KROK PO KROKU

KROK PO KROKU POPRZEZ NAJWIĘKSZĄ LAKIERNIĘ ŠKODY

KROK PO KROKU POPRZEZ NAJWIĘKSZĄ LAKIERNIĘ ŠKODY

22. 8. 2019

Sprawdź nową lakiernię w głównym zakładzie ŠKODY w Mladá Boleslav. Zapoznaj się z naszą instrukcją krok po kroku, aby zobaczyć, jak spawana karoseria zamienia się w precyzyjnie pomalowaną podstawę nowego samochodu. Czy masz pojęcie, do czego służą wanny, piekarniki i strusie pióra w lakierni?

Malowanie karoserii to bardzo wyrafinowany proces, który stale się rozwija i ulepsza. Na przykład nowa lakiernia w Mladá Boleslav może pochwalić się pierwszymi tego typu piecami na świecie, które zostały zaprojektowane w celu przyspieszenia i usprawnienia procesu suszenia farby.

KROK PO KROKU POPRZEZ NAJWIĘKSZĄ LAKIERNIĘ ŠKODY

Przede wszystkim obudowa auta wchodzi w linię wstępnej kuracji. Tutaj jest odtłuszczany i usuwany jest kurz oraz inne zanieczyszczenia.

Obudowa auta jest również myta w ciepłej wodzie, przechodząc przez 60-stopniowe kąpiele. Pomiędzy każdą kąpielą płynów czyszczących dysze rozpylają wodę w taki sam sposób, jak w zwykłej myjni samochodowej. W łaźni nadwozie jest obrócone w dół, aby mieć pewność, że płyny dostaną się do każdego zakątka. Drzwi mają nawet specjalne uchwyty, które utrzymują je uchylone, co pozwala cieczy dotrzeć do ich wewnętrznych krawędzi. Funkcja obracania jest jedną z zalet tej nowej linii i nie występuje w każdej lakierni. Linia obróbki wstępnej obejmuje fosforanowanie, dzięki czemu system malarski mocniej przylega do metalu.

Następnie znajduje się powłoka kataforetyczna. To prawdopodobnie brzmi jak choroba, ale w rzeczywistości jest to proces, w którym farba antykorozyjna jest nakładana na wszystkie powierzchnie nadwozia. Technicznie rzecz biorąc, jest to opad powierzchniowy. Na tym etapie przez karoserię przepływa prąd elektryczny, zmuszając farbę do równomiernego wytrącania się na powierzchni. Niezależnie od koloru gotowego samochodu, nadwozie jest zawsze szare, gdy wychodzi z kąpieli kataforetycznej. Zbiornik kataforetyczny przypomina trochę dziką rzekę. Na powierzchni można zaobserwować stały przepływ cieczy, ponieważ farba musi być stale mieszana, aby zapobiec osadzaniu się jej na dnie. Tutaj również ciało obraca się w cieczy, dzięki czemu farba dociera do wszystkich części. Całą linię malowania można zaprogramować na dowolny model. W rezultacie każde ciało może zanurzyć się lub wyłonić pod kątem najlepiej dopasowanym do jego kształtu.

Linia powłok kataforetycznych (KTL) - w kąpieli kataforetycznej na wszystkie powierzchnie karoserii nakładana jest farba antykorozyjna. Technicznie rzecz biorąc, jest to „opad powierzchniowy”.

Po kataforetycznym pokryciu ciało przechodzi pierwszą kontrolę wzrokową ludzkiego oka. Pracownicy naprawiają wszelkie drobne wady ręcznie za pomocą swoich narzędzi.

Kolejny etap obejmuje różne zaślepki i zatyczki. Otwory są zaślepione i zakryte, aby nie dopuścić do natrysku ochronnego, ponieważ spowodowałoby to problemy w dalszym procesie produkcyjnym. Niektóre osłony są później usuwane, ponieważ znajdują się w punktach ważnych dla dalszej pracy na linii montażowej (np. montaż amortyzatorów).

Następnie robot nakłada ochronny spray szczeliwa, znany jako plastizol, na zatkane podwozie.

