KOMFORT DOMU W SAMOCHODZIE

KOMFORT DOMU W SAMOCHODZIE

KOMFORT DOMU W SAMOCHODZIE

2. 1. 2020

Materiały użyte na siedzenia i deskę rozdzielczą są ważne przy określaniu, jakie wrażenia klienci uzyskują z samochodu. Zespół projektantów Color & Trim jest jedną z jednostek odpowiedzialnych za to, aby pasażerowie samochodu czuli się tak komfortowo, jak w domu.

Rzućmy okiem w przyszłość wraz projektantami.

„Kiedy projektowany jest nowy samochód, po ustaleniu kształtu nadwozia i wnętrza nadchodzi pora na nasz dział. My decydujemy, które materiały, struktury i kolory najlepiej uzupełnią ogólną naturę nowego samochodu. Komunikujemy się z projektantami wnętrz, aby zapewnić spójność kształtów i materiałów ”- mówi Kateřina Vránová, koordynator ds. kolorów i wykończeń w ŠKODA Design.

Projektanci Color & Trim decydują, które materiały, struktury i kolory najlepiej uzupełnią ogólny charakter nowego samochodu.

„Naszym zadaniem jest wprowadzenie nowych materiałów do samochodu i opracowanie nowych procedur postępowania z tymi materiałami”, mówi jej współpracownik Stefan Webelhorst. „Musimy również rozróżnić materiały, które mają być użyte na każdym poziomie wykończenia”, wyjaśnia. Wyniki ich pracy są najbardziej widoczne na siedzeniach, desce rozdzielczej, wewnętrznych panelach drzwi i innych częściach samochodu. „Jesteśmy w stałym kontakcie z dostawcami. Testujemy nowe możliwości techniczne, aby ustalić, czy możemy produkować to, co chcielibyśmy mieć za rozsądną cenę”, wyjaśnia Kateřina Vránová. Poza tym, że są estetyczne, wszystkie nowe materiały muszą również spełniać specyfikacje dotyczące jakości i bezpieczeństwa. Oznacza to, że czasami może zająć miesiące, a nawet lata, zanim co nowego wejdzie do produkcji samochodu.

Współczesne wyzwania

Projektanci Color & Trim śledzą i do pewnego stopnia określają przyszłe trendy. W obecnym klimacie głównymi czynnikami wpływającymi na ich pracę są odradzająca się popularność materiałów naturalnych, dążenie do wdrażania nowoczesnych technologii, zrównoważony rozwój i recykling oraz połączenie funkcjonalności i sportowego charakteru. Patrząc w przyszłość, Kateřina Vránová i Stefan Webelhorst widzą we wnętrzach samochodów znacznie więcej naturalnych materiałów niż dziś. Na siedzeniach pojawią się wełna i len, a wykorzystanie drewna zyskuje na popularności. Projektanci testują również nowe materiały, a także bardziej nowoczesne technologie i procedury projektowania. „Próbujemy np. drukowania materiałów 3D”, mówi projektant, wskazując na tkaninę z żółtymi liniami wydrukowanymi na jej powierzchni za pomocą drukarki 3D. Jako kolejny przykład wyróżnia próbki tkanin wykonanych na drutach płaskich.

Stefan Webelhorst uważa, że światło i sposób jego wykorzystania w materiałach to kluczowy temat, jeśli chodzi o przyszłość wnętrz pojazdów. Nie mówimy tylko o oświetleniu wnętrza samochodu - światło będzie również docierać do materiałów użytych w samym wnętrzu. Aby dać przykład tego, co ma na myśli, projektant wskazuje krzesło, które jego współpracownicy stworzyli z wykorzystaniem technologii LED zawierającej tekstylia. W przyszłości projektanci skupią się również na rzeczywistej powierzchni materiałów. Można to już obsłużyć za pomocą drukarki 3D. Nowe technologie mogą nawet „zaprojektować” sposób kształtowania perforacji użytych materiałów, na przykład w wentylowanych siedzeniach. Polega to na tym, że nawet dziury mogą mieć swój własny kształt.

„W przyszłości samochód będzie bardziej przypominał salon” - mówi Stefan Webelhorst, przewidując przyszłe zmiany. Uważa, że przyszłość leży w elektromobilności i stopniowym rozwoju autonomicznej jazdy, co oznacza, że pasażerowie samochodu będą mieli większy wybór sposobu spędzania czasu podczas podróży. Mając to na uwadze, projektanci czerpią inspirację z prawdziwych salonów oraz z targów i ekspozycji, które specjalizują się w budownictwie mieszkaniowym. Oczywiście rzucają też swoją sieć szerzej. „Musimy dostrzegać trendy i przekazać je naszym kolegom z innych działów”, mówi Kateřina Vránová.

Według Stefana Webelhorsta samochody przyszłości będą oferowały znacznie więcej możliwości personalizacji. Zamiast ograniczać się do wielkości i mocy silnika oraz kilku określonych poziomów wyposażenia, klienci będą mieli większą swobodę wyboru designerskich rozwiązań dla wnętrza.

Tkanina wykonana z liści ananasa i „zero km transportowania odpadów”

Nie trzeba dodawać, że projektanci są również w pełni zaangażowani w aspekty środowiskowe. Obecnym trendem jest ponowne wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu. Samochody ŠKODA wkrótce będą miały pokrowce na siedzenia, które wykorzystują materiały wyprodukowane z plastikowych butelek pochodzących z recyklingu. Polar z recyklingu, znany bardziej jako ciepła odzież, jest porządnym zamiennikiem pianki stosowanej w siedzeniach. Dla zespołu ŠKODA Color & Trim ważną zasadą w recyklingu jest tzw. „zero km transportowania odpadów”, czyli recykling odpadów tam, gdzie są wytwarzane, na miejscu, zamiast transportowania ich przez tysiące kilometrów, w celu przetwarzania „przyjaznego dla środowiska”.

Piñatex to tkanina wykonana z włókien liści ananasa, a kolory wewnątrz są oparte na tkaninach wykonanych z soi lub kukurydzy. Inną alternatywą dla środowiska, z dużo bardziej ekologicznym procesem produkcji, jest chrom.

Projektanci nie zapomnieli również o klientach zainteresowanych prowadzeniem wegańskiego stylu życia. Obecnie sztuczna skóra jest praktycznie nie do odróżnienia od prawdziwej skóry, zarówno pod względem wyglądu, jak i dotyku. A dotyk jest bardzo ważny dla ludzi w Color & Trim. Chociaż pracują z zaawansowaną technologią (np. rzeczywistość wirtualna świetnie ukazuje, jak będzie wyglądać powierzchnia określonego kształtu, jeśli użyje się określonego materiału), nadal muszą przyjąć praktyczne podejście, jeśli chodzi o szczegółowe badanie materiału i jego właściwości.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy