KROK PO KROKU POPRZEZ NAJWI─śKSZ─ä LAKIERNI─ś ┼áKODY

August 22, 2019
Sprawd┼║ now─ů lakierni─Ö w g┼é├│wnym zak┼éadzie ┼áKODY w Mlad├í Boleslav. Zapoznaj si─Ö z nasz─ů instrukcj─ů krok po kroku, aby zobaczy─ç, jak spawana karoseria zamienia si─Ö w precyzyjnie pomalowan─ů podstaw─Ö nowego samochodu. Czy masz poj─Öcie, do czego s┼éu┼╝─ů wanny, piekarniki i strusie pi├│ra w lakierni?

Malowanie karoserii to bardzo wyrafinowany proces, kt├│ry stale si─Ö rozwija i ulepsza. Na przyk┼éad nowa lakiernia w Mlad├í Boleslav mo┼╝e pochwali─ç si─Ö pierwszymi tego typu piecami na ┼Ťwiecie, kt├│re zosta┼éy zaprojektowane w celu przyspieszenia i usprawnienia procesu suszenia farby.

KROK PO KROKU POPRZEZ NAJWI─śKSZ─ä LAKIERNI─ś ┼áKODY

Przede wszystkim obudowa auta wchodzi w linię wstępnej kuracji. Tutaj jest odtłuszczany i usuwany jest kurz oraz inne zanieczyszczenia.

Obudowa auta jest r├│wnie┼╝ myta w ciep┼éej wodzie, przechodz─ůc przez 60-stopniowe k─ůpiele. Pomi─Ödzy ka┼╝d─ů k─ůpiel─ů p┼éyn├│w czyszcz─ůcych dysze rozpylaj─ů wod─Ö w taki sam spos├│b, jak w zwyk┼éej myjni samochodowej. W ┼éa┼║ni nadwozie jest obr├│cone w d├│┼é, aby mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e p┼éyny dostan─ů si─Ö do ka┼╝dego zak─ůtka. Drzwi maj─ů nawet specjalne uchwyty, kt├│re utrzymuj─ů je uchylone, co pozwala cieczy dotrze─ç do ich wewn─Ötrznych kraw─Ödzi. Funkcja obracania jest jedn─ů z zalet tej nowej linii i nie wyst─Öpuje w ka┼╝dej lakierni. Linia obr├│bki wst─Öpnej obejmuje fosforanowanie, dzi─Öki czemu system malarski mocniej przylega do metalu.

Nast─Öpnie znajduje si─Ö pow┼éoka kataforetyczna. To prawdopodobnie brzmi jak choroba, ale w rzeczywisto┼Ťci jest to proces, w kt├│rym farba antykorozyjna jest nak┼éadana na wszystkie powierzchnie nadwozia. Technicznie rzecz bior─ůc, jest to opad powierzchniowy. Na tym etapie przez karoseri─Ö przep┼éywa pr─ůd elektryczny, zmuszaj─ůc farb─Ö do r├│wnomiernego wytr─ůcania si─Ö na powierzchni. Niezale┼╝nie od koloru gotowego samochodu, nadwozie jest zawsze szare, gdy wychodzi z k─ůpieli kataforetycznej. Zbiornik kataforetyczny przypomina troch─Ö dzik─ů rzek─Ö. Na powierzchni mo┼╝na zaobserwowa─ç sta┼éy przep┼éyw cieczy, poniewa┼╝ farba musi by─ç stale mieszana, aby zapobiec osadzaniu si─Ö jej na dnie. Tutaj r├│wnie┼╝ cia┼éo obraca si─Ö w cieczy, dzi─Öki czemu farba dociera do wszystkich cz─Ö┼Ťci. Ca┼é─ů lini─Ö malowania mo┼╝na zaprogramowa─ç na dowolny model. W rezultacie ka┼╝de cia┼éo mo┼╝e zanurzy─ç si─Ö lub wy┼éoni─ç pod k─ůtem najlepiej dopasowanym do jego kszta┼étu.

Linia pow┼éok kataforetycznych (KTL) - w k─ůpieli kataforetycznej na wszystkie powierzchnie karoserii nak┼éadana jest farba antykorozyjna. Technicznie rzecz bior─ůc, jest to ÔÇ×opad powierzchniowyÔÇŁ.

Po kataforetycznym pokryciu cia┼éo przechodzi pierwsz─ů kontrol─Ö wzrokow─ů ludzkiego oka. Pracownicy naprawiaj─ů wszelkie drobne wady r─Öcznie za pomoc─ů swoich narz─Ödzi.

Kolejny etap obejmuje r├│┼╝ne za┼Ťlepki i zatyczki. Otwory s─ů za┼Ťlepione i zakryte, aby nie dopu┼Ťci─ç do natrysku ochronnego, poniewa┼╝ spowodowa┼éoby to problemy w dalszym procesie produkcyjnym. Niekt├│re os┼éony s─ů p├│┼║niej usuwane, poniewa┼╝ znajduj─ů si─Ö w punktach wa┼╝nych dla dalszej pracy na linii monta┼╝owej (np. monta┼╝ amortyzator├│w).

Następnie robot nakłada ochronny spray szczeliwa, znany jako plastizol, na zatkane podwozie.

W dalszej kolejno┼Ťci roboty stosuj─ů r├│┼╝ne rodzaje plastizolu (czyli pasty PVC do powlekania element├│w metalowych metod─ů zanurzeniow─ů), kt├│ry s┼éu┼╝y na przyk┼éad do uszczelniania po┼é─ůcze┼ä w komorze silnika i baga┼╝nika oraz do ochrony obudowy przed odpryskami na lakierze. Gdy roboty zrobi─ů co w ich mocy, nadchodzi czas, aby ludzie zako┼äczyli nak┼éadanie szczeliwa w miejscach, do kt├│rych maszynie trudno jest dotrze─ç. Na przyk┼éad w obszarze, w kt├│rym maj─ů zosta─ç zamontowane tylne ┼Ťwiat┼éa, nale┼╝y na┼éo┼╝y─ç plastizol, a nast─Öpnie rozprowadzi─ç, aby utworzy─ç warstw─Ö, kt├│ra nie jest zbyt cienka, aby zapewni─ç izolacj─Ö i zbyt gruba, na tylne, aby ┼Ťwiat┼éo nie dotar┼éo do przestrzeni po stwardnieniu plastizolu.

Teraz nadszed┼é czas na to, co wi─Ökszo┼Ť─ç ludzi wyobra┼╝a sobie jako malarstwo. Rama z korkiem zbiornika jest zawieszona na jednych drzwiach, a szczotki czyszcz─ů korpus, zanim wejdzie on w lini─Ö nape┼éniania.

To tutaj nak┼éada si─Ö podk┼éad lub wype┼éniacz. Istniej─ů cztery mo┼╝liwe odcienie, wybrane w zale┼╝no┼Ťci od koloru kolejnej farby g├│rnej. Podk┼éad mo┼╝e by─ç bia┼éy, czarny, szary lub czerwony.

Po tym natrysku na blach─Ö czeka kolejna suszarka, tym razem du┼╝y piekarnik z gor─ůcym powietrzem, w kt├│rym farba jest suszona, a plastizol jest utwardzany w temperaturze 160 stopni Celsjusza przez oko┼éo 40 minut.

Po wyj┼Ťciu z pieca samoch├│d zostaje przej─Öty przez stacj─Ö szlifowania wype┼éniaczy, kt├│ra sprawdza i naprawia drobne wady.

W tym miejscu wchodz─ů strusie pi├│ra, o kt├│rych wspomnieli┼Ťmy we wst─Öpie. Znajduj─ů si─Ö one na wa┼ékach obracaj─ůcych si─Ö wok├│┼é karoserii, podobnie jak wa┼éki myj─ůce w myjni samochodowej i usuwaj─ů nawet najdrobniejsze cz─ůsteczki brudu i kurzu. Pracownicy lakierni zgadzaj─ů si─Ö, ┼╝e musimy jeszcze znale┼║─ç lepszy materia┼é do czyszczenia ni┼╝ strusie pi├│ra. Dok┼éadne czyszczenie w celu pozbycia si─Ö nawet najmniejszych cz─ůstek brudu jest niezb─Ödne, poniewa┼╝ teraz nadwozie zyskuje kolor.

Linia wprowadza nadwozie w krain─Ö robot├│w malarskich, kt├│re natryskuj─ů jedn─ů warstw─Ö farby lub dwie warstwy, je┼Ťli gotowy samoch├│d ma by─ç metaliczny.

Po kr├│tkim pobycie w piekarniku po┼Ťrednim (kwadransowa ÔÇ×saunaÔÇŁ o temperaturze 85 stopni Celsjusza) pojawia si─Ö kolejny robot malarski. Tym razem nak┼éada lakier nawierzchniowy, kt├│ry jest przezroczysty i nadaje ca┼éej powierzchni po┼éysk, twardo┼Ť─ç i ochron─Ö przed drobnymi zadrapaniami i odpryskami lakieru.

Na tym etapie podr├│┼╝y nadwozia nast─Öpuje przerwa trwaj─ůca oko┼éo 50 minut, poniewa┼╝ musi ono wej┼Ť─ç do innego pieca, w kt├│rym powietrze przep┼éywa w temperaturze 140 stopni Celsjusza. Piece w nowej lakierni w Mlad├í Boleslav s─ů pierwszymi tego typu na ┼Ťwiecie. Jednym z czynnik├│w czyni─ůcych je wyj─ůtkowymi jest taki, ┼╝e karoseria nie porusza si─Ö najpierw przodem, ale na boki. Co wa┼╝niejsze, gor─ůce powietrze w nich przep┼éywa do nadwozia przez komor─Ö silnika i szyb─Ö przedni─ů. W rezultacie farba wysycha w kierunku od blachy, a nie od g├│rnej warstwy w d├│┼é. Ta sama zasada jest stosowana do suszenia pow┼éoki kataforetycznej i wype┼éniacza. Wszystko to pozwoli┼éo r├│wnie┼╝ skr├│ci─ç d┼éugo┼Ť─ç linii susz─ůcej do oko┼éo 100 metr├│w (inne piekarniki s─ů dwa razy d┼éu┼╝sze).

Zanim karoseria, b─Öd─ůca we wszystkich warstwach farby, opu┼Ťci lakierni─Ö, zmierza z pieca do linii mety. Tutaj znowu pracownicy o orlich oczach i zwinnych r─Ökach szukaj─ů najmniejszych wad farby i je┼Ťli je znajd─ů, naprawiaj─ů je. Kiedy m├│wimy o wadach lakierniczych, nie mamy na my┼Ťli zadrapa┼ä ani plam bez lakieru, ale naprawd─Ö drobne szczeg├│┼éy, kt├│rych niewprawne oko nawet nie zauwa┼╝y. Prawie wszystkie niedoskona┼éo┼Ťci mo┼╝na naprawi─ç poprzez dok┼éadne szlifowanie i polerowanie. Kiedy wszystko jest w porz─ůdku, nadwozie pokryte b┼éyszcz─ůc─ů farb─ů kieruje si─Ö do ko┼äcowego monta┼╝u, gdzie zamienia si─Ö w gotowy samoch├│d.


Ostatnie newsy