W dalszej kolejności roboty stosują różne rodzaje plastizolu (czyli pasty PVC do powlekania elementów metalowych metodą zanurzeniową), który służy na przykład do uszczelniania połączeń w komorze silnika i bagażnika oraz do ochrony obudowy przed odpryskami na lakierze. Gdy roboty zrobią co w ich mocy, nadchodzi czas, aby ludzie zakończyli nakładanie szczeliwa w miejscach, do których maszynie trudno jest dotrzeć. Na przykład w obszarze, w którym mają zostać zamontowane tylne światła, należy nałożyć plastizol, a następnie rozprowadzić, aby utworzyć warstwę, która nie jest zbyt cienka, aby zapewnić izolację i zbyt gruba, na tylne, aby światło nie dotarło do przestrzeni po stwardnieniu plastizolu.

Teraz nadszedł czas na to, co większość ludzi wyobraża sobie jako malarstwo. Rama z korkiem zbiornika jest zawieszona na jednych drzwiach, a szczotki czyszczą korpus, zanim wejdzie on w linię napełniania.

To tutaj nakłada się podkład lub wypełniacz. Istnieją cztery możliwe odcienie, wybrane w zależności od koloru kolejnej farby górnej. Podkład może być biały, czarny, szary lub czerwony.

Po tym natrysku na blachę czeka kolejna suszarka, tym razem duży piekarnik z gorącym powietrzem, w którym farba jest suszona, a plastizol jest utwardzany w temperaturze 160 stopni Celsjusza przez około 40 minut.

Po wyjściu z pieca samochód zostaje przejęty przez stację szlifowania wypełniaczy, która sprawdza i naprawia drobne wady.

W tym miejscu wchodzą strusie pióra, o których wspomnieliśmy we wstępie. Znajdują się one na wałkach obracających się wokół karoserii, podobnie jak wałki myjące w myjni samochodowej i usuwają nawet najdrobniejsze cząsteczki brudu i kurzu. Pracownicy lakierni zgadzają się, że musimy jeszcze znaleźć lepszy materiał do czyszczenia niż strusie pióra. Dokładne czyszczenie w celu pozbycia się nawet najmniejszych cząstek brudu jest niezbędne, ponieważ teraz nadwozie zyskuje kolor.

Linia wprowadza nadwozie w krainę robotów malarskich, które natryskują jedną warstwę farby lub dwie warstwy, jeśli gotowy samochód ma być metaliczny.

Po krótkim pobycie w piekarniku pośrednim (kwadransowa „sauna” o temperaturze 85 stopni Celsjusza) pojawia się kolejny robot malarski. Tym razem nakłada lakier nawierzchniowy, który jest przezroczysty i nadaje całej powierzchni połysk, twardość i ochronę przed drobnymi zadrapaniami i odpryskami lakieru.

Na tym etapie podróży nadwozia następuje przerwa trwająca około 50 minut, ponieważ musi ono wejść do innego pieca, w którym powietrze przepływa w temperaturze 140 stopni Celsjusza. Piece w nowej lakierni w Mladá Boleslav są pierwszymi tego typu na świecie. Jednym z czynników czyniących je wyjątkowymi jest taki, że karoseria nie porusza się najpierw przodem, ale na boki. Co ważniejsze, gorące powietrze w nich przepływa do nadwozia przez komorę silnika i szybę przednią. W rezultacie farba wysycha w kierunku od blachy, a nie od górnej warstwy w dół. Ta sama zasada jest stosowana do suszenia powłoki kataforetycznej i wypełniacza. Wszystko to pozwoliło również skrócić długość linii suszącej do około 100 metrów (inne piekarniki są dwa razy dłuższe).

Zanim karoseria, będąca we wszystkich warstwach farby, opuści lakiernię, zmierza z pieca do linii mety. Tutaj znowu pracownicy o orlich oczach i zwinnych rękach szukają najmniejszych wad farby i jeśli je znajdą, naprawiają je. Kiedy mówimy o wadach lakierniczych, nie mamy na myśli zadrapań ani plam bez lakieru, ale naprawdę drobne szczegóły, których niewprawne oko nawet nie zauważy. Prawie wszystkie niedoskonałości można naprawić poprzez dokładne szlifowanie i polerowanie. Kiedy wszystko jest w porządku, nadwozie pokryte błyszczącą farbą kieruje się do końcowego montażu, gdzie zamienia się w gotowy samochód.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy