KIEROWNICA PO PRAWEJ? NIE, PO LEWEJ!

KIEROWNICA PO PRAWEJ? NIE, PO LEWEJ! ALE DLACZEGO?

KIEROWNICA PO PRAWEJ? NIE, PO LEWEJ! ALE DLACZEGO?

5. 2. 2019

Dziś około jedna trzecia krajów świata, w tym Indie i Japonia, jeździ po lewej stronie pasa drogowego samochodami z kierownicą po prawej stronie. Dlaczego inni zdecydowali się zrobić odwrotnie? Jakie są konsekwencje dla producentów samochodów?

Jeśli chodzi o Anglików, nie ma żadnych „ale”, lecz podczas jazdy samochodem - kierownica ma być po prawej stronie. Jednak w większości krajów kierownica znajduje się po lewej stronie. Czym różni się konstrukcja i rozwój pojazdów od kierownicy po drugiej stronie?

JAKIE DOKŁADNIE SĄ RÓŻNICE?

Po pierwsze, przy opracowywaniu nowego samochodu należy uwzględnić liczne dostosowania. Oprócz oczywiście odmiennej deski rozdzielczej i kolumny układu kierowniczego, należy wziąć pod uwagę układ i konstrukcję poszczególnych elementów z przodu samochodu.

Oprócz samej przekładni kierowniczej należy również zmodyfikować serwo hamulca i pedały sprzęgła, hamulca i przyspieszenia (chociaż mają one ten sam układ w obu wersjach, tj. przyspieszenie po prawej stronie, hamulec pośrodku i sprzęgło włączone na lewo). Inne części, takie jak kable, hydrauliczne i próżniowe węże hamulcowe, są zwykle z tym związane. Właśnie dlatego części nadwozia różnią się również w tej części samochodu.

Z drugiej strony inna lokalizacja kierownicy w żaden sposób nie komplikuje procesu produkcyjnego w nowoczesnych zakładach. Kierownice po prawej stronie ŠKODA są włączone w normalnym trybie linii produkcyjnej. Technologia montażu została zaprojektowana w taki sposób, aby ta sama technologia była stosowana w obu wersjach w jak największym stopniu. Mimo to niektóre urządzenia montażowe są specyficzne dla napędów prawych ze względu na pewne różnice geometryczne.

ZMIANY BIEGÓW I DŹWIGNIE SĄ TAKIE SAME

Na przykład we wszystkich samochodach biegi są zmieniane w ten sam sposób, tzn. pierwszy bieg jest zawsze u góry z lewej strony, a nie dublowany. Z drugiej strony niektóre dźwignie sterujące mogą być odwrotne w samochodach, w których kierownica znajduje się po prawej stronie - wycieraczki są po lewej stronie, a kierunkowskazy po prawej stronie. Nie dotyczy to jednak samochodów ŠKODA, które zawsze mają tę samą konfigurację sterowania.

ŠKODA wprowadziła interesującą funkcję w modelu SUPERB drugiej generacji (2008-2015) bez względu na to, czy jest to kierownica z prawej czy z lewej strony. Dzięki biksenonowym reflektorom AFS już dziesięć lat temu możliwe było przełączenie strumienia świetlnego na prawy/lewy napęd poprzez prostą zmianę użytkownika bezpośrednio w komputerze pokładowym dzięki nowoczesnej konstrukcji reflektorów. Nie tylko uprościło to produkcję, a wręcz właściciele tych samochodów uniknęli również nieeleganckiego obowiązku umieszczania naklejek na reflektorach podczas jazdy z kontynentu do Wielkiej Brytanii i odwrotnie. Te naklejki reflektorów przestały oślepiać nadjeżdżające pojazdy z naprzeciwka.

