ŠKODA KODIAQ RS: MAGIA WŁAŚCIWEJ KONFIGURACJI

June 14, 2019
Rekord siedmioosobowego SUV-a na s┼éynnym N├╝rburgring Nordschleife nale┼╝y do ┼áKODY KODIAQ RS. Do jej imponuj─ůcej pr─Ödko┼Ťci przyczynia si─Ö nie tylko dwulitrowy silnik wysokopr─Ö┼╝ny z turbodo┼éadowaniem, ale przede wszystkim znakomicie zestrojone zawieszenie. Jak to dzia┼éa w rzeczywisto┼Ťci? Usi─ůd┼║ w wygodnym fotelu sportowym i jedziemy!

Sportowy styl we wn─Ötrzu i na zewn─ůtrz

┼áKODA zawsze wyposa┼╝a┼éa swoje modele RS w szerok─ů gam─Ö funkcji premium w standardzie. ┼áKODA KODIAQ nie jest wyj─ůtkiem od tej regu┼éy. Sportowa wersja wyr├│┼╝nia si─Ö dzi─Öki lakierowanym czarnym elementom, takim jak przedni spojler, os┼éona ch┼éodnicy, lusterka zewn─Ötrzne i relingi dachowe. Tylny zderzak ma dyfuzor i reflektor, kt├│re pokrywaj─ů ca┼é─ů szeroko┼Ť─ç samochodu ÔÇô to typowy szczeg├│┼é dla wszystkich modeli RS. Wytrzyma┼ée nadwozie doskonale uzupe┼éniaj─ů 20-calowe obr─Öcze k├│┼é ze stop├│w lekkich Xtreme. Nie mo┼╝na te┼╝ nie zauwa┼╝y─ç znajduj─ůcych si─Ö pod nimi 17-calowych tarcz hamulcowych z czerwonymi malowanymi zaciskami. Nawiasem m├│wi─ůc, przednie wirniki maj─ů ┼Ťrednic─Ö 340 mm. To tylko 15 mm mniej ni┼╝ ┼áKODA FABIA R5 w konfiguracji na nawierzchni─Ö asfaltow─ů.

Wn─Ötrze ma r├│wnie┼╝ sportowy charakter. Dominuj─ů w nim sportowe fotele ze zintegrowanymi zag┼é├│wkami i wyra┼║nym bocznym podparciem, kt├│re utrzymuj─ů cia┼éo kierowcy i pasa┼╝era na miejscu podczas dynamicznej jazdy. Fotele s─ů obite Alcantar─ů z kontrastowymi czerwonymi szwami i wyra┼║nym emblematem RS. To samo dotyczy wielofunkcyjnej kierownicy i prog├│w drzwi. Inn─ů standardow─ů funkcj─ů jest VIRTUAL COCKPIT, czyli cyfrowy zestaw wska┼║nik├│w z du┼╝ym obrotomierzem po┼Ťrodku. Aby w pe┼éni wykorzysta─ç naprawd─Ö du┼╝─ů przestrze┼ä wewn─Ötrzn─ů, ┼áKOD─ś KODIAQ RS mo┼╝na zam├│wi─ç tak┼╝e w wersji siedmioosobowej.

Dwa litry, dwie turbospr─Ö┼╝arki

Pod mask─ů ┼áKODY KODIAQ RS znajduje si─Ö najmocniejszy w ponad 120-letniej historii ┼áKODY silnik turbodiesel. Czterocylindrowy, dwulitrowy silnik 2.0 Bi-TDI z podw├│jnym turbodo┼éadowaniem daje maksymaln─ů moc 176 kW (240 KM) i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Jakie s─ů zalety podw├│jnego turbodo┼éadowania? Przede wszystkim chodzi o mocniejsz─ů si┼é─Ö ci─ůgu przy szerokim zakresie obrot├│w. System dw├│ch r├│wnoleg┼éych turbospr─Ö┼╝arek o r├│┼╝nych rozmiarach dzia┼éa w trzech podstawowych trybach. Przy niskich obrotach aktywna jest ma┼éa turbospr─Ö┼╝arka o zmiennej geometrii ┼éopatek, przy ┼Ťrednich obie turbospr─Ö┼╝arki pracuj─ů zgodnie, a przy najwy┼╝szych obrotach ÔÇô du┼╝a turbospr─Ö┼╝arka zapewnia niezb─Ödne ci┼Ťnienie. W ten spos├│b silnik nie traci mocy nawet w pobli┼╝u ogranicznika obrot├│w.

To sprawia, ┼╝e ÔÇőÔÇődostarczanie spr─Ö┼╝onego powietrza do silnika jest p┼éynne przez ca┼éy czas. Kierowca nie odczuwa zmiany z jednego trybu na drugi, co zapewnia mu naprawd─Ö komfortow─ů jazd─Ö. Dwulitrowy silnik jest r├│wnie┼╝ przyjemny pod wzgl─Ödem d┼║wi─Ökowym, a system Dynamic Sound Boost dba o odpowiedni─ů akustyk─Ö nie tylko w kabinie, ale tak┼╝e poza samochodem. Natomiast gdy kierowca nie szuka silnych dozna┼ä, ┼áKODA KODIAQ RS jest doskona┼éym wyborem na d┼éu┼╝sze rodzinne wycieczki.

Zawieszenie z du┼╝─ů przyczepno┼Ťci─ů

Obs┼éuga ┼áKODY KODIAQ RS r├│┼╝ni si─Ö od innych wersji. Modyfikacje obejmuj─ů zmiany tryb├│w adaptacyjnego zawieszenia DCC, nap─Ödu na wszystkie ko┼éa i geometrii zawieszenia. Dzi─Öki tym ulepszeniom ┼áKODA KODIAQ RS doskonale ┼é─ůczy funkcjonalno┼Ť─ç rodzinnego SUV-a z dynamiczn─ů jazd─ů. G┼é├│wn─ů r├│┼╝nic─ů jest jednak stopie┼ä przyczepno┼Ťci, zw┼éaszcza przednich k├│┼é. Nawet przy wi─Ökszych pr─Ödko┼Ťciach, na ciasnych zakr─Ötach lub na nier├│wnej powierzchni ko┼éa zachowuj─ů si─Ö imponuj─ůco.

ÔÇ×By┼éem naprawd─Ö zaskoczony ┼áKOD─ä KODIAQ RS. Jest bardzo stabilna, responsywna i znacznie bardziej sportowa, ni┼╝ si─Ö spodziewa┼éem. Ma wystarczaj─ůc─ů moc i moment obrotowy, pozycja siedz─ůca jest komfortowa i ze wzgl─Ödu na sw├│j rozmiar i wag─Ö ┼Ťwietnie si─Ö sprawdza. To po prostu dobrze zr├│wnowa┼╝ony samoch├│dÔÇŁ ÔÇô wyja┼Ťni┼é po zwyci─Öskim wy┼Ťcigu obecny mistrz WRC 2 Jan Kopeck├Ż. ÔÇ×Zawieszenie jest naprawd─Ö mocne, ┼áKODA KODIAQ RS trzyma si─Ö r├│wno na zakr─Ötach, jest r├│wnie┼╝ dobrze wywa┼╝ona. Mo┼╝esz nawet wprowadzi─ç j─ů w lekki po┼Ťlizg, co jest godne podziwu w przypadku tak du┼╝ego samochodu. I ┼Ťwietnie brzmi! D┼║wi─Ök jest dobrze dostrojony zar├│wno wewn─ůtrz, jak i na zewn─ůtrz!ÔÇŁ ÔÇô doda┼é Kopeck├Ż.

Elektronika powinna pomaga─ç, a nie przeszkadza─ç

┼áKODA KODIAQ RS niezwykle zwinnie reaguje na ruchy k├│┼é dzi─Öki adaptacyjnemu uk┼éadowi kierowniczemu z szybkimi przek┼éadniami, a cho─ç jest stosunkowo wysoka, to nie rzuca si─Ö to tak bardzo w oczy. Dzi─Öki amortyzatorom w wersji sportowej jest r├│wnie┼╝ w stanie zapobiega─ç obijaniu si─Ö cia┼éa na zakr─Ötach. Odpowiednie zawieszenie wspiera dobrze dobran─ů elektroniczn─ů stabilizacj─Ö ESC. W trybie ESC Sport jego interwencje s─ů bardziej ┼éagodne i pozwalaj─ů do┼Ťwiadczonemu kierowcy wej┼Ť─ç w zakr─Öt z lekkim po┼Ťlizgiem.

Podczas dynamicznej jazdy ┼áKODA KODIAQ RS przypomina bardziej zwyk┼éy samoch├│d ni┼╝ wysokiej klasy SUV. Jest zwinna, ┼éatwa w prowadzeniu i bardzo responsywna. Rezultatem jest jej zaskakuj─ůce tempo zar├│wno w nieprzewidywalnych warunkach, jak i w r├│┼╝nych codziennych sytuacjach. Dzi─Öki nap─Ödowi na cztery ko┼éa samoch├│d nigdy nie traci pewno┼Ťci siebie.


W zale┼╝no┼Ťci od wariantu i wersji zu┼╝ycie paliwa w cyklu mieszanym od 7,7 l/100 km do 8,3 l/100 km, emisja CO2 od 201 g/km do 217 g/km (dane na podstawie ┼Ťwiadectw homologacji typu). Zu┼╝ycie paliwa i emisja CO2 zosta┼éy okre┼Ťlone zgodnie z procedur─ů WLTP. O szczeg├│┼éy zapytaj Autoryzowanego Dealera Marki ┼áKODA lub sprawd┼║ na stronie skoda-wltp.pl

Ostatnie newsy