LEGENDA ZNAJDUJE SI─ś NA TRASIE ETAPU TOUR DE FRANCE

July 4, 2019
Wszyscy mamy marzenia. Vladim├şr Vidim z Pragi nie jest wyj─ůtkiem, ale idzie dalej i spe┼énia te marzenia. Z zami┼éowania kolarz i producent rower├│w postanowi┼é wskrzesi─ç legendarny model SLAVIA, rower wyprodukowany po raz pierwszy przez Laurin & Klement - poprzednika marki ┼áKODA.

V├íclav Laurin i V├íclav Klement, za┼éo┼╝yciele ┼áKODY AUTO, zbudowali sw├│j pierwszy rower SLAVIA w 1895 roku. Vladim├şr Vidim, mi┼éo┼Ťnik starych rower├│w, obecnie przebudowuje sw├│j trzeci model z 1896 roku, kt├│ry by┼é r├│wnie┼╝ pierwszym rowerem wy┼Ťcigowym SLAVIA. Z przyjemno┼Ťci─ů pojedzie na tegorocznym L'├ëtape - 135-kilometrowym alpejskim odcinku Tour de France, kt├│ry jest otwarty dla publiczno┼Ťci.

URODZONA LEGENDA

SLAVIA to legenda. Pod koniec XIX wieku rower by┼é rzadkim i drogim ┼Ťrodkiem transportu. Mniej wi─Öcej w tym czasie V├íclav Klement kupi┼é rower Germania wyprodukowany przez drezde┼äsk─ů firm─Ö Seidel & Naumann. Kiedy si─Ö zepsu┼é, wys┼éa┼é skarg─Ö do oddzia┼éu firmy w U┼Ťcie nad ┼üab─ů. Niezadowolony z odpowiedzi producenta, Klement postanowi┼é za┼éo┼╝y─ç firm─Ö ze swoim przyjacielem Laurinem i nadali swojej firmie patriotyczn─ů nazw─Ö SLAVIA. Zacz─Öli robi─ç rowery o tej samej nazwie w warsztacie na obrze┼╝ach Mlad├í Boleslav.

Ponad 120 lat p├│┼║niej Vladim├şr Vidim poszed┼é na drinka z przyjacielem do pubu, kiedy wpadli na pomys┼é o┼╝ywienia s┼éynnej SLAVII. ÔÇ×My┼Ťleli┼Ťmy, ogl─ůdaj─ůc, jak ┼áKODA sponsoruje Tour de France, ┼╝e wspaniale by┼éoby odbudowa─ç t─Ö legend─Ö i poje┼║dzi─ç ni─ů na scenie TourÔÇŁ, m├│wi Vladim├şr, kt├│ry oddaje si─Ö pasji do tworzenia rower├│w w warsztacie w Roztokach u Prahy nad We┼étaw─ů.

Nie wyobra┼╝a sobie ┼╝ycia bez rower├│w. W czasach socjalizmu w ├│wczesnej Czechos┼éowacji nie by┼éo dobrych rower├│w, wi─Öc Vladim├şr nauczy┼é si─Ö je samodzielnie budowa─ç. Sam niegdy┼Ť zawodnik, obecnie trenuje dru┼╝yn─Ö m┼éodzie┼╝ow─ů w klubie kolarskim Dukla w Pradze. Jego firma naprawia tak┼╝e klubowe rowery.

W swoim ┼╝yciu Vladim├şr zbudowa┼é wiele urz─ůdze┼ä. ÔÇ×Jako wyszkolony ┼Ťlusarz zawsze stara┼éem si─Ö wykorzysta─ç umiej─Ötno┼Ťci rzemie┼Ťlnik├│w w przesz┼éo┼ŤciÔÇŁ, m├│wi Vidim, kt├│ry stworzy┼é repliki wszelkiego rodzaju rower├│w historycznych, w tym Dresden, Seidel i Naumann. Opr├│cz budowy rower├│w sam na nich je┼║dzi i pobija dziesi─ůtki rekord├│w. Na przyk┼éad uda┼éo mu si─Ö przejecha─ç 470 kilometr├│w, nie dotykaj─ůc stopami ziemi. Nie schodzi┼é z roweru przez 23 godziny. Aby dokona─ç tego zapisu, Vladim├şr musia┼é poprosi─ç grup─Ö swoich przyjaci├│┼é, aby jechali przodem i sprawdzili, czy nie zbli┼╝a si─Ö poci─ůg i czy wszystkie przejazdy s─ů otwarte. Wymy┼Ťli┼é sw├│j projekt SLAVIA, kt├│rego zwie┼äczeniem by┼é udzia┼é w LÔÇÖ├ëtape, jako kolejne du┼╝e wyzwanie.

NIEBIESKI WYŚCIG ROWEROWY

Rower Vladim├şra jest na uko┼äczeniu, ale przyznaje, ┼╝e nie by┼éo to ┼éatwe. Niekt├│re oryginalne Laurin & Klement SLAVIA zaprojektowane do codziennego u┼╝ytku przetrwa┼éy i mo┼╝na je znale┼║─ç w Muzeum ┼áKODA oraz w prywatnych kolekcjach, ale nie by┼éo ┼╝adnych ┼Ťlad├│w modeli wy┼Ťcigowych. ÔÇ×Jak si─Ö okaza┼éo, nikt nie by┼é ┼Ťwiadomy ┼╝adnej ocala┼éej wersji wy┼Ťcigowej SLAVIA. Takie podej┼Ťcie doprowadzi┼éo do ┼Ťlepej uliczkiÔÇŁ, wyja┼Ťnia Vladim├şr.