CIEKAWE ODKRYCIE Z PRZESZŁOŚCI

Z historii wiemy, że jeszcze dwa tysiące lat temu ważne było, aby w transporcie panował ład. Do niedawna naukowcy debatowali, czy Rzymianie, mistrzowie budowy kamiennych dróg i organizatorzy masowych marszów żołnierzy, jechali i szli po prawej czy lewej stronie. Pomysłowa sieć ważnych dróg w rozległym imperium zasugerowała, że ​​na tym strategicznie ważnym obszarze trzeba było zastosować jasne zasady na długo przed wynalezieniem pierwszych znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej. Koleiny wytarte w kamiennej drodze, odkryte przez archeologów w pobliżu głównego rzymskiego kamieniołomu, wyraźnie pokazały, kto miał rację - ci, którzy twierdzili, że Rzymianie jechali po lewej stronie. Głębsze koleiny, wykonane przez mocno obciążone pojazdy, które odjeżdżały z kamieniołomu, znajdowały się po lewej stronie drogi. Przypadkowo to fundamentalne odkrycie zostało dokonane nie gdzie indziej a właśnie w Anglii, szczególnie w pobliżu Swindon.

W średniowieczu ludzie nadal chodzili i jeździli po lewej stronie. Był to czas, gdy ci, którzy mieli okazję i powód do podróży - przede wszystkim bogaci i potężni - nosili miecz na lewym biodrze. Gdyby lewe części ich ciał minęły się pieszo lub konno, istniałoby ryzyko nieumyślnego skrzyżowania mieczy. Nawiasem mówiąc, właśnie dlatego schody w wieżach skręcają w prawo - aby obrońcy mogli lepiej odpierać ataki wspinaczy, którzy trzymali miecze w prawej ręce.

OD LEWEJ DO PRAWEJ

Uważa się, że w XVIII wieku jazda na prawo zaczęła być bardziej powszechna na drugim brzegu Atlantyku, we Francji i Rosji, ponieważ rozwój gospodarczy doprowadził do wprowadzenia powozów czterokonnych. Zamiast siedzieć na powozie, stangret jechał na lewym tylnym koniu, aby mógł pobudzić zaprzęg koni, używając swojego bata po prawej stronie. Ułatwiło to przejazd wagonów po lewej stronie, co prowadzi do jazdy po prawej stronie. W każdym razie w czasie wojen napoleońskich świat został podzielony na dwie części, przynajmniej jeśli chodzi o transport - jedna - oryginalna - połowa jechała po lewej, podczas gdy „napoleońska” część świata jechała po prawej stronie. Tak więc Francja i kraje, w których słynny dowódca odnosił sukcesy, podążały prawą stroną, podczas gdy reszta świata nalegała na trzymanie się lewej strony.

Rozwój motoryzacji w Stanach Zjednoczonych najbardziej przyczynił się do unifikacji jazdy po prawej stronie. Jednak nawet tutaj samochody latami miały kierownicę po prawej stronie. Na początku XX wieku kierownica zaczęła pojawiać się coraz częściej po lewej stronie. Był to naturalny postęp – umożliwiało to kierowcom jadącym po prawej stronie lepsze wyczucie bezpiecznego przejazdu nadjeżdżającego samochodu, a także ułatwiało pasażerom wsiadanie z chodnika. Z biegiem czasu wszystkie kraje w Europie kontynentalnej podjęły decyzję o jeździe po prawej stronie.

Jednym z ostatnich krajów europejskich, które to zrobiły była Szwecja. Dokonano zmiany dopiero w 1967 r., kiedy to ruch samochodowy (a także np. tramwajowy) był znacznie bardziej obciążony. Mimo to Szwedzi poradzili sobie nieoczekiwanie szybko - dosłownie z dnia na dzień. Pewnego wieczoru wszyscy zaparkowali samochody po lewej stronie, jak nakazuje stare prawo, ale rano wyruszyli po prawej stronie drogi. To przejście zajęło kilka lat starannego planowania.


Ostatnie newsy

Wszystkie newsy