem czy te┼╝ sztywno┼Ťci─ů karkasu. ┼╗eby┼Ťmy osi─ůgali najlepsze wyniki na odcinkach specjalnych, musimy wstrzeli─ç si─Ö w opony idealnie pasuj─ůce do warunk├│w, kt├│re panuj─ů na trasie. Wysoki performance opony wi─ů┼╝e si─Ö jednak zazwyczaj z jej w─ůskim oknem pracy. To znaczy, ┼╝e tylko w wybranych warunkach opony b─Öd─ů dzia┼éa┼éy we w┼éa┼Ťciwy spos├│b, a czasami nawet delikatna zmiana np. warunk├│w atmosferycznych mo┼╝e przyczyni─ç si─Ö do konieczno┼Ťci zastosowania innych opon.

Na polskich odcinkach specjalnych najcz─Ö┼Ťciej ┼Ťcigamy si─Ö po asfalcie. W ramach naszych opon Michelin mamy a┼╝ 5 r├│┼╝nych modeli, kt├│re na pierwszy rzut oka wygl─ůdaj─ů dok┼éadnie tak samo! To dlatego, ┼╝e slik rajdowy Michelin ma jeden bie┼╝nik, natomiast mo┼╝emy wybiera─ç pomi─Ödzy r├│┼╝nymi mieszankami: supermi─Ökk─ů, mi─Ökk─ů, ┼Ťredni─ů i tward─ů.Dodatkowo jedna z opon ma konstrukcj─Ö opony deszczowej, natomiast bie┼╝nik slika i jest przewidziana na wilgotny asfalt.

Dob├│r opon jest zale┼╝ny od wielu czynnik├│w. Im bardziej rozumiem motorsport i zwi─Ökszam swoje do┼Ťwiadczenie, tym bardziej nabieram pokory wobec wiedzy i ┼Ťwiadomo┼Ťci, ┼╝e ma┼éo jest pyta┼ä, kt├│re maj─ů konkretn─ů odpowied┼║. Decyzja o tym, na jakich oponach wystartujemy, zale┼╝y m.in. od:

  • rodzaju nawierzchni,
  • warunk├│w atmosferycznych,
  • d┼éugo┼Ťci odcink├│w,
  • szorstko┼Ťci nawierzchni,
  • wagi, mocy i nap─Ödu auta,
  • ustawie┼ä zawieszenia,
  • techniki jazdy i komfortu psychicznego kierowcy.

Jak widzicie, proces wyboru jest bardzo z┼éo┼╝ony. Na dodatek zdarza si─Ö, ┼╝e dok┼éadnie w tych samych warunkach jeden kierowca mo┼╝e wybra─ç zupe┼énie inne opony od drugiego, a odcinek przejad─ů w tym samym czasie. Preferencje kierowcy s─ů w rajdach cz─Östo wa┼╝niejsze od faktycznej pr─Ödko┼Ťci opony. To oznacza r├│wnie┼╝, ┼╝e wyczucie i liczba informacji zwrotnych, jakie kierowca otrzymuje za po┼Ťrednictwem opon, przyczyniaj─ů si─Ö wzrostu lub spadku pewno┼Ťci jazdy, kt├│ra ma bezpo┼Ťredni wp┼éyw na jej tempo.

W zale┼╝no┼Ťci od rodzaju nawierzchni opony wytrzymuj─ů mniej lub wi─Öcej kilometr├│w oesowych. Na niekt├│rych rajdach mo┼╝emy przejecha─ç nawet ponad 100 kilometr├│w oesowych na jednym komplecie, podczas gdy charakterystyka innego rajdu pozwoli na pokonanie nieca┼éych 50 kilometr├│w i opony b─Öd─ů w ca┼éo┼Ťci zu┼╝yte. Rajd Nadwi┼Ťla┼äski s┼éynie ze ┼Ťliskich asfalt├│w i du┼╝ej liczby prostych ÔÇô opony wytrzymuj─ů tam bardzo d┼éugo. Z drugiej strony jednym z odcink├│w Rajdu Polski jest Arena Miko┼éajki, na kt├│rej ┼Ťcigamy si─Ö po betonie. 2 kilometry tego odcinka s─ů w stanie zu┼╝y─ç bardzo mocno praw─ů przedni─ů opon─Ö, nawet je┼╝eli by┼éa przed chwil─ů nowa. Na zu┼╝ycie opony wp┼éyw ma styl jazdy kierowcy ÔÇô zazwyczaj kiedy jedziemy na limicie, opony dostaj─ů zdecydowanie bardziej w ko┼Ť─ç. To, co charakteryzuje opony Michelin, to niezmienny spos├│b dzia┼éania na przestrzeni zu┼╝ycia. Niezale┼╝nie od tego, czy opona jest nowa, czy bie┼╝nik si─Ö ju┼╝ ko┼äczy, poziom przyczepno┼Ťci i skuteczno┼Ťci dzia┼éania jest taki sam.

Jak widzicie, mamy naprawd─Ö du┼╝y wyb├│r, a proces decyzyjny jest uzale┼╝niony od wielu czynnik├│w. Je┼╝d┼╝─ůc w rajdach, mamy do┼Ťwiadczenie, kt├│re si─Ö przydaje, i du┼╝o ┼éatwiej podj─ů─ç w┼éa┼Ťciw─ů decyzj─Ö. Niezale┼╝nie jednak od wiedzy nie zawsze uda si─Ö trafi─ç w idealny wyb├│r i wtedy musimy sobie radzi─ç, jad─ůc na oponach nieprzewidzianych na dan─ů nawierzchni─Ö. Sztuka improwizacji i adaptacji kierowcy rajdowego do warunk├│w s─ů wtedy najwa┼╝niejsze.

Mam nadziej─Ö, ┼╝e przybli┼╝y┼éem Wam ┼Ťwiat opon oraz proces decyzyjny kierowcy przed odcinkami specjalnymi. Czasami w rajdach, w kt├│rych mamy do czynienia ze zmiennymi warunkami pogodowymi, kierowca prawie ca┼éy czas my┼Ťli o tym, jakie opony za┼éo┼╝y. ­čśŐ

Pozdrawiam serdecznie

Miko Marczyk

Ostatnie newsy