Nie pozosta┼éo ju┼╝ nic, jak zacz─ů─ç budowa─ç rower wed┼éug starych fotografii, broszur z epoki i innych dokument├│w z archiw├│w ┼áKODY. U┼╝y┼é przybor├│w, linijek i k─ůtomierzy, aby wydedukowa─ç pierwotne d┼éugo┼Ťci i k─ůty.

Sprawa sta┼éa si─Ö trudniejsza, je┼Ťli chodzi o dopracowanie szczeg├│┼é├│w, poniewa┼╝ zdj─Öcia tak naprawd─Ö nie pokazywa┼éy, czy rury s─ů proste, czy wygi─Öte. Wszelkie opinie r├│┼╝ni┼éy si─Ö w swoich opiniach. Ostatecznie Vladim├şr zastosowa┼é bezspawowe rurki chromowo-molibdenowe o ┼Ťrednicy 32 mm. Musia┼é zbudowa─ç rower od zera, w tym wszystkie elementy i elementy ┼é─ůcz─ůce rurki. U┼╝y┼é grubszych rur do zbudowania tylnej cz─Ö┼Ťci motocykla, w kt├│rej brakuje ┼Ťrodkowego elementu mostu - tej cz─Ö┼Ťci ramy, kt├│ra wcze┼Ťniej s┼éu┼╝y┼éa do mocowania b┼éotnik├│w.

Przygotowania i budowa trwa┼éy trzy miesi─ůce. Poszukiwanie dokumentacji i wyb├│r w┼éa┼Ťciwego sposobu budowy roweru zaj─Ö┼éo trzy tygodnie. Najwi─Ökszy problem pojawi┼é si─Ö na pocz─ůtku: wkr├│tce po tym, jak Vladim├şr postanowi┼é uruchomi─ç sw├│j projekt, spad┼é z roweru i z┼éama┼é nadgarstek. ÔÇ×Mog┼éem u┼╝ywa─ç tylko jednej r─Öki przez sze┼Ť─ç tygodni. Na szcz─Ö┼Ťcie mog─Ö sterowa─ç zar├│wno tokark─ů, jak i frezark─ů za pomoc─ů jednej r─ÖkiÔÇŁ- m├│wi. Ca┼éy czas, kt├│ry powstrzymywa┼é go od jazdy testowej, wykorzysta┼é jako okazj─Ö do przygotowania dokumentacji.

DRIFTOWANIE HAMULCA

Gdyby Vladim├şr postanowi┼é zbudowa─ç rower do ekspozycji w muzeum, sko┼äczy┼éby znacznie wcze┼Ťniej. Ale poniewa┼╝ chce ┼Ťciga─ç si─Ö motocyklem, nie mo┼╝e po prostu wygl─ůda─ç ┼éadnie - musi by─ç r├│wnie┼╝ profesjonalnie spawany i w pe┼éni funkcjonalny. ÔÇ×Musia┼éem zbudowa─ç rower o nadwy┼╝ce pojemno┼Ťci, aby nie rozpad┼é si─Ö pode mn─ů podczas jazdyÔÇŁ, ┼Ťmieje si─Ö, wyja┼Ťniaj─ůc, ┼╝e rower musi bezpiecznie przewozi─ç 90-kilogramow─ů osob─Ö.

Oryginalna SLAVIA nie mia┼éa tylnej przerzutki, nie mia┼éa te┼╝ znanych nam hamulc├│w, wi─Öc jedynym sposobem na regulacj─Ö pr─Ödko┼Ťci by┼éo dryfowanie, podobnie jak dzisiejsze motocykle o sta┼éym biegu. ÔÇ×My┼Ťleli┼Ťmy o zamontowaniu hamulca, ale oznacza┼éoby to odej┼Ťcie od orygina┼éu, a motocykl straci┼éby troch─Ö swojej magiiÔÇŁ, wyja┼Ťnia Vladim├şr, kt├│ry teraz zamierza trenowa─ç jak najwi─Öcej na swoim nowym 18-kilogramowym rowerze.

LÔÇÖ├ëtape pod koniec lipca raczej nie b─Ödzie spacerkiem po parku. Od 1993 r. wy┼Ťcig ten by┼é dla rowerzyst├│w amator├│w okazj─ů do przejechania jednego etapu prawdziwego Tour de France. Zwykle jest to trudny g├│rski szlak w Alpach lub Pirenejach i przyci─ůga oko┼éo 15 000 uczestnik├│w. Maj─ů ca┼é─ů drog─Ö dla siebie, wraz z przek─ůskami, opiek─ů medyczn─ů i widzami w tle.

Tegoroczny L'├ëtape du Tour odb─Ödzie si─Ö 21 lipca. Uczestnicy b─Öd─ů mieli okazj─Ö spr├│bowa─ç 20. etapu wy┼Ťcigu, biegn─ůcego z Albertsville do Val Thorens. Vladim├şr b─Ödzie m├│g┼é napi─ç si─Ö piwa na mecie, po przejechaniu 135 kilometr├│w i pokonaniu 4563 metr├│w szeroko┼Ťci geograficznej. ÔÇ×Dokona┼éem wr─Öcz niemo┼╝liwego tworz─ůc ten rower i na pewno b─Öd─Ö ocieka─ç potem, gdy b─Öd─Ö na nim je┼║dzi┼éÔÇŁ, m├│wi.

┼╗ycz─Ö mu powodzenia!


Ostatnie newsy